Zomervakantie 2019 - Horizontaal en verticaal door de Alpen [64]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Zomervakantie 2019 - Horizontaal en verticaal door de Alpen [64]

Bericht door Cookie »

In 2019 gaat mijn zomervakantie net zoals de voorgaande jaren weer naar de Alpen. Via Oostenrijk reis ik naar Slovenië, om vervolgens opnieuw via Oostenrijk en een overnachting in Liechtenstein terug te reizen naar Nederland.

De eerste zes nachten breng ik door in het Oostenrijkse Bad Gastein. Om hier op een redelijke tijd aan te komen, neem ik op de vertrekdag vanaf Apeldoorn Osseveld de eerste trein richting Deventer. In tegenstelling tot andere jaren maak ik de heenreis vanuit Nederland deze keer met de dagtrein, het grootste deel leg ik daarbij af met de IC en ICE. Het scheelde echter behoorlijk als ik voor het passeren van de grens de RE19 zou nemen in plaats van de ICE, daarom reis ik Duitsland in met de Abellioboemel. Op Düsseldorf Hbf wordt de ICE naar München aangekondigd met een half uur vertraging. Dit geeft mij de gelegenheid om in het Reisezentrum reserveringen en een treinkaartje voor later deze vakantie te regelen. Helaas is het er erg druk, dus ik trek een nummertje en ga daarna in het station nog wat inkopen doen. Af en toe loop ik even langs het Reisezentrum om te checken bij welk nummer ze zijn, als het bijna mijn beurt is ga ik naar binnen. Eenmaal aan de beurt kost het wat tijd om de reserveringen voor het panoramarijtuig van de Eurocity Transalpin te regelen, gelukkig lukt het de lokettiste uiteindelijk. Maar dan slaat de stress goed toe: iets na de oorspronkelijke vertrektijd van mijn ICE wordt omgeroepen dat deze gereed staat. Ik had er totaal geen rekening mee gehouden dat een vertraging van een half uur zou omslaan in een vertraging van slechts enkele minuten. Wanneer ik het perron opkom zijn de deuren al gesloten. Ik heb echter ontzettend veel mazzel en kan nog net bij de conducteur instappen.

Goed geschrokken zoek ik mijn gereserveerde zitplaats op voor de reis naar München. Via de hogesnelheidslijn wordt al vrij snel Frankfurt bereikt, waarna de trein verder rijdt naar Würzburg. Hier moet worden gecombineerd met een andere ICE, maar helaas heeft deze vertraging. Uiteindelijk wordt een half uur later dan gepland de reis vervolgd naar München Hbf, waar ik mijn aansluiting jammer genoeg mis. Gelukkig heb ik verderop nog een buffer, doordat ik in Salzburg oorspronkelijk een ruime overstap zou hebben. De verwachte aankomsttijd in Bad Gastein blijft daarom hetzelfde.

Afbeelding
Uitzicht op Frankfurt en de Main

Afbeelding
Emplacement bij Frankfurt Hbf

Afbeelding
Genieten van een bakje koffie bij het Beierse landschap

Omdat de Zugbindung door de gemiste aansluiting is opgeheven, kan ik zonder problemen de volgende trein nemen. Het verbaast me daarin weer hoe snel de bergen na München altijd in zicht komen, het vakantiegevoel begint nu echt. Na ruim anderhalf uur stap ik op Salzburg Hbf over op de Railjet voor het laatste deel van de reis, daarmee ben ik terug op schema. Onderweg bezoek ik het restauratierijtuig voor een bord macaroni. Ik raak er aan de praat met een vrouw, waar echter niet meer van af te komen is. Ze is verbaasd dat ik Bad Gastein als vakantiebestemming heb uitgekozen en moet hier om lachen, lekkere binnenkomer zo. Aan het eind wimpel ik het telefoonnummer af van mevrouw, tijdens mijn vakantie heb ik geen behoefte aan nog meer contact met haar. Bij aankomst in Bad Gastein regent het, gelukkig is het hostel vlakbij het station. Ik merk dat de reis me behoorlijk heeft vermoeid. Een volgende keer zou ik niet direct weer de dagtrein pakken voor zo'n afstand, maar toch eerder de nachttrein.

Afbeelding
Uitzicht op de bergen tussen Übersee en Bergen (Oberbay)

Bad Gastein ligt in het Gasteinerdal, in het Salzburgerland. De plaats is met name bekend van het radonhoudende water dat er omhoog komt, hier wordt een helende werking aan toegeschreven. Radon is echter ook licht radioactief, wat voor mij toch een reden is om de Felsentherme niet te bezoeken. Tijdens mijn verblijf maak ik diverse wandelingen in de omgeving. Hierbij maak ik dankbaar gebruik van de Gastein Card die bij de overnachtingen is inbegrepen, daarmee kan met korting met de bus worden gereisd in het Gasteinerdal (€1,50 per rit).

Afbeelding
Uitzicht op Bad Gastein tijdens de beklimming van de Stubnerkogel

Afbeelding
Uitzicht vanaf de Stubnerkogel

Afbeelding
Uitzicht op Bad Gastein en het Gasteinerdal

Afbeelding
Reedsee (1831 m)

Echt gezellig en levendig is Bad Gastein niet, bovendien staat er 's zomers aardig wat leeg. Je gaat daarnaast door de grote hoogteverschillen binnen het dorp niet even voor je lol het centrum in als je niks nodig hebt. Ze hebben weliswaar een lift, maar deze overbrugt niet alle niveauverschillen. Verder moet je er goed opletten als je geld wilt opnemen uit een geldautomaat, want bij de ene automaat betaal je transactiekosten en bij een andere weer niet.

Afbeelding
Preimskirche in Bad Gastein met omgeving

Afbeelding
Bad Gasteiner Wasserfall

Op een van de vakantiedagen haal ik op het station de voorbestelde treinkaartjes af voor het vervolg van de reis. Bad Gastein heeft de luxe dat het nog over een loket beschikt. De lokettist heeft echter overduidelijk geen zin om de online bestelde treinkaartjes uit te draaien en verwijst mij door naar de kaartautomaat. Service met een hoofdletter S, maar niet heus.

Afbeelding
Stationsgebouw Bad Gastein

Afbeelding
Stationshal Bad Gastein

Afbeelding
ÖBB-intercityrijtuigen op station Bad Gastein

Afbeelding
Hausbahnsteig Bad Gastein

Een van de dorpen waar ik tijdens mijn vakantie kom, is Dorfgastein. Het is zowel met de trein als met de bus bereikbaar, maar de trein rijdt gemiddeld slechts 1x per twee uur. Ik reis daarom met de bus van en naar dit dorp, wel neem ik er even een kijkje op het station.

Afbeelding
Hausbahnsteig Dorfgastein

Afbeelding
Stationsgebouw Dorfgastein

In het hostel is een goed restaurant gevestigd. De schnitzels smaken er uitstekend (andere maaltijden overigens ook) en hebben het Oostenrijkse formaat, waardoor je er zeker niet met honger weggaat. Ik ben verder blij dat ik een privékamer heb genomen. Het is namelijk toch wel erg fijn om na een wandeling lekker op je eigen kamer uit te kunnen rusten zonder gestoord te worden. Daarnaast heb ik vanaf een eigen balkon uitzicht op onder andere het station. Onverdeeld positief over het hostel ben ik jammer genoeg niet. De binnenkant maakt op mij een vergane glorie-indruk en mijn nachtrust is er niet optimaal omdat het bed tegenvalt.

Afbeelding
Schnitzel met Oostenrijks formaat

Afbeelding
Uitzicht vanaf het balkon van mijn hostelkamer

Na zes nachten is het tijd om door te reizen naar Slovenië. Ik vind het hier dan ook wel weer goed geweest, want helaas mis ik ondanks de best mooie omgeving de klik met Bad Gastein. De reactie van de vrouw die ik op de aankomstdag sprak, kan ik nu enigszins begrijpen. De reis van vandaag gaat eerst met de Railjet via de Tauernbahn naar Villach Hbf. Daar stap ik over op de trein naar Slovenië, die bestaat uit Sloveense en Kroatische rijtuigen. Ik heb een reservering voor rijtuig 402, een wat ouder Sloveens rijtuig waarvan de ramen open kunnen. Het is een wereld van verschil ten opzichte van de moderne Railjet waar ik net uitkom, maar heerlijk nostalgisch. In de Karawankentunnel passeert de trein de Sloveense grens.

Eigenlijk was het idee om op station Lesce-Bled uit te stappen voor een overnachting in Bled. Een paar dagen eerder bekeek ik echter de meest recente reviews van het hostel nog even, daarin las ik tot mijn verontrusting dat er bedwantsen zaten. De keuze was daarna snel gemaakt om hier te annuleren, ondanks dat er 100% annuleringskosten in rekening zouden worden gebracht. Die 20 euro betaalt zich qua gemoedsrust dubbel en dwars terug. Omdat ik geen ander geschikt hostel in Bled kon vinden, heb ik mijn verblijf in Ljubljana met een nacht verlengd. Ik reis daar dus ook heen vandaag, maar mijn vooraf gekochte treinkaartje naar Lesce-Bled moet ik nu wel aanvullen tot Ljubljana. Hiervoor koop ik bij de Sloveense conducteur een kaartje.

Afbeelding
Station Jesenice, het Sloveense grensstation

Afbeelding
Trein na aankomst op station Ljubljana

Ljubljana is de hoofdstad van Slovenië, een land dat pas sinds 1991 bestaat en voor die tijd deel uitmaakte van Joegoslavië. De stad heeft ruim 290.000 inwoners en is gelegen aan de rivier de Ljubljanica. Het is een mooie en lekker compacte stad, die gelukkig niet zo druk is als de gemiddelde Europese hoofdstad. Op zich zou je voor Ljubljana zelf aan een dag genoeg hebben, maar ik gebruik de stad ook als uitvalsbasis om andere plekken in Slovenië te bezoeken.

Afbeelding
De Ljubljanica en de Tromostovje (Drievoudige brug), op de achtergrond ligt het Prešernov trg (Prešerenplein)

Afbeelding
Centrum Ljubljana

Afbeelding
Mestni trg (Stadsplein) met de Robbov vodnjak (Robbafontein)

In Ljubljana overnacht ik door de verlenging nu drie nachten in het hostel, waar ik een gedeelde kamer heb geboekt. Helaas is de airconditioning er defect, ondanks meerdere aanpassingen in de centrale instellingen door het personeel blijft het warm. Later mijn verblijf krijg ik een andere kamer aangeboden, maar jammer genoeg is deze niet koeler. Ik kies er daarom voor om in mijn kamer te blijven.

De volgende dag bezoek ik eerst het Meer van Bled (Blejsko jezero), wat als een van dé toeristische trekpleisters van Slovenië geldt. Ik reis hier met de bus heen, omdat de busverbinding beter is dan de treinverbinding. Net zoals veel andere toeristen maak ik het rondje van zes kilometer om het meer. Op het water varen zogeheten pletna's, een soort van gondels. Gemotoriseerde boten zijn er namelijk niet toegestaan. De combinatie van het meer en het eiland met kerkje vind ik mooi, maar ook weer niet heel bijzonder.

Afbeelding
Blejsko jezero (Meer van Bled)

Na het rondje om het Meer van Bled wandel ik naar de Vintgarkloof, waar de rivier de Radovna zich een weg baant door de rotsen. Daarbij kom ik langs het stationnetje van Podhom, met een verlaat ogend perron waarbij je je af zou kunnen vragen of er überhaupt nog treinen stoppen. De entree voor de Vintgarkloof is met 10 euro voor Sloveense begrippen best pittig, maar de wandeling erdoorheen is prachtig. Het pad door de kloof eindigt bij de imposante Šum-waterval. Hierna loop ik via Zasip terug naar het busstation van Bled en reis ik met de bus weer naar Ljubljana.

Afbeelding
Station Podhom

Afbeelding
Vintgarkloof

Afbeelding
Slap Šum (Šum-waterval)

Een dag later ga ik naar kust. In Slovenië is de keuze wat betreft kustplaatsen vrij beperkt, omdat het land slechts 46 kilometer kustlijn heeft. De keus valt uiteindelijk op Piran.

Ik reis vandaag eerst met de trein naar Koper. De spoorlijn hierheen is zeer belangrijk voor het goederenverkeer, het is namelijk de enige spoorverbinding naar een Sloveense zeehaven. Begin 2014 werden delen van Slovenië getroffen door extreme ijzel, met onder andere als gevolg dat vele bovenleidingsportalen op dit traject het begaven. Er is ruim een jaar met diesel op een gedeelte van het baanvak gereden. Als je per trein naar Koper wilt dan is goed plannen trouwens wel noodzakelijk, omdat er slechts enkele treinen per dag rijden. Je kon in 2014 overigens nog rechtstreeks met de autoslaaptrein van Den Bosch naar Koper reizen, maar helaas is deze verbinding opgeheven.

Afbeelding
Station Ljubljana

Afbeelding
Trein naar Koper op station Ljubljana

Op het laatst daalt de trein af naar de eindbestemming. Het uitzicht wordt dan spectaculair, je kan al van ver de kust zien liggen. Na aankomst in Koper pak ik de bus naar Piran, waarbij ik vanaf mijn zitplaats regelmatig prachtig zicht op zee heb. Intussen is het ook goed zonnig geworden, ideaal weer dus om aan zee te vertoeven.

Afbeelding
Uitzicht op de kust vanuit de trein bij de afdaling

Afbeelding
Trein na aankomst op station Koper

Afbeelding
Uitzicht op zee vanuit de bus naar Piran

Piran is een mooie havenstad, waar ik me prima vermaak. Later op de dag reis ik terug naar Koper. Het is nog steeds zonnig en ik heb mijn zwembroek meegenomen, dus ik neem daar een heerlijke duik in zee. Aan het begin van de avond is het helaas weer tijd om naar Ljubljana te gaan. Voor de terugreis pak ik de bus, dit is namelijk een stuk sneller dan de trein. Het eerste gedeelte van de rit is het nog net licht genoeg om wat mee te krijgen van het uitzicht op de bergen.

Afbeelding
Jachthaven Piran

Afbeelding
Tartinijev trg (Tartiniplein)

Afbeelding
Uitzicht op de stadsmuur vanaf de Zvonik cerkve sv. Jurija (kerktoren van de Sint Joris)

Afbeelding
Uitzicht op zee vanaf de stadsmuur van Piran

Afbeelding
Uitzicht op de stad en de zee vanaf de stadsmuur van Piran

Afbeelding
Uitzicht vanuit de bus naar Ljubljana

De volgende dag reis ik weer verder. Omdat mijn trein pas om 15.45 uur vertrekt, heb ik de ochtend en een deel van de middag nog in Ljubljana. Ik bezoek onder andere Ljubljanski grad (kasteel van Ljubljana), daarvandaan heb je een prachtig zicht over de stad.

Afbeelding
Uitzicht op Ljubljana vanaf Ljubljanski grad I

Afbeelding
Uitzicht op Ljubljana vanaf Ljubljanski grad II

Ljubljana staat ook wel bekend als drakenstad, in de hele stad zijn draken terug te vinden. De souvenirwinkels spelen hier duidelijk op in, knuffeldraakjes in allerlei verschillende kleuren vormen een vrolijk geheel in de winkels. Bij een behoorlijk aantal blijkt overigens gewoon mijn woonplaats in het label te staan, die hebben dus een Nederlands tintje.

Afbeelding
Draak bij de Zmajski Most (Drakenbrug)

Afbeelding
Knuffeldraakjes in een winkel

Afbeelding
Uitzicht op Ljubljanski grad

Om vanuit het hostel naar het station te komen, pak ik de bus. Het is weliswaar een klein stukje, maar met bagage is de bus wel zo makkelijk. In Ljubljana hebben ze ook een OV-chipkaartsysteem (Urbana card), in tegenstelling tot Nederland is uitchecken niet nodig en is enkel inchecken hier voldoende. Vlak voor het station komt de bus in een file te staan, gelukkig mis ik de aansluiting daardoor niet. De treinreis voert vandaag naar Graz, omdat ik morgenochtend daarvandaan verder ga reizen. De trein bestaat uit zowel Sloveense als Oostenrijkse rijtuigen en heeft de naam Emona, de Romeinse naam van Ljubljana. Het Sloveense restauratierijtuig dat meerijdt wordt rond etenstijd uiteraard ook uitgeprobeerd. Bij het Oostenrijkse grensstation Spielfeld-Straß vindt er een locwissel plaats, omdat de bovenleidingspanning in Slovenië (3 kV gelijkstroom) en Oostenrijk (15 kV wisselstroom) verschilt.

Afbeelding
Uitzicht op de rivier de Savinja bij Zidani Most

Afbeelding
Uitzicht vanaf de brug over de Drava (Drau) bij Maribor

Afbeelding
Interieur restauratierijtuig

Na aankomst in Graz loop ik gelijk door naar mijn hostel vlakbij het station, hetzelfde als twee jaar eerder. Tot mijn grote verbazing ontdek ik daar dat ik een tweepersoonsbed met iemand anders moet delen. Omdat in de boekingsbevestiging toch echt staat dat de geboekte kamer is uitgerust met stapelbedden, ga ik terug naar de receptie. Gelukkig wordt er een oplossing gevonden en krijg ik nu wel een kamer toegewezen waar ik in een stapelbed kan slapen. Er volgt een gezellige avond met mijn kamergenoot in een kroeg in het centrum.

De volgende ochtend vertrekt mijn trein om 9.45 uur uit Graz. Ik ga daarom al vroeg met de tram naar het centrum om te ontbijten en loop ook nog even een stukje door de stad. Hierna check ik alweer uit bij het hostel. Het was een flitsbezoek, maar mijn eerdere positieve indruk van Graz werd bevestigd.

Afbeelding
Grazer Uhrturm op de Schloßberg

Afbeelding
De Mur met het Murinsel

De bestemming van vandaag is Liechtenstein. Ik ben er in het verleden wel eens met de trein doorheen gereden, maar ben er nog nooit echt geweest. Om hier te komen, reis ik eerst met de Eurocity Transalpin in de panoramawagen naar het Zwitserse Buchs SG. Voor dit rijtuig is een treinkaartje eerste klas nodig. Via de site van de DB heb ik een eerste klas Super Sparpreis Europa van Graz Hbf naar Freiburg Hbf gekocht, waarbij ik het deel tussen Zürich en Freiburg enkel heb toegevoegd om het kaartje überhaupt te mogen kopen (je moet een stuk Fernverkehr gebruiken in Duitsland). Helaas kon ik bij het boekingsproces niet aangeven dat ik een reservering voor het panoramarijtuig wilde, dankzij het loket in Düsseldorf is dit op de eerste reisdag echter alsnog kosteloos geregeld. Bij de ÖBB was een reservering voor dit rijtuig wel mogelijk geweest, maar bij de Oostenrijkse Sparschiene is een reisonderbreking van een dag dan jammer genoeg weer niet toegestaan.

De trein rijdt eerst naar Selzthal, waar deze kopmaakt. Na Bischofshofen wordt er via de Salzburg-Tiroler-Bahn, de enige oost-west-verbinding die volledig in Oostenrijk ligt, naar Wörgl gereden. Daarna gaat de reis verder naar Innsbruck en vervolgens over de Arlbergbahn naar Bludenz. Tussen het Oostenrijkse station Feldkirch en het Zwitserse station Buchs SG rijdt de trein door Liechtenstein, hier wordt echter niet gestopt.

In de Eurocity is een restauratierijtuig aanwezig en in de eerste klas kan je als extra service ook vanaf je zitplaats bestellen. Hiervoor loopt er geregeld een medewerker langs. Het uitzicht onderweg is zeer regelmatig adembenemend, bovendien verloopt het grootste deel van de reis zonnig en is het zicht goed.

Afbeelding
Interieur panoramarijtuig bij Wald am Schoberpaß

Afbeelding
Uitzicht bij Lend, bij de waterval mondt de Gasteiner Ache in de Salzach

Afbeelding
Uitzicht op de Salzach tussen Lend en Eschenau/Salzach

Afbeelding
Uitzicht op de Zeller See

Afbeelding
Uitzicht tussen Windau en Hopfgarten

Afbeelding
Uitzicht tussen Völs en Kematen in Tirol

Afbeelding
Uitzicht bij Roppen

Afbeelding
Uitzicht tussen Landeck-Zams en St. Anton am Arlberg

Afbeelding
Bier en fantastisch uitzicht: topcombinatie!

Afbeelding
Uitzicht op de Rijn, die hier de grens vormt tussen Liechtenstein en Zwitserland

Vanuit Buchs ga ik met de bus weer terug naar Liechtenstein. Het is het enige Europese land dat zelf een binnenstaat is en ook wordt omgeven door landen die een binnenstaat zijn. Ik heb er voor één nacht een hostel geboekt in Schaan. Bij het inchecken daar blijkt dat ik de enige gast ben die diner heeft bijgeboekt. Er is daarom geen buffet, maar ik kan mee-eten van een viergangenmenu dat voor een groep wordt bereid. Volgens de medewerker krijg ik daarmee meer dan waar ik voor heb betaald. Dat blijkt inderdaad te kloppen, het eten smaakt bovendien uitstekend. In het hostel is het zeer rustig, ik heb een gedeelde kamer helemaal voor mezelf. Ik kom ook vrijwel geen mensen tegen en het voelt er wat uitgestorven aan.

De dag erop ga ik de omgeving verder verkennen. Ik loop eerst naar Schloss Vaduz, het officiële verblijf van de vorst van Liechtenstein. Daarna maak ik een wandeling naar Triesenberg, waarbij ik geregeld een prachtig uitzicht heb op het Rijndal.

Afbeelding
Schloss Vaduz

Afbeelding
Uitzicht op het Rijndal, bij de Rijnoever is het Rheinparkstadion te zien waar het Liechtensteinse voetbalelftal zijn wedstrijden speelt

Na een heerlijke dag in Liechtenstein is het helaas alweer tijd voor de terugreis naar Nederland. In tegenstelling tot de heenreis reis ik nu wel met de nachttrein. Vanuit station Schaan-Vaduz brengt een Talent van de ÖBB me weer naar Zwitserland, de Liechtensteinse stations worden namelijk door de Oostenrijkse spoorwegen bediend. In Buchs is het plan om wederom de Transalpin te nemen, om zo ook het stuk naar Zürich HB in het panoramarijtuig af te leggen. Maar de Eurocity heeft vertraging, daardoor wordt het met deze trein spannend of ik de aansluiting op de Nightjet haal. Hoe jammer het ook is, ik besluit om geen risico te nemen en voor de zekerheid toch een andere verbinding naar Zürich te pakken. Daarvoor moet ik dan wel een keer overstappen in Sargans. Bij het loket krijg ik een bewijsje van de vertraging, waardoor ik met mijn Super Sparpreis Europa nu andere treinen mag nemen. Helaas dus geen panoramawagen vandaag, ik had hierin graag langs de Walensee en Zürichsee gereden.

Afbeelding
Trein naar Buchs SG op station Schaan-Vaduz

Dankzij de alternatieve reismogelijkheid kom ik mooi op tijd aan op Zürich HB. Hier eet ik wat en ga vervolgens naar mijn gedeelde vierpersoonscoupé in couchetterijtuig 304 van de Nightjet. Mijn bestemming is noodgedwongen Braunschweig omdat het gewenste treinkaartje naar Hannover niet verkrijgbaar was. De geplande aankomst op Braunschweig Hbf is echter al om 5.29 uur, dus de nacht is niet al te lang. Desondanks is dit nog altijd beter dan een lange zit in de dagtrein naar Nederland. Ik heb een reservering gemaakt voor het onderste bed, zodat ik 's morgens gemakkelijk uit kan stappen en de medereizigers in mijn coupé daarbij zo min mogelijk stoor.

Afbeelding
Voormalig Zentralstellwerk Zürich HB

Afbeelding
Genieten bij het open raam in de Nightjet met een Stiegl, hier bij Freiburg Hbf

Na een korte nacht komt de trein ongeveer 10 minuten te vroeg aan in Braunschweig, maar gelukkig ben ik al klaar om uit te stappen. Hiervandaan pak ik de intercity naar Hannover Hbf. Daar stap ik over op de IC Berlijn die mij weer terugbrengt naar station Apeldoorn. Het laatste stuk naar huis leg ik af met de bus.

Afbeelding
Een uitgestorven Braunschweig Hbf in de vroege ochtend

Omdat ik tijdens mijn reis door vertragingen niet van alle reserveringen gebruik heb kunnen maken, vul ik hiervoor na thuiskomst Fahrgastrechte-Formulare in en stuur deze op naar de Deutsche Bahn. Deze kunnen alleen op papier worden ingediend (waarbij een postzegel gelukkig niet nodig is), de Duitsers zijn nog niet zover dat zoiets digitaal kan. Een aantal weken na het opsturen ontvang ik netjes bericht per post dat ik geld terugkrijg.

Nadat Bad Gastein wat tegenviel, is het met de rest van de vakantie helemaal goedgekomen. Slovenië is mij als vakantieland erg goed bevallen. Het landschap is er prachtig, de omgeving schoon en de mensen over het algemeen vriendelijk. Daarnaast voelt het er net even anders aan dan West-Europa, wat het vakantiegevoel versterkt. Het is soms wel lastig om je in het Engels verstaanbaar te maken, maar dit heeft niet tot problemen geleid. De kans is groot dat ik hier nog eens terug ga komen. Ook de panoramawagen van de Transalpin kan ik iedereen ten zeerste aanbevelen, het extra geld voor de eerste klas is het echt dubbel en dwars waard. Verder is Liechtenstein een klein maar fijn land, waar mijn verblijf van een nacht eigenlijk te kort was.
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Zomervakantie 2019 - Horizontaal en verticaal door de Alpen [64]

Bericht door Etienne »

Leuk verslag
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Zomervakantie 2019 - Horizontaal en verticaal door de Alpen [64]

Bericht door Daniel »

Fraai verslagje weer hoor :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Zomervakantie 2019 - Horizontaal en verticaal door de Alpen [64]

Bericht door ZO6176 »

Fraai verslag.
Van Slovenië zie je nooit zo vaak iets. Ik denk dat dit land toch ondergewaardeerd wordt.
OV-hobbyisten hebben wel vaker "idiote" bestemmingen. Dus Bad Gastein is zo vreemd niet.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Zomervakantie 2019 - Horizontaal en verticaal door de Alpen [64]

Bericht door waldo79 »

Leuk verslag hoor :pos:
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Zomervakantie 2019 - Horizontaal en verticaal door de Alpen [64]

Bericht door umbusko »

Leuk verslag en mooie plaatjes! :D Ik ben zelf ooit in Bad Gastein geweest toen ik klein was en heb daar goede herinneringen aan. Maar goed, ik was toen 4 of zo en het was vooral leuk doordat er allemaal familie bij was die ik niet zo vaak zag. Van de plek zelf kan ik me weinig herinneren op drie dingen na: de kabelbaan, dat we kaiserschmarrn gegeten hebben en dat we een rechtstreekse EC van Köln naar Bad Gastein hadden die naar Klagenfurt reed. :p Slovenië wil ik nog altijd erg graag naartoe. Dit verslag voedt die verlangens alleen maar. :Y
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Zomervakantie 2019 - Horizontaal en verticaal door de Alpen [64]

Bericht door Cookie »

Bedankt voor de reacties! :)
Jay20
Berichten: 141
Lid geworden op: za 08 okt 2011, 23:11
Locatie: Station Amsterdam Lelylaan

Re: Zomervakantie 2019 - Horizontaal en verticaal door de Alpen [64]

Bericht door Jay20 »

Leuk verslag en ik ben zelf vorig jaar in de zomer ook naar Slovenië geweest. Mooie natuur en aan de kust aldaar is het zelfs tweetalig Italiaans wordt er ook gesproken. En veel Interrailers gaan ook naar het meer van Bled. Ljubljana is leuk voor 1 dag maar verder best wel saai.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten