De twaalf impopulairste stations van 't land #1: Bovenkarspel Flora

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

De twaalf impopulairste stations van 't land #1: Bovenkarspel Flora

Bericht door Daniel »

Mei 2021, de maand waarin we langzaam aan weer wat meer richting een normale situatie gaan. En ook de maand waarin we dan officieel weer niet-noodzakelijk mochten gaan reizen.
Het eerste weekend waarin het weer mocht bleek gelijk een druilerige boel te worden waarmee het idee geboren werd een klein serietje reisjes te maken naar plekken waar wat over te vertellen valt. Het blijkt vanzelf wel waar de inspiratie vandaan kwam... in deze serie bezoek ik de twaalf impopulairste stations van Nederland, ofwel het minst gebruikte station in elke provincie. Geeft gelijk een leuke extra uitdaging, want zie maar eens de aantallen te vinden in provincies waar niet alleen NS komt.

We beginnen echter makkelijk en niet bewust omdat het alfabetisch de eerste van het lijstje was hoor, nee echt niet (dat zien jullie wel als deel twee komt) :p In deze aflevering bezocht ik het impopulairste station in de provincie Noord-Holland: Bovenkarspel Flora

Afbeelding

Station Bovenkarspel Flora werd in 1977 geopend op de plek van de tijdelijke halte Floraweg die hier al sinds 1963 lag ten behoeve van de bediening van de jaarlijkse Westfriese Flora. Het stationnetje is gelegen in een smalle onbebouwde strook die de grens vormt tussen de kernen Bovenkarspel en Broekerhaven.
In die strook vinden we ook de grootste landmark in de weide omgeving: een molen die wat mist...
Afbeelding

(De molen blijkt op oudjaarsavond in 2019 volledig afgebrand te zijn, dus eigenlijk best indrukwekkend hoever hij alweer heropgebouwd is)
Zoals hoort bij een impopulair station ligt het natuurlijk ook in een uiterst bruisende omgeving. Een fraaie historisch straatje kruist het spoor, maar het was er op de zaterdagmiddag ehm ja... uitgestorven...
Afbeelding

Afbeelding

Voor een station wat in 2019 slechts 705 in- en uitstappers per dag kende, dus slechts 352,5 reizigers, wordt het overigens nog best goed bediend. Nu door corona nog met een halfuurdienst Enkhuizen - Amsterdam, maar onder normale omstandigheden kan je hiervandaan zelfs rechtstreeks naar Heerlen en 's avonds naar Maastricht reizen. De ligging is echter wel opmerkelijk: vanaf Bovenkarspel-Grootebroek bedraagt de reistijd naar Bovenkarspel Flora maarliefst twee minuten. Daarmee zijn dit toch wel de dichtst op elkaar liggende intercitystations van Nederland, voordat de trein fatsoenlijk opgetrokken is gaat 'ie alweer in de remmen.
En waar andere plaatsen een bus hebben beschikt Bovenkarspel daarmee dus over een heuse stadsintercity :mrgreen:

Alle voorzieningen laten zich (bijna) op één foto vastleggen, niet heel veel bijzonders natuurlijk...
Afbeelding

...bijna alle, want verderop het perron blijkt dat dit impopulaire stationnetje zelfs over een rolstoelbrug beschikt. En over een mooie slingerende perronrand...
Afbeelding

Je zou er bijna helemaal zen van worden, zo'n rustig stationnetje. Dus ging het maar gauw weer terug de bewoonde wereld in, terug met dezelfde trein als die me er bracht. Altijd een indrukwekkend gezicht zo'n grote VIRM op een klein enkelsporig lijntje...
Afbeelding

Hopelijk valt 't een beetje in de smaak zo... binnenkort deel 2 waarin ik een bezoekje aan de vreemde eend in dit lijstje breng. Rara welke provincie betreft dat ;)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #1: Bovenkarspel Flora

Bericht door Meltrain »

Leuk verslag. :D
Ik vermoed dat de inspiratie van een zekere Britse YouTuber met de initialen GM komt? :mrgreen:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #1: Bovenkarspel Flora

Bericht door Ardan »

Echt zo'n stationnetje waarvan je je afvraagt waarom het in hemelsnaam nu nog bestaat :D Leuk om te zien!
Ik doe ook maar wat
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #1: Bovenkarspel Flora

Bericht door umbusko »

Leuk idee! :) En een prachtige lucht op die voorlaatste foto!
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5231
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #1: Bovenkarspel Flora

Bericht door Lijn 45 »

Leuk verslagje! :) Toen ik de titel zag dacht ik even dat je de stations met de laagste scores onder reizigers ging bezoeken. :p
ZO6176
Donateur
Berichten: 5977
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #1: Bovenkarspel Flora

Bericht door ZO6176 »

Leuk verslag.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3424
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #1: Bovenkarspel Flora

Bericht door Tom024 »

Lijn 45 schreef: ma 24 mei 2021, 09:16 Leuk verslagje! :) Toen ik de titel zag dacht ik even dat je de stations met de laagste scores onder reizigers ging bezoeken. :p
Die gedachte had ik ook even, inderdaad...

Leuk verslag, echt een droombestemming!
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #1: Bovenkarspel Flora

Bericht door Milco »

Geinig verslag! :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #1: Bovenkarspel Flora

Bericht door Daniel »

Lijn 45 schreef: ma 24 mei 2021, 09:16 Toen ik de titel zag dacht ik even dat je de stations met de laagste scores onder reizigers ging bezoeken. :p
Hmm, misschien best een leuke om als tweede serie er achteraan te doen :) Nadeeltje: die cijfers zijn zowat nog ontoegankelijker dan de reizigeraantallen. (Als iemand nog recentere cijfers voor de aanbestede lijnen in Groningen, Drenthe, Gelderland en Limburg heeft dan die van 2008, ik houd me aanbevolen)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15321
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #1: Bovenkarspel Flora

Bericht door ODRAIL »

Een leuk verslag ;) .
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #1: Bovenkarspel Flora

Bericht door umbusko »

Daniel schreef: ma 24 mei 2021, 10:49 (Als iemand nog recentere cijfers voor de aanbestede lijnen in Groningen, Drenthe, Gelderland en Limburg heeft dan die van 2008, ik houd me aanbevolen)
Helaas heb ik geen cijfers, maar ik weet wel dat je bij de cijfers van Eijsden het een en ander mag optellen. Het is een publiek geheim dat een hoop reizigers met niet-ingecheckte OV-chipkaarten reizen omdat de Belgen geen controleapparatuur hebben. :') (En dat nog eens los van de internationale reizgers, maar die fietsen vanuit Eijsden ook vaak naar Visé omdat dat goedkoper is.)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #1: Bovenkarspel Flora

Bericht door Vinny »

Leuk verslag :)
Helaas heb ik geen cijfers,
Het wordt ook steeds moeilijker om aan betrouwbare cijfers te komen. In de OV monitor en in de uitvoeringsplannen zetten ze het er niet meer in... :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #1: Bovenkarspel Flora

Bericht door Daniel »

Ik heb de NS-lijst van 2018 (maar 2019 is 'ie er al niet meer kennelijk) als basis voor het grootste deel van de stations. En voor Zuid-Holland had ik nog de herkomst-bestemmingsmatrix van de MerwedeLingelijn uit 2015 (uit de aanbestedingsdocumenten) dus dat zijn ook nog enigszins actuele cijfers.
Voor de overige aanbestede lijnen is de meest recente bron echter een overzicht van treinreiziger.nl dat uiterlijk tot 2009 loopt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5231
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #1: Bovenkarspel Flora

Bericht door Lijn 45 »

Daniel schreef: ma 24 mei 2021, 10:49
Lijn 45 schreef: ma 24 mei 2021, 09:16 Toen ik de titel zag dacht ik even dat je de stations met de laagste scores onder reizigers ging bezoeken. :p
Hmm, misschien best een leuke om als tweede serie er achteraan te doen :) Nadeeltje: die cijfers zijn zowat nog ontoegankelijker dan de reizigeraantallen. (Als iemand nog recentere cijfers voor de aanbestede lijnen in Groningen, Drenthe, Gelderland en Limburg heeft dan die van 2008, ik houd me aanbevolen)
Hier staat in ieder geval een deel.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #1: Bovenkarspel Flora

Bericht door Daniel »

Ik vindt net wel de NS-reizigersaantallen uit 2019, daarin blijkt Bovenkarspel Flora zelfs weggezakt naar 705 reizigers: https://dashboards.nsjaarverslag.nl/reizigersgedrag. Startpost daar ook maar even op aangepast.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
jelmerrr
Berichten: 1809
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #1: Bovenkarspel Flora

Bericht door jelmerrr »

Die link vind ik wel leuk *O*
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #1: Bovenkarspel Flora

Bericht door Daniel »

Nog een leuke dan: de reizigersaantallen op de Vechtdallijnen.
Van Limburg vond ik ondertussen ook actuelere cijfers, maar die waren van alle sprinterstations bij elkaar opgeteld :')
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #1: Bovenkarspel Flora

Bericht door Vinny »

Voor de overige aanbestede lijnen is de meest recente bron echter een overzicht van treinreiziger.nl dat uiterlijk tot 2009 loopt.
Friesland heeft wel eens reizigersaantallen per station in de provinciale vervoersplannen gestopt na 2009. Kan dat document waar het in stond natuurlijk nu weer niet vinden :s
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #1: Bovenkarspel Flora

Bericht door Daniel »

Ik vond van Friesland wel een kaart met de reizigersaantallen per buslijn, maar helaas niet per station. (En in het PvE van de concessie die net ingegaan is stonden alleen aantallen voor de hele lijnen)
En bekend is vast de site over de lijn Leeuwarden - Stavoren, waar de aantallen voor die lijn op vermeld worden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #1: Bovenkarspel Flora

Bericht door Vinny »

Ik kan morgen nog eventjes kijken of de provincie niet toevallig wat 'open' heeft staan op haar GIS-server, maar ik vrees toch wel een beetje dat dat vergeefse moeite zal zijn.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #1: Bovenkarspel Flora

Bericht door Cookie »

Mooi verslagje :pos:
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #1: Bovenkarspel Flora

Bericht door Ardan »

Ik sta op dit moment op Bovenkarpsel Flora. Er is hier zelfs een gesloten wachtruimte, als in, een wand aan alle vier de kanten. Die ben ik op mijn Emmer-Lijst nog niet tegengekomen! En als je iets verder de winkelstraat in was gelopen, dan zag je een gezellig pleintje met een houten kerkje en een brouwerijtje van de lokale firma ,,Heineken".

Ik kom fietsend vanuit Lelystad en heb nét de trein naar Hoorrun gemist. Dan nog maar even doorfietsen naar Bovenkarpsel-Großenhosen. Wat zou er daar te beleven zijn?

Edit: een stationsgebouw met Primera en toilet! Er is een Action! Perronbreedte: 11 tegels en twee randjes, oftewel minder dan twee fietsen.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #1: Bovenkarspel Flora

Bericht door Daniel »

Houten kerkje (voormalig overigens) heb ik wel gezien, staat ook op de achtergrond van een van de foto's :p Ben nog zowat tot daar doorgelopen, maar net niet tot aan de Driesprong want dan miste ik de trein terug net.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #1: Bovenkarspel Flora

Bericht door VIRM »

Leuk verslag!
Daniel schreef: zo 23 mei 2021, 22:44
Voor een station wat in 2019 slechts 705 in- en uitstappers per dag kende, dus slechts 352,5 reizigers, wordt het overigens nog best goed bediend. Nu door corona nog met een halfuurdienst Enkhuizen - Amsterdam, maar onder normale omstandigheden kan je hiervandaan zelfs rechtstreeks naar Heerlen en 's avonds naar Maastricht reizen.
En niet te vergeten: de spits-Intercity's! ;)
Beul van de blindegeleidelijn
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten