Gejengel, gepruttel en heuvels in Nijmegen en Arnhem (17 foto's)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Gejengel, gepruttel en heuvels in Nijmegen en Arnhem (17 foto's)

Bericht door Milco »

Na vele dagen met regen en guur weer hebben we nu ook eindelijk weer eens zonnige dagen en daar heb ik gisteren weer eens gebruik van gemaakt. Al vroeg ik de ochtend vertrok ik uit Almere om met de bus naar Amsterdam Amstel te reizen. Aldaar stat de trein naar Nijmegen standaard twee minuten stil en daar maakte de machinist even dankbaar gebruik van door even snel naar de Kiosk te rennen. Het viel me al op dat ie de vaart er stevig in had zitten toen hij aan kwam rijden, maar ik begreep dus wel waarom :P

Uiteindelijk stond ik net na negenen al in Nijmegen om nu eens een grotere ronde te maken met mijn nieuwe camera. Hoewel ik al vaker in Nijmegen ben geweest, had ik nog nooit foto's gemaakt op de Waalkade en daar kwam gisteren dan eindelijk verandering in. Zo trof ik daar al halverwege de ochtend deze Hermes 4464 aan als lijn 8 naar Berg en Dal:
AfbeeldingIMG_0363 by Milco Oudeboon, on Flickr

Na nog een aantal pogingen was het bij deze bus eindelijk raak, want ik kon zowaar een bus en een trein op één foto zetten! Terwijl de Hermes 5314 voorbij rijdt als lijn 8 naar Berg en Dal, is de VIRM op de achtergrond zojuist uit Nijmegen vertrokken, op weg naar Schiphol:
AfbeeldingIMG_0467 by Milco Oudeboon, on Flickr

Vanuit Nijmegen reisde ik vervolgens naar Groesbeek, een plaats waar ik nog nooit eerder ben geweest. En wat is het daar mooi en wat is het daar heuvelachtig zeg! Het leek wel op Limburg met al die hoogteverschillen! Prachtig! Groesbeek werd vroeger bediend door de treinen die over de spoorlijn tussen Nijmegen en Kleve reden. Deze spoorlijn is in 1991 gesloten en is naderhand grotendeels opgebroken en vervangen door een fietspad. Toch zijn her en der de restanten van het spoor nog goed zichtbaar, daar kom ik zo nog op terug. Tegenwoordig rijdt vanuit Nijmegen buslijn 5 naar Groesbeek, en deze buslijn zette ik gisteren op de foto op de Pannenstraat in een heuvelachtig Groesbeek:
AfbeeldingIMG_0481 by Milco Oudeboon, on Flickr

In Groesbeek doet men overigens niet aan bezuinigen gezien de lantaarnpaal, die brandde keurig met klaarlichte dag. Het is maar wat je belangrijk vindt. Of lieten ze hem speciaal aanstaan voor de Breng 5339 die ik gisteren op de foto zette in de Dorpsstraat? :p Wie het weet mag het zeggen:
AfbeeldingIMG_0499 by Milco Oudeboon, on Flickr

Daarna twijfelde ik even: ik zou al met de bus terug naar Nijmegen gaan, maar besloot ik toch nog eventjes in Groesbeek te blijven en nog een bus op de foto te zetten. Uiteraard koos ik voor de vroegere overweg waarvan het spoor nog altijd aanwezig is. Aldaar kon ik de Hermes 4458 nog net op de foto zetten tussen het drukke verkeer:
AfbeeldingIMG_0514 by Milco Oudeboon, on Flickr

Of het wellicht met de tijdelijke inzet van CNG-wagens op trolleylijn 3 in Arnhem te maken heeft weet ik niet, maar wel weet ik dat er sinds een tijdje weer dagelijks gelede Citaro's rijden op lijn 6 in Nijmegen. Nu ik daar gisteren toch was, heb ik gelijk even een leuk plekje opgezocht langs de route en die vond ik uiteindelijk in de Sint Jacobslaan. Aldaar trof ik de Hermes 9275 aan als lijn 6 naar station Dukenburg:
AfbeeldingIMG_0568 by Milco Oudeboon, on Flickr

Eenmaal terug bij station Nijmegen, met al die buslijnen die enkel daar bij elkaar komen kom je er nogal vaak, was ik exact op tijd voor het vertrek van lijn SB58. Een bijzondere lijn waar je geheel met de OV-chipkaart kunt reizen. Deze mooie LOOK 5806, een MAN Lion's City G, stond precies op het punt van vertrek naar Emmerich en deze kon ik dan ook nog mooi op de foto krijgen bij vertrek vanaf het station:
AfbeeldingIMG_0585 by Milco Oudeboon, on Flickr

Om lijn 300 tussen Bemmel en de A325 te laten rijden, wordt een klein stukje over smalle weggetjes gereden om via een speciale busoprit de snelweg te bereiken. Kleine weggetjes, die zijn altijd leuk! Helemaal toen ik zag dat de Hermes 6680 actief was! Eigenlijk zou hij gelijk met mijn bus uit Nijmegen bij de Kerkenhofstraat moeten arriveren, maar wij waren te vroeg (heerlijk zo’n veel te ruime dienstregeling tussen Nijmegen-Centrum en Lent…) en hij was fors te laat: tijd zat om nog even een stukje te lopen naar "dat smalle weggetje"! Op de Stationsweg in Ressen, parallel aan de A325, kon ik deze voormalige MAN van Veolia Transport dan op de foto zetten:
AfbeeldingIMG_0603 by Milco Oudeboon, on Flickr

Vanuit Nijmegen naar Bemmel, en verder naar Arnhem, verlaat lijn 300 de A325 dan weer via een speciale busafrit om via de Hoeksehofstraat Bemmel te bereiken. Aan het einde van dit smalle weggetje kon ik gisteren de Hermes 5356 mooi op de foto zetten tussen al het groen:
AfbeeldingIMG_0654 by Milco Oudeboon, on Flickr

Uiteraard was ik gisteren weer eens in Arnhem te vinden voor de trolleybussen aldaar, want dat is in West-Europa toch vrij uniek: een bus met een bovenleiding. Ik blijf het in elk geval bijzonder vinden! Op de Koppelstraat in Arnhem kon ik, na een aantal mislukte pogingen door wolken voor de zon, een fatsoenlijke foto maken van een van de trolleybussen en dat werd de Hermes 5267 die als lijn 2 onderweg is naar naar De Laar West:
AfbeeldingIMG_0726 by Milco Oudeboon, on Flickr

Ook in Arnhem is het op diverse plaatsen flink heuvelachtig, dat merkte ik snel genoeg. Toch is dat juist weer leuk voor wat leuke plaatjes en zeker in de smalle straatjes. In de Sperwerstraat kon ik de Hermes 5238 mooi op de foto zetten:
AfbeeldingIMG_0838 by Milco Oudeboon, on Flickr

Een stuk verder in dezelfde straat trof ik niet veel later de Hermes 5264 aan die hier bijna zijn eindhalte heeft bereikt:
AfbeeldingIMG_0865 by Milco Oudeboon, on Flickr

Hierna reisde ik terug naar station Arnhem Centraal en wel met lijn 8 die een zeer leuke route heeft. Toch was ik blij dat we bij het station aankwamen, want het gejengel van de motor van deze bus klonk behoorlijk hard. Na een avondmaal van de Julia's besloot ik nog een stukje de busroutes te volgen en dit keer eens in westelijke richting. Op de Utrechtseweg kon ik nog mooi lijn 51 naar Wageningen op de foto zetten, die hier wordt uitgevoerd met de ex-Veolia Transport 6754. Auw, sorry reizigers! Succes op de rode planken zal ik maar zeggen:
AfbeeldingIMG_0896 by Milco Oudeboon, on Flickr

Doordat er een omleiding was op de route van lijn 3, werd deze gisteren met CNG-wagens uitgevoerd. Doordat lijn 3 in de avonduren in een richting bij het Centraal Station aan lijn 1 is gekoppeld, reden ook hierop geen trolleybussen in de avond. Een opvallende inzet van de CNG-wagens was dan weer deze Hermes 6690 en deze trof ik gisteravond aan op de Utrechtseweg:
AfbeeldingIMG_0913 by Milco Oudeboon, on Flickr

Hierna reisde ik achtereenvolgens met lijn 352, lijn C3, de Valleilijn, een intercity die extra trein werd genoemd, een sprinter, een NS-bus en lijn M2 weer naar huis na een leuke dag. Ik hoop dat dit verslag de moeite waard was en ik zal deze en nog meer foto’s binnenkort op mijn website plaatsen! :D
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Gejengel, gepruttel en heuvels in Nijmegen en Arnhem (17 foto's)

Bericht door Daniel »

Leuke plaatjes weer hoor, al zien sommigen wel wat bleekjes...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Gejengel, gepruttel en heuvels in Nijmegen en Arnhem (17 foto's)

Bericht door ZO6176 »

Leuk rondje gemaakt
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Gejengel, gepruttel en heuvels in Nijmegen en Arnhem (17 foto's)

Bericht door umbusko »

Ho ho ho, één ding: Groesbeek lijkt NIET op Limburg. :evil:

Leuk rondje verder! Het begint wel een beetje eng te worden: als ik in Maastricht ben, kom je naar Maastricht; als ik in Nijmegen ben, kom je naar Nijmegen. Was even hoi komen zeggen! :mrgreen:
Henk
Berichten: 74
Lid geworden op: di 28 okt 2008, 21:42
Locatie: Malden

Re: Gejengel, gepruttel en heuvels in Nijmegen en Arnhem (17 foto's)

Bericht door Henk »

Mooie foto's van mijn woonomgeving.

Wat betreft de voormalige lijn Nijmegen-Kleve: Die is slechts op een paar plekken opgebroken (een aantal overwegen en tussen Nijmegen Centraal en Heijendaal) en ligt er dus nog vrijwel in zijn geheel.
Van Groesbeek naar Kranenburg en van Kranenburg naar Kleve kun je met een draisine er overheen fietsen.
Op de plek van het 2e spoor, opgebroken in de jaren '60 (dacht ik), ligt nu het Europa Fietspad van Nijmegen tot Kleve (en in delen nog verder richting Xanten, ook langs een voormalige spoorlijn).
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Gejengel, gepruttel en heuvels in Nijmegen en Arnhem (17 foto's)

Bericht door Stefan »

Mooie foto's Milco, de nieuwe camera doet goed z'n werk! *O*

Overigens, de 5806 van Look is een Lion's City GL, is dus geen 18 maar 18,75 meter lang. (A)
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Henk
Berichten: 74
Lid geworden op: di 28 okt 2008, 21:42
Locatie: Malden

Re: Gejengel, gepruttel en heuvels in Nijmegen en Arnhem (17 foto's)

Bericht door Henk »

umbusko schreef: zo 30 mei 2021, 21:48 Ho ho ho, één ding: Groesbeek lijkt NIET op Limburg. :evil:
:mrgreen:
De Limburgse grens ligt op maar een paar honderd meter afstand van Groesbeek hoor. ;)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Gejengel, gepruttel en heuvels in Nijmegen en Arnhem (17 foto's)

Bericht door Meltrain »

Leuke foto's. :D
Op de Utrechtseweg kon ik nog mooi lijn 51 naar Wageningen op de foto zetten, die hier wordt uitgevoerd met de ex-Veolia Transport 6754. Auw, sorry reizigers! Succes op de rode planken zal ik maar zeggen:
Ja, dat dacht ik ook al bij die foto van de 6680 op lijn 300. :X
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Gejengel, gepruttel en heuvels in Nijmegen en Arnhem (17 foto's)

Bericht door Milco »

Die 6680 trof ik dus toen ik vanuit Ressen terug ging naar Arnhem.......
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten