Ardan on Tour #55: Railheritage in de bossen van Groesbeek [7f]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Ardan on Tour #55: Railheritage in de bossen van Groesbeek [7f]

Bericht door Ardan »

Hoi, in het staartje van mijn vakantie zaten wat dagen met prachtig weer. Tijd voor wandelingen door bosch en duin en zee en om eens wat oude spoorlijntjes te gaan afwandelen. Vandaag een kleine wandeling van Groesbeek naar het westen, naar het oosten komt zeker weten een andere keer.

Het fraai in de heuvels gelegen Groesbeek ligt aan de in 1865 geopende spoorlijn van Nijmegen naar Kleve, dat niet alleen om topografische, maar ook om strategische redenen niet de allerkortste route volgt. Het was de eerste spoorlijn in Nijmegen, dat dus eerder op het Duitse dan op het Nederlandse net was aangesloten en kreeg in Nijmegen een station nabij het Keizer Karelplein. Groesbeek kreeg ook een station, maar dat sloot in 1934 en het gebouw werd al gesloopt in 1938.
De van 1911 tot 1961 dubbelsporige lijn is wel nog een behoorlijke tijd in gebruik geweest. Omdat in de oorlog de spoorbrug bij Rhenen was vernield was de doorgaande route Amsterdam - Amersfoort - Nijmegen - Duitsland niet meer te gebruiken. Door de fusie van de verschillende spoorbedrijven tot de NS was het ook niet meer nodig twee routes te hebben, al het snelverkeer zou voortaan via Utrecht en Arnhem gaan. De reizigersdienst op deze lijn werd steeds schraler en verder uitgekleed tot in 1991 definitief het doek viel.
Plannen voor reactivering staan nogal wisselend op een hoog of laag pitje: Groesbeek schijnt nogal dwars te liggen in verband met geluidsoverlast. Van Groesbeek naar Duitsland kun je zoals bekend railfietsen: daar hebben sommigen van jullie nog aan meegedaan tijdens het 1-jarig verjaardagsfeesje van OVinNederland (weet je nog? Die tijd dat je nog met meerdere mensen samen mocht komen?)

In deze aflevering een korte wandeling van 5,5 kilometer van Groesbeek naar Mook-Molenhoek. Per bus aangekomen in het centrum van Groesbeek is de spoorlijn al snel gevonden, het is nooit opgeruimd. Er is een fietspad naastgelegd, op de bedding van het voormalige tweede spoor. Het is een populair pad, zeker op een mooie weekenddag als afgelopen zaterdag. Oude spoorlijnen volgen met je fiets heeft als voordeel dat het lekker plat is.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze brug lijkt uit het openingsjaar 1865 te dateren. Het oorspronkelijke brugdek is wat vermolmd maar er is een nieuw dek met hekwerk overheen gebouwd.
Afbeelding

Vaag te zien bij het begin van de bocht in de verte is hekwerk langs weerszijden van het fietspad. Dat is om klein wild als salamanders naar de onderdoorgangen te leiden die her en der onder het fietspad zijn aangebracht. Naar het schijnt zijn die onderdoorgangen pas gebouwd ná aanleg van het fietspad, waardoor de opening vertraging heeft opgelopen en het de vraag is geweest of het überhaupt wel open mocht van de milieulobby.
Afbeelding

Na de overweg in de Biesseltsebaan houdt het fietspad op en loopt er een klein wandelpaadje langs de spoorlijn. Wie goed oplet kan nog wat oude kilometeraanduidingen zonder opschrift zien. In de verbindingen tussen de spoorstaven is het jaartal 1968 te zien, en dit potje bij de overweg Groesbeekseweg bleef ook staan.
Afbeelding

Bij deze overweg zijn we ook aangekomen bij de spoorlijn Nijmegen-Venlo, die hier dubbelsporig is en vanaf hier in een ingraving parallel aan de spoorlijn naar Kleve is aangelegd op weg naar Nijmegen (en dus niet andersom, de lijn naar Kleve was er eerder). Een oude wachtpost staat er nog als een getuige van vroegere tijden.
Afbeelding

Vanaf hier liep ik naar Mook-Molenhoek, maar ik heb eigenlijk geen foto's meer gemaakt. Het was een klein verslagje, toch danken Wij U weer door de aandacht :) Ik denk ook dat dit momenteel nog slechts één van de weinige plekken in Nederland is waar oude spoorlijnen nog zo duidelijk aanwezig zijn...
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15321
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Ardan on Tour #55: Railheritage in de bossen van Groesbeek [7f]

Bericht door ODRAIL »

Een mooi verslag ;) .
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Ardan on Tour #55: Railheritage in de bossen van Groesbeek [7f]

Bericht door umbusko »

Herkenbaar terrein! Dat fietspad naar Kleve is echt fantastisch. :D
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ardan on Tour #55: Railheritage in de bossen van Groesbeek [7f]

Bericht door Daniel »

Mooie reportage :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Henk
Berichten: 74
Lid geworden op: di 28 okt 2008, 21:42
Locatie: Malden

Re: Ardan on Tour #55: Railheritage in de bossen van Groesbeek [7f]

Bericht door Henk »

Mooi, "mijn" oude spoorlijn, waar ik bijna dagelijks langs en overheen kom op weg naar werk, huis of hardlopend.
Voor de geocachers onder ons: De foto van het bruggetje laat min of meer de plek van een van mijn caches zien.

Aan de ene kant hoop ik ergens dat er ooit weer treinen rijden, maar de stilte en de vergane glorie is wel heel erg mooi.
Met het druk bereden fietspad en de draisine tussen Kranenburg en Groesbeek/Kleve lijkt het me ook niet heel reëel maar je weet maar nooit.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten