Twee maal over de Hei de (buurt)bus achterna

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Twee maal over de Hei de (buurt)bus achterna

Bericht door teun »

Nu de harde winter die het verre oosten van ons land wel eens teistert inmiddels enige tijd voorbij is zijn er voor mij weer een aantal kansen ontstaan om mijn vertrouwde stalen ros weder te bestijgen en wat voorbeeldige fotootjes van de meest pittoreske buslijnen in Zuidoost-Brabant te maken.
Dit maal ging de barre tocht op een tweetal verschillende dagen naar het overgangsgebied tussen de twee landstreken die Zuidoost-Brabant beslaan (de Peel en de Kempen - voor de Meijerij moet ik u naar Arriva doorverwijzen), ongeveer de gemeenten Heeze-Leende, Cranendonck, en het oostelijke deel van de gemeente Someren.
Het gebied wordt gekenmerkt door een aantal versnipperde stukken heide en slechts één vaste buslijn, lijn 11, die de grotere dorpen verbindt met Eindhoven, Weert, en het station van Maarheeze. Gedurende de winter worden ook de kleinere dorpen Sterksel en Gastel, die wat meer uit de richting van lijn 11 liggen, elk met een eigen grote bus gezegend. Dat deze bussen alleen 's-winters rijden is nominaal vanwege de behoorlijk gevaarlijke provinciale weg tussen Valkenswaard en Leende, waar het ietwat smalle fietspad recht aan het asfalt grenst en omwille van de natuur geheel geen verlichting is, maar ik kan me (ondanks dat ik die gevaarlijkheid niet in twijfel trek) goed voorstellen dat tijdens de doorgaans natte, koude, wintermaanden een verwarmde bus ook zonder die gevaren nog best aanlokkelijk is. :Y
Natuurlijk is een landelijke streek in de provincie Noord-Brabant niet compleet zonder een lading aan werkverdringing buurtbussen die langs allerlei kriegelige (om)weggetjes (zodat er niet per ongeluk vraag ontstaat voor meer dan 8 reizigers per rit) de onbediende plaatsen en verbindingen in het gebied aandoen. Het totaal nummert hier 5, en verbindt Someren met Heeze, Heeze en Leende met Valkenswaard, en Sterksel, Someren-Heide en Gastel met de buitenwereld, en die laatste in het bijzonder ook met het Ziekenhuis in Geldrop.
Maar goed, genoeg grappenmakerij en context; u komt voor een verslag:

24 Februari voelt na het winterse weer van net iets meer dan een week ervoor als een ware zomerdag, met net geen 20 graden en een straalblauwe lucht, dus de hele middag binnen zitten is eigenlijk geen optie. Na een heerlijke tortilla van ons moeder vertrek ik iets na twee uur in de hoop dat ik met een beetje doorfietsen zo'n uur en drie kwartier later in Sterksel bij de kerk te staan om daar lijn 657 op te wachten. Een foutere inschatting -blijkt al snel- had ik niet kunnen maken, de oorzaak van het prachtige weer is namelijk een vrij straffe zuidwesterwind die me de hele weg naar Sterksel behoorlijk tegenwerkt. Bij doorkomst in Lierop na ruim een half uur ploeteren besluit ik om maar een uurtje later te mikken en zoveel mogelijk te genieten van de Lieropse Heide en de fietsroute rondom het Beuven.

Afbeelding
Twee Schotse Hooglanders in -en aan- het Beuven.

Afbeelding
Het uitzicht op de Heide voelt onmetelijk ver, in de verte de TV toren van Mierlo.

Kort na het verlaten van de Heide kruis ik de doorgaande weg tussen Someren en Heeze, normaal verkeert hier in een strakke anderhalfuursfrequentie de buurtbuslijn 266, maar eind februari is men in Zuidoost-Brabant nog steeds op de Taxbus aangewezen.
Zo tegen 10 voor 4 kom ik dan eindelijk bij de kerk in Sterksel aangereden en installeer ik mezelf om een mooie foto te kunnen nemen van de bus die voorlangs de kerk passeert. Zover komt het echter niet want tot mijn schrik rijdt de bus de straat voor de kerk voorbij en maakt hij het rondje om het grasveldje voor de kerk in omgekeerde richting, gelukkig sta ik op de juiste plek en kan ik nog net een foto maken terwijl de bus zonder te halteren verder rijdt richting Valkenswaard om te beginnen aan de volgende rit. Helaas zonder bestemming op de lijnfilm. :N

Afbeelding

Nadat de bus voorbij is besluit ik vrij snel dat ik nog maar een poging met lijn 657 wil wagen, maar zonder het risico dat hetzelfde nogmaals gebeurt. Ik stap vlug weer op de fiets en vervolg mijn tocht in de richting van Leende waar ik al snel aankom en me opstel in de Magrietlaan voor de komende bus.

Afbeelding

En als die bus er dan eindelijk is klik ik net een ogenblik te laat om er een mooi plaatje van te maken. Het zit maar niet mee vandaag... :N

Enigszins verslagen druip ik af en stap ik maar weer op mijn fietsje om me een weg terug naar Helmond te banen, maar wanneer ik me herinner dat ik nog een flink stuk in de avondzon over de Strabrechtse Heide te gaan heb om in Mierlo te komen vrolijk ik toch weer een beetje op.

Afbeelding
Een bankje aan de rand van de Heide net voorbij het gehuchtje Strabrecht waarnaar het natuurgebied vernoemd is.

Afbeelding
Wederom de TV-toren van Mierlo, ditmaal vanaf de andere kant van de Heide.

Als ik dan eenmaal de Heide doorkruist ben en in Mierlo aankom zie ik bij de halte Santheuvel een oudere dame in het bushokje wachten, ik besluit even snel OVinfo te controleren en wat blijkt; ze zit daar niet voor haar vertier, over een paar minuten komt bus 24. Ik werp mijn blik achterover richting de zon en besluit verder door te fietsen naar de industrieweg om te proberen er nog een mooie foto uit te halen.

Afbeelding

En zowaar lukt het nog ook!
Als laatste foto van de dag heb ik nog uit twee opties te kiezen, nog een keertje langs de automotive campus voor lijn 150 (net als in december) of de nieuwe Helmondse stadslijn 55 naar Stiphout. Omdat de tijd toch een beetje krap is kies ik uiteindelijk voor de wat nabijer gelegen 150.

Afbeelding


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Ietsje meer dan een maand later is het wederom uitzonderlijk warm; 31 maart wordt het in het zuiden van het land maar liefst 26 graden, en opnieuw geldt dat ik het niet kan laten om er nog een keertje op de fiets op uit te gaan. Tot mijn teleurstelling blijkt dat lijn 657 de vrijdag ervoor voor het laatst deze winter gereden heeft, ik krijg voorlopig dus geen derde kans. Lijn 656 rijdt nog wel, dus besluit ik om te proberen die in Soerendonk vast te leggen. Onderweg zou ik overigens ondanks het wegvallen van de andere schoollijn meer dan voldoende vertier moeten kunnen vinden, de meest buurtbussen in Zuidoost-Brabant rijden nu namelijk wel weer!

Vandaag was ik al wat eerder op pad en was mijn planning wat minder ambitieus, ik doe wat rustiger aan en dat betekend dat de eerste fotostop al een heel stuk eerder is dan een maandje eerder. Als ik de Middenloop in Brouwhuis op rijd wordt ik overweldigd door de bloesem in de bomenrijen langs het pad, en ik ben niet de enige, een wat oudere Oost-Aziatisch ogende man is ook even stil blijven staan om er wat foto's van te nemen.

Afbeelding

Niet veel later sta ik alweer stil, wanneer ik de Rivierensingel kruis bij de Peeleik besluit ik om eens op OVinfo te kijken of dat er een bus in de buurt is en tot mijn verassing komt de volgende rit van lijn 54 over twee minuten al voorrijden - might as well...

Afbeelding

Vanaf de zuidkant van Brouwhuis is het niet bijzonder ver meer naar Lierop en ook daar kijk ik voordat ik het dorp binnenrijdt nog eventjes op OVinfo, de volgende bus op lijn 320 is er zo al!

Afbeelding

Vanaf Lierop ben ik weer snel op de Heide en maak ik nog een keer het rondje rondom het Beuven, het is nogal wat stoffiger dan een maand eerder en ook de warmte maakt het op de kale vlakte in de brandende zon niet gemakkelijker. Aan het einde van het rondje tref ik wederom wat hooglanders, nu een stuk dichterbij.

Afbeelding

Even later kom ik weer bij de weg tussen Someren en Heeze aan en besluit ik bij de halte Vlaamseweg een kwartiertje te wachten, uiteindelijk voor niks, want ondanks dat het een paar keer meer dan een minuutlang compleet stil was ging er precies op het moment dat lijn 266 passeerde een bestelbusje voor mij door. Een impressie van de stilte heb ik nog wel:

Afbeelding

Vanaf dat moment begon de lange weg door naar Soerendonk, onderweg kruiste ik nog wel het pad van de buurtbuslijnen 258, 255, en 256 maar die sloten betreft tijd op dat moment allemaal niet lekker aan. Eenmaal in Soerendonk zouden lijn 255 en lijn 11 zelfs in beide richtingen nog voor de schoollijn waar het allemaal om draaide aankomen dus ik was me voorlopig aardig zoet.
Net buiten het dorp langs de Strijperdijk vond ik al snel een leuk plekje met op de achtergrond een zeer gerieflijke boerderij om de eerste passage van lijn 11 bij te wonen.

Afbeelding

Als volgende was eerst lijn 255 aan de beurt, vanaf het fietspad langs de Molenheide kon ik ook deze ondanks het wat lastige zonlicht zeer aardig vastleggen.

Afbeelding

Daarna zouden lijn 11 in de richting van Eindhoven en de illustere schoolbus 656 richting Budel nog volgen, de meest verstandige plek om die twee op het spreekwoordelijke netvlies van de digitale camera te laten landen leek mij de halte Molenheide/Reesloot welke voor lijn 656 tevens de enige halte in Soerendonk is. Het lot stond echter op het punt de geschiedenis dramatisch te veranderen! Lijn 656 reed namelijk behoorlijk vooruit op de dienstregeling en lijn 11 was wat vertraging opgelopen in Maarheeze waardoor de volgorde waarin ze bij de halte aankwamen omgekeerd was! :shock:
Uiteindelijk leverde het twee plaatjes op die een stuk meer gelijkenissen dan verschillen tonen:

Afbeelding

Afbeelding

Na het hoofddoel van de verre reis naar Soerendonk bereikt te hebben bekeek ik wat nu eens als volgende stap zou kunnen doen, de buurtbus die net als lijn 255 aan mij was gepasseerd zou na station Maarheeze als lijn 256 verdergaan richting Geldrop en met een beetje geluk zou ik deze nog net voor de A2 te pakken kunnen krijgen. Die inschatting had ik precies goed gemaakt, direct nadat ik onder het viaduct doorkwam kon ik vlak voor de het busje de afslag nam nog net dit plaatje bemachtigen:

Afbeelding

In Maarheeze reed ik nog een klein stukje verder tot aan de weg naar Sterksel, waar ik eventjes de 255 die net als 256 uit Geldrop gekomen was nu onderweg naar Budel kon vastleggen voordat ik weer verder ging.

Afbeelding

Eenmaal weer op weg leek het erop dat ik sowieso de lijn 258 zou tegenkomen, waar was nog een beetje de vraag. Uiteindelijk besloot ik dat ik net voldoende tijd zou hebben om mijn foto in de Albertlaan te maken, de weg die hoofdweg van Sterksel naar Heeze met het klooster-annex-voormalige-epilepsie-instelling-omgebouwd-tot-woonwijk Providentia verbindt.

Afbeelding

Na de foto nam ik even de tijd om op het bankje waar de drie heren in de achtergrond op zitten mijn boterhammetjes te nuttigen om vervolgens alles met een spuit vol meegenomen zoutwater uit te spoelen en even goed mijn tanden te poetsen gezien ik krap een dag eerder twee van mijn verstandskiezen operatief heb moeten laten verwijderen. :X
Na een slokje water te nemen kwam ik erachter hoe slecht ik me eigenlijk op het weer voorbereid had, de ene bidon die ik voor onderweg meehad begon namelijk behoorlijk leeg te raken... :')
Vrezen deed ik echter niet, Heeze was immers nog slechts een relatief kort stukje fietsen en ik ben natuurlijk goed op de hoogte van het feit dat inmiddels vrijwel alle Nederlandse stations een aanwezig NS-watertappunt hebben, alles zou nog goedkomen!
Niets was echter minder waar, station Heeze had voor mij geen water te bieden, en een snelle raadpleging van de NS website leerde me dat ik er ook niet op hoefde te gaan wachten; een tappunt komt er in Heeze volgens planning überhaupt niet.
Als kleine troost kwam lijn 258 nog wel net langs, dus ik was in ieder geval wel weer een fotootje rijker.

Afbeelding

Mijn waterprobleem was echter nog niet verholpen dus besloot ik de website van mijn voormalig-stagegever Brabant Water eens te raadplegen om na te gaan wat de beste vervolgstap was, tot mijn lichte schrik bleek die helemaal naar de overkant van de Strabrechtse Heide te zijn, op de hoek van de dorpsstraat in Mierlo.

Afbeelding
Het einde van het gehuchtje Strabrecht aan de rand van Heeze met een Brabantse hoeveelheid automobielen voor de deur.

Afbeelding
De verre voorouders van de buurtbus waren op de Heide ook te vinden.

Eenmaal de overtocht gemaakt heb ik in Mierlo een volle bidon heerlijk koud water achter elkaar weggedronken en hem nog een keertje gevuld voor het laatste gedeelte van de reis, ook nu stonden de lijnen aan de westkant van Helmond weer op het menu, deze keer allebei. Lijn 150 was als eerste aan de beurt, deze heeft vrij recent een nieuwe keerlus voor station 't Hout gekregen en dat wilde ik eigenlijk wel een keertje zien, spectaculair is het niet, maar een stuk handiger dan honderd meter van het station de bus uitgebonjourd worden is het wel.

Afbeelding

Na deze foto had ik nog best wat tijd te doden voordat ik in Stiphout hoefde te zijn voor lijn 55, en omdat ik toch op een station was besloot ik om maar eens wat treinkiekjes te maken. Hebben de anders-geaarde fapperts ook nog eens wat lol aan mijn topicje. (A)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De laatste lijn van de dag zou dus nummertje 55 worden, maar dat ging helaas bepaald niet probleemloos, net voorbij de kerk stond ik met mijn cameraatje de betreffende bus af te wachten, tot deze plots de laatste afslag voor de kerk afdraaide en er mooi een rondje omheen maakte om vervolgens de halte nog een keer over te slaan en op de stoep de vertrektijd af te gaan wachten - natuurlijk met de zon recht van achteren. :')

Afbeelding

Na de laatste foto was ik weer rap aan de andere kant van de stad en kon ik meteen aan het koken slaan voor wat heerlijk paprikarisotto.

Aan allen vielen dank für het lesen, en vermoedelijk tot een spoedig volgend Zuidoost-Brabants Busavontuur! *O*
Laatst gewijzigd door teun op wo 13 apr 2022, 14:32, 2 keer totaal gewijzigd.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Twee maal over de Hei de (buurt)bus achterna

Bericht door Chrysa »

Ik sta te kijken naar het aantal minibusjes daar. :shock:

De Peel ziet er toch wel leuk uit, misschien toch maar eens een wandelingetje inplannen daar. :@
PHS

Re: Twee maal over de Hei de (buurt)bus achterna

Bericht door PHS »

Leuk verslag, bekend terrein voor mij :)
teun schreef: zo 18 apr 2021, 01:31 Gedurende de winter worden ook de kleinere dorpen Sterksel en Soerendonk, die wat meer uit de richting van lijn 11 liggen, elk met een eigen grote bus gezegend.
Lijn 11 rijdt door Soerendonk hoor ;)
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Twee maal over de Hei de (buurt)bus achterna

Bericht door teun »

Dat moet Gastel zijn natuurlijk. _O-
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Twee maal over de Hei de (buurt)bus achterna

Bericht door ZO6176 »

De Peel is prachtig.
Leuke herkenbare foto's.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Twee maal over de Hei de (buurt)bus achterna

Bericht door Daniel »

Leuke plaatjes :pos: En herkenbaar hoor, dat wachten op een plaatje wat dan door tegemoetkomend verkeer of een blunder van jezelf mislukt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Twee maal over de Hei de (buurt)bus achterna

Bericht door Meltrain »

Leuk verslag. :)
Volgens de Wiki rijdt er sinds kort een people-mover tussen Helmond Brandevoort en de Automotove Campus. Heb je daar ook foto's van?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Etienne
Donateur
Berichten: 7909
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Twee maal over de Hei de (buurt)bus achterna

Bericht door Etienne »

Chrysa schreef: zo 18 apr 2021, 01:38 De Peel ziet er toch wel leuk uit, misschien toch maar eens een wandelingetje inplannen daar. :@
Het Maas- en Peelpad bijvoorbeeld, of het Brabants Vennenpad of tenslotte het Pelgrimspad. Keuze genoeg (A)
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Twee maal over de Hei de (buurt)bus achterna

Bericht door teun »

Meltrain schreef: zo 18 apr 2021, 16:27 Volgens de Wiki rijdt er sinds kort een people-mover tussen Helmond Brandevoort en de Automotove Campus. Heb je daar ook foto's van?
Helaas niet, ik heb het wel geprobeerd maar toen ik er geweest ben reed er helemaal niets en was een deel van de route bovendien met bouwhekken versperd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten