mb90 on Tour #118: Zomervakantie in vooral het Groninger land (44 foto's)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

mb90 on Tour #118: Zomervakantie in vooral het Groninger land (44 foto's)

Bericht door mb90 »

Het is alweer even geleden en de aankomende zomervakantie (deels weer in eigen land) staat alweer bijna voor de deur, maar mijn zomervakantie van vorig jaar door vooral de provincies Friesland en Groningen wil ik jullie echter niet onthouden. ;) Nadat ik bij het vorige deel in Friesland bleef (zie: viewtopic.php?f=56&t=16178), ga ik in dit deel verder met een paar dagen in Groningen om daarna via een terugweg door het oosten van ons land naar huis te gaan.

Of het toeval was, weet ik niet, maar net nadat ik de provinciegrens met Friesland overstak begon de zon te schijnen en kwam al vrij snel deze GTW voorbij:
Afbeelding

Via de provinciale weg reed ik daarna verder naar Groningen en zag ik net voorbij Zuidhorn dat Qlink lijn 2 eraan zou komen. Op deze rit reed ook nog eens een nieuwere elektrische Citea dan de gebruikelijke Qlink groene Citea's:
Afbeelding

Bij Zuidhorn ligt ook het Van Starkenborghkanaal. Via een mooie brug passeert de spoorlijn Leeuwarden - Groningen dit kanaal. Hier te zien met een GTW opweg naar Leeuwarden:
Afbeelding

Verder rijdend naar Groningen kwam ik ook nog een van de twee minder nieuwe Ebusco's uit deze concessie van Qbuzz tegen en deze kon ik na wat avondeten en inkopen voor de komende dagen mooi vastleggen in het westelijke deel van de stad op lijn 39:
Afbeelding

Na een rit over de bouwput die maar niet wil vlotten (de Ringweg Zuid van Groningen) kwam ik net ten oosten van de stad mijn hotel tegen en was het daarna tijd voor een lekkere avondwandeling. In Waterhuizen ging het net goed voor een foto net na een kruising der GTW's:
Afbeelding

De volgende dag was het tijd om het noordoosten van de provincie te verkennen, maar voor de eerste foto's bleef ik nog in de buurt. Terwijl de camera ingesteld stond op een schaduwfoto kwam toch nog het zonnetje door en zo is deze Qlink blauwe Heuliez op een wat te lichte foto te zien in Middelbert als lijn 5 naar Harkstede:
Afbeelding

En zoals je dan altijd zult zien werd de wolkenlotto voor de volgende foto in Tersluis verloren en zien we hier dus zonder zonlicht deze Heuliez 7420 als lijn 5 naar Tersluis voorbij komen:
Afbeelding

Daarna werd het ook gelijk heel rap donker en kwam er een flinke plensbui over. Achter deze bui aan reed ik richting Delfzijl om onderweg te stoppen in Eenum (vlakbij Loppersum). Met de wegtrekkende bui in de verte brak hier het zonnetje weer door en zo kon met wel wat tegenlicht deze GTW op de foto die wegrijdt van deze bui:
Afbeelding

De volgende foto zal misschien wat bekend voorkomen en dat kan kloppen, want deze foto heeft ook meegedaan aan de zomerfotowedstrijd van dit forum. ;) Hier kwam deze GTW onder een dreigende lucht voorbij opweg naar Delfzijl met de skyline van Loppersum achter zich:
Afbeelding

Daarna ging ik verder naar het noorden, want ik wilde wat treinen nabij de Eemshaven vastleggen en daar zit wat planwerk bij aangezien deze maar een paar keer per dag rijden. Onderweg werd er bij het station van Warffum nog een tussenstop gemaakt voor een kruising der GTW's:
Afbeelding

Met een deel van de skyline van de Eemshaven in beeld (de windmolens met de Goliath ertussen) kwam de rechter GTW van de vorige foto bij Roodeschool weer terug uit de al genoemde Eemshaven:
Afbeelding

Met zo'n anderhalf uur tot de volgende trein in de Eemshaven ging ik daarna even kijken bij de Waddenzeekust. Tussen de schapen kon ik daar genieten van het fraaie uitzicht over zee met het Duitse waddeneiland Borkum wat in de verte te zien is:
Afbeelding

Ik ben de schaapjes daarna maar niet gaan tellen, want anders was ik mooi te laat voor de volgende foto, want het was al snel weer tijd voor de volgende GTW die hier net vertrokken is van het meest noordelijke station van het land met rechts uitzicht op de industrie van de Eemshaven en links op de zee met wat schepen van en naar Borkum:
Afbeelding

Na nog wat uitwaaien langs deze kust ging ik via de kleine dorpjes tussen de Eemshaven en Delfzijl weer terug naar mijn hotel. Onderweg werd er in Bierum nog even een wat langere tussenstop gemaakt om dit busje van lijn 41 op de foto te zetten:
Afbeelding

De volgende dag (zondag 12 juli) was het tijd voor weer een rondje door de provincie, maar eerst maakte ik even een uitstapje naar Drenthe. Qlink 5 komt namelijk ook in deze provincie en zo was deze Heuliez te zien naast hunebed D9 in Annen:
Afbeelding

Aangezien de stad Groningen vrij dicht langs de provinciegrens ligt, komt ook Qlink 4 in de provincie Drenthe. In Roden is daarom deze Heuliez 7432 te zien:
Afbeelding

Terug in de provincie Groningen kwam ik uit in Hoogkerk. Daar kwam deze stads Citea als lijn 8 voorbij over deze Zuiderweg waarbij links het dorp zelf te zien is en het rechts een stuk landelijker oogt:
Afbeelding

Bij de spoorlijn in Hoogkerk had ik bij meerdere pogingen minder geluk in de wolkenlotto. Gelukkig kon ik tussendoor nog lekker relaxen langs de nabij gelegen recreatieplas, dus het extra wachten was geen straf. Dit is uiteindelijk de meest zonnige foto geworden van een GTW opweg naar Groningen:
Afbeelding
Dit is ook een van de redenen om deze zomer weer terug te gaan naar Groningen, om deze foto nog over te doen met meer zon. :p

Na al deze pogingen was het tijd om even naar de oostkant van de provincie te gaan en zo kwam ik uit in de omgeving van Zuidbroek. Hier was men op dat moment (al was dat uiteraard niet op deze zondag het geval) bezig met werkzaamheden voor verschillende windturbines, dus deze fotolocatie zal er deze zomer wel heel anders uit gaan zien. Daardoor was de oorspronkelijk bedachte locatie al niet meer bruikbaar, maar deze locatie nog net wel. Nog zonder deze turbines kwam hier dus deze GTW opweg naar Veendam voorbij:
Afbeelding

Op de terugweg naar mijn hotel maakte ik nog een tussenstop bij het inmiddels gesloten station Sappemeer Oost. Daar kwam deze Wiederlinie GTW voorbij opweg naar Groningen:
Afbeelding

Na wat relaxen op m'n zonnige balkon was het ook deze avond nog even tijd voor een avondwandeling. Langs mijn hotel komt 1x per uur lijn 76 van Qbuzz. Na op de andere ritten alleen maar 12m bussen gezien te hebben was het op deze rustige zondagavond tijd voor een gelede Citaro. Voor de foto een leuke afwisseling 8-) :
Afbeelding

De volgende morgen was ik vroeg uit de veren voor een foto van de eerste rit van de dag naar de Eemshaven. De dag begon bij m'n hotel nog met een nevelig zonnetje wat op de N46 ten noorden van de stad Groningen over ging in mist. Vlak bij de Eemshaven werd dit echter wat optrekkende bewolking en zo werd deze foto helaas niet zo zonnig als gedacht en gaat ook deze foto de komende zomer nog over (met dan waarschijnlijk wel een blauwe GTW):
Afbeelding

In de Eemshaven zelf rijdt in de spitsuren 2x per uur een buslijn vanuit de stad Groningen, lijn 160. Hier te zien met deze Citaro:
Afbeelding

Wat ik later doorkreeg is dat deze bussen na lijn 160 verder gaan als lijn 45 naar Loppersum. Zo trof ik in het inmiddels veel zonnigere 't Zandt een Ebusco op lijn 45 die ik dus eerder die ochtend ook al op lijn 160 zag:
Afbeelding

Aangezien ze in deze periode nog niet in het weekend reden was het daarna tijd voor een nieuwe Mercedes Capacity op Qlink 6. In Appingedam trof ik daarom deze Capacity 3412 als lijn 6 naar Delfzijl:
Afbeelding

Vanuit Appingedam reed ik daarna richting de A7 en zat ik een tijdlang achter de bus op lijn 119 naar Winschoten. Bij het fotogenieke station van Scheemda was er een wat langere stop ingepland en zo kon deze bus hier mooi op de foto:
Afbeelding

Bij dit stationnetje zag ik ook dat er weer een Wiederlinie GTW opweg was naar Duitsland. Nadat de foto hiervan bij dit station niet helemaal naar wens was kon ik deze via de A7 nog mooi inhalen en in de lege polder tussen Winschoten en Bad Nieuweschans nog mooi op de foto zetten:
Afbeelding

Dit bracht mij op het idee om nog verder te rijden naar onze oosterburen voor een foto van de volgende GTW. Dat was geen Wiederlinie GTW, maar de gewone 346 die hier opweg naar Weener voorbij komt:
Afbeelding

Net terug in Nederland kon deze 346 in Bad Nieuweschans bij de oversteek over de Westerwoldse Aa nog een keer op de foto:
Afbeelding

Na een rondje rondom en wat luieren langs het Oldambtmeer kon deze Citaro als lijn 17 op de foto:
Afbeelding

En werd er daarna weer teruggereden naar de lege polder tussen Winschoten en Bad Nieuweschans om daar de drone even uit te laten. Daarmee was de leegte in deze polder goed te zien, terwijl er ook een GTW opweg naar Groningen langskwam:
Afbeelding

Terug op de Groningse bodem kwam ik op de terugweg naar mijn hotel ook nog een van de toen nog 2 rondrijdende waterstofbussen in deze provincie tegen. Dit is de 3028 op de Eexterbrug in Scheemda die als lijn 119 opweg is naar Winschoten:
Afbeelding

De allerlaatste foto van de dag komt uit uit Engelbert, waar deze Heuliez 7442 als lijn 5 door het dorpje reed:
Afbeelding

De volgende dag was het alweer tijd om te vertrekken vanuit Groningen voor mijn allerlaatste hotel van deze vakantie in het Twentse De Lutte. Het zonnetje had inmiddels plaats gemaakt voor wat lichte regen, maar dat viel gelukkig niet zo hard naar beneden waardoor de foto's nog te maken waren. Uiteraard ging ik weer via verschillende tussenstops naar De Lutte. De eerste stop was in de stad Groningen voor deze gelede Citea op deze inmiddels busloze route waar op dat moment nog lijn 10 reed:
Afbeelding

We blijven bij de gelede bussen, want in Haren trof ik deze gelede Citaro als lijn 50 naar Groningen:
Afbeelding

Dan wat naar het oosten, want in het fotogenieke Muntendam trof ik nog net voor het moment dat het wat harder ging regenen deze Ebusco op lijn 174 tussen op dat moment Zuidbroek en Veendam:
Afbeelding

Daarna zakte ik al wat naar het zuiden af om uit te komen in Stadskanaal. Daar werd het even wat lichter en kwam deze Setra (de dubbeldekkers hadden op dat moment ook een zomervakantie voor deze lijn) voorbij als lijn 312 naar Groningen:
Afbeelding

De regen viel daarna wat harder beneden en daarom zakte ik verder af naar het zuiden om uit te komen op het Stadionplein in Emmen. Daar reed toen nog Qlink rood met deze gelede Citaro als lijn 12 rond en speelde de plaatselijke FC op dat moment nog in de Eredivisie. Inmiddels is dat allemaal verleden tijd...:
Afbeelding

De kortste weg naar De Lutte ging vanaf Emmen door Duitsland en daarom maakte ik bij onze oosterburen een tussenstop langs de spoorlijn waar 1x per uur de Bentheimer Eisenbahn met een LINT voorbij zoemt. Ik kwam uiteindelijk even buiten Nordhorn uit waar het aan de plassen te zien flink geregend had, maar op het moment van de foto gelukkig weer droog was :) :
Afbeelding

Na wat Duits avondeten kwam ik daarna uit bij mijn hotel, waar ik de volgende morgen weer vertrok voor een mooie wandeling door het Lutterzand. Een erg mooi en bij mij tot dat moment nog onbekend gebied:
Afbeelding

In de middag was het tijd voor wat foto's van de door allerlei leuke Twentse dorpjes en stadjes rijdende buslijn 64 van Syntus (Keolis) Twente. Eerst werd er een tussenstop gemaakt in Vasse:
Afbeelding

En daarna even buiten Ootmarsum:
Afbeelding

Onderweg terug naar mijn hotel kwam ik nog een van de weinige hier nog rondrijdende Amba's tegen op lijn 62. Vanaf mijn hotel werd er daarom door de mooie Egheria naar Oldenzaal gelopen voor een foto hiervan:
Afbeelding

Na een rustig avondje in mijn hotel was het de volgende dag dan echt tijd om naar huis te gaan. Na een foto van de op dat moment nog gebruikelijke SGMm in Enschede:
Afbeelding

..was het daarna na 10 dagen echt gedaan met deze vakantie in eigen land. Voor het eerst in lange tijd, maar zeker voor herhaling vatbaar. :)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: mb90 on Tour #118: Zomervakantie in vooral het Groninger land (44 foto's)

Bericht door Meltrain »

Wow, mooie foto's. :D
Maar ik vind wel dat je de verkeerde foto hebt ingestuurd voor de fotowedstrijd, want ik vind bijna elke andere foto in dit verslag mooier. :lol:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #118: Zomervakantie in vooral het Groninger land (44 foto's)

Bericht door Daniel »

Prachtige platen weer zeg :pos: Echt een bron van inspiratie voor leuke plaatjes dit verslag :)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
ZO6176
Donateur
Berichten: 5977
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: mb90 on Tour #118: Zomervakantie in vooral het Groninger land (44 foto's)

Bericht door ZO6176 »

Je bent flink bezig geweest. Maak je van te voren een planning of gewoon waar je op dat moment zin hebt?
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #118: Zomervakantie in vooral het Groninger land (44 foto's)

Bericht door Milco »

Zeer mooie foto’s weer :D
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: mb90 on Tour #118: Zomervakantie in vooral het Groninger land (44 foto's)

Bericht door waldo79 »

Mijn complimenten.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15321
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: mb90 on Tour #118: Zomervakantie in vooral het Groninger land (44 foto's)

Bericht door ODRAIL »

Een mooi verslag ;) .
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: mb90 on Tour #118: Zomervakantie in vooral het Groninger land (44 foto's)

Bericht door mb90 »

ZO6176 schreef: do 10 jun 2021, 21:48 Je bent flink bezig geweest. Maak je van te voren een planning of gewoon waar je op dat moment zin hebt?
De enige locaties die echt ruim van te voren gepland waren, waren de locaties voor de treinen en bussen bij de Eemshaven, omdat er hier maar een paar keer per dag wat langskwam. De rest is vooral op de dag zelf ontdekt of hooguit de avond ervoor gepland via Google Maps.
erka
Berichten: 111
Lid geworden op: ma 11 apr 2016, 21:13
Locatie: Groningen

Re: mb90 on Tour #118: Zomervakantie in vooral het Groninger land (44 foto's)

Bericht door erka »

Mooie foto's! Het Lutterzand, de Grand Canyon van Twente :mrgreen:
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #118: Zomervakantie in vooral het Groninger land (44 foto's)

Bericht door Etienne »

Zitten mooie plaatjes tussen.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1961
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: mb90 on Tour #118: Zomervakantie in vooral het Groninger land (44 foto's)

Bericht door Anne »

Leuk verslag met een mooie serie foto's.
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: mb90 on Tour #118: Zomervakantie in vooral het Groninger land (44 foto's)

Bericht door umbusko »

Wat een enorme hoeveelheid bussen op verschillende plekken voor zo'n vakantie. Die dronefoto met die GTW vind ik echt goed gelukt! :D
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten