De twaalf impopulairste stations van 't land #2: Dronten

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

De twaalf impopulairste stations van 't land #2: Dronten

Bericht door Daniel »

Mei 2021, de maand waarin we langzaam aan weer wat meer richting een normale situatie gaan. En ook de maand waarin we dan officieel weer niet-noodzakelijk mochten gaan reizen.
Het eerste weekend waarin het weer mocht bleek gelijk een druilerige boel te worden waarmee het idee geboren werd een klein serietje reisjes te maken naar plekken waar wat over te vertellen valt. Het blijkt vanzelf wel waar de inspiratie vandaan kwam... in deze serie bezoek ik de twaalf impopulairste stations van Nederland, ofwel het minst gebruikte station in elke provincie. Geeft gelijk een leuke extra uitdaging, want zie maar eens de aantallen te vinden in provincies waar niet alleen NS komt.

In deze tweede aflevering was het tijd voor een bezoekje aan het buitenbeentje onder de impopulaire stations. Dat bracht me op het minst gebruikte station in de provincie Flevoland: Dronten.
Afbeelding

Station Dronten is van de twaalf impopulaire stations in Nederland het kortst in gebruik en wordt sinds 9 december 2012 bediend door de Sprinter van Amsterdam Centraal naar Zwolle. De ligging in een relatief grote kern aan een hoofdspoorlijn maakt het ook veruit het drukste impopulaire station, als enige komt het boven de duizend uit. En goed ook, want dagelijks telde het station in 2019 3.545 in- en uitstappers, oftewel 1772 reizigers.

Die grote reizigersaantallen maken dat het station ook relatief veel voorzieningen kent, waaronder ook enkele unieke voor dit station. Zo heb ik nog nergens anders een speciaal mondkapjesafvoerpunt aangetroffen...
Afbeelding

Wat ook nogal groot is in Dronten is het busstation. De lengte doet niet onder voor een busperron op Utrecht Centraal Centrumzijde, alleen dan wel met zes halteplaatsen voor zes buslijnen. Het is dan ook niet verantwoordelijk dat daar op 1e Pinksterdag niet heel veel activiteit te bespeuren viel...
Afbeelding

Vergeleken met het moment dat het station geopend werd is de bewoonde wereld inmiddels wel tot een stuk dichter bij het station opgerukt dan toen het station geopend werd. De belangrijkste voorziening voor een station dat uitsluitend met SNG bediend wordt treffen we echter rechts in beeld aan: de meubelboulevard, waar reizigers desgewenst een comfortabeler zitplaats voor de reis naar Amsterdam kunnen aanschaffen...
Afbeelding

Om de stationsomgeving netjes te houden neemt de gemeente Dronten ook geen halve maatregelen. Al vraag ik me af of zo'n takelwagen nou zo'n efficiënte methode is om verkeerd geparkeerde fietsen af te voeren :mrgreen:
Afbeelding

Tijd om eens op het perronniveau te gaan kijken. Aldaar was het beeld een impopulair station waardig...
Afbeelding

... maar niet verder vertellen dat ik bewust naar boven liep toen de Sprinter naar Zwolle net weg was en die naar Amsterdam pas over een kwartier zou komen he :lol:

Als afsluiter keken we nog even uit over de omgeving vanaf het perron. Behoorlijk uitgestorven boel daar en helaas daar net geen Flevolandse vergezichten...
Afbeelding
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #2: Dronten

Bericht door Wubbo »

Daniel schreef: wo 26 mei 2021, 21:32Het is dan ook niet verantwoordelijk dat daar op 1e Pinksterdag niet heel veel activiteit te bespeuren viel...
Inderdaad, totaal onverantwoord *bus*

Ik dacht altijd dat Almere Parkwijk onderaan stond, maar die heeft net iets meer reizigers zo te zien.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #2: Dronten

Bericht door Daniel »

Ehm ja, verwonderlijk had daar moeten staan :p
Wubbo schreef: wo 26 mei 2021, 22:09Ik dacht altijd dat Almere Parkwijk onderaan stond, maar die heeft net iets meer reizigers zo te zien.
Er zijn in Flevoland wat verschuivingen geweest ja. Als laatste voor Dronten was Almere Poort het minst gebruikte station, maar dat heeft behoorlijk enthousiast Dronten ingehaald.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #2: Dronten

Bericht door Klaasje »

Voor 2013 was Oostvaarders altijd het kleinst en Buiten groter dan nu. Maar eigenlijk kent Flevoland geen stations die niet minimaal in de middenmoot vallen. Als je de normen van de Friese lijn hanteert kan ieder station wel een IC-stop hebben. Schiet niet heel erg op...
diederickx
Berichten: 1636
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #2: Dronten

Bericht door diederickx »

Daniel schreef: wo 26 mei 2021, 21:32Vergeleken met het moment dat het station geopend werd is de bewoonde wereld inmiddels wel tot een stuk dichter bij het station opgerukt dan toen het station geopend werd.
Volgens mij vergis je je.
umbusko
Donateur
Berichten: 5306
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #2: Dronten

Bericht door umbusko »

Dank voor het bezoeken van de plaatsen die laag op de prioriteitenlijst staan, weten we toch weer wat we anders missen. Wat dat betreft goed dat je niet Almere Poort genomen hebt, want daar ben ik al meerdere keren op één dag overgestapt om zowel de trajecten Naarden-Bussum - Almere als Amsterdam Bijlmer - Almere in beide richtingen af te kunnen strepen. :mrgreen:
ZO6176
Donateur
Berichten: 6033
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #2: Dronten

Bericht door ZO6176 »

Wederom een fraai verslag
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15341
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #2: Dronten

Bericht door ODRAIL »

Een leuk verslag ;) .
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21336
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #2: Dronten

Bericht door Meltrain »

Leuk verslag.
In 2013 ben ik hier zowaar nog enkele malen uitgestapt, omdat de drukkerij voor de almanak van mijn studentenvereniging in Dronten zat.
En SNG is nog altijd beter dan SLT, wat er eerder reed. :Y
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
waldo79
Berichten: 7626
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #2: Dronten

Bericht door waldo79 »

Leuke impressie. Ik ben met het OV zelfs nooit gestopt in Dronten, wat inmiddels een behoorlijk volwassen plaats is geworden.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #2: Dronten

Bericht door Vinny »

Er zijn in Flevoland wat verschuivingen geweest ja. Als laatste voor Dronten was Almere Poort het minst gebruikte station, maar dat heeft behoorlijk enthousiast Dronten ingehaald.
Er is veel nieuwbouw geweest rondom dat station. Je kunt één ding zeggen van Flevoland; ze hebben goed door dat je eerst een station moet bouwen en dan grootschalig huizen bouwen. Dan zijn de mensen gewend aan de voorziening.

Als je het over populariteit hebt zou je eigenlijk het aantal reizigers van het station moeten delen door het aantal inwoners in de onmiddellijke nabijheid. Dan komt Schiphol natuurlijk (te) hoog in de lijst omdat de meeste reizigers die dat station gebruiken gaan vliegen in plaats van thuis komen, maar voor alle andere stations geeft het wel een betere indicatie of de trein een populair vervoermiddel is of niet.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
waldo79
Berichten: 7626
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #2: Dronten

Bericht door waldo79 »

Schiphol heeft binnen het nationale netwerk nog een overstapfunctie tussen treinen onderling en uitwisseling van bus naar trein etc.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #2: Dronten

Bericht door Wubbo »

Vinny schreef: do 27 mei 2021, 13:01Je kunt één ding zeggen van Flevoland; ze hebben goed door dat je eerst een station moet bouwen en dan grootschalig huizen bouwen. Dan zijn de mensen gewend aan de voorziening.
Je kunt één ding zeggen van Dronten: dat station kwam er lang nadat de huizen er stonden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #2: Dronten

Bericht door Daniel »

Vinny schreef: do 27 mei 2021, 13:01Als je het over populariteit hebt zou je eigenlijk het aantal reizigers van het station moeten delen door het aantal inwoners in de onmiddellijke nabijheid. Dan komt Schiphol natuurlijk (te) hoog in de lijst omdat de meeste reizigers die dat station gebruiken gaan vliegen in plaats van thuis komen, maar voor alle andere stations geeft het wel een betere indicatie of de trein een populair vervoermiddel is of niet.
Impopulair is hier gewoon als ander woord voor minst gebruikt, deed het beter in de titel ;) Delen door het aantal inwoners in de onmiddellijke nabijheid levert alleen maar complex gedoe op, want wat is de onmiddellijke nabijheid. Op fietsafstand? Met OV-verbinding naar het station? Vooral een hoop uitzoekwerk extra.
En er gaan nog stations op de lijst komen waarbij de straal om het station overlapt met die om een ander station kan ik alvast wel verklappen. Sowieso bij het minst gebruikte station van Zuid-Holland. (Eemshaven kan echter ook ineens heel raar gaan uitkomen met een deling door nul :p )
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #2: Dronten

Bericht door Vinny »

Delen door het aantal inwoners in de onmiddellijke nabijheid levert alleen maar complex gedoe op
Ik snap dat dat voor een reportage inderdaad wat moeilijk is; aan de andere kant is het wel inzichtelijker. Stations als Venlo en Blerick scoren relatief heel weinig reizigers als je het relateert aan het aantal inwoners in de bijbehorende stad. Als je een station als Rilland-Bath neemt en denkt: goh wat is het weinig populair. Ja dat kan kloppen; er woont in Stationsbuurt (het meest dichtbij zijnde dorp) ook bijna niemand (A)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #2: Dronten

Bericht door Daniel »

Maar als je Rilland meetelt, wat er toch ook nog best in de buurt ligt, heb je al een stuk meer inwoners. Het is maar net hoe je het aanvliegt natuurlijk, want Arnemuiden heeft bijvoorbeeld maar 50 in/uitstappers meer dan Rilland-Bath. In absolute aantallen een klein verschil, maar het maakt dat Arnemuiden 33% minder reizigers per inwoner heeft dan Rilland-Bath (da's weer een behoorlijk groot verschil).
Feitelijk zou je het dan dus voor elk station in Nederland moeten uitrekenen en ook voor allemaal moeten bepalen hoeveel mensen er in het verzorgingsgebied wonen. In grotere plaatsen kom je dan al aan analyses op wijkniveau uit, er zijn grenzen hoor :p
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten