De twaalf impopulairste stations van 't land #3: Enschede De Eschmarke
Geplaatst: zo 30 mei 2021, 10:46
Nu we weer niet-noodzakelijk mogen reizen, maar nog wel gevraagd worden niet de drukte op te zoeken, werd het idee geboren een klein serietje reisjes te maken naar plekken waarover wat te vertelle valt. In deze serie bezoek ik de twaalf impopulairste stations van Nederland, ofwel het minst gebruite station in elke provincie. Geeft gelijk een leuke extra uitdaging, want zie maar eens de aantallen te vinden in provincies waar niet alleen NS komt.
In deze derde aflevering reisde ik af naar het op een na minst gebruikte station van Nederland. Zo oostelijk dat de treinen er al Duits zijn Welkom op het minst gebruikte station in de provincie Overijssel: Enschede De Eschmarke.
Het station werd in november 2001 geopend als onderdeel van de reactivatie van de spoorlijn Enschede - Gronau, die in Enschede los ligt van het Nederlandse spoorwegnet en bediend wordt door DB Regio. De ligging naast een, nu in het weekend uitgestorven, bedrijventerrein maakt het vooral een forensenstation met vooral in de spits wat reizigers. Gemiddeld kent het station 87 in- en uitstappers per dag, oftewel 43,5 reizigers.
Ten zuiden van het station ligt een parkje, wat het station toch wel een plek maakt die uit het zicht ligt. Ondanks dat de bewoonde wereld in zicht is op de achtergrond lijkt het 's avonds niet de meest prettige plek om te zijn...
Maar op zich, als je het bedrijventerrein niet ziet is het best een schattig stationnetje zo in het groen. Stilte, fluitende vogeltjes, eigenlijk best rustgevend om er eventjes rond te kijken...
Naast de geen reisinformatie gevende TB7 blijkt echter de meer duistere kant van dit station. Als er meer partijen nodig zijn om aan een veilige stationsomgeving te werken dan er in- en uitstappers per trein zijn is er toch wel wat aan de hand...
En tja, met zo weinig passagiers... waarom zou je dan ook een vertrekstaat ophangen
Alhoewel, er waren wat sporen van een gebruiker van het station te vinden... Maarliefst één fiets in heel de stalling...
Maar gauw weer de andere kant op kijken. Weg van dat desolate bedrijventerrein en toch weer richting het schattige stationnetje in het groen...
Kort daarna was het alweer tijd om te gaan. Maar niet voordat er nog een plaatje gemaakt was van dat heerlijke tafereeltje dat een dieseltreintje over enkelspoor op de spoordijk door het groen is...
...waarna het overigens wel even rennen was om 'm nog te halen. Want zo zonder bakborden stopt alles puntje perron en dit was een los Talentje terwijl ik met een dubbel stel was aangekomen
Terug naar Enschede en vervolgens weer het Nederlandse net op om nog een lijntje te bereizen wat ik niet eerder in z'n volledigheid gedaan had. En dat bracht me bij het raadseltje wat de volgende aflevering komende woensdag wordt... daarin bezoek ik een station waarvan de reizigersaantallen tussen 2008 en 2017 de naam van het station volgden
In deze derde aflevering reisde ik af naar het op een na minst gebruikte station van Nederland. Zo oostelijk dat de treinen er al Duits zijn Welkom op het minst gebruikte station in de provincie Overijssel: Enschede De Eschmarke.
Het station werd in november 2001 geopend als onderdeel van de reactivatie van de spoorlijn Enschede - Gronau, die in Enschede los ligt van het Nederlandse spoorwegnet en bediend wordt door DB Regio. De ligging naast een, nu in het weekend uitgestorven, bedrijventerrein maakt het vooral een forensenstation met vooral in de spits wat reizigers. Gemiddeld kent het station 87 in- en uitstappers per dag, oftewel 43,5 reizigers.
Ten zuiden van het station ligt een parkje, wat het station toch wel een plek maakt die uit het zicht ligt. Ondanks dat de bewoonde wereld in zicht is op de achtergrond lijkt het 's avonds niet de meest prettige plek om te zijn...
Maar op zich, als je het bedrijventerrein niet ziet is het best een schattig stationnetje zo in het groen. Stilte, fluitende vogeltjes, eigenlijk best rustgevend om er eventjes rond te kijken...
Naast de geen reisinformatie gevende TB7 blijkt echter de meer duistere kant van dit station. Als er meer partijen nodig zijn om aan een veilige stationsomgeving te werken dan er in- en uitstappers per trein zijn is er toch wel wat aan de hand...
En tja, met zo weinig passagiers... waarom zou je dan ook een vertrekstaat ophangen
Alhoewel, er waren wat sporen van een gebruiker van het station te vinden... Maarliefst één fiets in heel de stalling...
Maar gauw weer de andere kant op kijken. Weg van dat desolate bedrijventerrein en toch weer richting het schattige stationnetje in het groen...
Kort daarna was het alweer tijd om te gaan. Maar niet voordat er nog een plaatje gemaakt was van dat heerlijke tafereeltje dat een dieseltreintje over enkelspoor op de spoordijk door het groen is...
...waarna het overigens wel even rennen was om 'm nog te halen. Want zo zonder bakborden stopt alles puntje perron en dit was een los Talentje terwijl ik met een dubbel stel was aangekomen
Terug naar Enschede en vervolgens weer het Nederlandse net op om nog een lijntje te bereizen wat ik niet eerder in z'n volledigheid gedaan had. En dat bracht me bij het raadseltje wat de volgende aflevering komende woensdag wordt... daarin bezoek ik een station waarvan de reizigersaantallen tussen 2008 en 2017 de naam van het station volgden