Sophie gaat naar St Moritz (26f) #3

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Sophie gaat naar St Moritz (26f) #3

Bericht door Chrysa »

In de eerste maanden van dit jaar wilde ik 2x op en neer naar Zwitserland, wat dus 4 dagen treinen betekende. De goedkoopste optie was echter een Interrailpas van 10 dagen, dus ik had wat extra reisdagen om op te maken. Mijn vriendin wilde ook wel eens de stad uit, en de winter viel tot nu toe erg tegen, dus het plan was om de bergen in te trekken, op zoek naar sneeuw. Ze vond haar dagkaart toch wel wat duur, dus we moesten ook vooral veel kilometers maken, om waar voor haar geld te krijgen. :')

De volgende ochtend begon om 08:20 op station Lausanne, waar we moesten rennen voor de trein van een minuut later. Deze kapt er echter mee in Sitten, waar iedereen de trein uit gebonjourd (en het onverstaanbare Walliserdeutsche equivalent ervan) wordt. Omdat onze aansluitende trein in Brig maar 1x/uur rijdt en het stoptreintje waar iedereen naar overstapte wel heel erg vol zat zijn we maar even naar de Coop gelopen voor lunch, om dan maar met een later treintje verder te gaan, die zo goed als leeg blijkt te zijn.

Afbeelding
Het stoptreintje dat ons naar Visp zou brengen.

De route naar door de Rhonevallei naar Brig is niet erg spannend. De bergen in de achtergrond zijn weliswaar erg hoog en best mooi, de vallei zelf is flink geïndustrialiseerd en volgebouwd. Na Brig gaat het echter flink omhoog. Brig ligt zelf op 691 meter, maar de ingang van de Furka-basistunnel ligt al op 1390 meter. In de zomer rijdt er een museumspoorlijntje over de oude Furkaroute, welke tot 2100 meter stijgt, en de pas voor autoverkeer komt zelfs ruim boven de 2400 meter.
In Visp stappen we over op de Matterhorn Gotthardbahn. Opvallend is dat deze treinen een eigen station in Brig, op het plein van het SBB/BLS-station. Daarna begint het stijgen, en de uitzichten worden steeds mooier. In de trein word ik nog gecontroleerd, en na het lezen van mijn naam spreekt de conducteur me opeens aan met een Brabants accent. Die zag ik niet aankomen. _O-

Afbeelding

Afbeelding

Deze trein stroomt ook meerdere malen vol met mensen in skiuitrusting, welke allen na een of twee stations weer uitstappen. Ik neem aan dat het hier populair is om omlaag te langlaufen en omhoog te gaan per trein.
Eenmaal aangekomen in Andermatt moeten we overstappen. Bijzonder aan dit station is dat spoorlopen hier niet alleen is toegestaan, het is ook de enige manier om bij perron 4 te komen. Omdat alles gelijkvloers is, is het hier wel lastig instappen, maar er lijkt ook altijd iemand klaar te staan met een rolstoelhelling.

Afbeelding
Links onze trein uit Visp, rechts de trein die we nemen naar Disentis/Mustér
Vanaf Andermatt gaan we de Oberalppass op. We stijgen in hemelsbreed anderhalve kilometer zo'n 500 meter, door middel van 5 haarspeldbochten. Het uitzicht is hier erg mooi, maar vooral heel erg wit. :')

Afbeelding
De Urserenvallei richting de Furka-basistunnel, met in de voorgrond Andermatt.

Eenmaal bovenop is er een station, waar nog wat skiërs uitstappen. Opvallend is dat deze spoorlijn het hele jaar open is, maar de naastgelegen pas voor het wegverkeer een wintersluiting kent van ongeveer november tot mei. Er rijdt wel een autotrein, maar die kost 65fr en rijdt 3x per dag...

Afbeelding
Station Oberalppass, met 2044 meter boven zeeniveau het hoogste punt van de lijn.
En wat doe je boven op een berg, wanneer het -10 graden is? Uit het raam hangen natuurlijk! *O*
Afbeelding

Afbeelding
Hier nog amper te zien onder de dikke laag sneeuw: De Oberalppass voor wegverkeer.

Afbeelding
Station Disentis/Mustér.

Op station Disentis/Mustér stappen we over op een trein van de Rhätische Bahn. In dit gebied wordt Rumantsch gesproken, een vreemd taaltje wat geschreven op Italiaans lijkt, maar een erg Duitse uitspraak heeft. Dit zorgt hier vooral voor onmogelijk uit te spreken stationsnamen, zoals Sumvitg en Mumpé Tujetsch.

Afbeelding
Ook hier kunnen de raampjes open. *O*


Afbeelding
Stereotiep Zwitserland, houten huizen onder een dikke laag sneeuw, met een postbus op de voorgrond.

Afbeelding
Bij Reichenau komen de Vorderrhein en de Hinterrhein samen, en vormen de Rijn, die via Basel naar Nederland stroomt.

In Reichenau stappen we over op de trein naar St Moritz, welke over de Albulalijn rijdt. Deze rijdt met een modern Allegra-treinstel, en zit helaas ramvol tot aan Thusis. Vanaf hier wordt het helaas donker, en de raampjes konden ook niet open. Foto's nemen resulteerde vooral in een reflectie van de verlichting. Bijzonder aan de Albulapass is dat wanneer de pasweg dicht is in de winter, er tussen Bravuogn en Preda een sleebaan van wordt gemaakt. De Rhätische Bahn rijdt dan ook extra treinen tussen deze twee plaatsen, om de mensen terug omhoog te vervoeren. Het zag er bijzonder leuk uit, dus volgende winter moet ik zeker terug.

Afbeelding
Bijzonder aan de Rhätische Bahn is het allegaartje aan treinen dat men rijdt. Hier een mix van een modern Allegra-treinstel, wat oude wagons, een locomotief en nog wat goederenwagons aan het einde.

Afbeelding
Na een rit van meer dan een uur komen we aan in St Moritz, waar we een uurtje hebben voordat we terug gaan. We lopen een kort rondje door het centrum en halen avondeten bij de plaatselijke Coop.
St Moritz is bekend als oord voor de superrijken. Het stikt er dan ook van de dikke auto's en luxe hotels. Als plaats stelt het echter niet heel veel voor, het is een mix van klassieke Zwitserse chalets en afschuwelijke blokkendozen, zoals dat in veel Zwitserse plaatsen het geval is. Ook begon het verschrikkelijk hard te sneeuwen, wat het moeilijk maakte om het ijs op de stoep te zien. Ik ging elke paar minuten onderuit met mijn gladde sneakertjes. :') Ook zag ik een bus die probeerde te halteren, maar eerst nog even 10 meter verder heuvelaf gleed en vol tegen de stoeprand aan knalde.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Rondom St Moritz rijdt Engadin Bus met Citaros, naast de Postautos die er in het hele land rijden.

Afbeelding

Afbeelding
De ingang van het station en de parkeergarage van St Moritz. Ik heb deze foto genomen vanaf het meer, wat compleet bevroren was en je gewoon op kon lopen. Dat vond ik al vrij spannend, maar een local reed doodleuk met een auto het meer op. :')

Afbeelding
Het station van St Moritz.


Afbeelding
De terugreis gaat via de snelle route. Eerst naar Chur met de Rhätische Bahn, en dan via Zürich met de SBB. Respect aan de SBB dat ze doodleuk met 8 bakken dubbeldeks rijden in de avond, maar er zat niemand in de trein. Ook station Zürich HB was compleet uitgestorven om 22:00, dat is in Nederland toch redelijk ondenkbaar.

Afbeelding
Avondeten met een laag budget, ook in Zwitserland lukt het best aardig. Picknicken in de trein blijft leuk, al worden mijn maaltijden (en de hoeveelheid bestek die ik meesjouw) steeds uitgebreider.

Afbeelding
De tunnel van Station Zürich HB.

Afbeelding

Afbeelding
Het enorme scherm met alle vertrekkende treinen. Wij nemen IC 5 naar Lausanne van 23:04.

Afbeelding
En met deze ICN gaan we terug naar Lausanne, waar we om 01:30 aankomen. Het was een lange maar zeer geslaagde dag, alhoewel ik erg blij was in bed te liggen.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Sophie gaat naar St Moritz (26f) #3

Bericht door waldo79 »

Leuk verhaal wederom, maar op sneakers lopen in winterse omstandigheden :?:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Sophie gaat naar St Moritz (26f) #3

Bericht door Daniel »

Leuk verslagje weer :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Sophie gaat naar St Moritz (26f) #3

Bericht door Hainje »

Meer! Meer! Meer!! *O* *O*
🍉
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Sophie gaat naar St Moritz (26f) #3

Bericht door umbusko »

Bevroren meer! Bevroren meer! Bevroren meer!! *O* *O*

Sorry (A)

Wat is Zwitserland toch mooi! Altijd leuk, zo'n rondje van één dag, nu wil ik ook. :(
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Sophie gaat naar St Moritz (26f) #3

Bericht door ZO6176 »

Wederom een schitterend Zwitserland-verslag. Erg gaaf
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Sophie gaat naar St Moritz (26f) #3

Bericht door Karl »

Tof. Leuk om te lezen en een goed idee om eerdere reizen alsnog in een verslag te gieten.

Wat is de (economische) reden dat de Rhätische Bahn zoveel soorten materieel door elkaar heen inzet? Zijn alle andere spoorwegbedrijven die dat niet doen gek, of hebben we hier met unieke omstandigheden te maken?
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Sophie gaat naar St Moritz (26f) #3

Bericht door Mikos »

Sankt Moritz heb ik ooit ook eens aangedaan, met de trein naar Pontresina en dan via het Lej da Staz wandelen naar Sankt Moritz. Veel opdofferij, inderdaad. Maar dat was dan ook in de zomer met mooi weer, niet met sneeuw glibberen op sneakers :mrgreen:

Leuk om te zien en ik ben benieuwd wat jullie zonder sneeuw weten te bezoeken ;)
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Sophie gaat naar St Moritz (26f) #3

Bericht door Chrysa »

Dank voor de reacties! *O*
Karl schreef: za 17 apr 2021, 14:19 Wat is de (economische) reden dat de Rhätische Bahn zoveel soorten materieel door elkaar heen inzet? Zijn alle andere spoorwegbedrijven die dat niet doen gek, of hebben we hier met unieke omstandigheden te maken?
In Zwitserland geldt een hele dure vrachtwagentol, van meer dan 90 cent per kilometer. Het zou me niet verbazen dat dat de reden is dat er gekozen wordt voor goederenwagons achter een normale trein hangen.
waldo79 schreef: za 17 apr 2021, 09:42 Leuk verhaal wederom, maar op sneakers lopen in winterse omstandigheden :?:
Ik had alleen maar m'n normale schoenen bij me. :')
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Sophie gaat naar St Moritz (26f) #3

Bericht door Cookie »

Mooi verslag! :pos:
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Sophie gaat naar St Moritz (26f) #3

Bericht door Anne »

Ook dit een leuk verslag.
Hoewel die sneeuwplaatsjes mij wel wat triest maken nu ik dit jaar niet in de Alpen heb kunnen boarden. Al na het cancelen van de trip in maart vorig jaar. Was toen gelukkig nog met de PV een paar dagen in januari in Gerlos geweest.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Sophie gaat naar St Moritz (26f) #3

Bericht door Meltrain »

Mooi verslag. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Sophie gaat naar St Moritz (26f) #3

Bericht door ICE11 »

Chrysa schreef: za 17 apr 2021, 01:06 Afbeelding
Rondom St Moritz rijdt Engadin Bus met Citaros, naast de Postautos die er in het hele land rijden.
Deze is wel een MAN.... ;)
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Sophie gaat naar St Moritz (26f) #3

Bericht door Timon91 »

Leuk verslag, lekker winters :D
Mijn Flickr account.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten