Vele sporen leiden naar Trier - onderweg door de Eifel en langs de Rijn [69]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Vele sporen leiden naar Trier - onderweg door de Eifel en langs de Rijn [69]

Bericht door Cookie »

Afgelopen jaren ben ik diverse keren afgereisd naar de omgeving van Trier, daarbij ging de heenreis meestal per trein. Het heeft over het algemeen mijn voorkeur om dan ook een tussenstop in te bouwen, zodat de reisdag ook een echte vakantiedag is. Er zijn vele manieren om per trein naar Trier te reizen, een aantal reisjes kwamen al in eerdere verslagen voorbij (via het Rheinische Braunkohlerevier en Keulen, het Ahrdal en restanten van de Strategischer Bahndam en de Ludendorff-Brücke in Remagen). Onderstaand nog wat andere tussenstops waarvan de foto's niet voldoende waren voor afzonderlijke verslagen en daarom in dit verzamelverslag terecht zijn gekomen. De reizen zijn gemaakt tussen 2017 en 2019.

Eifelstrecke: NS-Ordensburg Vogelsang / spookdorp Wollseifen - oktober 2017

De kortste route naar Trier verloopt via de ongeëlektrificeerde Eifelstrecke. Deze ligt tussen Keulen en Trier en gaat dwars door de Eifel heen. Snel is de route overigens niet, de meeste treinen doen er ruim drie uur over. Het is meestal sneller om vanuit Keulen met de intercity naar Koblenz te reizen en daar over te stappen op de RE naar Trier. Er rijden op de Eifelstrecke wel een aantal snelle RE's onder de noemer Eifel-Mosel-Express, deze stoppen op veel minder stations waardoor de reistijd een half uur korter wordt.

In het najaar van 2017 reis ik via dit traject naar Trier, zodat ik vanuit station Kall een tussenstop kan maken bij de NS-Ordensburg Vogelsang en het spookdorp Wollseifen. Omdat er veel te laat wordt vertrokken uit Köln Hbf, mis ik jammer genoeg mijn busaansluiting in Kall. Daardoor moet ik hier ruim driekwartier wachten op de volgende bus.

Afbeelding
RE naar Köln Messe/Deutz op station Kall

Afbeelding
Stationsgebouw Kall

Afbeelding
RB naar Köln Messe/Deutz op station Kall

Op station Kall komt het spoor van de Oleftalbahn (Kall–Schleiden-Hellenthal) samen met de Eifelstrecke. Op de Oleftalbahn rijden enkel toeristische treinen, er is geen structureel reizigersverkeer op deze lijn. De treindienst wordt in Kall aangestuurd vanuit het nabijgelegen seinhuis, het heeft toch wel iets dat de treindienstleiding in Duitsland nog best vaak lokaal plaatsvindt in plaats van op een grote verkeersleidingspost.

Afbeelding
Perron station Kall met het spoor van de Oleftalbahn

Afbeelding
Seinhuis Kall

Een uur later dan gepland reis ik dan alsnog met de bus verder naar de NS-Ordensburg Vogelsang in Schleiden-Gemünd. Dit is een voormalig opleidingskamp van de NSDAP in de Eifel, vlakbij de Urfttalsperre. Het diende tussen 1936 en 1939 als opleidingscomplex voor de hogere functies. De leerlingen, zogeheten Ordensjunkers, waren mannen met meestal een leeftijd tussen de 20 en 25 jaar. Hier kregen ze les in onder andere de rassenleer, maar ook politiek en sport stonden op het rooster.

Toen de Tweede Wereldoorlog uitbrak, ging het complex over aan de Wehrmacht. Na de Tweede Wereldoorlog werd het door de Britten in gebruik genomen. In 1950 nam het Belgische leger intrek in Vogelsang, ook NAVO-troepen verbleven er regelmatig voor oefeningen. Sinds 2006 heeft het geen militaire functie meer.

Tijdens de interessante rondleiding wordt over de geschiedenis van het complex verteld en worden er diverse gebouwen bezocht. Het is moeilijk voor te stellen wat voor een ideologie hier vroeger werd onderwezen.

Afbeelding
Uitzicht vanaf de Ordensburg, op de achtergrond ligt de Urftsee

Afbeelding
Uitzicht vanaf de Ordensburg met de Kameradschaftshäuser, deze boden onderdak aan 50 Ordensjunkers

Afbeelding
Burgschänke

Afbeelding
Belgisch kazernegebouw 'Van Dooren'

Afbeelding
Truppenkino, gebouwd door de Belgen

Afbeelding
Ordensburg en de Urftsee

Na deze rondleiding wandel ik naar het voormalige dorp Wollseifen. Nadat de NS-Ordensburg overging aan de Britten, werd ook een deel van het omliggende terrein erbij getrokken als militair oefengebied. Het dorpje Wollseifen op de Dreiborner Hochfläche had de pech in de 'Military Training Area' te liggen, met als gevolg dat de inwoners in 1946 hun huizen moesten verlaten. Ze mochten in het begin nog één keer per jaar terugkeren om de doden te herdenken. De begraafplaats raakte echter steeds verder beschadigd door de oefeningen, daarom werden de doden in de jaren 50 elders herbegraven. Er zijn nog maar een paar gebouwen over van het vroegere Wollseifen, de rest is allemaal vernietigd. In het gebied zijn door de Belgen ook 'oefenhuizen' gebouwd, hiervan zijn er 21 bewaard gebleven.

De zogeheten Truppenübungsplatz Vogelsang is nu toegankelijk voor publiek, maar het is niet toegestaan om de paden te verlaten vanwege nog aanwezige munitieresten. Tegenwoordig is het onderdeel van het Nationalpark Eifel, het enige nationale park van Nordrhein-Westfalen. Omdat het terrein in de tweede helft van de vorige eeuw met name als militair oefengebied is gebruikt, kon de natuur op de weinig gebruikte stukken de vrije loop nemen en verwilderden stukken van het gebied. Dit heeft tot een bijzondere flora en fauna geleid.

Afbeelding
Oefenstraat

Afbeelding
De St. Rochuskerk en oefenhuizen

Afbeelding
De gerestaureerde restanten van de Volksschule Wollseifen, hierin is nu een klein museum gevestigd

Na mijn bezoek aan Wollseifen ben ik net niet op tijd bij de bushalte van lijn SB82, daarom moet ik nu voor het vervolg van de reis naar een andere bushalte lopen die een flink stuk verderop ligt. Ik loop echter helaas ergens fout, met als gevolg dat ik met schemering nog door het bos wandel en me moet haasten voor de gewenste bus naar het station. Gelukkig haal ik deze, maar door het verkeerd lopen wel vanaf een andere plek dan de bedoeling was en bovendien is mijn geplande eetpauze in rook opgegaan. Uiteindelijk stil ik mijn trek bij een dönerzaak in het REWE Center in Kall, waar ik nog net terecht kan. De Eifel-Mosel-Express brengt me vervolgens naar Trier.

Hollandstrecke en Linke Rheinstrecke: Gasometer Oberhausen / Festung Ehrenbreitstein - april 2018

In het voorjaar van 2018 bezoek ik op weg naar Trier eerst de Gasometer in Oberhausen. Dit is een voormalige gashouder waar tegenwoordig exposities worden gehouden. Later op de dag staat de Festung Ehrenbreitstein in Koblenz op het programma.

Met Abellio reis ik naar station Oberhausen-Sterkrade, dat een armoedige indruk maakt omdat de overkapping is gedemonteerd.

Afbeelding
Station Oberhausen-Sterkrade I

Afbeelding
Station Oberhausen-Sterkrade II

Afbeelding
Stationsgebouw en voormalig seinhuis Oberhausen-Sterkrade

Afbeelding
Sterkrade centrum, niet heel spannend

In Sterkrade stap ik over op de bus naar de halte Neue Mitte. Daarvandaan is het nog een paar minuten lopen naar de Gasometer.

Afbeelding
Trein naar Düsseldorf Hbf op station Oberhausen-Sterkrade, vanuit het busstation gezien

Afbeelding
Bus richting de Gasometer op busstation Oberhausen-Sterkrade

Afbeelding
Halte Neue Mitte en omgeving

Afbeelding
Gasometer

De voorstelling in de Gasometer is erg mooi. Het hoogtepunt is een gigantische sculptuur van de Matterhorn die in de Gasometer is opgehangen en waarop allerlei beelden worden geprojecteerd. Ook is er een uitzichtplatform van waaruit je een goed uitzicht hebt over het Ruhrgebied.

Afbeelding
Uitzicht vanaf de Gasometer richting het rangeerterrein Oberhausen West, met een goederentrein

Afbeelding
Uitzicht vanaf de Gasometer richting Duisburg, met het Rhein-Herne-Kanal en de Emscher

Afbeelding
Uitzicht vanaf de Gasometer richting Bottrop, links is in de verte de Halde Haniel te zien

Afbeelding
Sculptuur van de Matterhorn in de Gasometer

Hierna gaat de reis door naar Koblenz, vanuit Oberhausen Hbf pak ik eerst de trein naar Duisburg Hbf. Daar stap ik over op de intercity die via de Linke Rheinstrecke naar Koblenz Hbf rijdt.

Afbeelding
Stationsgebouw Oberhausen Hbf

Afbeelding
Stationshal Oberhausen Hbf

Afbeelding
Uitzicht op de Rijn tussen Oberwinter en Remagen

De stad Koblenz ken ik al wel, maar de Festung Ehrenbreitstein heb ik er nog nooit bezocht. Deze vesting is in de 19e eeuw in zijn huidige vorm gebouwd en overziet het Deutsche Eck, de plek waar de Moezel en de Rijn bij elkaar komen. Je kan op verschillende manieren bij Festung Ehrenbreitstein komen, vandaag kies ik ervoor om er met de kabelbaan heen te gaan. In Koblenz bestaat sinds 2010 namelijk een kabelbaan over de Rijn waarmee de oversteek door de lucht is te maken.

Afbeelding
Festung Ehrenbreitstein vanuit het Deutsche Eck gezien

Afbeelding
Uitzicht vanuit de kabelbaan op station Koblenz-Ehrenbreitstein met een trein

De vesting is behoorlijk groot en door de hoge ligging (ongeveer 170 m) heb je er ook een geweldig uitzicht over Koblenz en de wijde omgeving.

Afbeelding
Festung Ehrenbreitstein

Afbeelding
Uitzicht op Koblenz vanuit de vesting

Afbeelding
Uitzicht op het Deutsche Eck vanuit de vesting

Na het bezoek aan Festung Ehrenbreitstein pak ik weer de kabelbaan naar beneden. Ik ga vervolgens de stad in om wat te eten, waarbij een biertje van de Koblenzer brouwerij Königsbacher natuurlijk niet mag ontbreken. Hierna pak ik de trein naar Trier.

Afbeelding
Bergstation van de kabelbaan

Afbeelding
Ook op de terugreis weer een trein gespot bij station Koblenz-Ehrenbreitstein

Tijdens mijn vakantie vindt in de omgeving van Trier toevallig ook het Dampfspektakel plaats, waarbij er met historische treinen over diverse trajecten rondom Trier wordt gereden. Ik reis met de stoomtrein van Saarburg naar Trier, een leuke ervaring.

Afbeelding
Stoomtrein naar Trier Hbf op station Saarburg

Rechte Rheinstrecke: Siebengebirge - oktober 2018 en oktober 2019

In zowel de herfst van 2018 als van 2019 heb ik op de heenreis naar Trier een tussenstop gemaakt in het Siebengebirge. Deze heuvels met een maximale hoogte van 461 meter zijn miljoenen jaren geleden ontstaan door vulkanisme.

De eerste keer stap ik uit in Königswinter, gelegen aan de Rechte Rheinstrecke. Vanuit het station wandel ik eerst een stukje langs de Rijn en de tramlijn van de Siebengebirgsbahn naar Rhöndorf. De waterstand van de Rijn is opvallend laag, veroorzaakt door de extreem droge zomer.

Afbeelding
Station Königswinter

Afbeelding
Lage waterstand van de Rijn en uitzicht op Bonn Bad Godesberg

In Rhöndorf loop ik even het perron op. Het stationsgebouw heeft duidelijk betere tijden gekend, het ziet er behoorlijk verloederd uit. Verder maak ik in Rhöndorf een kort uitstapje naar het geboortehuis van voormalig bondskanselier Adenauer, waarna ik het Siebengebirge inloop. Op de Große Breiberg maak ik een stop om van het geweldige uitzicht te genieten.

Afbeelding
Station Rhöndorf met op de achtergrond de Drachenfels

Afbeelding
RB naar Koblenz Hbf op station Rhöndorf

Afbeelding
Löwenburgstraße in Rhöndorf met vakwerkhuizen

Afbeelding
Uitzicht vanaf de Große Breiberg richting Bonn, ook is rechts het bekende hotel op de Petersberg te zien

Daarna wandel ik door naar de Löwenburg. Van deze burcht is weinig meer over, maar ook hiervandaan weer prachtige vergezichten.

Afbeelding
Uitzicht vanaf de Löwenburg

Afbeelding
Restant van de Löwenburg

Vlak voor het einde van de wandeling kom ik aan bij de Drachenfels (321 m), de bekendste top van het Siebengebirge. Volgens de legende zou Siegfried hier de draak hebben gedood. Omdat er veel Nederlandse toeristen op de Drachenfels afkomen, wordt deze in de omgeving ook wel 'höchster Berg Hollands' genoemd.

Afbeelding
Uitzicht vanaf de Drachenfels richting Bad Honnef

Afbeelding
Uitzicht vanaf de Drachenfels op het Siebengebirge

Afbeelding
Uitzicht vanaf de Drachenfels richting Bonn, in de verte is zelfs de Dom van Keulen te zien

Afbeelding
Burgruine Drachenfels

Vanaf de Drachenfels rijdt de Drachenfelsbahn naar Königswinter, deze tandradbaan overbrugt een hoogteverschil van 220 meter. Ik kies echter voor de benenwagen om weer beneden te komen. Terug in Königswinter valt het me op dat de overweg hier nog bediend wordt vanuit een Schrankenpost, dit had ik voor de druk bereden Rheinstrecke eigenlijk niet bepaald verwacht. Na een eetpauze gaat de reis dan door naar Trier.

Afbeelding
De Drachenfelsbahn heeft zojuist het bergstation Drachenfels verlaten

Afbeelding
De Drachenfelsbahn verlaat het Mittelstation Schloss Drachenburg

Afbeelding
Schrankenpost Königswinter

In de herfst van 2019 volgt er op weg naar Trier een revisit van het Siebengebirge. Ik neem nu vanuit Rhöndorf een iets andere wandelroute waarbij er 870 meter geklommen en gedaald moet worden, de conditie wordt daarbij op sommige stukken op de proef gesteld. Onderweg kom ik over de Große Ölberg, deze heeft de hoogste top (461 m) van het Siebengebirge. Verder gaat de route over de Petersberg, bekend van het hotel dat hierop gelegen is en waar vroeger internationale conferenties werden gehouden.

Afbeelding
Uitzicht vanuit de trein kort voor Rhöndorf, nu met een stuk hogere waterstand

Afbeelding
Uitzicht vanaf de Große Ölberg

Tot slot komt de wandeling ook deze keer over de Drachenfels, waarna ik vanaf station Rhöndorf via Koblenz doorreis naar Trier.

Afbeelding
Op hoogwater zijn ze voorbereid op station Leutesdorf

Eifelquerbahn: Monreal - april 2019

In het voorjaar van 2019 maak ik op de heenreis een uitstapje naar het Eifeldorpje Monreal.

Op station Keulen heb ik een overstap van iets meer dan een uur, genoeg tijd dus om even naar binnen te gaan bij de Dom die naast het station ligt. Hoewel ik deze kathedraal intussen meerdere keren heb bezocht, blijf ik het een prachtig bouwwerk vinden. De reis gaat hierna met de intercity via de Linke Rheinstrecke verder naar Andernach, waar ik overstap op het boemeltje naar Monreal. Het perron van deze stoptrein in Andernach is diep bedroevend, de reizigers mogen het namelijk doen met stoeptegels op straatniveau.

Afbeelding
Ingang Köln Hbf

Afbeelding
Divers materieel op Köln Betriebsbahnhof

Afbeelding
Trein richting Kaisersesch op station Andernach

De trein naar Monreal rijdt over de Eifelquerbahn, de spoorlijn van Andernach naar Kaisersesch. In het verleden konden treinen doorrijden tot aan Gerolstein, waar een aansluiting was op de Eifelstrecke. In 1991 werd het personenverkeer tussen Mayen West en Gerolstein echter gestaakt. Sinds 2000 rijden de treinen na Mayen West wel weer door tot aan Kaisersesch.

De spoorlijn heeft een Nebenbahnsfeertje door de vele lage perrons en de klassieke beveiliging. Tijdens de rit naar Monreal heb ik geregeld een mooi uitzicht op de Vulkaneifel, dit gebied is vandaag de dag nog steeds vulkanisch actief. De laatste vulkaanuitbarsting was ruim 10.000 jaar geleden, het is niet te voorspellen wanneer de volgende zal zijn. Gelukkig worden er constant metingen uitgevoerd om dit goed in de gaten te houden.

Afbeelding
Uitzicht onderweg op de Vulkaneifel

Afbeelding
Trein na aankomst op station Monreal

Afbeelding
Voormalig stationsgebouw en Stellwerk Monreal

Vanuit het station loop ik naar het beginpunt van het 'Traumpfad Monrealer Ritterschlag' dat ik vandaag ga volgen. Deze rondwandeling komt eerst langs de burchtruïnes Philipps- en Löwenburg, beiden zijn gebouwd in de 13e eeuw en zijn kenmerkend voor Monreal. Vanaf de Löwenburg heb je een prachtig uitzicht.

Afbeelding
Uitzicht op de Vulkaneifel tijdens de wandeling

Afbeelding
Uitzicht vanaf de Löwenburg op Monreal, de Philippsburg, de Elzbach en de spoorlijn

Hierna wandel ik verder naar het centrum van het vakwerkdorpje Monreal. Hoewel het een toeristentrekpleister is, tref ik het deze maandag behoorlijk uitgestorven aan en zijn de winkeltjes er dicht. Het dorp ziet er mooi uit, maar qua sfeer scoort het vandaag niet hoog helaas. Na Monreal gaat het vervolg van de wandeltocht door bos en een landelijke omgeving.

Afbeelding
Monreal met de Philippsburg

Afbeelding
Centrum Monreal

Afbeelding
Centrum Monreal II

Afbeelding
Koolzaadveld onderweg

Afbeelding
Typisch Vulkaneifellandschap onderweg

Aan het eind moet ik me nog even haasten om de trein te kunnen halen, ik ben uiteindelijk precies op de geplande vertrektijd terug op het station. De trein blijkt echter flink vertraagd te zijn, dus ik had het achteraf gezien rustiger aan kunnen doen... Om de hele spoorlijn bereden te hebben reis ik naar het huidige eindpunt van de Eifelquerbahn, station Kaisersesch. Ik ga daarvandaan gelijk terug naar Andernach, waarbij er te laat wordt vertrokken door de vertraging van de heenreis en er bij Mayen nog wat extra vertraging wordt opgelopen. In Andernach stap ik over op de trein naar Koblenz, om daarna met een gevulde maag de trein naar Trier te nemen.

Afbeelding
De trein op eindpunt Kaisersesch voordat deze weer terugkeert naar Andernach. Tevens eindpunt van het verslag.
Henk
Berichten: 74
Lid geworden op: di 28 okt 2008, 21:42
Locatie: Malden

Re: Vele sporen leiden naar Trier - onderweg door de Eifel en langs de Rijn [69]

Bericht door Henk »

Mooi verhaal en mooie foto's.
Gaaf dat er zoveel mooie routes zijn om in Trier te komen.

Wat betreft de 'höchster Berg Hollands': De Vaalserberg is volgens Wikipedia 322,4 meter hoog. Jammer voor de Drachenfels...
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Vele sporen leiden naar Trier - onderweg door de Eifel en langs de Rijn [69]

Bericht door waldo79 »

Origineel uitgangspunt voor een reportage. Het doet me eraan denken dat er in de Eifel nog genoeg te ontdekken valt.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Vele sporen leiden naar Trier - onderweg door de Eifel en langs de Rijn [69]

Bericht door ODRAIL »

Een mooi verslag :pos: ;) .
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vele sporen leiden naar Trier - onderweg door de Eifel en langs de Rijn [69]

Bericht door Daniel »

Leuk samengesteld verslag zo :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Vele sporen leiden naar Trier - onderweg door de Eifel en langs de Rijn [69]

Bericht door ZO6176 »

Leuk verslag. Grappig dat je naar Trier op zoveel verschillende routes kan.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten