De twaalf impopulairste stations van 't land #7: Vierlingsbeek
Geplaatst: zo 13 jun 2021, 12:25
Nu we weer niet-noodzakelijk mogen reizen, maar nog wel gevraagd worden niet de drukte op te zoeken, werd het idee geboren een klein serietje reisjes te maken naar plekken waarover wat te vertellen valt. In deze serie bezoek ik de twaalf impopulairste stations van Nederland, ofwel het minst gebruikte station in elke provincie. Geeft gelijk een leuke extra uitdaging, want zie maar eens de aantallen te vinden in provincies waar niet alleen NS komt.
Inmiddels zijn we bij de provincies aanbeland waar het betere zoekwerk bij komt kijken, zeker nadat ik me na eerdere reacties realiseerde dat er meer provincies zijn met gedecentraliseerde lijntjes er doorheen dan voorheen bedacht.
Maargoed, ik kwam er in dit geval op tijd achter en daarmee gaan we dus maar eens naar het minst gebruikte station van de provincie Noord-Brabant: Vierlingsbeek. Waar het perron toch wel doet vermoeden dat er hier ooit een derde spoor heeft gelegen...
Vierlingsbeek is een van de drie Brabantse stationnetjes aan de Maaslijn en in tegenstelling tot de andere twee ligt het nogal buiten het dorp. Er is wel wat bewoning nabij het station, maar eigenlijk liggen daar vooral sportvelden aan een lommerrijk laantje dat naar het dorp voert...
Verder wandelend leek ik wel in een spookdorp beland, waar is iedereen...
Maar onbewust had ik toch veel in onbruik geraakte sporen overgestoken. Nabij het centrum van Vierlingsbeek passeerde ik immers perron 22
Let ook op de gigantische kerk op de achtergrond, ze hebben hier duidelijk meer kerkgangers dan treinreizigers...
Niet veel later kwam ik in het bruisende hart van het dorpje terecht: het Vrijthof. Al verwacht je bij die naam allicht wat anders dan een parkeerplaats met een Plus en een Bibliobeek...
Aan de rand van het dorp heb je dan wel weer mooie vergezichten kijk je over de weilanden en de Maas richting het Limburgse dorpje Bergen...
Terug op het station kon eens even een blik geworpen worden op de voorzieningen. Tussen dorp en station rijdt een buurtbus, maar de bushalte bij het station is duidelijk voorbereid op een forse uitbreiding van het lijnennet met dat dubbele haltebord...
Tegenwoordig is het Stationsplein een kale bende die vooral gevuld wordt met fietsenstallingen, maar vroeger stond hier ook een stationsgebouwtje. Tot 1945 was dat een gebouwtje van het type "Hemmen", dat komen we later in deze serie nog wel tegen, en op het elektriciteitskastje is een foto van het in 2004 gesloopte gebouwtje van het type "Vierlingsbeek" te zien. Daarmee zijn er dus twee van de twaalf impopulairste stations belangrijk genoeg geweest om een type stationsgebouw naar zich vernoemd te krijgen...
De decentralisatie van de Maaslijn leverde een behoorlijk ander bedieningspatroon op wat ook zo zijn effecten op de reizigersaantallen gehad heeft. Waar er in de NS-tijd nog een sneltrein reed, aangevuld met stoptreinen Nijmegen - Boxmeer en Nijmegen - Venray die dus slechts uurlijks Vierlingsbeek bedienden is er tegenwoordig elk half uur een doorgaande trein. In normale tijden aangevuld tot nog hogere frequenties.
Volgens de laatste NS-cijfers uit 2006 kende Vierlingsbeek toen 380 in- en uitstappers ofwel 190 reizigers. Op basis van een onderzoek wat ik tegenkwam, waarin de reizigersaantallen voor alle niet-knooppuntstations op de Maaslijn bij elkaar opgeteld in staan, laat zich dat voor 2019 extrapoleren naar 475 in- en uitstappers (238 reizigers).
Inmiddels kwam de volgende RS11 naar Roermond alweer langs...
Voor een minst gebruikt station is dit stationnetje trouwens wel rijkelijk voorzien van wachtruimten...
...al met al zijn er net zoveel wachthokjes als woningen ten westen van het spoor ...
De laatste "voorziening" kwam dan weer fotografisch van pas... Dat betreft de behoorlijke boog waar het station in ligt, ideaal voor het gebruikelijke plaatje van de trein waarmee ik weer vertrok. De oplettende kijker valt daarbij ook nog een speciale hellingbaan op, terwijl het perron zelf ook al zonder trappen afloopt richting overweg...
En daarmee komt alweer een eind aan deze wat uitgebreider aflevering. Woensdag zoals gebruikelijk weer een nieuwe, dan is het tijd voor de naamgever van het stationstype "Hemmen".
Inmiddels zijn we bij de provincies aanbeland waar het betere zoekwerk bij komt kijken, zeker nadat ik me na eerdere reacties realiseerde dat er meer provincies zijn met gedecentraliseerde lijntjes er doorheen dan voorheen bedacht.
Maargoed, ik kwam er in dit geval op tijd achter en daarmee gaan we dus maar eens naar het minst gebruikte station van de provincie Noord-Brabant: Vierlingsbeek. Waar het perron toch wel doet vermoeden dat er hier ooit een derde spoor heeft gelegen...
Vierlingsbeek is een van de drie Brabantse stationnetjes aan de Maaslijn en in tegenstelling tot de andere twee ligt het nogal buiten het dorp. Er is wel wat bewoning nabij het station, maar eigenlijk liggen daar vooral sportvelden aan een lommerrijk laantje dat naar het dorp voert...
Verder wandelend leek ik wel in een spookdorp beland, waar is iedereen...
Maar onbewust had ik toch veel in onbruik geraakte sporen overgestoken. Nabij het centrum van Vierlingsbeek passeerde ik immers perron 22
Let ook op de gigantische kerk op de achtergrond, ze hebben hier duidelijk meer kerkgangers dan treinreizigers...
Niet veel later kwam ik in het bruisende hart van het dorpje terecht: het Vrijthof. Al verwacht je bij die naam allicht wat anders dan een parkeerplaats met een Plus en een Bibliobeek...
Aan de rand van het dorp heb je dan wel weer mooie vergezichten kijk je over de weilanden en de Maas richting het Limburgse dorpje Bergen...
Terug op het station kon eens even een blik geworpen worden op de voorzieningen. Tussen dorp en station rijdt een buurtbus, maar de bushalte bij het station is duidelijk voorbereid op een forse uitbreiding van het lijnennet met dat dubbele haltebord...
Tegenwoordig is het Stationsplein een kale bende die vooral gevuld wordt met fietsenstallingen, maar vroeger stond hier ook een stationsgebouwtje. Tot 1945 was dat een gebouwtje van het type "Hemmen", dat komen we later in deze serie nog wel tegen, en op het elektriciteitskastje is een foto van het in 2004 gesloopte gebouwtje van het type "Vierlingsbeek" te zien. Daarmee zijn er dus twee van de twaalf impopulairste stations belangrijk genoeg geweest om een type stationsgebouw naar zich vernoemd te krijgen...
De decentralisatie van de Maaslijn leverde een behoorlijk ander bedieningspatroon op wat ook zo zijn effecten op de reizigersaantallen gehad heeft. Waar er in de NS-tijd nog een sneltrein reed, aangevuld met stoptreinen Nijmegen - Boxmeer en Nijmegen - Venray die dus slechts uurlijks Vierlingsbeek bedienden is er tegenwoordig elk half uur een doorgaande trein. In normale tijden aangevuld tot nog hogere frequenties.
Volgens de laatste NS-cijfers uit 2006 kende Vierlingsbeek toen 380 in- en uitstappers ofwel 190 reizigers. Op basis van een onderzoek wat ik tegenkwam, waarin de reizigersaantallen voor alle niet-knooppuntstations op de Maaslijn bij elkaar opgeteld in staan, laat zich dat voor 2019 extrapoleren naar 475 in- en uitstappers (238 reizigers).
Inmiddels kwam de volgende RS11 naar Roermond alweer langs...
Voor een minst gebruikt station is dit stationnetje trouwens wel rijkelijk voorzien van wachtruimten...
...al met al zijn er net zoveel wachthokjes als woningen ten westen van het spoor ...
De laatste "voorziening" kwam dan weer fotografisch van pas... Dat betreft de behoorlijke boog waar het station in ligt, ideaal voor het gebruikelijke plaatje van de trein waarmee ik weer vertrok. De oplettende kijker valt daarbij ook nog een speciale hellingbaan op, terwijl het perron zelf ook al zonder trappen afloopt richting overweg...
En daarmee komt alweer een eind aan deze wat uitgebreider aflevering. Woensdag zoals gebruikelijk weer een nieuwe, dan is het tijd voor de naamgever van het stationstype "Hemmen".