De twaalf impopulairste stations van 't land #2: Dronten
Geplaatst: wo 26 mei 2021, 21:32
Mei 2021, de maand waarin we langzaam aan weer wat meer richting een normale situatie gaan. En ook de maand waarin we dan officieel weer niet-noodzakelijk mochten gaan reizen.
Het eerste weekend waarin het weer mocht bleek gelijk een druilerige boel te worden waarmee het idee geboren werd een klein serietje reisjes te maken naar plekken waar wat over te vertellen valt. Het blijkt vanzelf wel waar de inspiratie vandaan kwam... in deze serie bezoek ik de twaalf impopulairste stations van Nederland, ofwel het minst gebruikte station in elke provincie. Geeft gelijk een leuke extra uitdaging, want zie maar eens de aantallen te vinden in provincies waar niet alleen NS komt.
In deze tweede aflevering was het tijd voor een bezoekje aan het buitenbeentje onder de impopulaire stations. Dat bracht me op het minst gebruikte station in de provincie Flevoland: Dronten.
Station Dronten is van de twaalf impopulaire stations in Nederland het kortst in gebruik en wordt sinds 9 december 2012 bediend door de Sprinter van Amsterdam Centraal naar Zwolle. De ligging in een relatief grote kern aan een hoofdspoorlijn maakt het ook veruit het drukste impopulaire station, als enige komt het boven de duizend uit. En goed ook, want dagelijks telde het station in 2019 3.545 in- en uitstappers, oftewel 1772 reizigers.
Die grote reizigersaantallen maken dat het station ook relatief veel voorzieningen kent, waaronder ook enkele unieke voor dit station. Zo heb ik nog nergens anders een speciaal mondkapjesafvoerpunt aangetroffen...
Wat ook nogal groot is in Dronten is het busstation. De lengte doet niet onder voor een busperron op Utrecht Centraal Centrumzijde, alleen dan wel met zes halteplaatsen voor zes buslijnen. Het is dan ook niet verantwoordelijk dat daar op 1e Pinksterdag niet heel veel activiteit te bespeuren viel...
Vergeleken met het moment dat het station geopend werd is de bewoonde wereld inmiddels wel tot een stuk dichter bij het station opgerukt dan toen het station geopend werd. De belangrijkste voorziening voor een station dat uitsluitend met SNG bediend wordt treffen we echter rechts in beeld aan: de meubelboulevard, waar reizigers desgewenst een comfortabeler zitplaats voor de reis naar Amsterdam kunnen aanschaffen...
Om de stationsomgeving netjes te houden neemt de gemeente Dronten ook geen halve maatregelen. Al vraag ik me af of zo'n takelwagen nou zo'n efficiënte methode is om verkeerd geparkeerde fietsen af te voeren
Tijd om eens op het perronniveau te gaan kijken. Aldaar was het beeld een impopulair station waardig...
... maar niet verder vertellen dat ik bewust naar boven liep toen de Sprinter naar Zwolle net weg was en die naar Amsterdam pas over een kwartier zou komen he
Als afsluiter keken we nog even uit over de omgeving vanaf het perron. Behoorlijk uitgestorven boel daar en helaas daar net geen Flevolandse vergezichten...
Het eerste weekend waarin het weer mocht bleek gelijk een druilerige boel te worden waarmee het idee geboren werd een klein serietje reisjes te maken naar plekken waar wat over te vertellen valt. Het blijkt vanzelf wel waar de inspiratie vandaan kwam... in deze serie bezoek ik de twaalf impopulairste stations van Nederland, ofwel het minst gebruikte station in elke provincie. Geeft gelijk een leuke extra uitdaging, want zie maar eens de aantallen te vinden in provincies waar niet alleen NS komt.
In deze tweede aflevering was het tijd voor een bezoekje aan het buitenbeentje onder de impopulaire stations. Dat bracht me op het minst gebruikte station in de provincie Flevoland: Dronten.
Station Dronten is van de twaalf impopulaire stations in Nederland het kortst in gebruik en wordt sinds 9 december 2012 bediend door de Sprinter van Amsterdam Centraal naar Zwolle. De ligging in een relatief grote kern aan een hoofdspoorlijn maakt het ook veruit het drukste impopulaire station, als enige komt het boven de duizend uit. En goed ook, want dagelijks telde het station in 2019 3.545 in- en uitstappers, oftewel 1772 reizigers.
Die grote reizigersaantallen maken dat het station ook relatief veel voorzieningen kent, waaronder ook enkele unieke voor dit station. Zo heb ik nog nergens anders een speciaal mondkapjesafvoerpunt aangetroffen...
Wat ook nogal groot is in Dronten is het busstation. De lengte doet niet onder voor een busperron op Utrecht Centraal Centrumzijde, alleen dan wel met zes halteplaatsen voor zes buslijnen. Het is dan ook niet verantwoordelijk dat daar op 1e Pinksterdag niet heel veel activiteit te bespeuren viel...
Vergeleken met het moment dat het station geopend werd is de bewoonde wereld inmiddels wel tot een stuk dichter bij het station opgerukt dan toen het station geopend werd. De belangrijkste voorziening voor een station dat uitsluitend met SNG bediend wordt treffen we echter rechts in beeld aan: de meubelboulevard, waar reizigers desgewenst een comfortabeler zitplaats voor de reis naar Amsterdam kunnen aanschaffen...
Om de stationsomgeving netjes te houden neemt de gemeente Dronten ook geen halve maatregelen. Al vraag ik me af of zo'n takelwagen nou zo'n efficiënte methode is om verkeerd geparkeerde fietsen af te voeren
Tijd om eens op het perronniveau te gaan kijken. Aldaar was het beeld een impopulair station waardig...
... maar niet verder vertellen dat ik bewust naar boven liep toen de Sprinter naar Zwolle net weg was en die naar Amsterdam pas over een kwartier zou komen he
Als afsluiter keken we nog even uit over de omgeving vanaf het perron. Behoorlijk uitgestorven boel daar en helaas daar net geen Flevolandse vergezichten...