De twaalf impopulairste stations van 't land #4: Dalen

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

De twaalf impopulairste stations van 't land #4: Dalen

Bericht door Daniel »

Nu we weer niet-noodzakelijk mogen reizen, maar nog wel gevraagd worden niet de drukte op te zoeken, werd het idee geboren een klein serietje reisjes te maken naar plekken waarover wat te vertellen valt. In deze serie bezoek ik de twaalf impopulairste stations van Nederland, ofwel het minst gebruite station in elke provincie. Geeft gelijk een leuke extra uitdaging, want zie maar eens de aantallen te vinden in provincies waar niet alleen NS komt.

In deze vierde aflevering reisde ik, nu ik voor deel drie toch al in het oosten was, verder langs de oostgrens om op een plek te belanden waar de reizigersaantallen kennelijk de naam van het station volgen. In dit deel dus het minst gebruikte station van de provincie Drenthe: je raad het al... Dalen! ;)
Afbeelding

Dalen is een stationnetje van het type wachtruimte met een bord erop. Het stationnetje werd in 1970 al eens gesloten, maar in 1987 weer heropend om later door verzet uit het dorp nipt weer aan sluiting te ontkomen...
Afbeelding

Het dorpje Dalen, waarin het station overigens nogal excentrisch ligt, heeft de uurlijkse trein als enige echte ontsluiting naast een alleen in de spitsuren rijdende bus (die wel meer centraal door het dorp komt). Nu gaat het hier wel om een dorp dat vooral een hoop grote luxe huizen telt, niet typisch een plaats die veel OV-reizigers oplevert.
Dat blijkt ook wel uit de reizigersaantallen. Op basis van de aantallen in- en uitstappers in 2017 die bij de provincie Drenthe te vinden waren telde het stationnetje gemiddeld 154 in- en uitstappers per dag, ofwel 77 reizigers.

Alle voorzieningen op dit stationnetje laten zich dan ook op een plaatje vangen...
Afbeelding

En tja, van de stationsomgeving verwacht je nou ook niet direct veel reizigers als je dat zo bekijkt...
Afbeelding

Afbeelding

...aan de andere kant van het spoor al helemaal niet ;) ...
Afbeelding

Voor sommige omwonenden ligt het station echter letterlijk in de achtertuin. Misschien maar goed ook dat er zo weinig reizigers zijn, want heel veel privacy heb je zo ook niet...
Afbeelding

Niet lang na die laatste foto begonnen de overwegbellen alweer te rinkelen en kwam de trein richting Zwolle er al weer aan. Hoog tijd om dus weer te vertrekken, want anders zou ik er nog een uur mogen doorbrengen. Al ging het ook maar net goed eigenlijk, want toen ik (nog voor het laatste plaatje) weer in wilde checken bleek ik nog niet uitgecheckt. En Arriva-paaltjes hebben als nadeel dat je altijd een minuut moet wachten, een ander paaltje gebruiken helpt hier niet...
Afbeelding

De trein werd overigens met gemak gehaald, dus het werd alsnog een prima reis huiswaarts. Zondag weer een nieuwe aflevering, dan reizen we af naar een plek die gedeeltelijk een naamgenoot aan de andere kant van de Noordzee heeft...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #4: Dalen

Bericht door Meltrain »

Wederom een leuk verslag. :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1961
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #4: Dalen

Bericht door Anne »

Weer benieuwd naar het verslag van het volgende station.

Bij het zien van foto 2 vraag ik mij af of je nog naar de bagagekluizen hebt gezocht (A)
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #4: Dalen

Bericht door trolly »

Anne schreef: wo 02 jun 2021, 22:36 Weer benieuwd naar het verslag van het volgende station.
Ben ook benieuwd. Wordt dat Klimmen?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #4: Dalen

Bericht door umbusko »

Leuk weer! :Y
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15321
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #4: Dalen

Bericht door ODRAIL »

Een leuk verslag ;) .
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3014
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #4: Dalen

Bericht door nvdw »

Ik gok alvast even op Rilland-Bath.

Verder: _O_
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #4: Dalen

Bericht door Vinny »

Pittoreske omgeving :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #4: Dalen

Bericht door TLP »

Zeker een leuke plek om eens op vakantie te gaan, bedankt voor dit inkijkje! :)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten