Sophie gaat naar huis via Frankrijk (26f) #4

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Sophie gaat naar huis via Frankrijk (26f) #4

Bericht door Chrysa »

Foto's zat, en ik heb ook niet veel beters te doen dan ze uitzoeken en verslagjes typen, dus hier is er nog een. *O*

Op zondag 24 januari moest ik voor wat afspraken naar huis. Omdat ik op de heenweg al de ICE Amsterdam – Basel had genomen, wou ik dit keer eens wat anders doen. Zo viel mijn oog op de 2x per dag rijdende TGV tussen Lausanne en Paris. Voor deze trein heb je echter wel een reservering nodig van 30fr. Die heb ik aan het loket gehaald in Lausanne een paar dagen van tevoren, zo krijg je in elk geval nog zo'n ouderwetse flap, en een leuk mapje.

Afbeelding
Toch leuker dan een e-mail.

De dag begint erg vroeg op het station van Lausanne, want deze trein rijdt alleen om 07:23 en om 16:23. Met die laatste werd het wel erg onhandig (lees: duur) om op een normale tijd in Nederland aan te komen. Dit was immers een van de eerste dagen dat er in NL een avondklok is.

Afbeelding

Afbeelding

Na mijn vriendin uitgezwaaid te hebben verlaten we Lausanne, waar we de bergen in slingeren richting Vallorbe. Hier komt ook de douane langs, die me veel meer vragen stelt dan ik kon verwerken in de vroege ochtend. :') Op station Vallorbe stappen verrassend veel mensen in, gezien er hier nog geen 4000 mensen wonen.
Het station van Vallorbe is een typisch oud grensstation, met een enorm stationsgebouw en een flink rangeerterrein. Vroeger liep hier blijkbaar 200+ mensen aan personeel rond, tegenwoordig zit er alleen een klein loketje en een lokale pizzeria. Ook takt hier de lijn naar de Vallee du Joux aan. Hoewel Zwitserland bekend staat om hun goede openbaar vervoer en treintjes naar de meest onmogelijke plaatsen, is deze lijn origineel vooral aangelegd om blokken ijs snel te kunnen vervoeren richting Parijs. Het Lac du Joux is namelijk een van de bergmeren die het dichtstbij Parijs liggen.
Na Vallorbe rijden we door de 6 kilometer lange tunnel onder de Mont D'Or, welke op de grens tussen Zwitserland en Frankrijk ligt. De volgende stop is Frasne, ook al zo'n bruisende metropool met maar liefst 1900 inwoners. Toch staat ook hier het perron weer propvol. Gelukkig zit ik helemaal aan het uiteinde van de trein en blijft het rustig.

Afbeelding

Op het TGV Lyriakaartje in de eerste foto is te zien dat er van Neuchâtel naar Paris ook een lijntje is getrokken. Dit is echter geen TGV, maar een trein die van Neuchâtel via Pontarlier naar Frasne rijdt, en daar aansluiting geeft op de trein van/naar Lausanne.

De volgende wereldstad op de route is Mouchard. Een dorpje met 1200 inwoners, twee keer zoveel als er in onze trein passen. Hier stroomt de trein aardig leeg. Mouchard ligt namelijk op een spoorwegknooppunt, en hier kan worden overgestapt op treinen naar Lyon en Besançon.
Na twee korte stops in Dole en Dijon gaan we dan eindelijk de HSL op, en rijden we met 300 kilometer per uur naar Paris, waar we precies op tijd om 11:04 aankomen. Wat dat betreft zijn de Fransen toch een stuk beter in treintjes rijden dan de Duitsers.

Afbeelding

Afbeelding
De TGV Lyria bij aankomst op Paris Gare de Lyon.

Eenmaal in Parijs heb ik een uur om van Gare de Lyon naar Gare du Nord te komen. Dit is het makkelijkste met RER D. Ik ben wel eerder in Paris geweest, maar heb daar alleen de metro gebruikt, niet de RER. Van iedereen hoorde ik echter dat de RER gewoon een soort metro is die toevallig wat verder doorrijdt in de regio. Mijn teleurstelling was dan ook groot toen dat ding slechts elk kwartier bleek te rijden. Toen er eindelijk een trein aankwam, zat deze dan ook zeer vol. Wel had iedereen netjes een masker op, dat is in Nederland toch wel wat minder.

Afbeelding
Daar is hij dan eindelijk.

Afbeelding
De achterlijk kleine kaartjes die ze hier gebruiken. Wees niet zoals ik, bewaar hem goed, want je hebt hem ook nog nodig om bij de uitgang door de poortjes te komen. :')

Eenmaal op Gare du Nord moet ik nog een flink eind lopen voor mijn trein. Gelukkig heb ik ruim de tijd, want ook de RER was precies op tijd. Wat mij hier opvalt is dat waar op Gare de Lyon alles ook in het Italiaans wordt bewegwijzerd, dat hier gebeurt in het Chinees, en soms in het Duits.
Hier stap ik op de Thalys, en 3 uur en een korte overstap in Antwerpen later ben ik zonder enige vertraging thuis.

Afbeelding

Nee, natuurlijk niet. Ik had bijzonder weinig zin om nog 25 euro voor een reservering te betalen. Ik ga lekker met een verzameling boemeltjes, wat me zo'n 5 uur extra reistijd kost. :') De eerste trein is de TER naar Amiens, welke rijdt met maar liefst 8 dubbeldeks rijtuigen. We zitten met zijn tweeën in het voorste rijtuig, blijkbaar heeft niemand in Parijs zin om zo ver naar voren te lopen.
Wanneer we Parijs uitrijden passeren we enkele treinstellen van het type Z 50000. Dit moet toch wel de schattigste trein zijn die er in Europa rondrijdt. Kijk dan naar die schattige ronde oogjes en bolle wangetjes en die leuke glimlach!

Afbeelding
De SNCF heeft naar mijn mening altijd erg geslaagde livreien.

Afbeelding
Zo lief!

Na een tijdje begint het flink te sneeuwen, maar we rijden stug door en komen op tijd aan in Amiens. Helaas, want ik heb hier een overstap van bijna anderhalf uur, en ik zit liever in een warme trein.
Het gaat steeds harder sneeuwen, dus zin in een wandelingetje rond het station heb ik ook niet. Mijn jas is wel waterdicht, maar mijn koffer lijkt dat niet te zijn. Ik haal wat eten en drank bij de supermarkt en ga wat treintjes kijken op het station.

Afbeelding
Mijn trein bij aankomst in Amiens

Afbeelding

Afbeelding

Ik zal de Franse dienstregelingen nooit snappen. Sommige zijn nog wel enigszins regelmatig, maar anderen lijken op compleet willekeurige tijden te rijden. Het is even een cultuurshock na een tijdje in Zwitserland geweest te zijn. Ik neem de trein van 14:37 naar Lille Flandres.

Afbeelding
De winkelstraat van Amiens. Met mooier weer zal het hier vast sfeervol zijn.

Afbeelding
Een stadsbus. Inmiddels sneeuwt het zo hard dat mijn camera er flink moeite mee begint te krijgen.

Afbeelding

Afbeelding
De trein naar Lille.

Dan is het eindelijk 14:37, en de trein die ik wil hebben is zojuist aangekomen. We vertrekken echter maar niet. Volgens de SNCF-website is er geen conducteur aanwezig, wat later wijzigt in "slechte weersomstandigheden", maar volgens de omroep in de trein gaat het om een technisch defect aan de trein. We vertrekken met +30, en de trein stroomt steeds voller. Na Douai staan de gangpaden ook helemaal vol, en ik heb me ingebouwd in een hoekje, met mijn rolkoffer als coronaschild. Het houdt de mensen goed op afstand. :D
In Lille zie ik vanuit de trein mijn aansluitende trein naar Antwerpen wegrijden, dus ik heb een overstap van 55 minuten. Het weer is hier al niet veel beter, alhoewel de sneeuw inmiddels plaats heeft gemaakt voor regen. Ik kijk wat rond in de winkeltjes, die hier bijna dubbel zo duur zijn als op het station van Lausanne, en loop een beetje doelloos rond door de stationshal om warm te blijven.

Afbeelding
Het zicht vanuit de hoofdingang van het station. Ik vond het hier mooier toen dat beeld er nog niet stond.

Afbeelding
De trein naar België. Verlossing van de kou.

Maar helaas, de pret was nog niet voorbij. In Kortrijk wordt niet zoals gewoonlijk gekoppeld met de trein uit Poperinge, maar we moeten overstappen naar een ander perron. Normaal geen probleem, maar het waaide vrij hard en ik wilde gewoon binnen zitten. Na 13 minuten komt dan eindelijk de aansluitende trein aangereden.

Afbeelding
De treinaankondigingsborden in België. Ik vind ze toch iets sfeervols hebben vergeleken met de TV's in veel andere landen.

In Antwerpen is de overstap zo'n 20 minuten op de intercity naar Amsterdam. Ook hier dool ik wat rond, veel winkeltjes zijn hier inmiddels al dicht dus veel is er niet te beleven.

Afbeelding

Afbeelding
Het blijft een prachtig station.

Afbeelding

Op station Noorderkempen stap ik uit, waar mijn vader me op staat te wachten, en na een autoritje van nog geen half uur ben ik thuis. Het was een flink gedoe, maar wel een stuk interessanter dan met de Thalys.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Sophie gaat naar huis via Frankrijk (26f) #4

Bericht door waldo79 »

Creatief in het verdrijven van tijd :Y
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Sophie gaat naar huis via Frankrijk (26f) #4

Bericht door umbusko »

Je bent wel op dreef, zeg. :Y Mooi avontuur, beetje jaloers maar blij dat ik al dat wachten in de kou niet heb hoeven meemaken. :')
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Sophie gaat naar huis via Frankrijk (26f) #4

Bericht door teun »

Inderdaad een creative route, ik wil je eigenlijk ook nog wel uitdagen om als het klaar is met de avondklok een keertje helemaal met de boemel te doen. (A)
PHS

Re: Sophie gaat naar huis via Frankrijk (26f) #4

Bericht door PHS »

Chrysa schreef: za 17 apr 2021, 19:55 Op het TGV Lyriakaartje in de eerste foto is te zien dat er van Neuchâtel naar Paris ook een lijntje is getrokken. Dit is echter geen TGV, maar een trein die van Neuchâtel via Pontarlier naar Frasne rijdt, en daar aansluiting geeft op de trein van/naar Lausanne.
Een weetje: tot 2013 reden hier wel TGV's, die reden van Parijs over Neuchâtel naar Bern. Dat die verbinding is opgeheven, komt door de opening van de LGV Rhin-Rhône in 2011, waardoor de reis vanuit Bern met overstap in Bazel nauwelijks langzamer is dan een rechtstreekse trein.

Leuk verslag verder, al vraag ik me af wat je jezelf aandoet :)
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Sophie gaat naar huis via Frankrijk (26f) #4

Bericht door en-es »

Er was ook een verbinding met overstap in Frasne. Tussen Frasne en Bern werd een voormalig TEE-treinstel ingezet. In het pre-TGV tijdperk waren er doorgaande rijtuigen Parijs-Bern met rangeren in Frasne.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Sophie gaat naar huis via Frankrijk (26f) #4

Bericht door Meltrain »

Wederom een mooi verslag. :D
Chrysa schreef: za 17 apr 2021, 19:55 Hier stap ik op de Thalys, en 3 uur en een korte overstap in Antwerpen later ben ik zonder enige vertraging thuis.

Afbeelding

Nee, natuurlijk niet. Ik had bijzonder weinig zin om nog 25 euro voor een reservering te betalen. Ik ga lekker met een verzameling boemeltjes, wat me zo'n 5 uur extra reistijd kost. :')
Hier had je me even goed beet. :lol:

De eerste trein is de TER naar Amiens, welke rijdt met maar liefst 8 dubbeldeks rijtuigen. We zitten met zijn tweeën in het voorste rijtuig, blijkbaar heeft niemand in Parijs zin om zo ver naar voren te lopen.
Chrysa schreef: za 17 apr 2021, 19:55 Wanneer we Parijs uitrijden passeren we enkele treinstellen van het type Z 50000. Dit moet toch wel de schattigste trein zijn die er in Europa rondrijdt. Kijk dan naar die schattige ronde oogjes en bolle wangetjes en die leuke glimlach!
Aha, jij kent de Parry People Mover nog niet? :mrgreen:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Sophie gaat naar huis via Frankrijk (26f) #4

Bericht door Chrysa »

Dat lijkt meer op een Fiat Multipla op rails. :N
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten