Ardans Emmer-lijst, deel 9 [11f]
Geplaatst: wo 12 mei 2021, 22:23
Omdat het in deze tijd niet zo'n goed idee is om uitgebreid het land uit te gaan, heb ik een lijst samengesteld van 13 fraaie bestemmingen in Nederland die ik altijd al eens wilde bezoeken, en die lijst ben ik aan het afwerken. Ik bewaar hem in een emmer en dus heb ik die lijst maar even 'emmer-lijst' genoemd, bij gebrek aan een betere naam. De bestemmingen zijn stuk voor stuk pareltjes in de stationsarchitectuur en het aantal toeristen is soms op meer dan één hand te tellen. Het is dan ook beter die drukte te vermijden. Ik neem graag die moeite, zodat je er zelf niet meer heen hoeft! Graag gedaan.
In de vorige afleveringen brachten we al bezoeken aan:
1 - Obdam Centraal
2 - Hemmen-Dodewaard
3 - Enschede de Eschmarke
4 - Houthem St. Gerlach
5 - Krabbendijke
6 - Loppersum
7 - Nuth
8 - Anna Paulowna
In de aflevering van vandaag gaan we naar Waddinxveen Triangel!
Ik bevond me in een gerieflijk treintoestel dat luisterde naar de naam Klaas de Flirtlocomotief. Er waren diverse knusse halfronde zitjes, studenten keuvelden wat. Het was in de maand van mei, maar buiten was er weinig van te merken. Jagende wolken, zwiepende grashalmen. Windmolens zwaaiden kordaat met hun wieken langs het zwerk en stonden als reuzen tot aan den einder.
In de verte doemden vreemde bouwsels op. Terwijl het treintoestel steeds dichterbij kwam, begon ik te zien dat het een dorpje was. Zouden hier mensen wonen? Ik wist het niet, de huizen leken niet erg bewoond. Het leek ook wel alsof Klaas de Flirtlocomotief magische krachten had. Waren we nou echt in vijf minuten van Gouda naar de schattige Duitse vakwerkhuisjes gereden? Of zijn dit, gezien de vele schoorstenen, oude Engelse huizen uit de Industriële Revolutie?
Ik was erg nieuwsgierig geworden en ik stapte uit op een klein stationnetje. met de naam 'Waddinxveen Triangel'. Er stond een vreemde, rode machine. Ik had nog nooit zo'n apparaat gezien en ik durfde niet te proberen waar de machine voor diende.
Naast het stationnetje stond een groot bouwwerk met een grote klok erop, waaronder allerlei rijwielen geplaatst waren. Het dient er vast voor om deze rijwielen droog te houden. Je zou dan toch denken dat er ook mensen zouden zijn in deze buurt die deze rijwielen kunnen bedienen!
Er stonden meer opvallende bouwwerken. Ruitvormige raampjes, witte huizen die in bruine huizen lijken te staan, en deze halve poort die toegang lijkt te geven tot het mysterieuze R·NET. Niemand lijkt te weten wat dat precies is. Een angstaanjagende gedachte.
Onder de ijzeren spoorweg waar Klaas de Flirtlocomotief zijn ritten over rijdt, is een verdiepte poort aangelegd, met diverse dierlijke versieringen.
En ook Klaas de Flirtlocomotief is hier te bewonderen.
Onder de jagende wolken bracht het koolzaad gelukkig ook wat kleur in dit mysterieuze landschap. Hier kunnen we Klaas de Flirtlocomotief in actie zien.
Verderop voerde mijn wandeling over feëëëërieke slingerende paadjes langs de waterpartijen. Hier heeft een beschaving huizen langs de waterpartijen gebouwd, zodat de beschaving handel kon drijven over de waterwegen. Later is hieruit het Hanzeverbond ontstaan.
Op onderstaand prentje zien we het midden van het zogeheten Stationspark Triangel, waar de oude handelswegen namen hebben als 'Enkelspoor' en 'Dubbelspoor'. Automobielen staan hier stilaan te wachten op de dingen die komen gaan. Ze zullen lang moeten wachten.
Een overzicht van het hele areaal. Links het Stationspark Triangel. Linksmidden de verdiepte poort. Rechtsmidden het rijwielendrooghoudbouwsel. Het stationnetje ligt hier achter.
Aan het einde van deze wandeling bracht een broer van Klaas de Flirtlocomotief me langs verdere en vreemde oorden zoals Boskoop Snijdelwijk verder. Na een niet erg lange, en gerieflijke reis kwam ik weer terug in de beschaving.
Laten we nog even nader beschouwen, welke faciliteiten er op het stationnetje Waddinxveen Triangel aan te treffen zijn.
Bin Bag blowing in the breeze: nee
TBP-schermen: nee
TB7-scherm: ja
Barrièrevrij toegankelijk: ja
Blindengeleidelijn: ja
Gelijkvloerse instap: ja
Gemoderniseerd perronmeubilair: ja
Toilet: nee
Rondje om de kerk: nee
Zen geworden door serene rust: ja
Overstap op overig OV: nee
Overpad beveiligd: verdiepte poort
Overdekte wachtruimte: halfopen
Omgevingsplattegrond: nee
Gedrukte dienstregeling van dit jaar, in een vitrine: ja
Watertap: nee
Extra spitstreinen: als je de hele overdag als spits rekent wel
Perronlengte in Vicki Feet: ze had het vast leuk gevonden om mee te gaan
Schaapjes: ja!
Brievenbus: nee
Mag je aanbellen voor N.S.-aangelegenheden: ik betwijfel of er een mens is die open zou kunnen doen.
Wij danken U weer voor de aandacht!
In de vorige afleveringen brachten we al bezoeken aan:
1 - Obdam Centraal
2 - Hemmen-Dodewaard
3 - Enschede de Eschmarke
4 - Houthem St. Gerlach
5 - Krabbendijke
6 - Loppersum
7 - Nuth
8 - Anna Paulowna
In de aflevering van vandaag gaan we naar Waddinxveen Triangel!
Ik bevond me in een gerieflijk treintoestel dat luisterde naar de naam Klaas de Flirtlocomotief. Er waren diverse knusse halfronde zitjes, studenten keuvelden wat. Het was in de maand van mei, maar buiten was er weinig van te merken. Jagende wolken, zwiepende grashalmen. Windmolens zwaaiden kordaat met hun wieken langs het zwerk en stonden als reuzen tot aan den einder.
In de verte doemden vreemde bouwsels op. Terwijl het treintoestel steeds dichterbij kwam, begon ik te zien dat het een dorpje was. Zouden hier mensen wonen? Ik wist het niet, de huizen leken niet erg bewoond. Het leek ook wel alsof Klaas de Flirtlocomotief magische krachten had. Waren we nou echt in vijf minuten van Gouda naar de schattige Duitse vakwerkhuisjes gereden? Of zijn dit, gezien de vele schoorstenen, oude Engelse huizen uit de Industriële Revolutie?
Ik was erg nieuwsgierig geworden en ik stapte uit op een klein stationnetje. met de naam 'Waddinxveen Triangel'. Er stond een vreemde, rode machine. Ik had nog nooit zo'n apparaat gezien en ik durfde niet te proberen waar de machine voor diende.
Naast het stationnetje stond een groot bouwwerk met een grote klok erop, waaronder allerlei rijwielen geplaatst waren. Het dient er vast voor om deze rijwielen droog te houden. Je zou dan toch denken dat er ook mensen zouden zijn in deze buurt die deze rijwielen kunnen bedienen!
Er stonden meer opvallende bouwwerken. Ruitvormige raampjes, witte huizen die in bruine huizen lijken te staan, en deze halve poort die toegang lijkt te geven tot het mysterieuze R·NET. Niemand lijkt te weten wat dat precies is. Een angstaanjagende gedachte.
Onder de ijzeren spoorweg waar Klaas de Flirtlocomotief zijn ritten over rijdt, is een verdiepte poort aangelegd, met diverse dierlijke versieringen.
En ook Klaas de Flirtlocomotief is hier te bewonderen.
Onder de jagende wolken bracht het koolzaad gelukkig ook wat kleur in dit mysterieuze landschap. Hier kunnen we Klaas de Flirtlocomotief in actie zien.
Verderop voerde mijn wandeling over feëëëërieke slingerende paadjes langs de waterpartijen. Hier heeft een beschaving huizen langs de waterpartijen gebouwd, zodat de beschaving handel kon drijven over de waterwegen. Later is hieruit het Hanzeverbond ontstaan.
Op onderstaand prentje zien we het midden van het zogeheten Stationspark Triangel, waar de oude handelswegen namen hebben als 'Enkelspoor' en 'Dubbelspoor'. Automobielen staan hier stilaan te wachten op de dingen die komen gaan. Ze zullen lang moeten wachten.
Een overzicht van het hele areaal. Links het Stationspark Triangel. Linksmidden de verdiepte poort. Rechtsmidden het rijwielendrooghoudbouwsel. Het stationnetje ligt hier achter.
Aan het einde van deze wandeling bracht een broer van Klaas de Flirtlocomotief me langs verdere en vreemde oorden zoals Boskoop Snijdelwijk verder. Na een niet erg lange, en gerieflijke reis kwam ik weer terug in de beschaving.
Laten we nog even nader beschouwen, welke faciliteiten er op het stationnetje Waddinxveen Triangel aan te treffen zijn.
Bin Bag blowing in the breeze: nee
TBP-schermen: nee
TB7-scherm: ja
Barrièrevrij toegankelijk: ja
Blindengeleidelijn: ja
Gelijkvloerse instap: ja
Gemoderniseerd perronmeubilair: ja
Toilet: nee
Rondje om de kerk: nee
Zen geworden door serene rust: ja
Overstap op overig OV: nee
Overpad beveiligd: verdiepte poort
Overdekte wachtruimte: halfopen
Omgevingsplattegrond: nee
Gedrukte dienstregeling van dit jaar, in een vitrine: ja
Watertap: nee
Extra spitstreinen: als je de hele overdag als spits rekent wel
Perronlengte in Vicki Feet: ze had het vast leuk gevonden om mee te gaan
Schaapjes: ja!
Brievenbus: nee
Mag je aanbellen voor N.S.-aangelegenheden: ik betwijfel of er een mens is die open zou kunnen doen.
Wij danken U weer voor de aandacht!