Hoi, in het staartje van mijn vakantie zaten wat dagen met prachtig weer. Tijd voor wandelingen door bosch en duin en zee en om eens wat oude spoorlijntjes te gaan afwandelen. Vandaag een kleine wandeling van Groesbeek naar het westen, naar het oosten komt zeker weten een andere keer.
Het fraai in de heuvels gelegen Groesbeek ligt aan de in 1865 geopende spoorlijn van Nijmegen naar Kleve, dat niet alleen om topografische, maar ook om strategische redenen niet de allerkortste route volgt. Het was de eerste spoorlijn in Nijmegen, dat dus eerder op het Duitse dan op het Nederlandse net was aangesloten en kreeg in Nijmegen een station nabij het Keizer Karelplein. Groesbeek kreeg ook een station, maar dat sloot in 1934 en het gebouw werd al gesloopt in 1938.
De van 1911 tot 1961 dubbelsporige lijn is wel nog een behoorlijke tijd in gebruik geweest. Omdat in de oorlog de spoorbrug bij Rhenen was vernield was de doorgaande route Amsterdam - Amersfoort - Nijmegen - Duitsland niet meer te gebruiken. Door de fusie van de verschillende spoorbedrijven tot de NS was het ook niet meer nodig twee routes te hebben, al het snelverkeer zou voortaan via Utrecht en Arnhem gaan. De reizigersdienst op deze lijn werd steeds schraler en verder uitgekleed tot in 1991 definitief het doek viel.
Plannen voor reactivering staan nogal wisselend op een hoog of laag pitje: Groesbeek schijnt nogal dwars te liggen in verband met geluidsoverlast. Van Groesbeek naar Duitsland kun je zoals bekend railfietsen: daar hebben sommigen van jullie nog aan meegedaan tijdens het 1-jarig verjaardagsfeesje van OVinNederland (weet je nog? Die tijd dat je nog met meerdere mensen samen mocht komen?)
In deze aflevering een korte wandeling van 5,5 kilometer van Groesbeek naar Mook-Molenhoek. Per bus aangekomen in het centrum van Groesbeek is de spoorlijn al snel gevonden, het is nooit opgeruimd. Er is een fietspad naastgelegd, op de bedding van het voormalige tweede spoor. Het is een populair pad, zeker op een mooie weekenddag als afgelopen zaterdag. Oude spoorlijnen volgen met je fiets heeft als voordeel dat het lekker plat is.
Deze brug lijkt uit het openingsjaar 1865 te dateren. Het oorspronkelijke brugdek is wat vermolmd maar er is een nieuw dek met hekwerk overheen gebouwd.
Vaag te zien bij het begin van de bocht in de verte is hekwerk langs weerszijden van het fietspad. Dat is om klein wild als salamanders naar de onderdoorgangen te leiden die her en der onder het fietspad zijn aangebracht. Naar het schijnt zijn die onderdoorgangen pas gebouwd ná aanleg van het fietspad, waardoor de opening vertraging heeft opgelopen en het de vraag is geweest of het überhaupt wel open mocht van de milieulobby.
Na de overweg in de Biesseltsebaan houdt het fietspad op en loopt er een klein wandelpaadje langs de spoorlijn. Wie goed oplet kan nog wat oude kilometeraanduidingen zonder opschrift zien. In de verbindingen tussen de spoorstaven is het jaartal 1968 te zien, en dit potje bij de overweg Groesbeekseweg bleef ook staan.
Bij deze overweg zijn we ook aangekomen bij de spoorlijn Nijmegen-Venlo, die hier dubbelsporig is en vanaf hier in een ingraving parallel aan de spoorlijn naar Kleve is aangelegd op weg naar Nijmegen (en dus niet andersom, de lijn naar Kleve was er eerder). Een oude wachtpost staat er nog als een getuige van vroegere tijden.
Vanaf hier liep ik naar Mook-Molenhoek, maar ik heb eigenlijk geen foto's meer gemaakt. Het was een klein verslagje, toch danken Wij U weer door de aandacht Ik denk ook dat dit momenteel nog slechts één van de weinige plekken in Nederland is waar oude spoorlijnen nog zo duidelijk aanwezig zijn...
Ardan on Tour #55: Railheritage in de bossen van Groesbeek [7f]
Ardan on Tour #55: Railheritage in de bossen van Groesbeek [7f]
Ik doe ook maar wat
Re: Ardan on Tour #55: Railheritage in de bossen van Groesbeek [7f]
Een mooi verslag .
Re: Ardan on Tour #55: Railheritage in de bossen van Groesbeek [7f]
Herkenbaar terrein! Dat fietspad naar Kleve is echt fantastisch.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Ardan on Tour #55: Railheritage in de bossen van Groesbeek [7f]
Mooie reportage
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Ardan on Tour #55: Railheritage in de bossen van Groesbeek [7f]
Mooi, "mijn" oude spoorlijn, waar ik bijna dagelijks langs en overheen kom op weg naar werk, huis of hardlopend.
Voor de geocachers onder ons: De foto van het bruggetje laat min of meer de plek van een van mijn caches zien.
Aan de ene kant hoop ik ergens dat er ooit weer treinen rijden, maar de stilte en de vergane glorie is wel heel erg mooi.
Met het druk bereden fietspad en de draisine tussen Kranenburg en Groesbeek/Kleve lijkt het me ook niet heel reëel maar je weet maar nooit.
Voor de geocachers onder ons: De foto van het bruggetje laat min of meer de plek van een van mijn caches zien.
Aan de ene kant hoop ik ergens dat er ooit weer treinen rijden, maar de stilte en de vergane glorie is wel heel erg mooi.
Met het druk bereden fietspad en de draisine tussen Kranenburg en Groesbeek/Kleve lijkt het me ook niet heel reëel maar je weet maar nooit.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 75 gasten