Ardan on Tour #56: Railheritage bij 's-Hertogenbosch [9f]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Ardan on Tour #56: Railheritage bij 's-Hertogenbosch [9f]

Bericht door Ardan »

Hoi, Ardan had twee weken vakantie in mei en hij besloot daarom wandelen, natuur en spoor te combineren en zo wat ouwe wandelbare spoorlijntjes af te strepen.
21 mei was weer typisch zo'n dag zoals we die zo veel hebben gehad afgelopen voorjaar: bij vlagen best aardig, maar ook vol echte plensbuien. Nou houdt dat mij niet zo snel tegen, dus ik toog naar 's-Hertogenbosch om iets te bijzonders te gaan bekijken: de Moerputtenbrug in de Halvezolenlijn.

De Halvezolenlijn, zoals de Langstraatspoorweg wel eens werd genoemd door de schoenenindustrie langs de lijn, liep van 's-Hertogenbosch naar Vage Zwaluwe en is aangelegd tussen 1886 en 1890. Het personenvervoer is in 1950 beëindigd, het goederenvervoer grotendeels in 1972, op het stuk van Gare Zwaluwen tot Geertruidenberg/Oosterhout na. Dat is nog altijd in gebruik voor goederen.

Het baanvak van 's-Hertogenbosch naar Vlijmen is in 1890 als laatste deel geopend. Hier ligt het natuurgebied De Moerputten. Het gebied is onderdeel van de verdedigingslinie rond 's-Hertogenbosch en moest onder water gezet kunnen worden. Een spoordijk dwars door dit gebied kon dus niet, en daarom is er een grote inundatiebrug gebouwd. En die brug is er nog steeds, opgeknapt en wel, en te bewandelen. Daar moest ik natuurlijk eens heen *O*

Na een kort busritje in 's-Hertogenbosch en het afwachten van een zondvloed ging ik de wandeling beginnen van bushalte Vlijmenseweg naar Vlijmen. Via de Deutersestraat kom je op een gegeven moment het baanlichaam tegen, waar wachtpost 39 nog altijd staat.
Afbeelding

Een klein stukje verder kun je de spoordijk op, dat tegenwoordig een kaarsrecht kiezelpad is.
Afbeelding

Hier en daar is er een zijpaadje de dijk af, waar vlonderpaadjes door dit natte gebied van de Moerputten kronkelen.
Afbeelding

En na een korte wandeling kom je dan aan bij het klapstuk: de 600 meter lange Moerputtenbrug! In 2011 is de brug opgeknapt geopend als voetgangersbrug.
Afbeelding

Aan de noordzijde zijn de 35 pijlers breed genoeg voor dubbelspoor, al is de lijn altijd enkelsporig gebleven hier.
Afbeelding

Afbeelding

Er ligt alleen spoor over de brug. Na de brug houdt het weer op en begint er weer een kiezelpad.
Afbeelding

Hier en daar heb je een mooi doorkijkje naar het vlakke landschap, vol met bloemen in dit jaargetijde.
Afbeelding

En een eindje verderop blijkt deze Moerputtenbrug ook nog een broertje te hebben: de Venkantbrug.
Afbeelding

Het begon weer te regenen, ik wandelde door naar Vlijmen waar ik een bus terug naar 's-Hertogenbosch pakte.

Ik hoop dat jullie weer wat nieuws hebben gezien! Het kan hier behoorlijk druk zijn tot vlak na de Moerputtenbrug, ik heb soms een tijdje moeten wachten om foto's te kunnen maken zonder mensen erop. Bij de ingang van het natuurgebied staan zelfs dranghekken langs de weg zodat er niet te veel auto's kunnen parkeren en het te druk wordt!

Wij danken U weer voor de aandacht :)
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ardan on Tour #56: Railheritage bij 's-Hertogenbosch [9f]

Bericht door Daniel »

Ow, dat was korter dan verwacht... Maar leuk verslagje weer!
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Ardan on Tour #56: Railheritage bij 's-Hertogenbosch [9f]

Bericht door waldo79 »

Prachtige omgeving. Tja, dat is zowat mijn achtertuin.
Als het niet zulk regenachtig weer was geweest had je vanaf het station kunnen wandelen naar je startpunt.
ZO6176
Donateur
Berichten: 5977
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Ardan on Tour #56: Railheritage bij 's-Hertogenbosch [9f]

Bericht door ZO6176 »

Nooit geweten dat die bruggen er nog lagen. Ben zelf niet zo op de hoogte van spoorhistorie
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ardan on Tour #56: Railheritage bij 's-Hertogenbosch [9f]

Bericht door Suus »

Als je van spoorhistorie houdt kan ik zeker de Atlas van verdwenen spoorlijnen in Nederland aanbevelen. Vorig jaar voor mijn verjaardag gekregen, echt een prachtig boek _O_

En dit is een prachtig verslag van een van de in het boek besproken lijnen. Je fotokwaliteit gaat er de laatste tijd flink op vooruit Ardan :pos:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Willem
Berichten: 135
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 17:40

Re: Ardan on Tour #56: Railheritage bij 's-Hertogenbosch [9f]

Bericht door Willem »

Is er geen Arriva o.i.d. die brood ziet in het opnieuw laten rijden van treinen tussen ''s-Hertogenbosch en Waalwijk (verder is zinloos), net zoals een aantal jaar geleden met Veendam en eventueel Stadskanaal, is gebeurd?
teun
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Ardan on Tour #56: Railheritage bij 's-Hertogenbosch [9f]

Bericht door teun »

Op eigen initiatief nooit, en ik denk dat je in Brabant ook niet echt op de provincie hoeft te wachten... -0-
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Ardan on Tour #56: Railheritage bij 's-Hertogenbosch [9f]

Bericht door umbusko »

Ik zou zweren dat ik soortgelijke foto's van die bruggen al eens heb gezien, maar als het niet hier op het forum was weet ik ook niet waar. Leuk verslagje, dank! :)
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Ardan on Tour #56: Railheritage bij 's-Hertogenbosch [9f]

Bericht door waldo79 »

Willem schreef: ma 07 jun 2021, 15:44 Is er geen Arriva o.i.d. die brood ziet in het opnieuw laten rijden van treinen tussen ''s-Hertogenbosch en Waalwijk (verder is zinloos), net zoals een aantal jaar geleden met Veendam en eventueel Stadskanaal, is gebeurd?
Er ligt niets aan bruikbare infra. Dus dat gaat hem niet worden. Tussen Veendam en Stadskanaal ligt nog spoor.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Ardan on Tour #56: Railheritage bij 's-Hertogenbosch [9f]

Bericht door Meltrain »

Mooi verslag. :D
Willem schreef: ma 07 jun 2021, 15:44 Is er geen Arriva o.i.d. die brood ziet in het opnieuw laten rijden van treinen tussen ''s-Hertogenbosch en Waalwijk (verder is zinloos), net zoals een aantal jaar geleden met Veendam en eventueel Stadskanaal, is gebeurd?
Zoals Ardan ook al zegt, ligt er alleen tussen Lage Zwaluwe en Geertruidenberg / Oosterhout West nog (bruikbaar) spoor. Je zou daar een LINT kunnen laten pendelen, maar het aantal reizigers past ook wel in een midibus. :X
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten