De twaalf impopulairste stations van 't land #3: Enschede De Eschmarke

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

De twaalf impopulairste stations van 't land #3: Enschede De Eschmarke

Bericht door Daniel »

Nu we weer niet-noodzakelijk mogen reizen, maar nog wel gevraagd worden niet de drukte op te zoeken, werd het idee geboren een klein serietje reisjes te maken naar plekken waarover wat te vertelle valt. In deze serie bezoek ik de twaalf impopulairste stations van Nederland, ofwel het minst gebruite station in elke provincie. Geeft gelijk een leuke extra uitdaging, want zie maar eens de aantallen te vinden in provincies waar niet alleen NS komt.

In deze derde aflevering reisde ik af naar het op een na minst gebruikte station van Nederland. Zo oostelijk dat de treinen er al Duits zijn ;) Welkom op het minst gebruikte station in de provincie Overijssel: Enschede De Eschmarke.
Afbeelding

Het station werd in november 2001 geopend als onderdeel van de reactivatie van de spoorlijn Enschede - Gronau, die in Enschede los ligt van het Nederlandse spoorwegnet en bediend wordt door DB Regio. De ligging naast een, nu in het weekend uitgestorven, bedrijventerrein maakt het vooral een forensenstation met vooral in de spits wat reizigers. Gemiddeld kent het station 87 in- en uitstappers per dag, oftewel 43,5 reizigers.
Afbeelding

Ten zuiden van het station ligt een parkje, wat het station toch wel een plek maakt die uit het zicht ligt. Ondanks dat de bewoonde wereld in zicht is op de achtergrond lijkt het 's avonds niet de meest prettige plek om te zijn...
Afbeelding

Maar op zich, als je het bedrijventerrein niet ziet is het best een schattig stationnetje zo in het groen. Stilte, fluitende vogeltjes, eigenlijk best rustgevend om er eventjes rond te kijken...
Afbeelding

Naast de geen reisinformatie gevende TB7 blijkt echter de meer duistere kant van dit station. Als er meer partijen nodig zijn om aan een veilige stationsomgeving te werken dan er in- en uitstappers per trein zijn is er toch wel wat aan de hand...
Afbeelding

En tja, met zo weinig passagiers... waarom zou je dan ook een vertrekstaat ophangen :mrgreen:
Afbeelding

Alhoewel, er waren wat sporen van een gebruiker van het station te vinden... Maarliefst één fiets in heel de stalling...
Afbeelding

Maar gauw weer de andere kant op kijken. Weg van dat desolate bedrijventerrein en toch weer richting het schattige stationnetje in het groen...
Afbeelding

Kort daarna was het alweer tijd om te gaan. Maar niet voordat er nog een plaatje gemaakt was van dat heerlijke tafereeltje dat een dieseltreintje over enkelspoor op de spoordijk door het groen is...
Afbeelding

...waarna het overigens wel even rennen was om 'm nog te halen. Want zo zonder bakborden stopt alles puntje perron en dit was een los Talentje terwijl ik met een dubbel stel was aangekomen ;)
Terug naar Enschede en vervolgens weer het Nederlandse net op om nog een lijntje te bereizen wat ik niet eerder in z'n volledigheid gedaan had. En dat bracht me bij het raadseltje wat de volgende aflevering komende woensdag wordt... daarin bezoek ik een station waarvan de reizigersaantallen tussen 2008 en 2017 de naam van het station volgden :mrgreen:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
PHS

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #3: Enschede De Eschmarke

Bericht door PHS »

Daniel schreef: zo 30 mei 2021, 10:46 daarin bezoek ik een station waarvan de reizigersaantallen tussen 2008 en 2017 de naam van het station volgden
Dat zal dan wel Dalen zijn? :mrgreen:

Leuk verslagje overigens :pos:
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #3: Enschede De Eschmarke

Bericht door Tom98 »

Hoe zit het met station Glanerbrug dan? Ligt nóg oostelijker.
Mijn vriendin woont in Glanerbrug en zegt dat echt nooit iemand die zij kent gebruik maakt van het station aldaar. Iedereen reist per fiets of met lijn 3 naar station Enschede.
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
PHS

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #3: Enschede De Eschmarke

Bericht door PHS »

Glanerbrug trekt veel reizigers uit Duitsland. Drie keer raden waarom (en nee, het is niet de Kaffeesteuer) :')
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #3: Enschede De Eschmarke

Bericht door Ardan »

Het verslag die je wist dat ging komen *O*
87 in en uitstappers, dat is al meer dan de 57 een paar jaar geleden!
Ik doe ook maar wat
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #3: Enschede De Eschmarke

Bericht door Tom98 »

PHS schreef: zo 30 mei 2021, 10:59 Glanerbrug trekt veel reizigers uit Duitsland. Drie keer raden waarom (en nee, het is niet de Kaffeesteuer) :')
Ah ja, dat is mij genoegzaam bekend :X
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #3: Enschede De Eschmarke

Bericht door Daniel »

PHS schreef: zo 30 mei 2021, 10:54
Daniel schreef: zo 30 mei 2021, 10:46 daarin bezoek ik een station waarvan de reizigersaantallen tussen 2008 en 2017 de naam van het station volgden
Dat zal dan wel Dalen zijn? :mrgreen:
U gaat door voor de koelkast :p
Tom98 schreef: zo 30 mei 2021, 10:55 Hoe zit het met station Glanerbrug dan? Ligt nóg oostelijker.
Meest recente cijfers die ik daarvoor kan vinden zijn van 2008, toen zat het op 284 in- en uitstappers. Aanzienlijk drukker dan De Eschmarke dus.
Ardan schreef: zo 30 mei 2021, 11:01 87 in en uitstappers, dat is al meer dan de 57 een paar jaar geleden!
Wordt er nog een keer druk ja... toen ik instapte waren er zelfs twee uitstappers! Overigens is mijn bron hetzelfde artikel uit De Stentor waar jij aan refereert in jouw emmerlijst.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #3: Enschede De Eschmarke

Bericht door Meltrain »

Wederom een leuk verslag.
Maar is het nu "Enschede De Eschmarke" of "Enschede de Eschmarke" (zie foto 4)? :mrgreen:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #3: Enschede De Eschmarke

Bericht door nvdw »

Daniel schreef: zo 30 mei 2021, 10:46 Nu we weer niet-noodzakelijk mogen reizen, maar nog wel gevraagd worden niet de drukte op te zoeken, (...)
Keurig gehandeld: je hebt precies het tegenovergestelde gedaan ;)
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #3: Enschede De Eschmarke

Bericht door en-es »

Ben er een paar keer langs geweest maar nooit de behoefte gehad om uit te stappen. Wat een desolate omgeving.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #3: Enschede De Eschmarke

Bericht door umbusko »

Leuk verslagje weer! Ik heb wel station Glanerbrug ooit bezocht, en dat was vrij vergelijkbaar. :mrgreen:
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #3: Enschede De Eschmarke

Bericht door Tom024 »

Leuk verslagje, ik ben wel benieuwd wat het impopulairste station van Brabant is. Dat zal een nek-aan-nekrace zijn tussen Vlb en Zlw lijkt me?
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #3: Enschede De Eschmarke

Bericht door teun »

Het recentste cijfer wat ik voor Vlb kan vinden stamt uit 2008, 380 in- en uitstappers, Zlw scoort de laatste jaren zo rond de 800 dus het zou me verbazen als het ingehaald is in de tussentijd.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #3: Enschede De Eschmarke

Bericht door umbusko »

Vierlingsbeek is wel duidelijk een stuk populairder geworden dan vroeger. Toen NS nog een uurdienst reed (tot 2006) stapte er vrijwel nooit iemand in of uit in mijn herinnering. Intussen is de bediening omhooggegaan tot een kwartierdienst (buiten corona) en is er in mijn ervaring eigenlijk bijna altijd wel een in- of uitstapper, en vaak meerdere. Maar ja, daar heb ik natuurlijk geen cijfers bij.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #3: Enschede De Eschmarke

Bericht door Daniel »

Tom024 schreef: zo 30 mei 2021, 14:08 Leuk verslagje, ik ben wel benieuwd wat het impopulairste station van Brabant is. Dat zal een nek-aan-nekrace zijn tussen Vlb en Zlw lijkt me?
Ik heb nu nog Lage Zwaluwe op de lijst staan voor Brabant, nooit aan gedacht dat de Maaslijn ook nog een paar stations in Brabant heeft.

Dat wordt weer een extra zoekplaatje, want heb van de grote Arriva concessies alleen oude cijfers.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Etienne
Donateur
Berichten: 7909
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #3: Enschede De Eschmarke

Bericht door Etienne »

Vierlingsbeek wordt ook gebruikt door Pieterpadters (A)
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #3: Enschede De Eschmarke

Bericht door Daniel »

Wellicht iemand die nog bijlagen van het PvE met reizigersaantallen heeft van de concessie Limburg? Dat zou wel helpen, had daardoor in Zuid-Holland ook stukken recentere cijfers ter beschikking.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #3: Enschede De Eschmarke

Bericht door Vinny »

Station de Eschmarke is een planologische miskleun. Had nooit gebouwd moeten worden bij de heractivering van Enschede - Gronau; want de stad is niet uitgebreid in die richting en erger nog; er is geen mogelijkheid om er Nederlandse treinen heen te sturen waardoor reizigers altijd een onnodige en vervelende overstap in Enschede zelf hebben. Daar ga je natuurlijk niet je abonnementsgeld aan verspillen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #3: Enschede De Eschmarke

Bericht door dennistd »

In die jaren is het aan de overkant van de Gronausestraat wel aardig volgebouwd. Alleen de geplande uitbreiding aan de kant van het station is er tot op heden niet gekomen. Wel zou er een jaar of vijf terug een AZC komen, maar dat is na hevige protesten niet doorgegaan.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #3: Enschede De Eschmarke

Bericht door ODRAIL »

Een leuk verslag ;) .
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten