Mijn eerste Interrailtocht, door Zwitserland (2016), deel 1 [100f]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Polaroyd7
Berichten: 134
Lid geworden op: ma 03 dec 2018, 00:09
Locatie: Kennemerland

Mijn eerste Interrailtocht, door Zwitserland (2016), deel 1 [100f]

Bericht door Polaroyd7 »

Een eerdere post over een tocht naar Jutland in Denemarken staat hier.

2016 is het jaar waarop ik mijn eerste Interrail-tocht heb gemaakt. Een jaar terug ben ik voor het eerst in mijn eentje ergens langer dan een dag op reis geweest in en rondom Luxemburg en ik had toen de smaak intussen wel te pakken gekregen.

Vaak, als je denkt aan Interrail met jonge mensen, denk je aan stedentrips, heel Europa door, naar Wenen, Budapest, Berlijn, het gebruikelijke rijtje af. Dat deed ik precies niet, zo avontuurlijk was ik nou ook weer niet. In 2016 was ik eigenlijk vooral benieuwd naar Zwitserland, ik wilde beslist daar naartoe en omdat het per Interrail-pass aanzienlijk goedkoper werd om daar rond te reizen en eenvoudiger, had ik erg veel zin om twee weken lang met de rugzak het land van de bergen, de smeltkazen en bankgeheimen op te zoeken per trein. Veel in deze tocht is vandaag geschiedenis, alhoewel een paar dingen weer stilaan terugkomen.

Ik heb dit reisverslag 4 jaar na dato geschreven (de foto's kwamen er nog eens een jaar later pas bij), dus ik herinner me niet alles exact meer, maar op basis van de foto's (aantekeningen heb ik niet gemaakt eigenlijk, in tegenstelling tot reizen die erna kwamen) kan ik genoeg terugvinden. Ik heb veel foto's gemaakt, zoals ik toen eigenlijk veelal deed, omdat de enige camera die ik toen had, een Canon Powershot SX 710 HS, in mijn zak paste (dat kan de grotere DSLM niet meer) en omdat ik toen vond dat ik echt àlles vast moest leggen. Hoe anders is dat vandaag, met een toegenomen gevoel van onbehagen bij het maken van foto's in het openbaar.

Om een indruk te geven van wat in dit reisverslag aan bod komt, hier in hoofdlijnen de route in dit deel: thuis 🇳🇱 - Leer (Ostfriesland) 🇩🇪 - München - Salzburg 🇦🇹 - Wien - Sankt-Gallen 🇨🇭 - Bregenz 🇦🇹 - Lindau 🇩🇪 - Feldkirch 🇦🇹 - Chur 🇨🇭 - Scuol - Rapperswil - Zürich. Het kaartje moet je er zelf maar even bijdenken.

Een hint vooraf qua hoe je dit verhaal best zou kunnen opvatten: ik beschrijf wat ik meegemaakt heb, met alle mooie dingen en problemen die op mijn pad zijn gekomen; ik benoem keuzes die ik toentertijd gemaakt heb en waarom en zo is dit niet bepaald een 'everything is awesome'-experience geweest. Ik heb intussen eerder reisverslagen gepubliceerd (zie hier), ook van Interrailtochten die ik hierna gemaakt heb en die zijn vanuit een vergelijkbare insteek geschreven. O, en mochten zes van jullie zich afvragen: maar, dit heb ik eerder gezien? Dat klopt, ik heb abusievelijk een conceptversie blijkbaar al gepubliceerd zonder dat ik het doorhad nadat ik bij het invullen van een onderwerp op enter drukte.

Vrijdag 1 juli 2016, dag 0

Gewapend met een handfotocamera, een tablet (ik had toen nog geen smartphone) en te veel andere dingen was het opeens tijd om op dag 0 me naar het dichtstbijzijnde treinstation te begeven om voor het eerst datgene te doen waar ik tot dan toe veel over gelezen en gezien heb. Europa per trein. Dit zou een tocht gaan worden vol schitterende landschappen, de nodige lichte stress, een variatie aan vervoer, drama, ontdekkingen, regelmatige gedachten in de richting van "waarom doe ik dit in perkelesnaam" (zou je wat anders van me verwachten intussen?), ontmoetingen en voldoening.

1. Een DDZ staat te wachten als sprinter naar Amsterdam. Jawel, DDZ was anno 2016 kind aan huis op de sprinterdienst Zandvoort - Amsterdam. Een aantal jaar hiervoor was dit een intercity tussen Zandvoort en Amsterdam.

Afbeelding

1 juli is een vrijdag en omdat ik toen nog een student was, kon ik met mijn studentenreisproduct probleemloos en vrij naar de grens toe en erover. Ik koos ervoor om in Leer (Ostfriesland) de grens over te gaan, omdat ik een klein praktisch probleempje had, namelijk dat de eerste geldigheidsdag van de Interrailpass op de zaterdag erop viel en daar had ik in het plan dat ik gemaakt had geen rekening mee gehouden.

Toentertijd had ik nog geen credit card, dus online een ticket kopen voor in Duitsland zat er niet in. In plaats daarvan kon ik op een vrije dag waarop er geen college was met studenten-ov 'eventjes' naar Venlo gaan om aan de automaat een Sparpreis Aktion à 19,00 te krijgen die ik een dag voorheen online heb uitgedokterd. Het voordeligst en meest tijd-efficiënt bleek om per intercity vanuit Leer naar Düsseldorf te gaan en dan per ICE 619 (de bekende nacht-ICE) naar München. Op dat moment had ik nog niet eerder een nacht lang gespendeerd in een trein, maar ja, how bad could that possibly be?

De rit naar Leer zou mijn eerste keer in de treinvervangende bus zijn, waarbij er nog geen stoptrein was naar Weener. De tocht naar Leer verliep geschiedenisloos.

2. In Leer heb ik meer dan een uur overstaptijd, welke ik spendeer door maar in het stationsrestogedeelte te zitten en daar wat broodjes te eten.

Afbeelding

3. Echt tof weer was 't niet hier in Leer.

Afbeelding

4. De perrons van Leer (Ostfriesland). IC 2209 staat reeds aangekondigd op een spoor waar ooit een afdakking was, maar sinds de eerste keer dat ik hier was, in 2014, was die afdakking er al niet. Het was pas in 2019 toen ik in Leer weer een compleet afdak aantrof boven de perrons. Dat zal wel net zo lang geduurd hebben als dat die verdomde brug tussen Weener en Leer een keertje gerepareerd wordt.

Afbeelding

De Intercity 2 komt op tijd aangereden uit Emden voor de twee uur durende tocht langs de Nederlandse grens, die gevoelsmatig veel te lang duurt.

5. Literatuur en digitale informatieverschaffing voor onderweg.

Afbeelding

In onervarenheid en onwetendheid denk je maar dat een aansluiting van 9 minuten op de laatste ICE van de dag naar München geen probleem moet zijn, maar in de loop der jaren leer je dat die verbinding, tussen (Bremen - ) Münster (Westf) en Köln nogal berucht is wat betreft punctualiteit, te beginnen met vandaag, want de intercity loopt vertraging op en de aansluiting komt in het gedrang. Mijn ticket zegt dat ik over moet stappen in Düsseldorf, maar ik zou in principe, als de aansluiting net aan de mist in zou gaan, ook kunnen proberen over te stappen in Köln omdat daar de ICE een tijdje langer stil blijft staan, ergo, de aansluitingstijd is langer is dan in Düsseldorf. Zo ver komt het gelukkig niet: ik kan de overstap halen in Düsseldorf en zo kan ik mijzelf in plezierige spanning voorbereiden op de nacht. Het is rustig in de trein, maar dat verandert vanaf Frankfurt... het is mijn eerste keer dat ik slaap in een stoel in een trein (of eerder, überhaupt in een stoel) en dat zou ook niet mijn laatste keer zijn gedurende deze tocht.

6. Hartelijk welkom in deze ICE 619 bijgenaamd "Insomnia Express".

Afbeelding

Zaterdag 2 juli 20216, dag 2

Ik slaap op een gegeven moment, op de één andere manier een tijdje toch best diep, waarbij ik wakker gemaakt moet worden door een reiziger zodra we München binnenrijden.

7. Een allegaartje aan van alles en nog wat. 'Mijn' ICE, met een TGV Duplex, vermoedelijk een IC, RE en nog eens ICE.

Afbeelding

8. Ook al wordt slechts getoond wat er zoal vertrekt op zo'n moment, toch zijn deze beelden waardevol ergens. Ze zijn een bewijs van dat in die tijd er bijvoorbeeld nog Meridian- en BOB-treinen rondreden enzo... en dat er een Lindau Hbf was!

Afbeelding

Ik voel me super brak, maar na wat gegeten te hebben op het station, maak ik een korte eerste wandeling door het centrum van München. De stad is uitgestorven, maar dat is niet ongewoon, voor een zaterdag om 6 uur in de ochtend, met wat daklozen en semi-straalbezopen volk dat de weg naar huis niet kon vinden, verspreid over de stad.

9. De trams rijden al, maar veel meer dan longinhoud wordt niet vervoerd.

Afbeelding

10. De wandeling is kort, want de eerstvolgende Eurocity 111 met eindbestemming Klagenfurt staat op de planning, die me in Salzburg zal gaan afzetten. Vandaag de dag is deze trein geen Eurocity meer, maar een railjet.

Afbeelding

11. Een paar uur heb ik uitgetrokken voor een kennismaking van Salzburg. Ook in de hoogte.
Afbeelding

Heel veel tijd om te wandelen in Salzburg heb ik niet, want ik moet op tijd in Wenen zijn. In Wenen heb ik afgesproken met een kennis wie ik online heb leren kennen en onderling hebben we na een tijdje zelfs aan snail mail gedaan. Nu was het een ideaal moment om eens af te spreken en om elkaar in persoon te ontmoeten, want we waren allebei op dat moment in Wenen te vinden. Het zou mijn eerste keer worden dat ik iemand zou ontmoeten die ik online heb leren kennen. Sowieso zou deze tocht er één zijn van eersten.

12. Dit wordt mijn eerste keer in een railjet.

Afbeelding

Al met al was deze dag erg vermoeiend, maar da's niet zo verwonderlijk achteraf. Ik heb immers de nacht ervoor in een stoel in een rijdende trein doorgebracht en ik heb eigenlijk niet zo heel erg veel gegeten gedurende de dag. Leuk was de meetup ondanks de onderschatte drukte mijnerzijds wel.

13. Metrostations in Wenen hebben nog van die telefoonhokjes, maar dan zonder telefoons. Het schijnt dat een paar van die stations nog wel werkende telefoons hebben.

Afbeelding

De vermoeidheid zou nog wel even gaan aanhouden, want deze nacht zou ik wéér in een trein spenderen, in een obsessie om maar zo efficiënt mogelijk met die Interraildagen om te gaan en met het budget. Veel geld had ik niet, maar ik heb berekend dat alles op die manier wel goed zou moeten gaan. Met een gebrek aan geld maakt het opeens niet meer zo veel uit of je nou een nacht op een bank moet slapen of niet. Het was in dit geval alleszins spannend.

14. De eerstvolgende nacht aan boord van een trein zou beginnen vanaf nachttreinenknooppunt nummer 1: Wien Hbf. Het weer is intussen dreigend aan het worden.

Afbeelding

15. Ik sta gelukkig onder een afdak, terwijl het aan het buiten aan is begonnen met plonzen.

Afbeelding

Voor deze tocht van Wenen richting Zwitserland zou het mijn eerste keer zijn in een heuse, formele nachttrein (een EuroNight, toen bestonden er nog geen nightjets) en een reservering was makkelijk te maken omdat die toen nog te krijgen waren aan een DB kaartautomaat. Nu is dat ondenkbaar...

16. De goedkoopste optie in de EuroNight was voor de coupé met de bankjes. Er waren geen verdere reserveringen, dus de coupé heb ik in theorie de hele nacht voor mezelf, als er geen spontane reizigers binnenkomen die laat in de nacht nog ergens naartoe moeten, tenminste. Dat gebeurde trouwens wel...

Afbeelding

17. Het is hier dat ik tot de ontdekking kom dat de bankjes plat te leggen zijn. Toen had ik sterk het gevoel dat het wat aso was om gelijk dan zelf ook maar plat te liggen, met het idee dat je niet met je voeten op de bank mag, dus heb ik de hele tocht maar semi-gezeten...

Afbeelding

18. De trein reed via Salzburg en daar maakte ik voor het eerst kennis met het lange oponthoud en het bijbehorende gerangeer.

Afbeelding

Tijdens het oponthoud in Salzburg, ontving ik stationswifi op mijn tablet waarop ik mijn e-mail kon controleren, maar dat e-mail checken mislukte omdat Microsoft mij niet liet inloggen, want ik bevond mij opeens op een verdachte locatie volgens het systeem. Het systeem vroeg om een beveiligingscode die het naar mijn reservemail had verstuurd, maar daar kwam ik precies ook niet op, om dezelfde reden, met dezelfde vraag. Lekker. Een alternatief was om een beveiligingscode in te vullen die per telefoon verzonden werd, maar de ene keer kwam die code niet aan en de andere keer werkte die op zich niet. Na vier pogingen kreeg ik het eindelijk voor elkaar om in te loggen. Ach ja, wat dat betreft is een heel lang oponthoud een dikke prima, met een gebrek aan 3G of überhaupt een benul van wat dat hele 'data' überhaupt is.

Zondag 3 juli 2016, dag 3

19. Ik val in slaap tegen twee uur in de nacht en ik ontwaak in een mist, ergens in Tirol, om daarna weer bewusteloos in slaap te vallen. Ik heb hier nog wel een foto gemaakt, blijkbaar, dus een droom was dat zeker niet. Nee, ik ben echt in de bergen. In de wolken. Bijna letterlijk.

Afbeelding

Deze trein kachelt naar Zürich, maar ik moet eruit in Buchs SG, net over de grens met Liechtenstein. Ik ontwaak pas als we al de Rijn aan het oversteken zijn en Liechtenstein uit reden. Dat is een gevalletje hartslag-'Ik ben nu wel meteen klaarwakker' en ik moet mij enorm haasten om alles in te pakken (lees: alles in de backpack te stouwen) om op tijd in Buchs SG uit te stappen, maar dat lukte uiteindelijk nog zelfs voordat de trein stilstond aan het perron. Vol adrenaline stond ik buiten, waar ik met één andere de enige was die hier uit deze nachttrein kwam. Er stond grenspolitie op het perron en de andere reiziger, een gekleurd persoon, werd meteen bevraagd, terwijl mij uiteindelijk niets gevraagd werd.

20. De EuroNight, in Buchs SG. Hier vindt een locwissel plaats. Het lijkt net alsof iemand geprobeerd heeft om de trein te strijken aan de zijkant en te lang de strijkbout heeft laten liggen op één plek, maar dan meerdere keren.

Afbeelding

21. O ja. Dit is geen EU-land, alhoewel het wel een Schengenland is.

Afbeelding

22. Daar gaat de Taurus...

Afbeelding

23. ...en daar is de... euh, de Zwitser.

Afbeelding

De nachttrein is licht verlaat en ik krijg na een paar minuten het besef dat ik hier een aansluitende trein heb richting Sankt Gallen en die zou binnen een minuut aankomen, waardoor ik me nog eens moet haasten om die aansluitende trein te halen.

24. Een KISS-dubbeldekker komt aanrijden en ik moet zeggen dat ik ergens best teleurgesteld was in het eenvoudige interieur van een trein van de veel te dure SBB.

Afbeelding

Ik heb besloten niet direct naar Zürich toe te gaan, maar te blijven in de regio rondom de Bodensee en de eerste beetje grote stad die ik vanuit mijn richting op de kaart in Zwitserland tegenkwam. Die stad was Sankt-Gallen, dus die mocht mij gaan verrassen.

25. De perronkap van St. Gallen. Mooi!

Afbeelding

26. Klappertjesborden. Das war einmal...

Afbeelding

27. Het stationsgebouw van St. Gallen, alhoewel het niet echt een stationsgebouw meer is. Er zitten wat kleine supermarktjes in, maar dat is het dan ook wel, zover ik me herinneren kan. De hoofdingang ligt erachter, waar de koepel te zien is.

Afbeelding

28. Voordat ik ga wandelen ga ik eerst eens 'Zmorge' houden (ontbijt in het Zwitserduits) en zo maak ik voor het eerst kennis met het Allemannisch waar het Zwitserduits ook wel onder geschaard wordt.

Afbeelding

Dat talenkennis opdoen doe ik ook als ik tijdens een wandeling door de stad vraag aan een oude dame of het water dat uit een fontein komt te drinken is. Wat al te zien was in foto 5 is dat ik als literatuur voor onderweg het boek Er ist wieder da meegenomen heb (in het Duits) en daar kwam ik de zinsnede 'Verzeihung, gnädige Frau' tegen, waar ik tot dan toe nog nooit van gehoord heb. Ik vond die zin ter plekke wel toepasselijk en ik besloot maar daarmee aan te vangen tegen deze dame (haalt schouders op). Het werkte wel...

29. Sankt-Gallen heeft een grappig trammetje dat schijnbaar geen tram mag heten.

Afbeelding

30. St. Gallen is bekend van een klooster in de binnenstad met een enorme, oude bibliotheek. Vandaag is het zondag en het is in de ochtend, dus is deze helaas dicht.

Afbeelding

31. Ook is St. Gallen bekend van iets wat ik maar gekscherend maar niet misplaatst 'het rode plein' noem. Welke ziel kómt hier op?

Afbeelding

32. Het mag ook schijnbaar ook geen fietsenstalling heten hier, maar 'tweewielerstalplaats'.

Afbeelding

Het schiet me te binnen dat ik iemand ken die woont nabij Bregenz (da's hier in de buurt) en met diegene heb ik soms contact gehad via Facebook. Ik heb twee maanden voor vertrek aan diegene gevraagd of wij af zouden kunnen spreken in de buurt, maar sindsdien heb ik geen contact meer gehad waardoor ik nergens rekening mee gehouden heb. Op het 'rode plein' in Sankt Gallen ontdek ik dat er een publiek wifinetwerk in de stad is en ik krijg de ingeving om gewoonweg eens Facebook te controleren (je bent op vakantie, dus waarom niet?) en - je verzint het niet - diegene heeft out of nowhere precies gisteren geantwoord. Ik zie mijn kans schoon en terwijl ik ergens toch wat pessimistisch ben over dat dit gaat gebeuren geef ik ter plekke antwoord inclusief mijn telefoonnummer voor SMS. Er kwam zowaar direct antwoord met een uitgedrukte verbazing dat ik vandaag hier zou zijn. Jaja. Hoe dan ook, we spreken af in St. Margrethen (grensstation bij Oostenrijk) en ik word geïnstrueerd 'nergens heen te gaan'.

33. Voor St. Margrethen maar de trein terug genomen. Meer van hetzelfde.

Afbeelding

34. Wel bijzonder vond ik deze ÖBB-Talent hier, die blijkbaar een regelmatige verbinding onderhoudt naar Bregenz in Oostenrijk, in tegenstelling tot Liechtenstein (daarover zometeen meer).

Afbeelding

Na een tijdje wachten komt er een klein autootje aanrijden iemand er in die op zoek is naar mij. Het eerste uitsluitend Duitstalige contact is een feit. We besluiten naar Bregenz te gaan, om daar wat te gaan drinken en wat rond te wandelen.

36. Bregenz, aan de Bodensee, had op dat moment een podium op het water, met een aparte voorstelling.

Afbeelding

37. Vlak naast dat podium ligt dan dit: station Bregenz Hafen.

Afbeelding

38. Het oord heeft een kasteel, zoals iedere zichzelf respecterende stad hier een kasteel moet hebben.

Afbeelding

Na twee uur moest diegene er alweer vandoor omdat er gewerkt moest worden. Dit was echt een Blitzbesuch, la'maar zeggen. Welnu, waar nu naartoe? Wat zou, in de buurt van Bregenz, nou het meest interessant zijn om te bezoeken? Juist: het schiereiland Lindau.

39. De hoofdingang van station van Bregenz. Echt indrukwekkend is het niet.

Afbeelding

40. Toegankelijkheid heet hier: bouw een groene spiraal in plaats van een lift.

Afbeelding

41. Zo oud is het station nog niet, maar stemmen gaan op dat deze 'turkoise folière' of 'botanische tuin' alweer tegen de vlakte mag ten faveure van een meer hedendaags iets.

Afbeelding

42. Goh wat een verrassing, een Talent!

Afbeelding

43. De lijn naar Lindau loopt bijna strak langs de kust van de Bodensee. Hier ligt nog wel een fiets- dan wel wandelpad tussen met her en der een ministrandje.

Afbeelding

44. Helau!

Afbeelding

45. Wat een hoop vergangenheid op een foto. Lindau Hbf, wat nu Lindau Insel heet, met een Alex, een 628... dat is hier niet meer te vinden. Wellicht die 612 ook niet, althans, in die kleurstelling, maar ja, ik ben geen ultieme kenner op dit gebied.

Afbeelding

46. Klapdeuren in tweevoud.

Afbeelding

47. Wat een wachtruimte toch met dito kroonluchter.

Afbeelding

48. Je keuzes zijn beperkt op een meer als het gaat om bootverkeer, maar toch, het is genoeg om urenlang onderweg te zijn.

Afbeelding

49, 50. Meer sfeerbeelden vanuit Lindau.

Afbeelding

Afbeelding

51. Na Lindau neem ik een ÖBB-Desiro naar Feldkirch (op dat moment waren er uitsluitend ÖBB-Desiro's op de route tussen Feldkirch en Bludenz en bestonden er überhaupt nog geen cityjets).

Afbeelding

52. Dat met die willekeurige betonnen (?) platen heb ik nooit begrepen aan dit gebouw.

Afbeelding

53. In Feldkirch heb ik mijn eerste overnachting in een bed, in een hostel, dus een keer niet op wielen. Vroeg in de avond check ik in, waarna ik met wat kamergenoten nog het centrum in ga om daar de halve finale van het EK voetbal te kijken (Frankrijk - IJsland, die Frankrijk won met 5-2).

Afbeelding

Maandag 4 juli, dag 4

Ondanks het bed was er geen tijd om veel uit te slapen, want het plan is om weer naar Zwitserland te gaan en met zo'n duur land als Zwitserland kost tijd echt geld. De manier waarop ik in Zwitserland raak vond ik ergens wel bijzonder, hoewel het eigenlijk niet zo heel bijzonder lijkt, namelijk per regionale trein naar Buchs SG. Dat betekent haltes in Liechtenstein, prima, maar deze trein rijdt niet ieder uur. Deze rijdt enkel op werkdagen (niet in het weekend en op feestdagen) in de ochtend- en avondspits en uitzonderlijk eenmaal in de middag naar Feldkirch. De trein die ik neem is de laatste van de ochtend en de volgende gaat zodoende pas ergens aan het einde van de middag en dat is veel te laat, als ik niet terug zou vallen op bussen van LIEmobil. Het is nog even haasten om op tijd aan het station te komen. Ik krijg een lift naar het station van Feldkirch met nog iemand die in Liechtenstein werkt en bij gebrek aan een vaste woon- en verblijfplek nu maandenlang overnacht in dat hostel waar ik ook overnacht heb. Met wat rennen halen wij beiden de trein ternauwernood en zo krijg ik Liechtenstein alsnog eens te zien vanuit de trein terwijl ik wakker ben en nog aan het uithijgen ben.

54. De halte Forst Hilti. Het had evengoed ook Oostenrijk kunnen zijn qua bouwstijl van deze abri, maar ja, Liechtenstein wil geen cent uitgeven aan deze spoorlijn, dus dan kan je zulks verwachten, samen met dit perron-achtige iets...

Afbeelding

Na aankomst op eindbestemming Buchs SG begeef ik me richting Sargans en verder tot aan Chur, waar ik ook een korte stadswandeling maak.

55. Het busstation van Chur ligt boven op de sporen, onder een enorme witte overkapping, die het treinstation zelf niet mocht hebben.

Afbeelding

56. Kijk: een Allegra-treinstel op de straten van Chur, met bestemming Arosa. Deze trein ga ik niet nemen, maar stoppen doet deze trein op deze plek wel.

Afbeelding

57. Het mag zich geen tram noemen. Waar heb ik die gedachte nou eerder gehad...

Afbeelding

58. Blik in de vallei waar de stad in gebouwd is.

Afbeelding

59. Kabelbaan gespot.

Afbeelding

60. Terug op het treinstation: hier de onderdoorgang richting de sporen met een omlijning van Zwitserland, dan wel het kanton Graubünden.

Afbeelding

61. Mijn première van de Rhätische Bahn wacht: een 'rondje' van Chur naar Scuol-Tarasp via het Landwasserviaduct en Samedan. De trein is net aan komen rijden.

Afbeelding

De trein wordt snel drukker en zodra ik erachter kom dat ik aan de 'verkeerde' kant zit, was het al te laat en kon ik niet meer naar de andere kant toe. Ik mocht ditmaal veelal kennis maken met de rotsen en niet zozeer van de dalen.

62. Een uitzondering was natuurlijk dit hier, waarop iedereen in de trein zich verraadt als toerist zijnde.

Afbeelding

63. Een tiental minuten overstap in Samedan op dit bakbeest.

Afbeelding

64. Wat een bijzonder stationsgebouwtje is dit.

Afbeelding

65. 't Is niet een groen groen groen knolle-knollenland of zo. Groen is het wel.

Afbeelding

66. Wij hebben 's-Hertogenbosch, zij hebben S-chanf.

Afbeelding

67. En opeens sta je stil in een tunnel met naast je nog een trein die ook stil staat. Gezellig!

Afbeelding

68. We naderen Scuol-Tarasp, met een duidelijke blik op het Schloss Tarasp.

Afbeelding

69. Een klein legertje op de trein afgestemde bussen van Postauto staat klaar voor vertrek op het stationsplein.

Afbeelding

In Scuol verblijf ik wederom in een hostel en daar raak ik aan de praat met iemand die aan het wandelen is met zijn vader in de regio. We deelden contactinfo met elkaar en drie jaar later ontmoetten we elkaar opnieuw, toen ik weer op Interrail was en ik door Graubünden kwam vanuit Tirano. Zo kunnen dingen lopen.

70. Het was zo heel laat nog niet in de middag, dus tijd genoeg, een keer zonder tijdsdruk, om dit oord eens uit te pluizen.

Afbeelding

71. Skitterend oord.

Afbeelding

72. Heel veel huizen hier hebben muurschilderingen die een indruk willen wekken alsof ze patronen bevatten die in het steen zijn gehakt.

Afbeelding

73. Ook zijn daar wat patronen die wat lastiger te realiseren zijn met de beitel.

Afbeelding

74. Sommigen gaan gewoonweg voor de volledige muurschildering. Met deze boom aan je wand heb je tenminste geen last van takken die in je muur groeien en met je fundering gaan rommelen.

Afbeelding

75. Deze schildering bevat een tekst in het Rumantsch, ofwel het Reto-Romaans. Dat is de taal die hier gesproken wordt. Ik raakte in gesprek met een inwoonster die in die taal met omwonenden aan het praten was. Zij beweerde nog nooit dit dorp verlaten te hebben in haar leven, met uitzondering van enkele keren in Chur voor kantonale/nationale zaken die niet te doen waren in Scuol. Geboren, getogen.

Afbeelding

76. "Waarom zou ik ergens anders heen gaan? Ik zit hier prima."

Afbeelding

77. Door de binnenstad rijden af en toe wat bussen. Hier een bus op een lijn waarvan ik vermoed dat die niet meer rijdt vandaag de dag onder dat lijnnummer.

Afbeelding

78. Het past net, tussen de huizen door. En hier is de lijnfilm wel te zien.

Afbeelding

79. Er is zowaar ook een toegewijde stadsbus met klassiek lijnnummer 1. Vandaag de dag is dat ook hernummerd, ergens in de 900.

Afbeelding

80. Een kerk, hoog boven de niet bepaald rustige rivier de Inn (En in het Reto-Romaans).

Afbeelding

Dinsdag 5 juli, dag 5

De volgende dag is het tijd om Graubünden te verlaten en om richting Zürich te rijden met een aantal tussenstops in Quarten (aan de Walensee), Rapperswil en Wil.

81. Het stationsgebouw van Scuol. Dit heeft wel iets, alhoewel die bollingen vooraan wat zonde zijn voor het geheel, maar ach,boeie, het is mooi weer, alhoewel het heet gaat worden en dat heb ik het liefst niet...

Afbeelding

Vanuit Scuol-Tarasp kan je direct naar Landquart, alwaar je overstappen kunt op allerlei treinen, zo ook richting Zürich. Je moet door een lange tunnel, maar verkoeling kan nooit kwaad op een dag als deze. Niet dat dat nu al een issue is; het is nog ochtend. Het is nog uit te houden.

82. Rustig rijdend richting Landquart.

Afbeelding

In Landquart stap ik inderdaad over, maar dat zal niet zijn omdat ik daarmee helemaal naar Zürich wil. Ik moet een aantal haltes verderop nog eens overstappen in Sargans, voor een stoppertje naar Unterterzen.

83. Tussen Landquart en Sargans was er plots Thurbo-interieur.

Afbeelding

84. Op station Sargans kwam ik tijdens het wachten deze ICE met bestemming Chur tegemoet.

Afbeelding

85. Station Unterterzen met deze SOB-ringlijn die me hier net naartoe heeft gebracht.

Afbeelding

86. Wat een duister, enigszins creepy perrontunnel heeft dit station.

Afbeelding

87. Waarom ben ik hier? Wel: da's de Walensee. Naar het schijnt het schoonste meer van Zwitserland. Treinen rijden hier vlak langs, waaronder railjets, ICE's en de dagelijkse Eurocity Zürich - Graz.

Afbeelding

88. Da's een schoon meer ja, zoals Vlamingen dat zouden zeggen.

Afbeelding

89. Een eindje verderop ben ik hier per Voralpen-Express aangekomen in Rapperswil.

Afbeelding

90. Rapperwil ligt óók aan een mooi meer (twee zelfs), maar schoon zal deze vast niet zijn.

Afbeelding

91. Op de scheiding tussen de Zürichsee en de Obersee komt deze KISS aangereden.

Afbeelding

92. Zo ook deze Voralpen-Express.

Afbeelding

93. Laatste tussenstop vóór Zürich: Wil.

Afbeelding

94. Maak er maar grappen over, zoals 'Ik Wil niet meer', maar 't is wel een aardig oord. Niet om er per se in het bijzonder naar toe te gaan, maar als je dan toch in de buurt bent en je hebt anderhalf uur over... waarom niet?

Afbeelding

Dan volgt nu een voorbeeld van dingen waar je niet terecht in wilt komen tijdens een reis. Een groot deel van de reis is gebaseerd op Zürich als centrum van verplaatsingen voor de komende dagen, omdat ik afgesproken heb met nog een andere kennis die in Zürich woont om bij diegene enkele nachten te verblijven. Hoewel de reis tot nu toe goed leek te verlopen, kreeg ik in Wil argwaan. Ik heb met degene bij wie ik zou overnachten een datum doorgegeven, maar eigenlijk heb ik geen contact meer gehad met diegene tot een aantal dagen voor vertrek en sinds ik vertrokken was in het algemeen niet. Al het contact is tot dan toe allemaal via Skype gegaan en eenmaal onderweg richting Zürich heb ik geen internet meer en ik wist nog niet waar ik heen moest en wanneer. Het was intussen vier uur in de middag en dat betekent dat de tijd wat begon te dringen. Met geen andere informatie of contactmogelijkheden tot mijn beschikking (klinkt allemaal betrouwbaar en geloofwaardig, nietwaar?), besloot ik om op onderzoek uit te gaan. Op het station van Wil concludeerde ik dat er wifi was die ik een half uur kon gebruiken en dat kon ik goed gebruiken om andere manieren op te zoeken om diegene te bereiken. Hoe? Wel, door Pages Blanches (een soort telefoongids) te openen en te zoeken naar de achternaam van diegene bij een bepaalde woonplaats. Daar kwam - gelukkig - 1 resultaat uit en dat bijbehorende telefoonnummer heb ik gebeld. De vader van diegene nam op en zo volgde een vrij lastig gesprek in het (Zwitser)duits, mede door de drukte van voorbijkomende treinen en stationsomroepen. Ik vroeg of mijn telefoonnummer doorgegeven aan mijn contactpersoon kon worden met de vraag of diegene mij kon terugbellen. Dat kon gelukkig en zo kreeg ik niet veel later een telefoontje terug en we besloten af te spreken op Zürich HB.

95. Als de donder naar Zürich dus. Dat was in ieder geval niet met deze EC.

Afbeelding

96. Zürich heeft blijkbaar de klapperborden in 2016 al vervangen door een digitaal exemplaar.

Afbeelding

Ik kom degene met wie ik zou afspreken inderdaad tegen op het treinstation. Met de deur in huis vallend: ik krijg te horen dat het verblijf niet lukt om privéredenen en dat zou inhouden dat ik in principe last minute dus een zootje verblijven in die tussentijd moet gaan regelen. Erg appreciëren kan ik dat natuurlijk niet, maar als 'Wiedergutmachung' besluit diegene op eigen kosten een verblijf voor mij van drie dagen te boeken in een hotel in de buurt van Zürich 'als het minste wat ik kan doen'. Voor mij staan dan nog twee dagen open om te boeken o.i.d., maar ik heb tenminste iets voor nu... Ik heb op dat moment nog niet helemáál door wat er zonet de afgelopen twee uur is gebeurd en wat ik heb gedaan om zo ver te komen, van 'helemaal niks' naar 'ook niks, maar toch minder niks dan daarnet'.

Na dat alles heb ik internet nodig om wat plannen om te gooien en om op zoek te gaan naar nieuwe verblijven (en ook om er achter te komen waar dan dat hotel in hemelsnaam is). De stationswifi op Zürich HB wil ik bewaren voor een ander moment en ik ga in plaats daarvan maar een Starbucks binnen omdat ik wéét dat daar sowieso onbeperkt wifi aanwezig is i.c.m. een aankoop. Ik ben geen koffiemens, maar ijsthee kan ik wel hebben.

97. Wel een prima uitzicht van hierboven, op het station van Zürich HB.

Afbeelding

Enkele telefoontjes en aantekeningen in mijn aantekeningenboekje later ben ik set en begeef ik me naar het station, om me stilaan richting het voor mij geboekte hotel te begeven, welke niet bepaald naast de deur ligt.

98. Zürich HB, met TGV en SBB-loc.

Afbeelding

99. Om bij mijn verblijf te komen, moet ik eerst met deze Zürcher S-Bahn naar Birmensdorf...

Afbeelding

100. ...om daarna per bus te rijden naar een oord met de naam Berikon. Ik leer hier dat je op een knop moet drukken om te deuren van de bussen hier te kunnen openen, waarbij die in Nederland alleen voor noodgevallen of gehandicapten zijn. Voor de bus moet ik een meerrittenkaart kopen voor iets van 20 franken (hallo Zwitserland).

Afbeelding

De boeking is aanwezig (jeuj), ik kan inchecken en zo zit ik opeens in een hotelkamer met een goed bed in plaats van zo'n simpel hard ding zoals ik intussen in hostels gewend ben geraakt. Met het idee in het achterhoofd dat ik hier de komende drie nachten zal zijn en dat alles waarlijk nog 'goed' is afgelopen (kuch, da's niet waar), heb ik een klein vreugdedansje gemaakt en kan ik mijzelf settlen. Van het thuisfront krijg ik uiteraard op mijn flikker, maar ja... in dit geval heb ik geen reden om aan te nemen dat ik hier belazerd word. Hoe dan ook kinders: ik heb mijn lesken wel geleerd.

And on that bombshell is dit het einde van het eerste deel. In het tweede deel gaat de tocht verder, richting Franstalig gebied en een berg op. Ik hoop dat deze nieuwe inzending sinds een lange tijd weer bevalt. Tot het volgende deel!

Deel 2 is hier te vinden.
Laatst gewijzigd door Polaroyd7 op vr 04 feb 2022, 17:22, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mijn eerste Interrailtocht, door Zwitserland (2016), deel 1 [100f]

Bericht door Daniel »

Leuk weer hoor :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Mijn eerste Interrailtocht, door Zwitserland (2016), deel 1 [100f]

Bericht door Z2N »

Leuk verslag ja! Al herken ik een deel van je logica wel, ook ik gebruikte mijn eerste Interrail voor een reis die met gewone kaartjes erg duur zou zijn. :Y
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Mijn eerste Interrailtocht, door Zwitserland (2016), deel 1 [100f]

Bericht door Chrysa »

Leuk verslag in bekend gebied. En ja, Zwitserland is met een Interrailpas een stuk goedkoper, zeker als je net zoals sommige mensen hier graag zoveel mogelijk treinen in een dag ramt. *O*

Maar god, wat martel jij jezelf toch altijd met je onmogelijke planningen. :')
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Mijn eerste Interrailtocht, door Zwitserland (2016), deel 1 [100f]

Bericht door waldo79 »

Leuk verhaal ;)
En Chrysa: waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan :mrgreen:
Etienne
Donateur
Berichten: 7909
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Mijn eerste Interrailtocht, door Zwitserland (2016), deel 1 [100f]

Bericht door Etienne »

Leuk verslag.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Mijn eerste Interrailtocht, door Zwitserland (2016), deel 1 [100f]

Bericht door Tom024 »

Leuk verslag, je had er nog prima weer bij ook. Hopelijk kunnen we snel weer die kant op.

ICE 618 heb ikzelf ook meermalen gebruikt om 's ochtends vroeg in München te staan. De ene keer is het vrij rustig, de andere keer ben je blij dat er überhaupt een vrije zitplaats is. Brak was ik sowieso altijd.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Mijn eerste Interrailtocht, door Zwitserland (2016), deel 1 [100f]

Bericht door Chrysa »

Wat voor soort mensen zitten er in die nacht-ICEs?
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Mijn eerste Interrailtocht, door Zwitserland (2016), deel 1 [100f]

Bericht door Tom024 »

Veel mensen die op Düsseldorf of Frankfurt Flughafen zijn aangekomen met een late vlucht of moeten vertrekken met een vroege vlucht. En verder wat je normaal ook aantreft in een nachttrein? *O*
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Mijn eerste Interrailtocht, door Zwitserland (2016), deel 1 [100f]

Bericht door Cookie »

Leuk verslag, veel herkenbare plekken :) . Die nacht-ICE heb ik ook een keer genomen inderdaad, niet ideaal maar heb toen gelukkig wel wat kunnen slapen. Al vond ik qua veiligheid slapen toen volgens mij niet heel fijn met mijn bagage, dan is een afsluitbare coupé in een nachttrein toch wel beter.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Mijn eerste Interrailtocht, door Zwitserland (2016), deel 1 [100f]

Bericht door umbusko »

Mooi verhaal weer! Maar inderdaad, wat Chrysa zegt, van sommige planningen denk ik toch ook, mij niet gezien. :p
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Mijn eerste Interrailtocht, door Zwitserland (2016), deel 1 [100f]

Bericht door Meltrain »

Leuk verslag. :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Mijn eerste Interrailtocht, door Zwitserland (2016), deel 1 [100f]

Bericht door ZO6176 »

Mooi verslag. Krijg gelijk zin om op reis te gaan
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Mijn eerste Interrailtocht, door Zwitserland (2016), deel 1 [100f]

Bericht door en-es »

Ik ook. Zo snel mogelijk hoop ik.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Mijn eerste Interrailtocht, door Zwitserland (2016), deel 1 [100f]

Bericht door Timon91 »

Mooi verslag! :pos:
Mijn Flickr account.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten