Ardans Emmer-lijst, deel 7 [20f]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Ardans Emmer-lijst, deel 7 [20f]

Bericht door Ardan »

Omdat het in deze tijd niet zo'n goed idee is om uitgebreid het land uit te gaan, heb ik een lijst samengesteld van 13 fraaie bestemmingen in Nederland die ik altijd al eens wilde bezoeken, en die lijst ben ik aan het afwerken. Ik bewaar hem in een emmer en dus heb ik die lijst maar even 'emmer-lijst' genoemd, bij gebrek aan een betere naam. De bestemmingen zijn stuk voor stuk pareltjes in de stationsarchitectuur en het aantal toeristen is soms op meer dan één hand te tellen. Het is dan ook beter die drukte te vermijden. Ik neem graag die moeite*, zodat je er zelf niet meer heen hoeft! Graag gedaan.

In de vorige afleveringen brachten we al bezoeken aan:
1 - Obdam Centraal
2 - Hemmen-Dodewaard
3 - Enschede de Eschmarke
4 - Houthem St. Gerlach
5 - Krabbendijke
6 - Loppersum
In de aflevering van vandaag gaan we naar Nuth!

*Noot vooraf: deze reportage is eerder opgenomen, toen we nog niet in lockdown zaten. Inmiddels gaat het land wat meer open maar ik ga er van uit dat ik jullie niets hoef te vertellen over verantwoording nemen in en bij het reizen. Geniet, maar reis met zonder gezondheidsklachten. Zoiets.

Nuth is een zesduizendvierhonderd zielen tellende plaats in het fraaie Zuid-Limburg, centraal gelegen tussen Grijzegrubben en Schurenberg, op slechts 145 minuten van Amsterdam Centraal. Nuth is bereikbaar per automobiel vanaf de rijksweg A76, en natuurlijk is er ook een station, aan de spoorlijn Heerlen-Sittard.

Het elektrieke treintoestel, waarmee uw reporter juist vanuit Sittard is aangekomen, vervolgt zijn weg richting Heerlen. Het station ligt in een boog die met 80 km/h bereden mag worden. We zien links duidelijk, dat het stationsareaal vroeger een stuk groter is geweest. Tot 2008 lagen er hier een stuk meer sporen. Nuth was in vroeger tijden ook een goederenstation, met een aftakking naar diverse staatsmijnen in de omgeving van Brunssum. Naar tegenwoordig gebruik is het terrein met een hek afgeschermd en zal er wel wat anders met het terrein gaan gebeuren.
Afbeelding

Op onderstaand prentje kunnen we zien dat de grote moderniseringen der spoorwegen Nuth nog niet echt hebben bereikt. Een vakwerk-bovenleidingsmast, een karakteristieke stationsklok. Daarvan zie je er steeds minder. Veel stations langs deze spoorlijn hebben ook bijzondere perrons, in bajonetligging én een eilandperron, met klinkers bestraat. Nuth heeft alleen een eilandperron.
Afbeelding

Een elektriek VIRM-treintoestel der Nederlandsche Spoorwegen (okee, ik houd al op) passeert het station zonder stoppen. De toegevoegde waarde van deze door corona tijdelijke pendel-IC van Heerlen naar Sittard en terug is vrij nihil, het sluit nergens echt lekker aan en de stoptreinen rijden er vóór uit in plaats van er achter aan.
Afbeelding

Nuth had vanaf de opening in 1893 een stationsgebouw, dat in 1991 is vervangen door een kleiner gebouwtje. Op de achterkant kunnen we nog zien hoe het er vroeger uit zag.
Afbeelding

Afbeelding

We gaan vrolijk en kleurrijk onder de snelweg door. Wauwie! Helemaal te gek, weet je wel.
Afbeelding

Het Deweverplein is het hart van Nuth. Het centrum van de politieke macht! Het Binnenhof van Beekdaelen!
Afbeelding

Er rijdt een auto door Nuth.
Afbeelding

Na deze bruisende wandeling zijn we weer terug aan de spoorweg.
Afbeelding

Het zal vroeger beduidend drukker zijn geweest met goederenverkeer. Als je een beetje rondsnuffelt op topotijdreis zie je dat er in deze omgeving erg veel goederenspoorlijnen zijn geweest. Een beetje zoals in het Ruhrgebied.
Afbeelding

Omdat de Limbo's *een beetje* afwijkend kunnen spreken, zijn er hier tweetalige plaatsnaamborden. Zoals aan de lokale Limburgse schrijfwijze te zien is, heeft de h geen nut in de uitspraak van Nuth (badoem tsss).
Afbeelding

Weer terug op het station, waar alle faciliteiten zo'n beetje op één foto zijn samen te vatten.
Afbeelding

Een elektriek treintoestel van de firma "Arriva" hangt in de boog voor een stationnement.
Afbeelding

De faciliteiten!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Bin Bag blowing in the breeze: nee
TBP-schermen: nee
TB7-scherm: ja
Barrièrevrij toegankelijk: ja
Blindengeleidelijn: ja
Gelijkvloerse instap: ligt eraan hoe scheef je in de boog hangt
Gemoderniseerd perronmeubilair: nee
Toilet: denk het niet
Zen geworden door serene rust: nee, want snelweg
Overstap op overig OV: ja
Overpad beveiligd: ja
Overdekte wachtruimte: half open
Omgevingsplattegrond: ja
Gedrukte dienstregeling van dit jaar, in een vitrine: ja
Watertap: ja
Extra spitstreinen: nee
Perronlengte in Vicki Feet: vergeten, het was al ergens in december ofzo
Schaapjes: nee
Mag je aanbellen voor N.S.-aangelegenheden: ik kon geen deurbel vinden (geen grapje)
Pauzeren toegestaan: nee
Afbeelding

Wij danken U voor de aandacht en tot volgende week! :)

:trein: :trein: HO! WACHT! STOP! HO! BONUS!!!!!! :trein: :trein:

Haha! Nu we toch in de buurt zijn, nemen we meteen even een kijkje op station Eygelshoven Markt! Daar werd ik achtergelaten door dit wel heel erg moderne elektrieke treintoestel met zelfs soort van Franstalige omroepberichten.
Afbeelding

Paar pittoreske huisjes enzo.
Afbeelding

Kerkje op een heuvel, en verhip, het ligt nog echt bij de Eygelshovense Markt ook.
Afbeelding

Waar is dat feestje?....
Afbeelding
... tsja, niet hier dus.

"Let op, dit perron loopt schuin"
Afbeelding
..of loopt de straat schuin? :s Ik zie heel rare dingen die ik niet gewend ben van ons platte landje.

Een enkelspoor gaat hier richting Herzogenrath. Het viaduct is wel heel duidelijk voorbereid op dubbelspoor, of is dat misschien ooit ook wel geweest. Het huidige station uit 2007 heeft in ieder geval wel een voorganger, als 'Eygelshoven', dat geopend was van 1909 tot 1952. Het tegenwoordige station Eygelshoven aan de spoorlijn Heerlen-Kerkrade heette tot die datum 'Hopel' en is bij de sluiting van dit station ombenoemd.
Vreemd genoeg staat er op dit viaduct wel een bord 'einde looppad', terwijl het wel drie keer zo breed is als nodig. (jaaaa, dat betekent het bord met die golfjes dus!)
Afbeelding

Nog maar een faciliteitenlijstje dan!
Bin Bag blowing in the breeze: nee
TBP-schermen: nee
TB7-scherm: ja
Barrièrevrij toegankelijk: ja
Blindengeleidelijn: ja
Gelijkvloerse instap: ligt er weer aan hoe scheef je in de boog hangt
Gemoderniseerd perronmeubilair: nee
Toilet: niet legaal
Rondje om de kerk: ja
Zen geworden door serene rust: ja
Overstap op overig OV: ja een of ander vaag buurtbusje
Overpad beveiligd: viaduct
Overdekte wachtruimte: ja
Omgevingsplattegrond: ja, om de hoek
Gedrukte dienstregeling van dit jaar, in een vitrine: ja
Watertap: nee
Extra spitstreinen: nee
Perronlengte in Vicki Feet: ja hallo. Ik blijf bezig.
Schaapjes: nee
Mag je aanbellen voor N.S.-aangelegenheden: ik heb het bij de overburen geprobeerd, maar die verwezen me door naar de fa. "Arriva".

Okee, dat was het echt. Wij danken U voor de aandacht en tot de volgende keer! :)
Ik doe ook maar wat
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Ardans Emmer-lijst, deel 7 [20f]

Bericht door umbusko »

Zen geworden door serene rust?!! Op station Eijzjelshoven Màààrk?! Ik vind het altijd eerder gloomy, maar misschien lagen de rare figuren die daar normaal rondhangen in hun nest op het tijdstip dat je er was. :mrgreen:

Oh, en, @regenmaker, ik zie toch echt een haltebord met "Station Arriva" op station Nuth. Ze bestaan dus toch. (A)
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ardans Emmer-lijst, deel 7 [20f]

Bericht door Ardan »

Het lijkt me inderdaad niet echt een stationnetje waar je in je eentje om elf uur 's avonds voor je plezier gaat zitten nee.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Ardans Emmer-lijst, deel 7 [20f]

Bericht door Suus »

Er zijn stationnetjes waar je wel om elf uur ‘s avonds voor je plezier gaat rondhangen?

Dank hiervoor, en je bevestigd hierbij ook opnieuw mijn theorie dat een volwaardig station een brievenbus van PostNL heeft.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ardans Emmer-lijst, deel 7 [20f]

Bericht door Ardan »

Het staat niet eens op mijn faciliteitenlijstje. Hoe kan ik dat vergeten, nu moet ik weer terug naar de vorige zes stations om te kijken of daar een brievenbus staat -0-
Ik doe ook maar wat
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Ardans Emmer-lijst, deel 7 [20f]

Bericht door ZO6176 »

Wederom leuk verslag
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Ardans Emmer-lijst, deel 7 [20f]

Bericht door en-es »

Eygelshoven Markt heb ik ook eens mogen ontdekken. Ben daarna naar het andere station van Eygelshoven gewandeld.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ardans Emmer-lijst, deel 7 [20f]

Bericht door Suus »

Ardan schreef:Het staat niet eens op mijn faciliteitenlijstje. Hoe kan ik dat vergeten, nu moet ik weer terug naar de vorige zes stations om te kijken of daar een brievenbus staat -0-
In Krabbendijke staat hij op foto 4 van je verslag :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Ardans Emmer-lijst, deel 7 [20f]

Bericht door waldo79 »

Bedankt voor het toveren van een glimlach rond mijn mond ;)
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Ardans Emmer-lijst, deel 7 [20f]

Bericht door Wubbo »

Weer wat geleerd!
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Ardans Emmer-lijst, deel 7 [20f]

Bericht door Hainje »

Ardan schreef: zo 25 apr 2021, 08:49 Het staat niet eens op mijn faciliteitenlijstje. Hoe kan ik dat vergeten, nu moet ik weer terug naar de vorige zes stations om te kijken of daar een brievenbus staat -0-
Streetview!
🍉
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ardans Emmer-lijst, deel 7 [20f]

Bericht door Daniel »

Heerlijk weer :pos:
Ardan schreef: zo 25 apr 2021, 01:03 Een enkelspoor gaat hier richting Herzogenrath. Het viaduct is wel heel duidelijk voorbereid op dubbelspoor, of is dat misschien ooit ook wel geweest.
Dat zinnetje maakte me nieuwsgierig en zodoende eens op sporenplan gekeken. In 1985 lag er naast het spoor Heerlen - Herzogenrath nog een goederenlijn naar de mijn Laura vanaf de grens bij Haanrade. Opzoekend waar die mijn heeft gelegen kom je op een plek uit die aannemelijk maakt dat dat viaduct daarvoor dubbelsporig geweest is.
Ardan schreef: zo 25 apr 2021, 08:49 Het staat niet eens op mijn faciliteitenlijstje. Hoe kan ik dat vergeten, nu moet ik weer terug naar de vorige zes stations om te kijken of daar een brievenbus staat -0-
Nee joh, gewoon op postnl.nl locaties zoeken en filteren op brievenbus :p (Verder wel een goeie reden er weer naar op pad te gaan natuurlijk :) )
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Ardans Emmer-lijst, deel 7 [20f]

Bericht door Chrysa »

Suus schreef: zo 25 apr 2021, 07:34 Er zijn stationnetjes waar je wel om elf uur ‘s avonds voor je plezier gaat rondhangen?
Osnabrück. *O*
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Ardans Emmer-lijst, deel 7 [20f]

Bericht door en-es »

Dat is een station, geen stationnetje 8-)
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Ardans Emmer-lijst, deel 7 [20f]

Bericht door ODRAIL »

Een leuk verlag ;) .
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Ardans Emmer-lijst, deel 7 [20f]

Bericht door Meltrain »

Leuk verslag. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Jay20
Berichten: 141
Lid geworden op: za 08 okt 2011, 23:11
Locatie: Station Amsterdam Lelylaan

Re: Ardans Emmer-lijst, deel 7 [20f]

Bericht door Jay20 »

Chrysa schreef: zo 25 apr 2021, 15:52
Suus schreef: zo 25 apr 2021, 07:34 Er zijn stationnetjes waar je wel om elf uur ‘s avonds voor je plezier gaat rondhangen?
Osnabrück. *O*
Kosice :p
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten