De twaalf impopulairste stations van 't land #5: Rilland-Bath
Geplaatst: zo 06 jun 2021, 11:56
Nu we weer niet-noodzakelijk mogen reizen, maar nog wel gevraagd worden niet de drukte op te zoeken, werd het idee geboren een klein serietje reisjes te maken naar plekken waarover wat te vertellen valt. In deze serie bezoek ik de twaalf impopulairste stations van Nederland, ofwel het minst gebruite station in elke provincie. Geeft gelijk een leuke extra uitdaging, want zie maar eens de aantallen te vinden in provincies waar niet alleen NS komt.
In deze vijfde aflevering reisde ik naar een uithoek. Zowel van het land als van de provincie trouwens. Dat bracht me op het minst gebruikte station van de provincie Zeeland: Rilland-Bath. Een klassiek gevalletje bajonetligging...
Was het perron nog niet af of ik kwam dit tegen, welke lolbroek is hier nu weer bezig geweest Ardan toevallig?
Station Rilland-Bath is één van de schaarse stations die vernoemd is naar twee plaatsen, maar in geen van beide ligt. We bevinden ons hier namelijk in het gehuchtje Stationsbuurt...
...maar na een klein wandelingetje in zuidelijke richting was er dan zicht op Rilland. Bath ligt nog een stuk verder van het station af, zo ver dat je bijna zou afvragen waarom het station niet Rilland-Krabbendijke heeft ofzo...
Maargoed, Stationsbuurt dus. Met spoorzicht in wat een van de smalste stukjes land in Nederland is. Op de achtergrond is de dijk al te zien waarachter (na wat weiland) de Oosterschelde ligt en Bath ligt al aan de Westerschelde...
Je verwacht het niet, maar de Haltestraat in Stationsbuurt leidde me weer terug naar het station. Wat een drukte hier...
Aldaar aangekomen viel m'n oog op een voorziening waaraan je dan weer niet zoveel hebt: een vervallen bushalte...
Alle voorzieningen van Rilland-Bath bevinden zich bij spoor 1 zoals hier te zien. En op zich ook wel zeldzaam op zo'n klein stationnetje dat ze zelfs een bord hebben opgehangen om de fietsenstalling te kunnen vinden. Alsof je die op dit enorme station anders over het hoofd zou zien
Tussen 2018 en 2019 blijkt de halve reiziger die dit station kende overleden te zijn aan de gevolgen van het halveren, da's niet zo gezond immers. Zodoende daalde het aantal in- en uitstappers van 465 naar 464 en zijn er nog 232 reizigers over dus
Voor een station met zo weinig reizigers wordt het meer dan uitstekend bediend met een halfuursdienst van de IC Amsterdam - Vlissingen, die toevallig net weer langs kwam...
Niet veel later kwam ook de IC richting Amsterdam langs, waarmee we dit bruisende plaatsje verlaten werd. Op de terugweg werd nog een stop gemaakt op het volgende impopulaire station wat ik in de volgende aflevering, die woensdag verschijnt, bezoek. Een stationnetje wat in z'n korte bestaan al drie namen gehad heeft, zeer benieuwd of jullie die ook al weten te raden
In deze vijfde aflevering reisde ik naar een uithoek. Zowel van het land als van de provincie trouwens. Dat bracht me op het minst gebruikte station van de provincie Zeeland: Rilland-Bath. Een klassiek gevalletje bajonetligging...
Was het perron nog niet af of ik kwam dit tegen, welke lolbroek is hier nu weer bezig geweest Ardan toevallig?
Station Rilland-Bath is één van de schaarse stations die vernoemd is naar twee plaatsen, maar in geen van beide ligt. We bevinden ons hier namelijk in het gehuchtje Stationsbuurt...
...maar na een klein wandelingetje in zuidelijke richting was er dan zicht op Rilland. Bath ligt nog een stuk verder van het station af, zo ver dat je bijna zou afvragen waarom het station niet Rilland-Krabbendijke heeft ofzo...
Maargoed, Stationsbuurt dus. Met spoorzicht in wat een van de smalste stukjes land in Nederland is. Op de achtergrond is de dijk al te zien waarachter (na wat weiland) de Oosterschelde ligt en Bath ligt al aan de Westerschelde...
Je verwacht het niet, maar de Haltestraat in Stationsbuurt leidde me weer terug naar het station. Wat een drukte hier...
Aldaar aangekomen viel m'n oog op een voorziening waaraan je dan weer niet zoveel hebt: een vervallen bushalte...
Alle voorzieningen van Rilland-Bath bevinden zich bij spoor 1 zoals hier te zien. En op zich ook wel zeldzaam op zo'n klein stationnetje dat ze zelfs een bord hebben opgehangen om de fietsenstalling te kunnen vinden. Alsof je die op dit enorme station anders over het hoofd zou zien
Tussen 2018 en 2019 blijkt de halve reiziger die dit station kende overleden te zijn aan de gevolgen van het halveren, da's niet zo gezond immers. Zodoende daalde het aantal in- en uitstappers van 465 naar 464 en zijn er nog 232 reizigers over dus
Voor een station met zo weinig reizigers wordt het meer dan uitstekend bediend met een halfuursdienst van de IC Amsterdam - Vlissingen, die toevallig net weer langs kwam...
Niet veel later kwam ook de IC richting Amsterdam langs, waarmee we dit bruisende plaatsje verlaten werd. Op de terugweg werd nog een stop gemaakt op het volgende impopulaire station wat ik in de volgende aflevering, die woensdag verschijnt, bezoek. Een stationnetje wat in z'n korte bestaan al drie namen gehad heeft, zeer benieuwd of jullie die ook al weten te raden