De twaalf impopulairste stations van 't land #7: Vierlingsbeek
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39208
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
De twaalf impopulairste stations van 't land #7: Vierlingsbeek
Nu we weer niet-noodzakelijk mogen reizen, maar nog wel gevraagd worden niet de drukte op te zoeken, werd het idee geboren een klein serietje reisjes te maken naar plekken waarover wat te vertellen valt. In deze serie bezoek ik de twaalf impopulairste stations van Nederland, ofwel het minst gebruikte station in elke provincie. Geeft gelijk een leuke extra uitdaging, want zie maar eens de aantallen te vinden in provincies waar niet alleen NS komt.
Inmiddels zijn we bij de provincies aanbeland waar het betere zoekwerk bij komt kijken, zeker nadat ik me na eerdere reacties realiseerde dat er meer provincies zijn met gedecentraliseerde lijntjes er doorheen dan voorheen bedacht.
Maargoed, ik kwam er in dit geval op tijd achter en daarmee gaan we dus maar eens naar het minst gebruikte station van de provincie Noord-Brabant: Vierlingsbeek. Waar het perron toch wel doet vermoeden dat er hier ooit een derde spoor heeft gelegen...
Vierlingsbeek is een van de drie Brabantse stationnetjes aan de Maaslijn en in tegenstelling tot de andere twee ligt het nogal buiten het dorp. Er is wel wat bewoning nabij het station, maar eigenlijk liggen daar vooral sportvelden aan een lommerrijk laantje dat naar het dorp voert...
Verder wandelend leek ik wel in een spookdorp beland, waar is iedereen...
Maar onbewust had ik toch veel in onbruik geraakte sporen overgestoken. Nabij het centrum van Vierlingsbeek passeerde ik immers perron 22
Let ook op de gigantische kerk op de achtergrond, ze hebben hier duidelijk meer kerkgangers dan treinreizigers...
Niet veel later kwam ik in het bruisende hart van het dorpje terecht: het Vrijthof. Al verwacht je bij die naam allicht wat anders dan een parkeerplaats met een Plus en een Bibliobeek...
Aan de rand van het dorp heb je dan wel weer mooie vergezichten kijk je over de weilanden en de Maas richting het Limburgse dorpje Bergen...
Terug op het station kon eens even een blik geworpen worden op de voorzieningen. Tussen dorp en station rijdt een buurtbus, maar de bushalte bij het station is duidelijk voorbereid op een forse uitbreiding van het lijnennet met dat dubbele haltebord...
Tegenwoordig is het Stationsplein een kale bende die vooral gevuld wordt met fietsenstallingen, maar vroeger stond hier ook een stationsgebouwtje. Tot 1945 was dat een gebouwtje van het type "Hemmen", dat komen we later in deze serie nog wel tegen, en op het elektriciteitskastje is een foto van het in 2004 gesloopte gebouwtje van het type "Vierlingsbeek" te zien. Daarmee zijn er dus twee van de twaalf impopulairste stations belangrijk genoeg geweest om een type stationsgebouw naar zich vernoemd te krijgen...
De decentralisatie van de Maaslijn leverde een behoorlijk ander bedieningspatroon op wat ook zo zijn effecten op de reizigersaantallen gehad heeft. Waar er in de NS-tijd nog een sneltrein reed, aangevuld met stoptreinen Nijmegen - Boxmeer en Nijmegen - Venray die dus slechts uurlijks Vierlingsbeek bedienden is er tegenwoordig elk half uur een doorgaande trein. In normale tijden aangevuld tot nog hogere frequenties.
Volgens de laatste NS-cijfers uit 2006 kende Vierlingsbeek toen 380 in- en uitstappers ofwel 190 reizigers. Op basis van een onderzoek wat ik tegenkwam, waarin de reizigersaantallen voor alle niet-knooppuntstations op de Maaslijn bij elkaar opgeteld in staan, laat zich dat voor 2019 extrapoleren naar 475 in- en uitstappers (238 reizigers).
Inmiddels kwam de volgende RS11 naar Roermond alweer langs...
Voor een minst gebruikt station is dit stationnetje trouwens wel rijkelijk voorzien van wachtruimten...
...al met al zijn er net zoveel wachthokjes als woningen ten westen van het spoor ...
De laatste "voorziening" kwam dan weer fotografisch van pas... Dat betreft de behoorlijke boog waar het station in ligt, ideaal voor het gebruikelijke plaatje van de trein waarmee ik weer vertrok. De oplettende kijker valt daarbij ook nog een speciale hellingbaan op, terwijl het perron zelf ook al zonder trappen afloopt richting overweg...
En daarmee komt alweer een eind aan deze wat uitgebreider aflevering. Woensdag zoals gebruikelijk weer een nieuwe, dan is het tijd voor de naamgever van het stationstype "Hemmen".
Inmiddels zijn we bij de provincies aanbeland waar het betere zoekwerk bij komt kijken, zeker nadat ik me na eerdere reacties realiseerde dat er meer provincies zijn met gedecentraliseerde lijntjes er doorheen dan voorheen bedacht.
Maargoed, ik kwam er in dit geval op tijd achter en daarmee gaan we dus maar eens naar het minst gebruikte station van de provincie Noord-Brabant: Vierlingsbeek. Waar het perron toch wel doet vermoeden dat er hier ooit een derde spoor heeft gelegen...
Vierlingsbeek is een van de drie Brabantse stationnetjes aan de Maaslijn en in tegenstelling tot de andere twee ligt het nogal buiten het dorp. Er is wel wat bewoning nabij het station, maar eigenlijk liggen daar vooral sportvelden aan een lommerrijk laantje dat naar het dorp voert...
Verder wandelend leek ik wel in een spookdorp beland, waar is iedereen...
Maar onbewust had ik toch veel in onbruik geraakte sporen overgestoken. Nabij het centrum van Vierlingsbeek passeerde ik immers perron 22
Let ook op de gigantische kerk op de achtergrond, ze hebben hier duidelijk meer kerkgangers dan treinreizigers...
Niet veel later kwam ik in het bruisende hart van het dorpje terecht: het Vrijthof. Al verwacht je bij die naam allicht wat anders dan een parkeerplaats met een Plus en een Bibliobeek...
Aan de rand van het dorp heb je dan wel weer mooie vergezichten kijk je over de weilanden en de Maas richting het Limburgse dorpje Bergen...
Terug op het station kon eens even een blik geworpen worden op de voorzieningen. Tussen dorp en station rijdt een buurtbus, maar de bushalte bij het station is duidelijk voorbereid op een forse uitbreiding van het lijnennet met dat dubbele haltebord...
Tegenwoordig is het Stationsplein een kale bende die vooral gevuld wordt met fietsenstallingen, maar vroeger stond hier ook een stationsgebouwtje. Tot 1945 was dat een gebouwtje van het type "Hemmen", dat komen we later in deze serie nog wel tegen, en op het elektriciteitskastje is een foto van het in 2004 gesloopte gebouwtje van het type "Vierlingsbeek" te zien. Daarmee zijn er dus twee van de twaalf impopulairste stations belangrijk genoeg geweest om een type stationsgebouw naar zich vernoemd te krijgen...
De decentralisatie van de Maaslijn leverde een behoorlijk ander bedieningspatroon op wat ook zo zijn effecten op de reizigersaantallen gehad heeft. Waar er in de NS-tijd nog een sneltrein reed, aangevuld met stoptreinen Nijmegen - Boxmeer en Nijmegen - Venray die dus slechts uurlijks Vierlingsbeek bedienden is er tegenwoordig elk half uur een doorgaande trein. In normale tijden aangevuld tot nog hogere frequenties.
Volgens de laatste NS-cijfers uit 2006 kende Vierlingsbeek toen 380 in- en uitstappers ofwel 190 reizigers. Op basis van een onderzoek wat ik tegenkwam, waarin de reizigersaantallen voor alle niet-knooppuntstations op de Maaslijn bij elkaar opgeteld in staan, laat zich dat voor 2019 extrapoleren naar 475 in- en uitstappers (238 reizigers).
Inmiddels kwam de volgende RS11 naar Roermond alweer langs...
Voor een minst gebruikt station is dit stationnetje trouwens wel rijkelijk voorzien van wachtruimten...
...al met al zijn er net zoveel wachthokjes als woningen ten westen van het spoor ...
De laatste "voorziening" kwam dan weer fotografisch van pas... Dat betreft de behoorlijke boog waar het station in ligt, ideaal voor het gebruikelijke plaatje van de trein waarmee ik weer vertrok. De oplettende kijker valt daarbij ook nog een speciale hellingbaan op, terwijl het perron zelf ook al zonder trappen afloopt richting overweg...
En daarmee komt alweer een eind aan deze wat uitgebreider aflevering. Woensdag zoals gebruikelijk weer een nieuwe, dan is het tijd voor de naamgever van het stationstype "Hemmen".
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #7: Vierlingsbeek
Het derde spoor is daar meen ik nog niet eens zo lang weg. Er staat me bij dat dat in de NS-tijd, hoewel ongebruikt, nog aanwezig was. Dat was dus begin jaren 2000.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39208
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #7: Vierlingsbeek
Ik had op Sporenplan zitten kijken inmiddels, daar stond het in 1965 nog op de tekeningen maar in 1985 al niet meer. Wellicht dat er dan nog een niet aangesloten spoortje is blijven liggen in latere jaren gezien jouw waarneming?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #7: Vierlingsbeek
Leuk verslag!
Vlakbij het station in Vierlingsbeek zat een goed pannenkoekenrestaurant, 't Genot. Alleen zie ik nu dat het is overgenomen en een gewoon restaurant is geworden, jammer. Verder ken ik station Vierlingsbeek nergens van
Vlakbij het station in Vierlingsbeek zat een goed pannenkoekenrestaurant, 't Genot. Alleen zie ik nu dat het is overgenomen en een gewoon restaurant is geworden, jammer. Verder ken ik station Vierlingsbeek nergens van
Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #7: Vierlingsbeek
Een leuk verslag .
Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #7: Vierlingsbeek
Leuk verslag.
Logisch, het maakt ook geen deel uit van het Programma Hoogfrequent Spoor.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #7: Vierlingsbeek
Fraaie reportage.
Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #7: Vierlingsbeek
Leuk, en voor de verandering eens bekend terrein!
Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #7: Vierlingsbeek
Leuk weer;
ook een station wat op het Pieterpad danig veel gebruikt wordt (mijzelf incluis)
ook een station wat op het Pieterpad danig veel gebruikt wordt (mijzelf incluis)
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #7: Vierlingsbeek
Het valt me op hoe goed het station onderhouden is en welke voorzieningen het toch nog heeft ten opzichte van vergelijkbare stations in België, Frankrijk en Duitsland
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #7: Vierlingsbeek
Ik ben er (toevallig?) de laatste tijd een paar keer geweest om te geocachen, en heb er elke keer minstens een reiziger gespot.
Inderdaad opvallend is het stationswijkje, dat een stuk van het eigenlijke dorp vandaan ligt.
In het toeristische overzicht mis ik de plaatselijke watermolen, een mooi, rustig plekje.
(Bij de geocachers onder ons wellicht bekend)
Inderdaad opvallend is het stationswijkje, dat een stuk van het eigenlijke dorp vandaan ligt.
In het toeristische overzicht mis ik de plaatselijke watermolen, een mooi, rustig plekje.
(Bij de geocachers onder ons wellicht bekend)
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39208
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #7: Vierlingsbeek
Hmm, die heb ik niet gezien. Waar staat die ergens?
Vergeleken met de inspiratie (een of andere Britse YouTube-serie) heeft zelfs het minst gebruikte station van Nederland nog fantastische voorzieningen. En dat terwijl die qua aantallen zelfs nog niet helemaal onderaan de Britse ranglijst zou belanden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #7: Vierlingsbeek
Het feit dat in Nederland het aantal reizigers per dag geteld wordt en in Groot-Brittannië het aantal reizigers per jaar geteld wordt, is al een indicatie at er in Groot-Brittannië stations met minder reizigers zijn.
En iets meer respect voor Geoff Marshal mag ook wel.
En iets meer respect voor Geoff Marshal mag ook wel.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39208
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #7: Vierlingsbeek
Ja tuurlijk zijn die er, maar ik doelde op een ranglijst met het minst gebruikte station bovenaan (op 1). Daarop komt het minst gebruikte station van Nederland zeker niet onderaan, want heb al meerdere vlogs van Geoff gezien die bij omrekenen naar per dag hoger uitkomen
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 1676
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #7: Vierlingsbeek
Het kan dan wel weer zijn dat deze serie ook leidt tot extra reizigers op de impopulaire stations, zoals ook in de UK het geval is. Zelfs bij een station waarvan je de perrons niet eens mag verlaten:
https://www.bbc.com/news/uk-england-51106246
https://www.youtube.com/watch?v=5QCB6UdlnVw
https://www.bbc.com/news/uk-england-51106246
https://www.youtube.com/watch?v=5QCB6UdlnVw
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39208
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #7: Vierlingsbeek
Nou heb je er in Nederland doorgaans wel wat meer extra reizigers voor nodig dan in je voorbeeld Redcar British Steel. De verschillen zijn gewoon vele malen forser, dus ik denk dat het effect wel mee zal vallen.
Even als voorbeeldjes voor de stations die ik al gehad heb...
- De nummer 2 in Noord-Holland is Santpoort Noord, maar dat heeft per dag al 133 passagiers meer dan Bovenkarspel Flora
- De nummer 2 in Overijssel is Almelo De Riet, maar die heeft alleen aan NS-reizigers al 140 reizigers per dag meer
- De nummer 2 in Zeeland is Arnemuiden, die heeft 52 reizigers per dag meer
- De nummer 2 in Zuid-Holland is Arkel, die heeft 100 reizigers per dag meer
- De nummer 2 in Drenthe is Gramsbergen, die heeft 24 reizigers per dag meer
- De nummer 2 in Flevoland is Almere Parkwijk, die heeft 150 reizigers per dag meer
- De nummer 2 in Noord-Brabant is Lage Zwaluwe, die heeft 355 reizigers per dag meer
Vaak zal je dus redelijk massale extra bezoekjes nodig hebben om een nieuwe nummer 1 te krijgen, zeker omdat het om een gemiddelde gaat (dus één dag er fors overheen gaat het verschil niet maken). Zelfs in Gramsbergen zou het betekenen dat alle leden van OVNL het station minstens drie keer moeten bezoeken in een jaar wil Dalen niet meer het minst gebruikte station van Drenthe zijn.
Even als voorbeeldjes voor de stations die ik al gehad heb...
- De nummer 2 in Noord-Holland is Santpoort Noord, maar dat heeft per dag al 133 passagiers meer dan Bovenkarspel Flora
- De nummer 2 in Overijssel is Almelo De Riet, maar die heeft alleen aan NS-reizigers al 140 reizigers per dag meer
- De nummer 2 in Zeeland is Arnemuiden, die heeft 52 reizigers per dag meer
- De nummer 2 in Zuid-Holland is Arkel, die heeft 100 reizigers per dag meer
- De nummer 2 in Drenthe is Gramsbergen, die heeft 24 reizigers per dag meer
- De nummer 2 in Flevoland is Almere Parkwijk, die heeft 150 reizigers per dag meer
- De nummer 2 in Noord-Brabant is Lage Zwaluwe, die heeft 355 reizigers per dag meer
Vaak zal je dus redelijk massale extra bezoekjes nodig hebben om een nieuwe nummer 1 te krijgen, zeker omdat het om een gemiddelde gaat (dus één dag er fors overheen gaat het verschil niet maken). Zelfs in Gramsbergen zou het betekenen dat alle leden van OVNL het station minstens drie keer moeten bezoeken in een jaar wil Dalen niet meer het minst gebruikte station van Drenthe zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39208
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #7: Vierlingsbeek
Ach stom, ik zit overal in de goeie lijstjes te kijken behalve bij Overijssel. Daar is uiteraard Daarlerveen nummer 2 met 12 reizigers per dag meer dan De Eschmarke.
Vriezenveen, Vroomshoop en Glanerbrug zitten allemaal dicht op elkaar met rond de 200 reizigers. Heino komt nog redelijk in de buurt van De Riet truwens.
Vriezenveen, Vroomshoop en Glanerbrug zitten allemaal dicht op elkaar met rond de 200 reizigers. Heino komt nog redelijk in de buurt van De Riet truwens.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #7: Vierlingsbeek
De laatste keer dat ik op Google Maps keek lag Gramsbergen nog in Overijssel... Het eerste Drentse station langs de Vechtdallijn is Coevorden vanuit Zwolle gezien.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39208
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #7: Vierlingsbeek
Gaat lekker... de meest recente cijfers van die lijn kwamen bij de provincie Drenthe vandaan, dus helemaal niet op de provinciegrens gelet
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten