Ardan on Tour #54: Industrie rond het Noordzeekanaal [12f]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Ardan on Tour #54: Industrie rond het Noordzeekanaal [12f]

Bericht door Ardan »

Voor de broodnodige afwisseling even geen miserabele stationnetjes langs miserabele lijntjes op miserabele lijstjes (maar er komen er nog vier hoor!). Vandaag nam ik mijn trouwe Rijwiel mee op reis, nu ik twee weken vakantie heb ga ik er ook gebruik van maken. Misschien was ik een beetje geïnspireerd door de spectaculaire tussen-act in het Songfestival gisteren; ik wilde het water zien en bedacht me dat ik al lang de sluizen bij IJmuiden wilde bekijken. Het is alleen zo'n enorm complex dat lopen uren zou duren, maar met de fiets is het prima te doen.

Het werd een tocht van 65 kilometer van Santpoort-Noord naar Amsterdam Noord, waarbij ik onderweg ook de nodige spoorse zaken tegenkwam die met het openbaar vervoer wat lastiger te zien cq te bereiken zijn.

We beginnen in IJmuiden. Iedereen kent natuurlijk de Vislijn, die in 1983 buiten gebruik is gesteld, afgezien van tussendoor wat gependel van Lovers Rail. De lijn was nooit helemaal opgeruimd. Eén van de twee sporen is altijd blijven liggen, samen met de perrons van de voormalige stations, en het stationsgebouw van Velsen Zeeweg.
Een paar jaar geleden is de boel toch weggehaald. Op een groot deel is een busbaan gekomen, het andere deel is 'opgeknapt' tot wandelpad.
Het voormalige station IJmuiden Casembrootstraat ziet er dus tegenwoordig zo uit.
Afbeelding

Waar het Noordzeekanaal in de Noordzee uitmondt vinden we de sluizen van IJmuiden. Eind 19e eeuw zijn de zuidelijkste eerste sluizen aangelegd, maar het kanaal en de schepen werden groter en groter. Na de later bijgebouwde Middensluis en Noordersluis gaat volgend jaar de Irma Sluis Zeesluis IJmuiden open, die maar liefst 500 meter lang is.
Afbeelding

Aan de noordzijde liggen de enorme industriële complexen van Tata Steel, dat ook al erg oud is en alleen maar is gegroeid. Er klinkt een constant zacht gezoem hier. Maar de enorme industrie maakt samen met de wuivende grassen, de rondvliegende meeuwen, het kabbelende water én zelfs een zeehond hier toch een bijzondere plek van. Prima om even op de rand te zitten en je proviand naar binnen te knagen.
Afbeelding

Tata Steel heeft een aantal havens aan het kanaal, en een waanzinnig uitgebreid netwerk van industriesporen die van het HRN aftakken bij Beverwijk. Op het kruispunt van de Noordersluisweg en de Staalhavenweg krijg ik zicht op iets dat op een stationnetje lijkt. Er staan wat wagens van de Excursietrein Hoogovens. Waren er vroeger rondritten hier? (edit: ja, nog steeds zelfs)
Afbeelding

Het industriële complex van Tata Steel is al erg oud, het is net zo oud als het Noordzeekanaal zelf. Sommige bruggen komen misschien wel nog uit deze tijd..
Afbeelding

Iets verderop ligt het punt waar het industriespoor aftakt van het oorspronkelijke tracé van de Kennemerlijn, die tot 1957 hier met een brug over het Noordzeekanaal ging. Er liggen stokoude wissels (let op het pijltje!) en stokoude seinen, die het nog wel doen!
Afbeelding

Ter hoogte van de Grote Hout- of Koningsweg in Velsen Noord liggen een aantal oude wachtposten, nummer 11 en 11a. Mét een oud naamopschrift 'Velsen' en wat leuke andere bordjes en spoorse zaken.
Afbeelding

Bij de Andreaweg maakt het niet-geëlektrificeerde spoor een scherpe boog met gek genoeg een soort geluidswal tussen de sporen.
Afbeelding

Draaien we ons op dit punt om, dan zien we het geëlektrificeerde spoor uit Beverwijk samenkomen met deze sporen. Ik heb zelf het idee dat de niet-geëlektrificeerde sporen niet echt meer gebruikt worden maar de wel geëlektrificeerde, die het terrein aan de noordzijde bedienen, wel.
Afbeelding

Vanaf Beverwijk reed ik verder richting de Hempont naar Amsterdam. Onderweg vanaf de dijk langs het Noordzeekanaal hebben we uitzicht op de polder, met de TV-toren van Wormerveer heel in de verte. Een Hollandser landschap dan dit kan toch haast niet met deze wolkenluchten, afgezien van wat molens en koeien?
Afbeelding

De Hempont is een beetje een pont van niks naar nergens. Van het ene enorme industrieterrein waar je niet wil zijn naar het andere enorme industrieterrein waar je niet wil zijn. Tot eind 1980 lag hier echter de spoorlijn van Amsterdam naar Zaandam, tot die werd vervangen door het tracé door de Hemtunnel. De sporen zijn wel blijven liggen als industriespoor, en worden nog steeds gebruikt. Af en toe zie je wat ge-heen-en-weer met wagonnetjes.
Afbeelding

Afbeelding

Ik heb me niet echt in de geschiedenis verdiept, ik kwam er ook maar gewoon toevallig langs maar vond het wel leuk om te zien. Er komt een apart sfeertje af van deze sporen en de industrie.

Wij danken U weer voor de aandacht :)
Ik doe ook maar wat
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Ardan on Tour #54: Industrie rond het Noordzeekanaal [12f]

Bericht door umbusko »

Keep 'em coming! :D Inspirerend en in dit geval ook erg leerzaam, want dit is onbekend terrein voor mij. :Y
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ardan on Tour #54: Industrie rond het Noordzeekanaal [12f]

Bericht door Suus »

In de Amsterdamse haven is er in ieder geval nog goederenvervoer vanaf de OBA Bulk Terminal aan de Westhavenweg. In ieder geval in 2020 gingen er ook nog enige keren per maand treinen naar het Noord-Europees Wijnopslag Bedrijf aan de Mainhaven (aansluiting op de sporen op de Basisweg). Er was/is ook nog cacaovervoer bij Steinweg aan de Corsicaweg en heel soms werd ook de All Weather Terminal aan de Hornweg per spoor bediend.

Autotreinen naar Koopman zijn er volgens mij al een lange tijd niet meer geweest. Bij de HCT aan de Ruijgoordweg had NS het nodige sloopmaterieel weggezet, maar dat werd/wordt nu per boot afgevoerd naar Jansen Recycling in Vlaardingen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Ardan on Tour #54: Industrie rond het Noordzeekanaal [12f]

Bericht door waldo79 »

Interessante reportage ;)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Ardan on Tour #54: Industrie rond het Noordzeekanaal [12f]

Bericht door Meltrain »

Leuk verslag. :)
De niet-geëlektrificeerde sporen bij de Andreaweg worden onder andere door de excursietrein gebruikt. Ik heb in juni 2019 een verslag gepost met wat foto's van de excursietrein en de Hoogovens, maar de foto's zijn helaas weg. :(
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Ardan on Tour #54: Industrie rond het Noordzeekanaal [12f]

Bericht door ZO6176 »

Leuke reportage. Mooi om te zien wat er nog van zichtbaar is.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ardan on Tour #54: Industrie rond het Noordzeekanaal [12f]

Bericht door Daniel »

Leuk verslag :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersnaam
Berichten: 627
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Ardan on Tour #54: Industrie rond het Noordzeekanaal [12f]

Bericht door Gebruikersnaam »

Leuk verslag. Die ouwe bende bij TATA blijft interessant om te zien!
Suus schreef: do 20 mei 2021, 10:34 In ieder geval in 2020 gingen er ook nog enige keren per maand treinen naar het Noord-Europees Wijnopslag Bedrijf aan de Mainhaven (aansluiting op de sporen op de Basisweg). Er was/is ook nog cacaovervoer bij Steinweg aan de Corsicaweg en heel soms werd ook de All Weather Terminal aan de Hornweg per spoor bediend.
Bij de HCT aan de Ruijgoordweg had NS het nodige sloopmaterieel weggezet, maar dat werd/wordt nu per boot afgevoerd naar Jansen Recycling in Vlaardingen.
Het NWB wordt nog steeds bediend zo eens in de zoveel tijd. Deze maand geloof ik al 2 of 3x, met een V60 tenzij de vervoerder zelf een D-Loc heeft meegebracht. Altijd wel een interessant proces, max. 7 wagens tegelijkertijd. DB rijdt tevens iedere middag een rondje door de havens om wagens op te halen, cacao komt ook nog vaak voor. Vaak rond een uurtje of 3. Verder wordt op pier Azië heel af en toe een balasttrein beladen.
Men is ook al begonnen met de sloop van de SGM, deze gaan per dieplader naar HKS. Verder is er in de Houtrakpolder ook nog wat bedrijvigheid, paar keer per week containers vanaf de TMA-terminal (recent zelfs nog PKP), en kolen bij de Rietlanden Terminal. Met een beetje heel veel geluk kan je ook nog Strukton zien met een overbrenging van SGM van de Dijksgracht naar de TMA terminal.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Ardan on Tour #54: Industrie rond het Noordzeekanaal [12f]

Bericht door ODRAIL »

Een mooi verslag ;) .
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Ardan on Tour #54: Industrie rond het Noordzeekanaal [12f]

Bericht door Milco »

Interessant :D
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten