De twaalf impopulairste stations van 't land #6: Hardinxveld Blauwe Zoom

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

De twaalf impopulairste stations van 't land #6: Hardinxveld Blauwe Zoom

Bericht door Daniel »

Nu we weer niet-noodzakelijk mogen reizen, maar nog wel gevraagd worden niet de drukte op te zoeken, werd het idee geboren een klein serietje reisjes te maken naar plekken waarover wat te vertellen valt. In deze serie bezoek ik de twaalf impopulairste stations van Nederland, ofwel het minst gebruikte station in elke provincie. Geeft gelijk een leuke extra uitdaging, want zie maar eens de aantallen te vinden in provincies waar niet alleen NS komt.

In dit zesde deel gaan we weer verder de gedecentraliseerde lijntjes op wat mij bracht op het minst gebruikte station van de provincie Zuid-Holland: Hardinxveld Blauwe Zoom...
Afbeelding

Behalve dat het het impopulairste station van Zuid-Holland is heeft dit station nog wel meer bijzonderheden. Zo heette het in de oorspronkelijke plannen nog "Giessendam West", maar werd het geopend met de naam "Blauwe Zoom" naar de naastgelegen nieuwbouwwijk. Korte tijd na opening vond echter een bijzondere hernoeming naar "Hardinxveld Blauwe Zoom" plaats, terwijl het station in de kern Giessendam van de gemeente Hardinxveld-Giessendam gelegen is.

Maargoed, het station ligt dus midden tussen de nieuwbouw. In het oudere deel van de omliggende wijk werd begin dit jaar ook een ontsluiting per bus gerealiseerd door de toevoeging van een flinke lus aan buurtbus 706 die daarbij ook een halte bij station Blauwe Zoom kreeg...
Afbeelding

Ik bezocht dit stationnetje in de Bible-belt op een zondag, dus vanzelfsprekend was de omgeving uitgestorven...
Afbeelding

Zoals je wel vaker ziet bij de recentere stationnetjes in Nederland is ook Blauwe Zoom naar een best behoorlijk hoge standaard gebracht. Niet zomaar een perronnetje langs het spoor, maar ook met aandacht voor de omgeving. Zo heeft dit stationnetje dus een heus pleintje waaraan zo ongeveer alle voorzieningen liggen...
Afbeelding

De bijzonderheid aan dit pleintje is dan weer dat het tegelijk de brug is over een kolkende rivier :mrgreen: en daarmee de toegang tot het station geeft. Duidelijk zichtbaar is dat dit een van de enkelsporige nieuwe stationnetjes op de MerwedeLingelijn is en van al die stations is het ook wel het minst in het OV-netwerk opgenomen. De andere nieuwe stations vormen bijvoorbeeld meer een knooppunt of zorgen, zoals in Boven-Hardinxveld, voor een ontsluiting die voorheen door een buslijn plaatsvond.
Zodoende heeft Hardinxveld Blauwe Zoom ook maar 134 in- en uitstappers per dag, ofwel 67 reizigers.
Afbeelding

Naast het in mindere mate in het OV-netwerk opgenomen zijn van dit station zal ook de frequentie wel een rol spelen: als enige station op het westelijk deel van de MerwedeLingelijn wordt Blauwe Zoom slechts 2x/uur per richting bediend op alle dagen van de week. Dat gebeurt door de stoptrein tussen Dordrecht en Geldermalsen, de tussenliggende treinen van/naar Gorinchem zouden namelijk hun kering daar niet meer halen met een extra stop tussendoor.
Wat dan wel weer lukt op dit station is lekker tot rust komen. Wat een uitzicht!
Afbeelding

En een handige bijkomstigheid: vanaf het perron kan je mooie plaatjes van de aankomende trein in 't groen schieten. Waarna het dan wel weer even rennen was om 'm te halen. Immers, je moet toch wel alle moeite doen om via Sliedrecht (met een overstap op de 388) iets van twee minuten eerder in Utrecht te zijn dan via Gorinchem (met overstap op de 387) :lol:
Afbeelding

Tot zover weer deze aflevering. We zijn op de helft, dus langzaam aan blijven er met name stations wat meer uit de buurt over. Zondag weer een verse aflevering, eentje die met dank aan jullie reacties op de eerdere delen nog precies op tijd even aangepast kon worden. Wat er nog een leukere van maakte ook trouwens. Maar dat zien jullie vanzelf in het weekend.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Etienne
Donateur
Berichten: 7908
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #6: Hardinxveld Blauwe Zoom

Bericht door Etienne »

Leuk verslag weer
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #6: Hardinxveld Blauwe Zoom

Bericht door umbusko »

Weinig blauws te zien in Blauwe Zoom op de lucht na. ;) Maar wel weer vermakelijk. Ik gok voor de volgende keer op Vierlingsbeek. :p
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #6: Hardinxveld Blauwe Zoom

Bericht door ZO6176 »

Wederom een mooi verslag.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #6: Hardinxveld Blauwe Zoom

Bericht door nvdw »

Daniel schreef: wo 09 jun 2021, 22:01Naast het in mindere mate in het OV-netwerk opgenomen zijn van dit station zal ook de frequentie wel een rol spelen
Dat ook. Verder is het achterland niet zo heel groot en daarvan ligt ook een heel groot deel in de invloedssfeer van ‘Hardinxveld Centraal’, waar je wel 4x/uur een trein hebt. Dat is ook de redding voor station Boven-Hardinxveld: voor een kwartierdienst komen de mensen wel van verder fietsen (ook uit Giessenburg).

Ik ben er ooit eens uit- en ingestapt, bedenk ik me nu; ik moest toen op een avond bij de naastgelegen rijschool zijn. Maak ik toch deel uit van een select gezelschap ;)
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #6: Hardinxveld Blauwe Zoom

Bericht door Daniel »

Het ligt zo westelijk dat een deel zelfs in de invloedssfeer van station Sliedrecht ligt vermoedelijk.
Boven-Hardinxveld heeft als voordeel ook dat het vanuit de kern zelf makkelijker bereikbaar is dan Hardinxveld-Giessendam. En wie vroeger daar de bus naar Gorinchem nam zal nu de trein pakken, dan is via Hardinxveld-Giessendam reizen nogal om.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #6: Hardinxveld Blauwe Zoom

Bericht door ODRAIL »

Een leuk verslag ;) .
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten