Tsjechisch grensgeboemel en Praagse curiositeiten: Verborgen plekjes in de grote stad (deel 2) [100 foto's]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Tsjechisch grensgeboemel en Praagse curiositeiten: Verborgen plekjes in de grote stad (deel 2) [100 foto's]

Bericht door umbusko »

Misschien herinneren jullie je nog een verslag met een vergelijkbare titel en tussen haakjes (deel 1): klik. Het tweede deel heeft wel schandalig lang op zich laten wachten, maar beter laat dan nooit. ;) We gaan weer even terug in de tijd, naar de zomer van 2019. In het eerste deel van het verslag nam ik jullie - onmiddellijk na de rondreis door Groot-Brittannië - mee naar Senica via Wien, Břeclav en Kúty en vervolgens halsoverkop terug naar Praha en Nederland in verband met het overlijden van mijn oma. Een hectische periode met een paar hectische dagen. Op zaterdagavond, na de begrafenis, maakte ik de balans op: van de afgelopen 19 dagen had ik er 15 gereisd, met een gemiddelde reisduur van ± 6:50 uur per reisdag. Mijn ouders besloten de rest van de vakantie in Nederland te blijven, maar zelf besloot ik met nog 3 weken vakantie voor de boeg nog een keer richting Praag en Slowakije af te reizen; ik had mijn familie immers maar nauwelijks gezien en ik had weinig zin om thuis te gaan zitten. Ik boekte een Včasná jízdenka, nam drie dagen rust om wat bij te komen en op woensdagochtend stond ik alweer klaar voor de reis naar Praag. Het was toen 14 augustus.

De belevenissen van deze drie weken splits ik op in twee delen. Bij dit deel heb ik geen kaartje: als je weet waar Maastricht, Berlijn en Praag liggen weet je voorlopig genoeg. ;) In het verslag komen straks wel wat gedetailleerde kaartjes van Praag. :) In dit deel van het verslag neem ik jullie mee op reis naar Praha en bekijken we enkele OV-gerelateerde Praagse curiositeiten.

Reis naar Praha
1. In deel 1 van het verslag was het oorspronkelijke plan om met de bus naar het station van 05:56 de RE18 naar Aachen van 06:19 te halen, wat toen jammerlijk mislukte. :') Gelukkig had ik nog een alternatief met de rechtstreekse bus naar Aachen Hbf. Dit keer moet en zal het echter in één keer goed gaan. Gelukkig heb ik wat meer tijd om in te pakken, hoef ik niet zelf het huis af te sluiten en word ik met de auto naar het station gebracht, zodat alles soepeltjes loopt. En zo rijd ik om 06:19 in de RE18 langs Post T van station Maastricht, terwijl het licht begint te worden. Een ander begin van een internationale reis dan ik gewend ben, het is weer eens wat anders.
Afbeelding

2. De route met de ICE via Köln en Frankfurt naar Nürnberg heb ik inmiddels wel gezien, zeker aangezien ik hem de week hiervoor binnen vier dagen twee keer bereisd heb. :') Daarom heb ik iets anders bedacht, wat bovendien op korte termijn nog betaalbaar was ook: met de rechtstreekse Intercity van Herzogenrath naar Berlin Hbf en vervolgens met de Eurocity langs de Elbe/Labe. En zo kom ik voor de verandering eens niet in Aachen, maar sta ik om klokslag 7 uur in Herzogenrath. (Daarom was de bus ook geen alternatief.)
Afbeelding

3. In Herzogenrath heb ik 23 minuten overstaptijd. Ik check eerst uit met mijn OV-chipkaart en loop dan even om het stationsgebouw heen. Het is nog een uitdaging om het hele stationsgebouw op de foto te krijgen, maar het is gelukt.
Afbeelding

Veel is er niet te beleven om deze tijd, dus ga ik op zoek naar koffie. Bij de stationskiosk kan ik een cappuccino krijgen voor de prima prijs van €1. Deze wordt met behulp van twee cups gezet met een Nescafé Dolce Gusto-machine. :mrgreen: Het duurt een eeuwigheid, maar je hoort mij niet klagen: Duitse (stations)koffie is over het algemeen niet te zuipen, maar deze is wel prima. Mocht je met een groep gaan, reken dan wel op minstens twee minuten per persoon. :lol: Verder heeft station Herzogenrath ook nog een restaurant/pizzeria, dat op dit tijdstip uiteraard gesloten is.

4. Terwijl ik op het perron sta te wachten, komt de RE4 naar Düsseldorf binnen met Dosto's en een loc BR111 achterop. Een prachtig motorgeluid en de geur van oude trein, ik krijg meteen het vakantiegevoel. *O* Deze foto is inmiddels echt verleden tijd: in december 2020 is de RE4 overgenomen door National Express die hier met Desiro HC rijdt.
Afbeelding

5. Even later komt ook nog de euregiobahn binnen naar Alsdorf en Stolberg; deze rijdt wel nog steeds. Op blokafstand daarachter zit mijn Intercity: de IC 2222 "Karolinger" van Aachen naar Berlin. Let ook op het uithangbord van de eerdergenoemde pizzeria, links op de foto.
Afbeelding

6. Zoals op de vorige foto's al te zien was, beschikt Herzogenrath niet over CTA's of borden met vertrektijden maar alleen over de bekende éénregelige displays met Fahrgastinformation. De treinsamenstelling kom je op die dingen niet te weten, maar gelukkig heb ik mij van tevoren geïnformeerd en weet ik dat mijn rijtuig helemaal vooraan moet zitten. Zodra ik zeker weet dat mijn trein niet gespoorwijzigd wordt, begeef ik me op het perron naar voren. (Toegegeven, de kans op een spoorwijziging is zeer klein, maar de tunnel bevindt zich helemaal achteraan het perron.) Als ik de witte slang eindelijk zie opdoemen ben ik dan ook zeer tevreden ...
Afbeelding

7. ... totdat ik me realiseer dat het stuurstandrijtuig 2de klas is, Wagen 5. En laat ik nou net een kaartje 1ste klas hebben, in Wagen 12. Precies: de trein rijdt in umgekehrter Wagenreihung en de Fahrgastinformation heeft daar geen enkele melding van gedaan. -0- Ik spurt mij dus een halve trein naar achter, stap dan snel in en worstel me met mijn koffer ook nog binnen een halve trein door, op naar het allerlaatste rijtuig. :') Het enige positieve aan dit verhaal is dat ik pas doorkreeg dat ik fout stond nadat ik met alle aandacht een foto had genomen, dus "we hebben in ieder geval de foto's nog". :mrgreen:
Afbeelding

8. Het andere positieve aan dit verhaal is dat ik een oud rijtuig tref in de 1ste klas, met comfortabele rode banken. Ook ligt er een "Ihr Reiseplan" voor me klaar. :D En vooralsnog heb ik het rijk alleen. Een beter vertrek uit Herzogenrath kan ik me niet wensen.
Afbeelding

9. + 10. Ik zit inmiddels helemaal achterin de trein en maak van de gelegenheid gebruik om de klapdeur naar buiten op de foto te zetten en onze duwende locomotief.
Afbeelding
Afbeelding

Tijd om het ticket en het reisplan voor vandaag te presenteren. IC 2222 en IC 2223 "Karolinger" rijden van maandag t/m vrijdag 1x/dag tussen Aachen en Berlin: 's ochtends naar Berlijn, uurtje pauze, 's middags terug. Inmiddels is deze verbinding geüpgrade naar een ICE-T onder de nummers ICE 1545 en ICE 1548 (nog altijd onder de naam "Karolinger") en rijdt hij ook op zaterdag. Helaas heeft Arriva de eerste RE18 naar Aachen afgeschaft en is op zaterdag vanuit Maastricht wel een extra overstap in Heerlen vereist om deze trein te kunnen halen.
Afbeelding
Afbeelding

Dat ik voor de eerste klas gekozen heb, heeft twee redenen. De eerste reden is de lage prijs. De tweede reden is de overstaptijd van 8 minuten in Berlijn. Ik hou er maar alvast rekening mee dat ik EC 175 niet zal halen, dan kan het alleen maar meevallen. De Karolinger heeft een interessant stoppatroon: eerst wordt 9x in de kleinste gehuchten gestopt om de trein te vullen: Aachen, Herzogenrath, Geilenkirchen, Rheydt, Mönchengladbach, Viersen, Krefeld, Duisburg, Oberhausen. Daarna wordt het leuk, want dan stoppen we alleen nog in Hannover, Wolfsburg en Berlin (Spandau, Hbf, Südkreuz). Normaal rijdt de trein niet via Oberhausen, maar via Dortmund (waar hij dan wel stopt), maar door werkzaamheden worden we tussen Oberhausen en Hannover via Essen-Dellwig, een goederenspoorlijn om Bottrop Hbf heen, de route van de S9 via Haltern am See, Münster en Osnabrück gestuurd. Leuke route, vooral het stukje rondom Haltern am See! In Hannover krijg ik één reisgenote van een jaar of 60 erbij, die een aantal sneden brood tevoorschijn tovert en een bakje verse haring en vervolgens brood met haring gaat eten. Het ziet er lekker uit, maar ik geef je dit advies: ga je brood met haring in een zespersoonscoupé eten, vraag dan of de ander akkoord is en of de ander ook wat wil. Want het alleen moeten ruiken, dat is echt een kwelling. :X

11. Zoals ik de DB ken, zo rijdt de DB vandaag. Met +15 dus, DB-pünktlich. En zo arriveren we niet om 8 vóór 1, maar om 8 óver 1 op Berlin Hbf (tief). En dus is mijn aansluitende trein foetsie. -0-
Afbeelding

12. Het voordeel van een ticket in de 1ste klas was destijds nog dat je de DB Lounge in mocht. Alleen met Sparpreise weliswaar, niet met SuperSparpreise, en dus moet ik goed mijn best doen om toch toegelaten te worden. Mijn redenering: een Včasná jízdenka is als een Sparpreis. (De Tsjechen hebben geen SuperSparpreis, dat is puur een DB-ding. (A) ) Aan de balie vinden ze het uiteindelijk goed, en bij de toegang tot het gedeelte voor de eerste klas (op Berlin Hbf heb je een apart gedeelte voor bahn.comfort en voor reizigers 1ste klas) doet de dame moeilijk over de lage prijs op het kaartje, maar vindt ze het uiteindelijk ook goed. Hoofdschuddend, dat wel, maar daar kan ik mij verder niet druk om maken. En dus geniet ik van een gratis koffie en Schokoladenkuchen, in de wetenschap dat ik door de twee uur vertraging ook nog eens de helft van mijn kaartje kan terugkrijgen bij de Tsjechen. ;)
Afbeelding

13. Na een tijdje in de DB Lounge vertoefd te hebben, ga ik op zoek naar een balie waar ze een vertragingsbevestiging op mijn kaartje willen stempelen. Dat blijkt nog niet zo eenvoudig, want overal wimpelen ze me af met de boodschap dat de conducteur in de EC 177 zo'n stempel niet nodig heeft. Maar daar is het me niet om te doen: ik wil graag een stempel zodat de aanvraag voor mijn geld terug soepel kan verlopen. Theoretisch is dat misschien niet nodig, maar de Tsjechen zullen voor een terugbetaling moeten constateren dat de Duitse IC 2222 vertraagd was en in mijn ervaring helpt het in dat soort gevallen als een officiële bevestiging op het ticket staat. (En stiekem wil ik gewoon een stempel, want stempels zijn leuk.) In de Lounge zetten ze echter geen stempel, in het Reisezentrum ook niet, bij de informatiebalie aan de ene kant van het station niet, ..., maar bij de informatiebalie aan de andere kant van het station wel. Gelukt! :D
Afbeelding

14. Ook maak ik van de gelegenheid gebruik om een kaartje uit Berlijn naar mijn oom in Nederland te sturen, die enkele dagen later jarig is. Daarna is het eindelijk tijd voor de trein naar Praag. Die weliswaar 119 minuten later vertrekt dan de oorspronkelijke trein (geen geld terug!), maar wel degelijk 120 minuten later in Praag hoort aan te komen (wel geld terug!).
Afbeelding

15. De Eurocity's tussen Berlijn en Praag (deze komt uit Hamburg) rijden tegenwoordig met Tsjechische Vectrons over de gehele route. Voordeel daarvan is dat de stop van 20 minuten in Dresden verkort is tot 3 minuten, aangezien er geen locwissel meer hoeft te worden uitgevoerd. Ik reis voor het eerst met een Vectron voor de trein; de 193 297 "Seppl" is vandaag de gelukkige. (De foto is niet helemaal scherp; mijn excuses. In de kelder van Berlin Hbf is dat niet zo gemakkelijk, heb ik aan den lijve ondervonden.)
Afbeelding

16. Ik zit helemaal voorin de trein, dus volgens de traditie van deze reis maak ik ook van binnen nog een foto van de loc.
Afbeelding

17. En volgens traditie dan ook nog maar een van de deur. ;)
Afbeelding

18. Het traject door de Sächsische Schweiz is prachtig en voor mij bekend terrein. Vroeger ben ik vaak op deze manier naar Praag gegaan, maar sinds de aansluitingen in Dresden weer om zeep zijn geholpen en het via Cheb goedkoop werd, werd dat mijn voornaamste route. Kortom: vandaag is genieten. Ik heb weinig zin om foto's te maken, maar in de buurt van Kurort Rathen maak ik er toch nog een.
Afbeelding

19. In deze rijtuigen van de České dráhy zijn mooie schermen geïnstalleerd, die ook nog eens bijzonder informatief zijn. Er staat wel bij dat alles nog in de testfase verkeert, maar de informatie is helemaal niet slecht. Door de twee uur vertraging is het inmiddels al bijna half acht bij aankomst te Praha-Holešovice, met uiteindelijk nog 6 minuten vertraging erbij. Maar dat laatste is eigenlijk standaard.
Afbeelding

20. Van de Tsjechen krijg je in de eerste klas trouwens een flesje water en een krant, waar ze handige wagentjes voor hebben om mee door de trein te lopen. Eindstand is dus: IC Herzogenrath - Berlin 1ste klas, verblijf in DB Lounge mit Kaffee uhd Kuchen, EC Berlin - Praha 1ste klas, een flesje water en een krant met geld terug voor ongeveer €32,50. Toch een uitstekende deal. :mrgreen:
Afbeelding

Welkom in Praag! Dit lijkt me een uitstekend eerste moment voor een OV-plattegrondje van de stad. Ik zal later behoorlijk op details ingaan, maar voor een eerste kennismaking lijkt me een spoorkaartje en een metrokaartje een goed begin. Op het spoorkaartje komen we linksboven binnen, vanuit Ústí nad Labem, langs station Podbaba.
(Ik link nu rechtstreeks naar de plattegronden; mochten de links verlopen (of wil je andere plattegronden zien, er zijn er heel veel), kijk dan eens op https://www.dpp.cz/jizdni-rady/mapy-a-schemata en https://pid.cz/ke-stazeni/?type=mapy. Of laat het mij weten, mogelijk kan ik de link fixen. Het spoorkaartje komt uit het spoorboekje van 2021.)

Afbeelding
Afbeelding

21. Ik moet helemaal aan de andere kant van Praag zijn, bij metrostation Anděl en dan nog een stukje met de bus. Dus waarom stap ik dan uit op Praha-Holešovice? Nou, simpel: zowel Praha-Holešovice als Praha hlavní nádraží liggen aan metrolijn C, en ik moet metrolijn B hebben. In beide gevallen betekent dat overstappen op Florenc (spreek uit: Florrènts, met de klemtoon op de eerste lettergreep) en vanaf Holešovice is het dan gewoon sneller. Bovendien kan ik dan de drukte van betonbak Hlavní nádraží vermijden. Hier tevens het bewijs dat auteur dezes daadwerkelijk in Praag is geweest. :mrgreen:
Afbeelding

22. Maar wat zie ik nou aan de overkant van het perron? De S4 van 19:11 naar Praha Masarykovo nádraží is 10 minuten vertraagd en kan ieder moment binnenkomen. Dat is wel ideaal. Station Masarykovo nádraží ligt namelijk naast een van de ingangen van metrostation Náměstí Republiky aan lijn B, en dat scheelt me zowel een tocht door de gangen van station Holešovice als een tocht door de altijd drukke gangen van metrostation Florenc. Op mijn treinkaartje staat "Praha" als bestemming, dus ik neem aan dat het in deze trein gewoon geldig is. (De S4 rijdt normaal een korter traject via Holešovice zastávka, zie het spoorkaartje hierboven. Wegens werkzaamheden werd de S4 destijds echter omgeleid via Holešovice. We moeten hem onderweg ingehaald hebben, maar dat is me niet opgevallen.)
Afbeelding

23. En zo leg ik nog een heel klein stukje af met deze CityElefant. Waarin ik uiteraard niet meer gecontroleerd word, maar ik denk echt dat het met mijn ticket toegestaan is. Ik neem voor die paar minuten ook niet de moeite om de eerste klas op te zoeken, de eerste de beste klapstoel voldoet. Alternatief zou zijn geweest om het metrokaartje dat ik al bij me had af te stempelen bij een automaat in de hal, want dat is ook in deze trein geldig.
Afbeelding

Op station Praha Masarykovo nádraží zie ik dat de loketten open zijn en dus besluit ik meteen een formulier te halen vanwege de vertraging die ik opgelopen heb. Dat gaat weer eens bijzonder moeizaam, want het eerste loket waar geen rij staat is zogenaamd het verkeerde loket, maar nee ik hoef ook niet in de rij bij het tweede loket te gaan staan, want ik word gewenkt om de ruimte uit te lopen en om de hoek vanuit de stationshal bij het derde loket geholpen te worden, waar wederom geen rij staat. Het wordt echt leuk als lokettiste 3 onmiddellijk lokettiste 1 erbij haalt om ook nog samen met lokettiste 2 in de kasten naar het formulier te gaan zoeken. Werkelijk, wat een circus. :') Zin om het ter plekke in te vullen heb ik niet, dus ik neem het formulier mee, stempel mijn kaartje, stap de metro in, neem de bus, loop nog een stukje en ga genieten van het avondeten.

Praagse curiositeiten, deel 1
In eerste instantie blijf ik 6 dagen in Praag, daarna reis ik met familie door naar Slowakije. In Praag bestaat het programma voornamelijk uit familie bezoeken en leuke dingen doen. Er zijn ook altijd wel een paar toeristische dingen die ik standaard doe (zoals even over de Karlův most lopen), maar dit keer blijk ik daar helemaal geen foto's van te hebben gemaakt. :') Tussen de familiebezoekjes in heb ik verder altijd wel een paar uurtjes waarin ik gewoon zelf op pad ga. Het is per slot van rekening vakantie. Na de hectische weken hiervoor heb ik nauwelijks zin om echt actief te zijn. Eigenlijk wil ik gewoon een beetje hersenloos ronddwalen. En als ik even geen plannen heb, is er altijd wel iets om op terug te vallen. Ik doe namelijk mijn best om steeds een nieuw stukje van het spoor- en tramnet in Praag te bereizen; het metronet heb ik compleet. Op deze manier ontdek ik toch vaak per toeval nieuwe plekjes.

Als ik meer dan een halve week blijf, koop ik altijd een maandkaart voor het OV in Praag. Dat is wel zo handig, want je zit dan niet te prutsen met losse kaartjes. Bovendien willen plannen met familie nog wel eens veranderen, waardoor ik me het denken over of ik een kaartje voor 30 of voor 90 minuten nodig heb kan besparen. De rest heeft natuurlijk abonnementen en denkt daar dus niet bij na. ;)

Je hebt kaarten voor 30 minuten (24 kronen = ca. 1 euro; ik reken altijd met 25 kronen = 1 euro), voor 90 minuten (32 kronen), voor 1 dag (110 kronen), voor 3 dagen (310 kronen) en dan komt meteen de maandkaart. Een overdraagbare maandkaart kan iedereen kopen voor 670 kronen (ca. 27 euro); een persoonlijke maandkaart heb je voor 550 kronen (ca. 22 euro). Daar heb je wel een pasje voor nodig, dat je eenmalig 20 kronen kost maar in principe onbeperkt geldig blijft. Als je een pasfoto meeneemt, kun je het onmiddellijk laten maken bij een Infocentrum. Daar hoef je alleen een formuliertje voor in te vullen met je voornaam, achternaam, postcode (000 00 voldoet :') ) en handtekening. Vervolgens wordt een papieren kaartje geprint, je pasfoto daarop geplakt en het geheel gelamineerd. Klaar. Het lastigste is nog dat je twee keer in de rij moet staan: één keer om om het formuliertje te vragen en één keer om het in te leveren. ;) Als je het pasje eenmaal hebt, kun je de maandkaart bij ieder loket kopen, in bijna ieder metrostation dus.

Zo was het althans vroeger. Tegenwoordig geldt dit denk ik (hoop ik) nog steeds, maar kun je deze maandkaarten ook online kopen, waarbij o.a. een contactloze betaalkaart (VISA of MasterCard) of de gratis app PID Lítačka als zogeheten "Identifikátor" kan dienen. Je moet weliswaar een account aanmaken en je kaart aanmelden en personaliseren, maar het hele proces gaat online en je hoeft niets meer ter plekke te koppelen of te activeren. Je kunt dus vanuit Nederland al je persoonlijke maandkaart kopen, als je wilt. Geen excuses dus om meer dan 22 euro aan Praags OV uit te geven.

Op dit punt wil ik graag de volgende gedetailleerdere kaart voorleggen. Hier staan alle metrolijnen en -haltes, tramlijnen en -haltes en spoorlijnen en -haltes binnen Praag op.
Afbeelding

De ultieme kaart is trouwens deze waar alles opstaat, inclusief alle bushaltes. Maar ik kan me voorstellen dat dat wat overweldigend is. Voor dit verslag heb je hem in ieder geval niet per se nodig. ;)
Afbeelding

24. Tijd om op pad te gaan! Bij het "afstrepen" van een van de trajecten van het tramnetwerk, kom ik met deze losse tram van het type Tatra T3R.P aan bij station Praha-Braník. (Ik heb overigens helemaal geen verstand van de technische verschillen tussen alle soorten Tatra-T3-trams, maar dit heb ik zojuist speciaal gegoogled.)
Afbeelding

25. Een blik vanaf het uitstapperron van de tram op het tussen de bomen verscholen stationsgebouw.
Afbeelding

26. Terwijl mijn tram rechts de keerlus op rijdt, zien we links al een tram van lijn 3 en een andere tram van lijn 2 klaarstaan om straks naar een van de twee instapperrons te rijden.
Afbeelding

27. Op goed geluk loop ik naar het station om eens te kijken of er binnenkort een trein gaat. Op dit soort dagen improviseer ik meestal maar wat. Soms maak ik nog een begin van een plan, maar vaak ook totaal niet. De wijk Braník heeft overigens ook zijn eigen bier, dat onder andere geschonken werd bij het stationsrestaurant. (Ja, dit station had zijn eigen stationsrestaurant. Maar het ziet er nu nogal vervallen uit.)
Afbeelding

28. t/m 34. Station Praha-Braník is een vreemde plek, met een vreemde sfeer. Het stationsgebouw is opgeknapt, maar de omgeving en het vroegere restaurant dat eraan vastzit doen oud en vervallen aan. De perrons zijn gemoderniseerd en zijn juist weer modern kil. Op sommige borden staat Praha Braník zonder streepje, op sommige Praha-Braník met streepje. En sowieso staan er heel erg veel borden, het is net Engeland :roll:. Als je goed kijkt, vind je ook een bord met een EU-vlaggetje. Ja, hier gaan de EU-gelden heen. (Het voordeel daarvan is dat het elektronische vertrekbord duidelijker is dan dat van Herzogenrath. :Y) Op de voorlaatste foto zie je de tramhalte waar ik ben uitgestapt, met daarachter een hoger gelegen tramhalte voor de lijnen die doorrijden van/naar Modřany. Daarachter bevindt zich de rivier de Vltava (niet zichtbaar), de huizen op de heuvel op de achtergrond bevinden zich aan de overzijde van de rivier.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Met de kaartjes van het Praagse OV mag je ook met de trein reizen (over het algemeen alleen met stoptreinen, maar ook met sommige sneltreinen, in de 2de klas uiteraard). Het ezelsbruggetje om te onthouden naar welke stations je mag met een kaartje voor de standaardzones in het centrum is gemakkelijk: ieder station dat met Praha begint. Dit zijn er momenteel maar liefst 45! Een 46ste station opent later dit jaar, een 47ste is in voorbereiding en er zijn uiteraard nog allerlei plannen in de maak. Van de 45 actieve stations heb ik er op het moment van het schrijven van dit verslag 20 bezocht en ben ik er nog eens 17 gepasseerd; daarnaast heb ik 4 stations bezocht die inmiddels opgeheven zijn. En niet van alle heb ik goede foto's. Ik hoef me nog niet te vervelen dus, de komende jaren. ;) De stations staan overigens allemaal op de kaart met metro/tram/trein. Het spoorkaartje eerder in het verslag toont een beperkter gebied en mist dus een hoop stations aan de randen.

35. Vanuit Praha-Braník rijdt ongeveer ieder half uur een trein per richting, maar met verschillende gaten in de dienstregeling. Op deze dag zijn er ook nog werkzaamheden en is alles anders omdat treinen keren op station Praha-Kačerov, dat maar één perron heeft. Ik heb geluk, want na 5 minuten vertrekt er een S8 richting Čerčany. En dit stukje spoorlijn heb ik nog nooit bereisd.
Afbeelding

36. Met een RegioNova rammelen we naar het zuiden, langs de rivier. We komen onder meer een veerpontje tegen. Meer info op de terugweg. ;)
Afbeelding

37. Ik reis drie stations mee en verlaat de trein op het laatste station op dit traject dat met Praha begint: station Praha-Zbraslav.
Afbeelding

38. Iemand heeft hier een paal gruwelijk in de weg gezet, waardoor het absoluut niet mogelijk is zowel de trein als het stationsnaambordje in beeld te krijgen. -0-
Afbeelding

39. Om het station te verlaten, moet je tussen een boom en het stationsgebouw door lopen. Ook hier hangen wat vreemde types rond.
Afbeelding

40. Het station is gelegen langs een weg met redelijk veel autoverkeer en nergens staat echt goed aangegeven dat het een station is. De ingang is langs die zwarte afvalcontainers.
Afbeelding

41. + 42. Zbraslav zelf ligt aan de andere kant van de rivier en is vanaf dit station helemaal niet zo makkelijk te bereiken, wat wellicht ook verklaart waarom het station zo desolaat aandoet. Ik besluit dat ik niet naar Zbraslav wil, maar over een klein kwartier de trein terug pak. Ik heb dus even om de omgeving te verkennen en na een wandeling van 7 minuten langs de rivier heen en 7 minuten langs de rivier terug kom ik weer op station Praha-Zbraslav. Weer terug per RegioNova.
Afbeelding
Afbeelding

43. t/m 45. We komen langs station Praha-Komořany, waar de EU-gelden duidelijk nog niet gearriveerd zijn. :mrgreen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

46. + 47. En ik stap uit op station Praha-Modřany zastávka, waar een kruising plaatsvindt met de tegentrein. Hier is de sfeer iets beter.
Afbeelding
Afbeelding

48. Aan de ene kant bevindt zich de tramhalte, waardoor tram en station samen op de foto kunnen. (De tramlijn heeft de spoorlijn inmiddels gekruist en bevindt zich hier aan de andere zijde van het spoor dan bij station Praha-Braník.)
Afbeelding

49. Nog een foto van een tram van het type Škoda 14T, ook wel Porsche genoemd omdat het design is ontworpen door de Porsche Design Group. Deze trams hebben heel veel kritiek gekregen omdat ze krap zijn en bloedheet. Ik kan dit bevestigen: het zijn echt ondingen. :N
Afbeelding

50. Doordat het spoor hoger ligt dan de tramhalte, kan het station mooi op de foto.
Afbeelding

51. En hoe bereik je het station dan? Nou, via deze tunnel. Halverwege is er een trap naar het perron.
Afbeelding

52. t/m 54. Aan de andere kant van het station bevindt zich het veerpontje dat we op de heenweg al zagen, een zogeheten přívoz. Ook enkele veerpontjes behoren tot het OV-netwerk van Praag; ze zijn gewoon toegankelijk met een normaal kaartje. Je toont het kaartje aan de veerman; op de boot bevindt zich ook een stempelautomaat. Deze veerponten varen vaak om de 20 of 30 minuten, bij drukte varen ze ononderbroken en vaak kun je ook nog wel een bel luiden of staat er een telefoonnummer, zodat eventueel een extra boot kan varen als je staat te wachten en het binnen de dienstregeling past. De overtocht duurt hoogstens een minuut of twee. Deze specifieke pont wordt uitgevoerd onder het lijnnummer P6.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

55. Vanaf de overkant, terwijl de veerpont weer wegvaart, zien we alles op één foto. In het midden en rechts de twee steigers van de veerpont, links het station met het karakteristieke blauwe dak.
Afbeelding

56. En met deze wegvarende veerpont komt een einde aan dag 1 van de jacht naar Praagse curiositeiten.
Afbeelding

Praagse curiositeiten, deel 2
57. Op de volgende dag reis ik onder andere met deze trein van lijn S7 van Praha-Smíchov naar Praha hl.n., waar ik meteen mijn geld-terug-bij-vertraging-formulier inlever.
Afbeelding

58. Zoals ik in deel 1 van het verslag al opmerkte bij foto 88, deden de dubbeldeksrijtuigen in deze trein mij sterk denken aan de trein waarmee julsteren in zijn verslag naar Hel reisde (vanaf foto 20) in Polen. Hierbij, zoals beloofd, het interieur van deze trein.
Afbeelding

59. En hierbij een foto van het deel zonder persoonlijke gegevens van het formulier. Ik krijg een kopie en een stempel, en dat is dat. Later zal het geld zonder problemen binnenkomen op mijn rekening; per e-mail ontvang ik een bevestiging. Overigens kan geld terugvragen volgens mij ook online; dat moet ik eens een keer uitzoeken. Ik heb in ieder geval ook goede ervaringen met het annuleren van kaartjes via de app.
Afbeelding

60. Deze dag blijk ik toch nog één toeristische foto gemaakt te hebben. Dus bij dezen. :mrgreen: (De vele bootjes die je hier ziet varen zijn toeristenvallen en horen niet tot het Praagse OV ;) )
Afbeelding

61. Op dag 3 heb ik weer een paar uurtjes over en ga ik opnieuw een klein stukje spoor afstrepen. Mijn reis begint bij het imposante station van Praha-Dejvice (linksboven op de kaart). (Spreek uit: Deejvietsè, met klemtoon op de eerste lettergreep) Op de een of andere manier kon ik dit station nooit vinden; ik heb het al eens eerder gezocht en ben toen heel ergens anders beland. Maar dit keer is het gelukt. :mrgreen: Het is overigens het oudste station van Praag, sinds 1830 in gebruik voor het vervoer van hout. Dit mooie gebouw stamt uit 1873.
Afbeelding

62. Het is dat die letters op de gevel staan, maar anders zou je niet zeggen dat dit een station is. Ik twijfel nu heel erg of dit de reden zou kunnen zijn dat ik het station nooit gevonden heb. Maar ik denk eerder dat het door de gebrekkige bewegwijzering komt vanaf metrostation Hradčanská en dat ik in het verleden gewoon de verkeerde kant op ben gelopen.
Afbeelding

63. In Braník had ik geluk en vandaag heb ik weer geluk, want er staat al een RegioNova klaar voor vertrek over een paar minuten. Nog even wachten op een tegentrein. Hier zijn de EU-gelden duidelijk ook al gearriveerd. :D Overigens kom ik er nu achter dat het gebouw achter de trein, dat dus aan de andere zijde van het spoor staat, het oorspronkelijke stationsgebouw uit 1831 is! Toch weer wat geleerd bij het schrijven van dit verslag. :D
Afbeelding

64. Deze trein gaat Praha uit en het is gelukkig de stoptrein, zodat ik ook kan blijven zitten tot het laatste station met Praha in de naam. Er rijden ook sneltreinen over deze lijn, maar die stoppen niet overal.
Afbeelding

65. Na een paar minuten komt de prachtige tegentrein aan bij het naastgelegen perron. Links dus het oorspronkelijke stationsgebouw uit 1831.
Afbeelding

66. Zowel in mijn trein als in die naast ons kunnen de ramen open. Voor de fotograaf wel zo vriendelijk. :Y
Afbeelding

67. Maar nog vriendelijker voor de fotograaf zijn prachtige locs, zoals deze. :Y
Afbeelding

68. + 69. Het volgende station op de lijn is Praha-Veleslavín. Als dit toch niet het vakantiegevoel bezorgt, dan weet ik het ook niet meer. Het mooiste detail vind ik nog wel het blauwe bordje op de tweede foto helemaal rechts: Zákaz vstupu do kolejiště, dokud vlak nezastaví. Verboden toegang tot het spoor, zolang de trein niet stilstaat. Prachtig. (Niemand houdt zich daar natuurlijk aan, al is het wel gebruikelijk om pas naar het perron te gaan als de trein er ook al aankomt.)
Afbeelding
Afbeelding

70. Een groter contrast kan er haast niet wezen met het volgende station op de lijn, waar ik tevens de trein verlaat omdat het het laatste "Praha-"station is, station Praha-Ruzyně (spreek uit: Roezienjè, met klemtoon op de eerste lettergreep). Wat een prachtig perron :D
Afbeelding

71. Maar het stationsnaambord is nog mooier. :mrgreen:
Afbeelding

72. Ook hier kruisen twee treinen elkaar, wat het volgende beeld oplevert.
Afbeelding

73. En ook hier vinden we een bord dat verbiedt het spoor te betreden totdat de trein stilstaat. Nou, ik kan je één ding vertellen: als je bij dit bord gaat wachten totdat de trein stilstaat, dan mis je hem. :mrgreen: (De trein richting Praag is overigens net aan het vertrekken.)
Afbeelding

74. En even later vertrekt ook mijn trein langs het stationsgebouw ...
Afbeelding

75. ... en over de spoorwegovergang. In de achtergrond zien we de snelweg.
Afbeelding

76. t/m 84. Het station ligt in een dunbevolkt deel van Praha, met het vliegveld in de buurt. (Dat stond ook lang onder de naam Praha-Ruzyně bekend, maar werd in 2012 hernoemd naar Václav Havel.) Zoals ook bij station Praha-Zbraslav, ligt het station een beetje in niemandsland. Vanuit de bewoonde plaatsen is het vaak sneller om met de bus naar een metrostation te reizen, zodat het treinstation totaal verlaten is. Natuurlijk nu al helemaal, nu de treinen in beide richtingen net vertrokken zijn. Ik grijp mijn kans om nog een aantal foto's te schieten.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
(uitgiftepunt van kaartjes; wachtruimte)
Afbeelding
(drinkwater)
Afbeelding
(aankomst bij de treinen = toegang tot de treinen)
Afbeelding

85. De treinen zijn natuurlijk net vertrokken, dus loop ik een stukje en neem ik later een bus. (Niet deze bus, want die was natuurlijk al weg tegen de tijd dat ik bij een halte kwam.)
Afbeelding

86. Bij metrostation Petřiny duik ik ondergronds de metro in.
Afbeelding

Praagse curiositeiten, deel 3
We hebben inmiddels twee spoorlijnen verkend, een klein beetje per tram gereisd en een overtocht per boot gedaan, maar er is nog meer OV in Praag te vinden. En deze excursie improviseerde ik ook ter plekke bij elkaar, maar wel met voorbedachten rade. We gaan namelijk op zoek naar de enige trolleybus van Praag.

Trolleybussen in Praag? Hoe zit dat? In 1901 en in 1927 waren er al ideeën voor trolleybuslijnen, maar ze werden nooit uitgevoerd. Enkele jaren later, in 1936, gingen dan toch de eerste trolleybussen rijden. Het netwerk was op zijn hoogtepunt in 1959 met een lengte van bijna 57 kilometer, maar de oudste lijnen werden in dat jaar ook alweer vervangen door gewone bussen. In 1972 viel het doek voor de trolleybus in Praag. Jarenlang hebben er stemmen geklonken om nieuw leven in te blazen in een trolleybusnetwerk, met serieuze voorstellen vanaf 1979. In 1991 leek het zover en werden bouwvergunningen aangevraagd voor de eerste etappe van de werkzaamheden, maar in 1992 werden alle voorbereidingen stopgezet. Een tweede project leek eind 1991 ook van start te gaan, maar werd een maand later afgeblazen. En ook voorbereidingen voor een derde project werden halverwege 1992 stopgezet. De tijd was nog niet rijp.

In 2017 was er echter plotseling een doorbraak en werd een proefbedrijf ingevoerd met één trolleybus in het noordoosten van de stad, tussen Palmovka (metro B) en Letňany (metro C). Op 15 oktober 2017 reed de eerste rit. Met oog voor traditie waren naast de belangrijke hotemetoten bij deze gelegenheid zowel de trolleybus die de laatste rit in 1972 had verzorgd als de chauffeur die destijds de laatste rit gereden had aanwezig! De betreffende trolleybus was overigens in 1972 al historisch, en had toen de "eer" gekregen de laatste rit te rijden. Over de chauffeur heb ik verder niets kunnen vinden, maar hij zal nu wel behoorlijk oud zijn, aangezien er bijna 45 jaar tussen de twee gebeurtenissen zat!

Het vreemde aan deze nieuwe trolleybus is dat van de 4,9 kilometer slechts 1,4 kilometer ergens onderweg onder de draad is gebracht, en daarnaast nog een oplaadpunt bij het busstation Palmovka. De rest van het traject wordt op de batterij gereden. Het proefbedrijf liep tot juni 2018; per 1 juli 2018 rijdt deze lijn als lijn 58 permanent met een trolleybus. Er zijn inmiddels 5 verschillende trolleybussen van verschillende types op deze lijn geweest. Sinds 12 december 2020 is de lijn tijdelijk buiten dienst, aangezien de trolleybus die er nu is in gebruik is voor opleidingsdoeleinden, omdat de vervoersvraag door de pandemie is gedaald en wegens wegwerkzaamheden. Er zijn echter allerlei plannen voor de inzet van trolleybussen. Grote voertuigen moeten naar het vliegveld gaan rijden en van meerdere lijnen is besloten dat ze in een trolleybus omgezet gaan worden, waaronder de lijn die ik altijd gebruik. Ik ben dus zeer benieuwd. Een mooi schema van de route van lijn 58, inclusief de wel en niet onder de draad gebrachte trajecten, staat op Wikipedia:
Afbeelding

Een laatste vraag dan nog is of dit ding wel "trolleybus" mag/moet heten. Daar is wat onenigheid over: het vervoersbedrijf noemt het een "elektrische bus met dynamisch opladen", de fabrikant noemt het een "partiële trolleybus". Potato, potaato, denk ik, maar wie het weet mag het zeggen. :mrgreen: Volgens de licentie is het een trolleybus en dat is ook de reden waarom alle haltes zowel een bus- als een trolleybussymbool hebben. Dat is blijkbaar juridisch vereist. Dat je het even weet. ;)

Wat nu concreet het voordeel is ten opzichte van elektrische bussen? Geen flauw idee. De draad onderweg schijnt gebruikt te worden als hulpmiddel bij het steilste stukje van de route voor het voortbewegen van de trolleybus en daarnaast gelijktijdig om de batterij nog een beetje op te laden en in de winter ook nog eens om het water te verwarmen dat voor de verwarming van de bus zorgt. Blijkbaar loont het om het zo te doen in plaats van met een elektrische bus die onderweg volledig zonder draad rijdt. Ik kan alleen zeggen dat ik het knap vind. :Y En dat trolleybussen vanuit reizigersperspectief leuker zijn, al kan ik niet precies zeggen waar het aan ligt.

87. Dit curiosum wilde ik wel met eigen ogen zien, maar het ligt gigantisch uit de richting. In eerdere jaren was het er dus ook nog niet van gekomen. Maar nu zie ik tijd ontstaan, grijp ik mijn kans en ga ik snel per metro naar de halte Palmovka. En daar tref ik de trolleybus van dienst: een Škoda 30Tr SOR. (Deze specifieke trolleybus is eind 2019 verkocht aan de stad Hradec Králové, dit type tref je momenteel in Praag dus niet meer aan.)
Afbeelding

88. Een ritje met deze lijn duurt 12 minuten, dan heeft hij enkele minuten pauze, en weer 12 minuten terug. Vervolgens staat hij ongeveer een half uur te laden. Deze lijn rijdt dus een uurdienst, maar op hetzelfde traject (en verder door) rijdt lijn 140 met grote bussen in een normale frequentie van 5x/uur of zo. Deze lijn 140 is de eerste kandidaat om volledig met trolleybussen gereden te worden. Op deze manier is het wel duidelijk: de 58 is altijd een trolleybus. Na een kort en aangenaam ritje kom ik aan bij metrostation Letňany en gaat de trolleybus even pauzeren.
Afbeelding

89. Vreemd, maar waar, op deze rustplaats kan hij dus helemaal niet laden!
Afbeelding

90. + 91. Enkele minuten later komt hij dus alweer voorrijden en vangen we de terugreis aan. Het is erg rustig; mogelijk is lijn 140 net geweest. Voorin zit nog één reiziger, die net als ik een retourtje doet. :mrgreen: Hierbij het interieur van deze trolleybus.
Afbeelding
Afbeelding

92. En weer terug bij metrostation Palmovka, waar het voertuig weer mag gaan laden.
Afbeelding

93. Dat gaat als volgt: eerst de linkerstok omhoog ...
Afbeelding

94. ... en dan de rechter!
Afbeelding

95. Tadaa! :D
Afbeelding

96. Al sinds het begin van het proefbedrijf van de trolleybus, wordt ook een elektrische bus van het type SOR NS 12 getest. Deze mag lekker opladen op het plekje vóór de trolleybus. Zoals ik al zei, ik kan het beleid en de technische verschillen echt niet volgen, maar er zijn vast mensen die hier meer verstand van hebben. Ik maak wel wat foto's. :mrgreen:
Afbeelding

97. t/m 100. Om de 100 te vervolmaken nog enkele foto's vanuit verschillende hoeken. :mrgreen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dit lijkt me een uitstekend moment om dit deel af te sluiten. In het volgende deel gaan we nog even verder met de reeks Praagse curiositeiten en daarna gaan we richting Slowakije en komt ook het in de titel beloofde grensgeboemel. Ik doe geen beloftes over de verschijningsdatum, maar laat ik zeggen: hopelijk komt het volgende deel iets sneller dan dit deel nu. :@ Ik hoor natuurlijk weer graag wat jullie ervan vonden! :) Ook eventuele verzoeken voor Praagse curiositeiten in de toekomst zijn welkom!
Etienne
Donateur
Berichten: 7908
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Tsjechisch grensgeboemel en Praagse curiositeiten: Verborgen plekjes in de grote stad (deel 2) [100 foto's]

Bericht door Etienne »

Verder dan bahnhof Heidenau ben ik nooit geweest in die hoek; leuk verslag :)
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersnaam
Berichten: 627
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Tsjechisch grensgeboemel en Praagse curiositeiten: Verborgen plekjes in de grote stad (deel 2) [100 foto's]

Bericht door Gebruikersnaam »

Mooi verslag! :pos: Als het weer kan eens de tijd nemen om Praag zelf beter te bezoeken.
umbusko schreef: zo 17 jan 2021, 17:17 Misschien herinneren jullie je nog een verslag met een vergelijkbare titel en tussen haakjes (deel 1): klik. Het tweede deel heeft wel schandalig lang op zich laten wachten, maar beter laat dan nooit. ;)
Hé, dit klinkt herkenbaar :')
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Tsjechisch grensgeboemel en Praagse curiositeiten: Verborgen plekjes in de grote stad (deel 2) [100 foto's]

Bericht door waldo79 »

Leuk verhaal.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Tsjechisch grensgeboemel en Praagse curiositeiten: Verborgen plekjes in de grote stad (deel 2) [100 foto's]

Bericht door Tom024 »

Leuk verslag! Hopelijk kunnen we binnenkort weer die kant op.
59. En hierbij een foto van het deel zonder persoonlijke gegevens van het formulier. Ik krijg een kopie en een stempel, en dat is dat. Later zal het geld zonder problemen binnenkomen op mijn rekening; per e-mail ontvang ik een bevestiging. Overigens kan geld terugvragen volgens mij ook online; dat moet ik eens een keer uitzoeken. Ik heb in ieder geval ook goede ervaringen met het annuleren van kaartjes via de app.
Dat kan inderdaad online, dat heb ik (ik meen) twee jaar geleden eens gedaan. Gaat vlot en makkelijk. :pos:
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Tsjechisch grensgeboemel en Praagse curiositeiten: Verborgen plekjes in de grote stad (deel 2) [100 foto's]

Bericht door Cookie »

Boeiend verslag! :pos:
jjasloot
Donateur
Berichten: 190
Lid geworden op: ma 07 sep 2015, 14:13
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Tsjechisch grensgeboemel en Praagse curiositeiten: Verborgen plekjes in de grote stad (deel 2) [100 foto's]

Bericht door jjasloot »

Leuk verslag! Praag mag nog wel op de bucketlist
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Tsjechisch grensgeboemel en Praagse curiositeiten: Verborgen plekjes in de grote stad (deel 2) [100 foto's]

Bericht door Daniel »

Erg leuk verslagje!
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Tsjechisch grensgeboemel en Praagse curiositeiten: Verborgen plekjes in de grote stad (deel 2) [100 foto's]

Bericht door ODRAIL »

Een mooi en boeiend verslag (dit geldt ook voor deel 1) :pos: ;) .
Laatst gewijzigd door ODRAIL op wo 20 jan 2021, 21:04, 1 keer totaal gewijzigd.
rooddolfijn
Berichten: 726
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Tsjechisch grensgeboemel en Praagse curiositeiten: Verborgen plekjes in de grote stad (deel 2) [100 foto's]

Bericht door rooddolfijn »

Leuk en interessant verslag :pos:. Wat ik mij meteen afvroeg: heeft Praag de metrolijnen dezelfde letters en kleuren geven zoals in Rotterdam of andersom?
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Tsjechisch grensgeboemel en Praagse curiositeiten: Verborgen plekjes in de grote stad (deel 2) [100 foto's]

Bericht door waldo79 »

Het lijkt me niet dat er een verband zit tussen het toekennen van de lijnkleuren van Praag en Rotterdam?
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Tsjechisch grensgeboemel en Praagse curiositeiten: Verborgen plekjes in de grote stad (deel 2) [100 foto's]

Bericht door umbusko »

Dank voor alle positieve reacties! :)

Praag heeft letters en kleuren sinds het begin en Rotterdam pas sinds 2009 als ik Wikipedia op dit punt correct interpreteer. Dus áls er al een verband is (wat ik net als Waldo niet heel waarschijnlijk acht), is Rotterdam de copycat. Overigens krijgt metrolijn D in Praag, die nu in aanbouw is, de kleur donkerblauw. Dat correspondeert met lijn E in Rotterdam, niet met het lichtblauw van lijn D. Dus mochten er nog twijfels zijn: nee, Praag haalt zijn inspiratie niet uit Rotterdam en er is ook geen wederzijdse overeenkomst om bij uitbreidingen dezelfde kleuren te gebruiken. ;) Maar mocht Rotterdam in de nabije toekomst de kleuren van lijn D en E verwisselen, dan wordt de copycattheorie toch weer interessant. :Y
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Tsjechisch grensgeboemel en Praagse curiositeiten: Verborgen plekjes in de grote stad (deel 2) [100 foto's]

Bericht door Milco »

Erg mooi verslag! Op een of andere manier blijf ik Tsjechië een leuk land vinden. Wel moet ik altijd nog wennen aan die 12-meterbussen met 4 deuren :')
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Tsjechisch grensgeboemel en Praagse curiositeiten: Verborgen plekjes in de grote stad (deel 2) [100 foto's]

Bericht door umbusko »

Ik kan je anders zeggen dat ik dat ontzettend praktisch vind. In- en uitstappen gaat supersnel. :Y
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Tsjechisch grensgeboemel en Praagse curiositeiten: Verborgen plekjes in de grote stad (deel 2) [100 foto's]

Bericht door ZO6176 »

Schitterend verslag. Ik vond in Praag met tram 22 (geloof ik) de haarspeldbochten erg leuk om te doen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten