Een Ausflug naar het 'echten Norden': Schleswig Holstein (2018) [82 foto's]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Polaroyd7
Berichten: 134
Lid geworden op: ma 03 dec 2018, 00:09
Locatie: Kennemerland

Een Ausflug naar het 'echten Norden': Schleswig Holstein (2018) [82 foto's]

Bericht door Polaroyd7 »

Vorige posts over mijn Interrail-tocht uit 2016 staan hier.
Wie ben ik dat ik dit doen mag?

(Koningin Juliana, Den Haag Centraal)
Tijd voor een vlot verslagje uit mei 2018 met het noorden van Duitsland in de schijnwerpers, simpelweg omdat de tocht die centraal staat in dit verslag ook in mei plaatsvond. Deze tocht vond een paar maanden na mijn eerder gemaakte tocht naar Denemarken plaats. Niet veel verhaal dit jaar, gewoon wat foto's met wat bijschriften. Op reis mogen we nog altijd niet, dat zal pas ergens tegen juli zijn, maar het kan voor nu nog geen kwaad om nog een oud tochtje te delen, wellicht ter inspiratie. De route voor deze tocht: 🇳🇱 thuis, Hengelo, 🇩🇪 Bad Oeynhausen, Minden, Hamburg, Lübeck, Kiel, Husum, Niebüll, Westerland (Sylt), Hamburg, 🇳🇱 Amsterdam, thuis.

Donderdag 10 mei

1. De dag begint met deze tamelijk viezige Eurobahn, in de hoop dat deze niet één van de drie gemiddeld kapotte treinen in die tijd was. Dat was gelukkig niet het geval.

Afbeelding

2. De eerste halte is Bad Oeynhausen. Het stationsgebouw heeft anno 2018 nog van die oude stijl bordjes voor de sporen.

Afbeelding

3. Het oord zelf is bekend van z'n thermen.

Afbeelding

4. Iets typischers op een RE kan ik me niet bedenken in Duitsland, zo'n Dosto met een Traxx eraan.

Afbeelding

5. Tweede (korte) tussenhalte is Porta Westfalica, het oord met zowaar één van de minst Duitse namen, naast Brand Tropical Islands.

Afbeelding

6. Porta Westfalica is bekend van z'n Kaiser Wilhelm Denkmal.

Afbeelding

7. Goederenlocs te over op deze ader.

Afbeelding

8. De laatste halte in Nordrhein-Westfalen is Minden in Westfalen, het station dat zich opgedeeld heeft in tweeën, met het stationsgebouw in het midden. Ik kon me niet herinneren of zoiets een aparte naam had.

Afbeelding

9, 10. Minden is een aardig oord met een mooie oude kern zoals ik ze graag tegenkom. Minden, minden, minden daarmee.

Afbeelding

Afbeelding

11. Een eindje verderop stap ik eens uit in Uelzen, de Efteling onder de treinstations. Waar Hundertwasser ook los op mocht gaan. 't Is net een bad trip of zo.

Afbeelding

12. Niet alleen het stationsgebouw is ontworpen; ook de perrons reflecteren hetzelfde idee.

Afbeelding

13. Of zou het de Wonkafabriek zijn?

Afbeelding

14. Zou er nog een ander station in Europa zijn zoals dit?

Afbeelding

15. Ah, eens wat anders dan een Traxx.

Afbeelding

16. Dat gekozne lettertype vind ik dan weer wat jammer. Die gouden bollen leveren wel spontane herinneringen op aan het oude stationsgebouw van Assen.

Afbeelding

17. Ook in de binnenstad van Uelzen lijkt het erop dat er invloeden van het treinstation terug te vinden zijn.

Afbeelding

18. Dat je die stationsarchitectuur dan ook in de voetgangerstunnel verwerkt...

Afbeelding

19. Een uurtje van Uelzen vandaan is het tijd voor het overvolle Hamburg Hbf.

Afbeelding

20. Maar het kan ook eens bijna helemaal leeg zijn.

Afbeelding

In Hamburg Hbf zoek ik het verblijf op, want de tocht gaat de volgende dag verder noordwaarts.

Vrijdag 11 mei

21. Naast de S-Bahn is er in Hamburg een A-Bahn van de AKN, blijkbaar.

Afbeelding

22, 23. Die AKN-treinen heb ik verder niet gezien, maar treinen van de Hamburger S-Bahn dan weer wel.

Afbeelding

Afbeelding

24. In de geest van de nieuw geïntroduceerde nightjet die tot nader order vanaf morgen gaat rijden in Nederland, hier een beeld van een nightjet in Hamburg Hbf.

Afbeelding

25. De eerste bestemming van deze nieuwe dag is Lübeck, met het een indrukwekkende overkapping.

Afbeelding

26. Het stationsgebouw is ook indrukwekkend te noemen.

Afbeelding

27. Lübeck ligt aan de grens met Mecklenburg-Vorpommern, maar ondanks dat zijn die DDR-oversteekplaatsmannetjes toch aan te treffen.

Afbeelding

28. De Holstentor.

Afbeelding

29, 30. Lübeck is een erg mooi oord, op steenworpafstand van Hamburg.

Afbeelding

Afbeelding

31. Een losse 218. Hoe vaak zullen we die nog aantreffen?

Afbeelding

32. Verder richting het noorden stap ik uit in Plön, aan de Plönerseeen. Dat is terrein voor de Lint.

Afbeelding

33. Het stationnetje heeft wel iets weg van Harlingen ergens, behalve dat dit aan het water ligt.

Afbeelding

34. Het Schloss Plön.

Afbeelding

35. Eigenlijk had ik de dag ervoor niet eens erover nagedacht om hier uit te stappen, maar spontaan ergens uitstappen als de dagplanning dat toelaat is in dit geval een goede beslissing geweest.

Afbeelding

36. De Lint uit Lübeck en Plön eindigt hier onder de enorme, wat moderner aandoende overkapping van Kiel Hbf.

Afbeelding

37. Ik ga hier geen boot nemen, maar dat kan hier wel, voor als de omweg per trein naar Scandinavië geen aanlokkelijke optie is.

Afbeelding

38. Het volgende deel van de route tot Husum wordt uitgevoerd door, jawel, een Lint.

Afbeelding

39. De Rendsburger Hochbrücke, één van de twee enorme, hoge bruggen over het Noord-Oostzeekanaal. Deze brug had tot 2016 een functionele zweefbrug zoals je die ook in Bilbao hebt.

Afbeelding

40. Een blik op Rendsburg en een Lint die samen met de mijne de brug op rijdt.

Afbeelding

41. Ik verlaat de Lint om even in Schleswig rond te kijken, waar die deelstaat immers toch naar vernoemd is.

Afbeelding

42. Op dat moment trof ik een Lint aan in Nah.SH-kleurstelling.

Afbeelding

43. Het is wel spijtig dat het stationsgebouw dichtgetimmerd is, alsof het Frankrijk of België is.

Afbeelding

44. Station Husum, eindpunt van de Lint die de tocht begon in Kiel. Hier zou ik deze trein moeten hebben genomen, maar helaas heb ik deze gemist, die overigens al een uur vertraging had, waardoor ik sowieso een uur kan wachten. Feest.

Afbeelding

45. Deze trein is mij vreemd op deze route, tussen dat wit-aqua-donkerblauw. DB-rood met rijtuigen die veel lijken op een oud IC-rijtuig, mar dan met een deels blauw dak. Alsof ze evengoed op München-Nürnberg hebben kunnen rijden in die tijd.

Afbeelding

46. N-Wagen!

Afbeelding

47. Ein-de-lijk, na drie kwartier in de restauratie, Niebüll. Mijn tocht voor vandaag eindigt hier.

Afbeelding

48. Ik tref hier deze Deense Arriva-Lint aan die ik op dat moment een paar maanden terug nog genomen heb.

Afbeelding

49, 50. Niebüll is ook de opstapplaats voor de pendeltrein naar Dagebüll, van de NEG.

Afbeelding

Afbeelding

51, 52. Met zonsondergang is het station toch wel een mooie plek, ook al is hier verder helemaal niks.

Afbeelding

Afbeelding

53. O jee. spoorwegovergang. Dat betekent 10 minuten wachten, met onder meer deze Deense Arriva-Lant die naar Esbjerg rijdt...

Afbeelding

54. Een Sylt Shuttle uit Westerland komt als tegentrein aangereden.

Afbeelding

55. Deze Sylt Shuttle heeft een Sylt Shuttle Plus aan de haak.

Afbeelding

56. Eindelijk mogen we lopen, maar vlot ook, want zo meteen komt deze RE weer de boel opstoppen hier..

Afbeelding

Zaterdag 12 mei

57. De eerstvolgende dag komt het mooiste als eerste: de Hindenburgdamm, die de corridor naar het eiland Sylt vormt.

Afbeelding

58. Westerland, eindpunt. In twee 'talen'.

Afbeelding

59. Diesel-Traxx, natuurlijk!

Afbeelding

60. Leegte.

Afbeelding

61. Merkwaardige kunst voor het stationsgebouw.

Afbeelding

62. Op wandelafstand ligt al het strand, met de dito stoeltjes.

Afbeelding

63. Het Schleswig-Holstein ticket is niet geldig in de bussen op Sylt, maar dat weerhoudt me dit keer niet om het nabijgelegen oord Kampen te bewandelen. Merk de fietsenaanhanger op.

Afbeelding

64, 65. De kustlijn.

Afbeelding

Afbeelding

66. Kijk nou, een hunebed!

Afbeelding

67. Terug op het station van Westerland tref ik dit perron nog eens bewust aan. Dit zal wel het kortste Fernverkehrsperron van Duitsland zijn, want ja, hier stoppen Fernverkehrstreinen.

Afbeelding

68. Welke dan? Dat kan er maar één zijn: de Sylt Shuttle Plus. Zelfs dan komt één van de twee wagonnetjes niet volledig aan dat perronnetje...

Afbeelding

69. Wat niets met de Sylt Shuttle Plus te maken heeft is deze blauwe Autozug.

Afbeelding

70. Tijd om Westerland te verlaten met de RE6. De trein is een feesttrein met families die met elkaar zingen en dansen en kinderen die van die rubberen handschoentjes hebben opgeblazen om er ballonnen van te maken. Vroegtijdig stap ik uit in Friedrichstadt om aan die drukte te ontsnappen.

Afbeelding

71. Friedrichstadt is een vrij bijzonder stadje, aangezien dit stadje en soort enclave was met Nederlanders, waar een eeuw lang Nederlands gesproken werd. Dat raakte zo omdat een hertog in de 17e eeuw besloot om een stad te stichten en het vol te stauwen met Nederlanders om aldaar handel te bevorderen tussen Spanje en Rusland. Daarbij was het idee dat Nederlanders, die veel kennis hadden van internationale handel, die tegelijkertijd in hun eigen land tweederangsburgers waren, naar daar te lokken met de belofte van religievrijheid en een apart statuur waarbij Nederlands een officiële taal werd.

Afbeelding

72, 73. Het oord oogt ook wel een beetje Nederlands.

Afbeelding

Afbeelding

74. Het schijnt dat hier tanks aangetroffen kunnen worden.

Afbeelding

75. Terug op het station, afwachtend op de trein, verder richting het zuiden.

Afbeelding

76. Niet lang na de vorige trein kwam deze IC voorbij.

Afbeelding

77, 78. Iets soortgelijks als Friedrichstadt met Nederlanders was Glückstadt, maar dan met Denen...

Afbeelding

Afbeelding

79. Glückstadt wordt ook aangedaan door Nordbahn-flirts. Daarmee raak ik ook weer in Hamburg.

Afbeelding

80. De dag komt stilletjes aan ten einde. Nog even wat eten en rondwandelen en dan is het nog even wachten...

Afbeelding

81. ... op de IC Bus naar Amsterdam.

Afbeelding

82. Ook weer overleefd!

Afbeelding

Op dat ogenblik duurde het nog even voordat de eerste trein naar huis toe zou rijden, aangezien het op het moment van aankomen half zes was en het daarenboven intussen zondag was geworden. Amsterdam Centraal lag zoals verwacht vol met slapende mensen die ofwel moesten wachten op een volgende trein, ofwel mensen die straalbezopen waren van afgelopen avond, maar ach, voor de rest was ik straalbezopen van de busrit en moest ik ernstig even een tukje plegen bij thuiskomst.

Een volgende reeks over Interrail in 2017 staat hier.
Laatst gewijzigd door Polaroyd7 op vr 04 feb 2022, 17:29, 4 keer totaal gewijzigd.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Een Ausflug naar het 'echten Norden': Schleswig Holstein (2018) [82 foto's]

Bericht door en-es »

Mooie reportage met mooie foto's!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Een Ausflug naar het 'echten Norden': Schleswig Holstein (2018) [82 foto's]

Bericht door Daniel »

Leuke reportage weer!
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Een Ausflug naar het 'echten Norden': Schleswig Holstein (2018) [82 foto's]

Bericht door Ardan »

Wat een leuke reis! Ik had niet gedacht dat er zo veel leuks te zien was in SH, ik ken eigenlijk ook alleen de brug van Rendsburg.
Ik doe ook maar wat
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Een Ausflug naar het 'echten Norden': Schleswig Holstein (2018) [82 foto's]

Bericht door waldo79 »

In hetzelfde jaar ben ik in Lübeck geweest, dat is zeer de moeite.
Maar het loont om dicht over de grens te kijken :D
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Een Ausflug naar het 'echten Norden': Schleswig Holstein (2018) [82 foto's]

Bericht door Etienne »

Leuk reisverslag; doch ik ben er niet een fan van om met de bus terug te gaan.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Een Ausflug naar het 'echten Norden': Schleswig Holstein (2018) [82 foto's]

Bericht door ICE11 »

Mooi verslag uit een heerlijke deel van ons land! Ik ga graag naar de Nederlandse kust, maar "die Westküste" zoals men in Schleswig-Holstein zegt en vooral de eilanden zijn toch ook heel bijzonder! :D
Polaroyd7 schreef: ma 24 mei 2021, 20:33 8. De laatste halte in Nordrhein-Westfalen is Minden in Westfalen, het station dat zich opgedeeld heeft in tweeën, met het stationsgebouw in het midden. Ik kon me niet herinneren of zoiets een aparte naam had.
Keilbahnhof.
Polaroyd7 schreef: ma 24 mei 2021, 20:33 22, 23. Die AKN-treinen heb ik verder niet gezien, maar treinen van de Hamburger S-Bahn dan weer wel.
Die rijden alleen in de spits naar/vanaf de binnenstad, buiten de spits is Eidelstedt de eindpunt waar men op de S-Bahn moet overstappen.
Polaroyd7 schreef: ma 24 mei 2021, 20:33 39. De Rendsburger Hochbrücke, één van de twee enorme, hoge bruggen over het Noord-Oostzeekanaal. Deze brug had tot 2016 een functionele zweefbrug zoals je die ook in Bilbao hebt.
Wordt momenteel hersteld na botsing met een vrachtschip.
Polaroyd7 schreef: ma 24 mei 2021, 20:33 42. Op dat moment trof ik een Lint aan in Nah.SH-kleurstelling.
Opmerkelijk genoeg zijn deze alleen aan te treffen op de toen nog door NOB gereden stoptreinen tussen Itzehoe en Husum en nergens elders in het land.
Polaroyd7 schreef: ma 24 mei 2021, 20:33 45. Deze trein is mij vreemd op deze route, tussen dat wit-aqua-donkerblauw. DB-rood met rijtuigen die veel lijken op een oud IC-rijtuig, mar dan met een deels blauw dak. Alsof ze evengoed op München-Nürnberg hebben kunnen rijden in die tijd.
Dat waren vervangende treinen omdat de "Married Pair"-rijtuigen door problemen met de koppelingen tijdelijk aan de kant moesten.
Polaroyd7 schreef: ma 24 mei 2021, 20:33 63. Het Schleswig-Holstein ticket is niet geldig in de bussen op Sylt, maar dat weerhoudt me dit keer niet om het nabijgelegen oord Kampen te bewandelen. Merk de fietsenaanhanger op.
Dit omdat de busvervoer op Sylt (net als op de eilanden ernaast) helemaal zonder steun van de overheid uitkomt. De SVG (Sylter Verkehrsgesellschaft) is een particuliere bedrijf en deel van de rederij Adler. Vergeleken met de rest van Duitsland zijn de ticketprijzen daardoor vrij duur (zoals bijna alles op Sylt....).
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Een Ausflug naar het 'echten Norden': Schleswig Holstein (2018) [82 foto's]

Bericht door umbusko »

Veel tekst en weinig foto's, werkt ook! Leuk verslag weer! :D Die bus terug lijkt me wel echt een ramp. De enige IC Bus waar ik ooit in gezeten heb was van Maastricht naar Düsseldorf en toen had ik er eigenlijk ook al weer schoon genoeg van.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Een Ausflug naar het 'echten Norden': Schleswig Holstein (2018) [82 foto's]

Bericht door ZO6176 »

Geweldige reportage. Sylt ben ik 2x geweest. Ook 1x met de auto. Met de ferry vanuit rømo en terug met de shuttle. Daar zijn speciale kaartjes voor. Ook gek als je achter het stuur dwars door het station raast. Helaas kwam de sylt-autotrein een dag later negatief in het nieuws. Een kind had in de camper de deur geopend en was er uit gevallen tijdens de rit. Het noorden van Sylt is echt prachtig.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Een Ausflug naar het 'echten Norden': Schleswig Holstein (2018) [82 foto's]

Bericht door Cookie »

Leuk verslag weer! :pos:
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Een Ausflug naar het 'echten Norden': Schleswig Holstein (2018) [82 foto's]

Bericht door Meltrain »

Leuk verslag. :D
Alleen je omschrijving bij foto 44 snapte ik niet:
44. Station Husum, eindpunt van de Lint die de tocht begon in Kiel. Hier zou ik deze trein moeten hebben genomen, maar helaas heb ik deze gemist, die overigens al een uur vertraging had, waardoor ik sowieso een uur kan wachten. Feest.
Je had de trein gemist omdat die een uur te laat was? :s
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten