mb90 on Tour #117: Zomervakantie in het Friese land (35 foto's)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

mb90 on Tour #117: Zomervakantie in het Friese land (35 foto's)

Bericht door mb90 »

Het is alweer even geleden en de aankomende zomervakantie (deels weer in eigen land) staat alweer bijna voor de deur, maar mijn zomervakantie van vorig jaar door vooral de provincies Friesland en Groningen wil ik jullie echter niet onthouden. ;) In dit deel blijf ik in Friesland om in het volgende deel verder te gaan in Groningen met een terugweg via het oosten van ons land.

We beginnen echter op 5 juli langs de Noord-Hollandse kust. Op een stormachtige dag kwam ik opweg naar Friesland uit in het net zonnig geworden Bergen aan Zee. Daar reed toen nog de zomerlijn 866 tussen deze kustplaats en Alkmaar. Hier in het dorp zelf:
Afbeelding

En langs de hele mooie en bijna on-Nederlands glooiende route door de duinen naar Bergen kwam de andere bus van deze lijn voorbij:
Afbeelding

Verder rijdend langs de Hollandse kust kwam ik uiteindelijk uit bij de Afsluitdijk om vanaf daar de oversteek te maken naar Friesland. Daar trok het weer aardig dicht en bleef ik de rest van de avond in mijn hotel in Makkum. Daar kon ik wel genieten van deze laatste zonnestralen van de dag:
Afbeelding

De volgende dag was het tijd voor het bezoeken van m'n laatste onbekende waddeneiland: Vlieland. Vanaf Makkum was het niet ver meer naar de haven van Harlingen en daar nam ik rond een uur of 9 de boot naar Vlieland. Een lange tocht met de inmiddels met pensioen zijnde MS Midsland van Rederij Doeksen en nog steeds stond er een stevige wind en was het precies het moment dat er springtij was... Dat zorgde er zelfs even voor dat vlakbij het eiland de vaart eruit ging om rustig over de hoge golven te deinen. Lopen over het schip was op dat moment ook even verboden. Het was soms echt even het geval dat je de zee en dan weer de lucht zag als je recht vooruit keek. Met een beetje een misselijk gevoel (het verplichte mondkapje hielp denk ik ook niet echt mee) werd met wat vertraging daarna Vlieland bereikt. Daar ging ik even langs de waterkant zitten om te genieten van het uitzicht en om ook wel een klein beetje bij te komen van de vaart. :p Niet veel later vertrok de enige buslijn van het eiland met deze elektrische Citea, terwijl de MS Midsland alweer klaar ligt voor de tocht naar Harlingen:
Afbeelding

Daarna was het tijd voor een mooie wandeling over het eiland. Via de oostkant van het eiland kwam ik uit op het nog steeds erg winderige Noordzeestrand met op zee de weer naar Harlingen varende MS Midsland:
Afbeelding

Verder was het vooral een wandeling door de bossen met af en toe wat water:
Afbeelding

Uiteindelijk kwam ik uit op de Badweg en daar kwam ik nog een tweede bus tegen. De voor groepsvervoer rondrijdende Amba 8201 :) :
Afbeelding

Na een pauze in het zonnetje werd er daarna weer verder gelopen naar het hoogste punt van het eiland, de vuurtoren:
Afbeelding

Vanaf hier heb je een erg mooi uitzicht over het eiland waarbij zelfs de buureilanden Texel en Terschelling te zien waren. Er werd een tijdje van dit mooie uitzicht genoten (ook vanaf de vuurtoren zelf) om daarna weer langzaam naar het dorp Oost-Vlieland af te zakken:
Afbeelding

Ook hier werd er daarna weer langs het water gezeten om de boot voor de terugreis naar Harlingen af te wachten, want deze mooie dag op het eiland zat er alweer op. De wind was inmiddels wat minder hard gaan waaien en bovendien waren de golven een stuk minder hoog, dus deze vaart ging met een lekker gangetje terug naar Harlingen.
In Harlingen werd er gegeten en omdat daarna het zonnetje nog even doorbrak ging ik nog even kijken bij het spoor. Daar kon nog net in de zon deze GTW op de foto:
Afbeelding

Terug bij het hotel werd deze mooie dag ook nog eens afgesloten met deze mooie zonsondergang 8-) :
Afbeelding

De volgende dag bleef ik op het vaste land, maar uiteraard niet alleen in Makkum, dus ging ik na het ontbijt weer op pad om bij Cornwerd al een eerste tussenstop te maken van dit Friese landschap met een Friese Citea als toen nog spitslijn maar inmiddels vaker rijdende lijn 96 naar de Kop van de Afsluitdijk:
Afbeelding

Tijdens de vorige dienstregeling werd er op de lijn Leeuwarden - Harlingen was er nog afwisselend een kruising der GTW's in Franeker en Dronryp. In Franeker kon onder een dreigende lucht de kruising van een Achterhoekse en een 'gewone' GTW op de foto, met als grote quizvraag welke GTW er nu de juiste bestemming toonde :p :
Afbeelding

Wat ik toen nog niet wist is dat die dreigende lucht uit zou groeien tot een heftige bui. Zo heftig dat ik vlakbij Dronryp in de verte een aantal waterhozen zag. Snel zette ik de auto in de berm voor wat foto's, waarna ook vrij snel 2 buurtbewoners volgden die zich eerst afvroegen waarom ik hier nou ineens stopte. Hierom dus:
Afbeelding

Na nog wat bijkletsen over dit fenomeen (al viel dit niet mee, aangezien ik de Friese taal nog niet zo goed versta) ging ik verder naar de spoorlijn in de hoop dat deze lucht ook boven een GTW te zien was. Dat was helaas niet meer het geval, maar wel waren de valstrepen van de flinke regenbui nog wel goed te zien boven deze Achterhoekse GTW 366:
Afbeelding

Nadat ook die bui over was getrokken ging ik weer verder en kwam ik na een tussenstop langs de provinciale weg bij Winsum voor een ZO-Friese Citea op lijn 192 van Bolsward naar Leeuwarden:
Afbeelding

Uit in Mantgum voor een GTW opweg naar Stavoren die net vertrokken was van het station van Mantgum:
Afbeelding

Daarna werd er een bezoekje gebracht aan het centrum van Sneek, waarbij de mooie Waterpoort uiteraard niet mocht ontbreken. Hier zijn de mini-Amba 8668 als lijn 42 en de ZO-Friese Citea 9203 als lijn 46 te zien langs deze mooie poort:
Afbeelding

Afbeelding

Het bleef daarna een beetje buiig en daarom besloot ik om via een leuke omweg langs o.a. het Gaasterland:
Afbeelding

En langs het IJsselmeer weer terug te komen in Makkum. Daar werden wat boodschappen gedaan voor de volgende dagen en kon nog deze ZO-Friese Citea op lijn 98 op de foto:
Afbeelding

Vanuit de supermarkt zag ik dat er ook nog een blauwe Citea op lijn 96 reed en zo kon op de plek waar deze dag begon ook de laatste foto van de dag gemaakt worden van deze Citea 9221 opweg naar Bolsward:
Afbeelding

De volgende dag was het tijd voor een verhuizing in Friesland. Van een hotel in Makkum naar een hotel in Leeuwarden. Het was op deze dag ook in eerste instantie een beetje grijs en grauw en dus werd er een wandeling gemaakt langs de nu vrij rustige Aldegeaster Brekken. Daar loopt ook de spoorlijn tussen Sneek en Stavoren en tijdens een wat minder donker moment kon mooi deze GTW opweg naar Stavoren op de foto:
Afbeelding

Hier vlakbij rijdt ook buslijn 46 en hier trof ik maar weer eens een ZO-Friese Citea die nog voor een beetje kleur zorgde:
Afbeelding

Daarna klaarde het langzaam een beetje op en werd er langzaam richting Leeuwarden gereden. Tussen Mantgum en Bears werd er even een tussenstop gemaakt voor een GTW met rechts in beeld al de skyline van Leeuwarden:
Afbeelding

Na deze foto reed ik verder naar Leeuwarden om in te checken in m'n hotel. Daar zag ik dat het langs de Waddenkust verder op zou klaren en daarom werd er daarna weer verder naar het noorden gereden. In Stiens was het even tijd voor een eetpauze en in de tussentijd kwam deze mini-Amba langs als de inmiddels in een lijntaxi veranderde lijn 73:
Afbeelding

Langs de Waddenkust werd uiteindelijk toch nog de zon gevonden en in die lekkere zonnestralen kwam deze elektrische gelede Citea van de Leeuwarder stadsdienst voorbij als lijn 66 naar Leeuwarden met links in de verte nog een deel van Ameland en rechts nog verder in de verte nog een deel van Schiermonnikoog:
Afbeelding

Daarna werd er richting het mooie stadje Dokkum gereden. Onderweg werd er echter nog wel een tussenstop gemaakt in Brantgum, want in dit mooie avondlicht kwam deze Citea voorbij als lijn 60 naar Leeuwarden:
Afbeelding

In Dokkum was het zonnetje helaas wat minder aanwezig, maar kon nog wel deze ZO-Friese Citea als lijn 51 op de foto:
Afbeelding

Uiteraard werd er ook nog een rondje gelopen door het leuke centrum. Onder andere langs deze ijsfontein:
Afbeelding

Daarna ging ik weer terug naar het hotel en daar bleef ik de volgende dag ook voor een lange tijd, want het was erg regenachtig weer. Tijdens een wat minder nat moment nam ik lijn 71 naar het centrum van Leeuwarden om daar deze mini Citelis 6471 op de inmiddels vervallen centrumlijn 9 vast te leggen:
Afbeelding

Nog voor de volgende regenbuien liep ik nog even wat door het centrum om daarna weer terug naar het hotel te lopen om daar de rest van de dag te blijven.
De volgende dag was het alweer tijd om verder te reizen naar Groningen, maar voordat dat zover was ging ik nog even naar de vliegbasis van Leeuwarden, want daar was deze morgen genoeg activiteit te horen. Na aankomst bij de spottersbult kwam al vrij snel deze mooie F16 in beeld 8-) :
Afbeelding

Nadat er nog een paar het luchtruim opzochten maakte ik even een uitstapje naar de naastgelegen wijk Westeinde in Leeuwarden voor een foto van de stadslijn 1:
Afbeelding

Ook bij de Luchtmacht geldt, wat heen gaat komt ook weer terug en dus ging ik daarna weer terug naar de spottersbult voor de landing van deze F16's. Dat duurde wat langer dan het opstijgen, maar uiteindelijk kwam ze achter elkaar landend voorbij en is ook goed te zien dat de landingsbaan echt vlak langs de bewoonde wereld ligt:
Afbeelding

Nadat de rust weer was weer gekeerd maakte ik nog 1 laatste Friese tussenstop in het naastgelegen Marsum voor deze mini-Citea als lijn 71 naar Leeuwarden:
Afbeelding

Daarna reed ik dan toch echt richting Groningen, waar het gelukkig wel een stuk zonniger zou worden. De 44 foto's daarvan zien jullie, om dit verslag niet te groot te laten worden, in het volgende deel wat snel zal volgen. ;)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #117: Zomervakantie in het Friese land (35 foto's)

Bericht door Daniel »

Leuk verslagje en vooral ook erg fraaie platen weer :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5239
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #117: Zomervakantie in het Friese land (35 foto's)

Bericht door Lijn 45 »

Dat zijn weer heel mooie foto's! :D

Maareh, sinds wanneer rijden er in Friesland kleine Citea's? (zie laatste foto) :mrgreen:
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: mb90 on Tour #117: Zomervakantie in het Friese land (35 foto's)

Bericht door umbusko »

Mooie foto's en mooie luchten! :D
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: mb90 on Tour #117: Zomervakantie in het Friese land (35 foto's)

Bericht door mb90 »

Lijn 45 schreef: wo 26 mei 2021, 22:07 Maareh, sinds wanneer rijden er in Friesland kleine Citea's? (zie laatste foto) :mrgreen:
Ja scherp gezien inderdaad, die zie je in Friesland hooguit alleen op het terrein van VDL in Heerenveen. :p
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: mb90 on Tour #117: Zomervakantie in het Friese land (35 foto's)

Bericht door ZO6176 »

Fraai verslag
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: mb90 on Tour #117: Zomervakantie in het Friese land (35 foto's)

Bericht door ODRAIL »

Een mooi verslag ;) .
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #117: Zomervakantie in het Friese land (35 foto's)

Bericht door Milco »

Gave foto’s!
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: mb90 on Tour #117: Zomervakantie in het Friese land (35 foto's)

Bericht door waldo79 »

Keurig.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: mb90 on Tour #117: Zomervakantie in het Friese land (35 foto's)

Bericht door Vinny »

Zeer mooie foto's :)

Ik wil opmerken dat ik de electrische Citea's misplaatst vindt op de waddeneilanden. Daar hoort gewoon klein materieel te rijden en niet van die lompe bakbeesten.
(al viel dit niet mee, aangezien ik de Friese taal nog niet zo goed versta)
Dit verbaast me wel een beetje; veruit de meeste Friezen kunnen goed Nederlands en daarmee vind ik ze over het algemeen beter te verstaan dan Drentenaren of Groningers die in hun eigen dialect blijven praten met een Nederlander.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: mb90 on Tour #117: Zomervakantie in het Friese land (35 foto's)

Bericht door ZO6176 »

Ik denk dat je je daarin vergist. Een aantal jaar gelden ben ik naar Schiermonnikoog geweest. Op de standaard wisseldagen van de vakantie accommodatie is het erg druk. Zo ongeveer alles komt en gaat met dezelfde boot. Elke toerist heeft een koffer bij zich.
In het laagseizoen zal klein materieel misschien volstaan.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: mb90 on Tour #117: Zomervakantie in het Friese land (35 foto's)

Bericht door Meltrain »

Erg mooie foto's. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten