De twaalf impopulairste stations van 't land #8: Hemmen-Dodewaard

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

De twaalf impopulairste stations van 't land #8: Hemmen-Dodewaard

Bericht door Daniel »

Nu we weer niet-noodzakelijk mogen reizen, maar nog wel gevraagd worden niet de drukte op te zoeken, werd het idee geboren een klein serietje reisjes te maken naar plekken waarover wat te vertellen valt. In deze serie bezoek ik de twaalf impopulairste stations van Nederland, ofwel het minst gebruikte station in elke provincie. Geeft gelijk een leuke extra uitdaging, want zie maar eens de aantallen te vinden in provincies waar niet alleen NS komt.

Langzaamaan zijn we bij de heerlijk landelijk gelegen stationnetjes beland, want in dit achtste deel bezoek ik het minst gebruikte station van de provincie Gelderland (zover terugvindbaar): Hemmen-Dodewaard. Een stationnetje dat uitblinkt in de rust, zeker als de kruisende treinen net allebei weg zijn...
Afbeelding

Hemmen-Dodewaard is de naamgever van het stationsgebouw type Hemmen. Als stationsgebouw is het echter al jaren niet meer in gebruik, het lijkt nu gezien de kentekens van de erbij geparkeerde voertuigen te dienen als Polenhotel...
Afbeelding

Aan de zuidzijde van het spoor bevindt zich de tegenwoordige ingang, al kan je het station nog altijd langs het stationsgebouw betreden. Opmerkelijk aan deze ingang was dan wel weer dat het station over twee toiletten bleek te beschikken :mrgreen:
Afbeelding

Maar wat is nu het probleem van dit station: de wegwijzers nabij de wachtpost Hemmen boden uitkomst. Naast dat Hemmen een gehuchtje is ligt dat 3 km van het station en Zetten ligt 4 km verderop. Oftewel: Hemmen ligt dichter bij station Zetten-Andelst.
Met Dodewaard is het een ander verhaal. Dat is per auto 4 km verderop gelegen, maar per fiets ligt het slechts een kilometer verderop...
Afbeelding

Vanaf de wachtpost was er gelijk nog goed zicht op het stationnetje...
Afbeelding

Ten noorden van het spoor is vanaf de oprijlaan van het station het vrij toegankelijke landgoed Hemmen te betreden. Een heerlijk rustig plekje, zeker gezien de wind richting de A15 stond zodat die niet te horen was. En waar heb je nou op zo'n manier zicht op het stationnetje...
Afbeelding

De zondagse uurdienst betekende tijd zat om de omgeving te verkennen. Dus werd ook nog maar even het viaduct overgestoken richting Dodewaard. Dat ligt inderdaad best dichtbij, maar de afstand naar station Opheusden is vrijwel gelijk. Richting Tiel is dat daarmee de meest logische keus, terwijl voor de richting Arnhem juist Hemmen-Dodewaard het meest praktisch ligt. Maar dit stationnetje trekt daarmee ook maar 114 in- en uitstappers per dag, ofwel 57 reizigers...
Afbeelding

Maar ook aan die kant van het station is het vooral de leegte die domineert. De oplettende kijker kan nog net de kerncentrale waaraan Dodewaard zijn bekendheid ontleent zien. Met rechts daarvan de Waalbrug in de A50 die nog voorbij Zetten ligt, da's dus echt niet heel ver weg...
Afbeelding

Terug wandelend was er dan ook dit prachtige zicht op het stationnetje in het groen. Schattig zo hoor...
Afbeelding

Een miniscuul paadje biedt toegang tot de "hoofdingang" aan de zuidzijde waar zelfs een parkeerplaats ligt. Niet dat je er veel auto's kwijt kunt trouwens...
Afbeelding

En dit keer moeten jullie het zonder het plaatje van m'n trein terug naar de bewoonde wereld doen. Of nou vooruit... in plaats daarvan dan maar de trein naar Tiel die ietsjes eerder (en wel goed voor de zon) passeerde...
Afbeelding

Waarmee we alweer aan het einde van dit deel beland zijn. Zondag gaan we weer verder met deze serie, dan is het de beurt aan het minst gebruikte station van heel Nederland. Al was ik zelfs daar niet de enige reiziger...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #8: Hemmen-Dodewaard

Bericht door Meltrain »

Leuk verslag. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #8: Hemmen-Dodewaard

Bericht door Karl »

Geinige serie en een leuk deel. Waarom is dat gebouw zo groot? Had het een passeerfunctie aan de lijn van Amsterdam naar Nijmegen via Rhenen?
Het is een spectrum.
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #8: Hemmen-Dodewaard

Bericht door waldo79 »

Het station bedient vooral Dodewaard en de landheer van het landgoed Hemmen heeft een stop afgedwongen op deze locatie. Voor de rest heerst er vooral rust afgezien van de A15.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5231
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #8: Hemmen-Dodewaard

Bericht door Lijn 45 »

Leuk, al had ik niet verwacht dat je de Betuweroute niet zou noemen of op de foto zou zetten. :p
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #8: Hemmen-Dodewaard

Bericht door Durashift »

Daniel schreef: wo 16 jun 2021, 21:12 (..)

Maar wat is nu het probleem van dit station: de wegwijzers nabij de wachtpost Hemmen boden uitkomst. Naast dat Hemmen een gehuchtje is ligt dat 3 km van het station en Zetten ligt 4 km verderop. Oftewel: Hemmen ligt dichter bij station Zetten-Andelst.

Met Dodewaard is het een ander verhaal. Dat is per auto 4 km verderop gelegen, maar per fiets ligt het slechts een kilometer verderop...
Afbeelding

(..)
Per auto ook. Alleen, dat trekt verkeer naar de Waalbanddijk aan, dus leidt men het liever om via Opheusden.

Toen ik de eerste keer in de Dodewaard kwam dacht ik: nou, eens kijken naar waar de (voormalige) kerncentrale nou aan de waal gestaan heeft.
Niks van te zien. Er zijn geen actieve verwijzingen naar, volgens mij.
ja, er is wat industrie te zien in dat eiland in de waal.. maar dat is het dan. Geen immense koeltorens ofzo.
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #8: Hemmen-Dodewaard

Bericht door umbusko »

Leuk weer! Foto 4 (die in de quote hierboven dus) was wel even verwarrend. Ik dacht dat de spoorwegovergang heel raar aan het doen was, maar dat achterste ding is helemaal geen spoorboom. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #8: Hemmen-Dodewaard

Bericht door Ardan »

Heb je bij de Polen nog geprobeerd aan te bellen voor N.S. aangelegenheden? :trein:
Ik doe ook maar wat
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #8: Hemmen-Dodewaard

Bericht door Aking »

Dat mag heul niet toch? -0-
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #8: Hemmen-Dodewaard

Bericht door Vinny »

waldo79 schreef: wo 16 jun 2021, 22:39 Het station bedient vooral Dodewaard en de landheer van het landgoed Hemmen heeft een stop afgedwongen op deze locatie. Voor de rest heerst er vooral rust afgezien van de A15.
Het stationsgebouw lijkt ook wel wat op een kasteel :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #8: Hemmen-Dodewaard

Bericht door waldo79 »

Het is meer dat de naam Hemmen in de stationsnaam terugkeert dan dat het enige vervoerskundige meerwaarde heeft. Het dorp heeft maar liefst 165 inwoners en wordt als gezegd beter bediend door station Zetten-Andelst.
Henk
Berichten: 74
Lid geworden op: di 28 okt 2008, 21:42
Locatie: Malden

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #8: Hemmen-Dodewaard

Bericht door Henk »

Een kleine aanvulling (als oud-inwoner van Hemmen): Het station had maar 1 toiletgebouw. Als je met je rug naar de sporen staat is het gebouwtje rechts van het stationsgebouw het toiletgebouw.
Het bouwsel links van het station was in ieder geval vroeger de fietsenstalling, vol zwaluwnesten.
Op de ranglijst van landelijk gelegen stations scoort Hemmen-Dodewaard in ieder geval erg hoog :)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #8: Hemmen-Dodewaard

Bericht door Daniel »

Psst... Het tweede toilet wat ik benoemde was die dixi op de foto ;)
De "officiële" zit in het hokje achter de kaartautomaat uiteraard.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Henk
Berichten: 74
Lid geworden op: di 28 okt 2008, 21:42
Locatie: Malden

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #8: Hemmen-Dodewaard

Bericht door Henk »

:oops:
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15321
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #8: Hemmen-Dodewaard

Bericht door ODRAIL »

Een leuk verslag ;) .
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #8: Hemmen-Dodewaard

Bericht door Etienne »

Opnieuw een leuk/grappig verslag.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
albertjan96
Berichten: 553
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:51
Locatie: Arnhem

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #8: Hemmen-Dodewaard

Bericht door albertjan96 »

Volgens mij zou station Hemmen-Dodewaard prima gesloten kunnen worden, reizigers kunnen makkelijk uitwijken naar Opheusden of Zetten-Andelst...
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #8: Hemmen-Dodewaard

Bericht door waldo79 »

Valburg openen zou veel kansrijker zijn dan Hemmen open houden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten