De twaalf impopulairste stations van 't land #9: Hindeloopen

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

De twaalf impopulairste stations van 't land #9: Hindeloopen

Bericht door Daniel »

Nu we weer niet-noodzakelijk mogen reizen, maar nog wel gevraagd worden niet de drukte op te zoeken, werd het idee geboren een klein serietje reisjes te maken naar plekken waarover wat te vertellen valt. In deze serie bezoek ik de twaalf impopulairste stations van Nederland, ofwel het minst gebruikte station in elke provincie. Geeft gelijk een leuke extra uitdaging, want zie maar eens de aantallen te vinden in provincies waar niet alleen NS komt.

In deze negende aflevering is het de beurt aan het territorium van de WINKs, de thuisbasis van de tweede officiële taal in Nederland. Wy reizgje nei it minste brûkte stasjon yn Fryslân, en ek út hiel Nederlân, Hylpen. (Ofwel, het minst gebruikte station van Friesland en heel Nederland: Hindeloopen).
Daar aangekomen bleek een opmerkelijk toeval: dit 41 in- en uitstappers, dus slechts 20,5 reizigers, per dag ontvangende station blijkt namelijk exact gelegen op... kilometer 41 van de lijn Leeuwarden-Stavoren ;-)
In de jaren '50 was het stationnetje in Hindeloopen overigens nog dubbelsporig, maar toen korte tijd later het tweede spoor werd opgebroken bleef alleen het spoor aan de kant van het later gesloopte stationsgebouw over. De gevolgen daarvan zijn anno 2021 nog altijd zichtbaar aan de rare slinger die het spoor maakt om langs het perron te komen.
Afbeelding

Maar al dat toeval qua kilometrering, daar waren zelfs de bouwers van dit huis ondersteboven van. De dakpannen zijn er al wel af gevallen ondertussen...
Afbeelding

Maar vanwaar zo weinig reizigers, het zal ongetwijfeld iets te maken hebben met dat het station middenin de weilanden een ruime kilometer buiten het dorp gelegen is. Aan de horizon kan je nog net de kerktoren zien...
Afbeelding

Zowel de toegangsweg tot het station als de weg naar het dorp hebben iets van eindeloosheid, in beide gevallen zie je niet waar je heen gaat...
Afbeelding

Afbeelding

Vanaf de andere kant van de spoorwegovergang zie je het miniscule stationnetje mooi in het groen verscholen liggen...
Afbeelding

In verhouding tot de reizigersaantallen heeft het stationnetje overigens wel uitstekende voorzieningen, zoals een abri waar alle reizigers die het station per dag ontvangt tegelijk in passen. Qua overig OV wordt het alleen ontsloten met een Opstapper en in het seizoen komt er ook een toeristentreintje richting het dorp zelf.
Afbeelding

En waar Ardan in zijn emmerlijst vanaf Molkwerum naar de dorpskern van Hindeloopen keek doe ik het omgekeerde. Want vanaf station Hindeloopen is aan de horizon nog net Koudum te ontwaren...
Afbeelding

Ondertussen was de WINK die me er afleverde weer teruggekeerd uit Stavoren. Opvallend genoeg overigens met die lage reizigersaantallen: ik was er niet de enige uitstapper en ook niet de enige instapper. Maargoed, tijd om weer in te stappen na het geregistreerde reizigersaantal met 5% te hebben laten toenemen...
Afbeelding

En daarmee komt weer een eind aan dit deel. Woensdag een nieuwe aflevering waarin we naar het uiterste zuiden afreizen en te maken hebben met grensgevalletjes, dus bezoek ik dan zelfs twee stations in één aflevering :)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #9: Hindeloopen

Bericht door ZO6176 »

Wederom een leuk verslag. Altijd gedacht dat Koudum-Molkwerum minder reizigers trok maar dan zal ik dat verkeerd gedacht hebben
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #9: Hindeloopen

Bericht door Daniel »

Scheelt niet veel: Koudum-Molkwerum heeft 49 in- en uitstappers per dag. En IJlst overigens 65, waarmee de complete top 3 van minst gebruikte stations in Nederland op die ene lijn ligt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
omaylie
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 15:46

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #9: Hindeloopen

Bericht door omaylie »

Mooi verslag! Denk dat ik hierdoor al weet waar ik deze zomervakantie naartoe ga. 8)
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #9: Hindeloopen

Bericht door umbusko »

Jullie vullen elkaar mooi aan zo. :p Dat omgekeerde huis is toch echt wel een gedrocht zeg...
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #9: Hindeloopen

Bericht door Etienne »

Hindeloopen zelf is dan wel weer toeristisch, maar ja....die reizen allemaal met de auto natuurlijk :')
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #9: Hindeloopen

Bericht door Vinny »

Hindeloopen is dan ook een stad. Eén van de Friese elf steden. Maar met krap 900 permanente inwoners is het niet een grote metropool. Wel aardig om te bezoeken in het hoogseizoen, bijvoorbeeld als er skûtsjesilen is. Verder wordt af en toe het idee geopperd om de spoorlijn in te korten tot Sneek. In 2010-2012 zou het nog worden omgevormd tot museumlijn, maar de exploitant is failliet gegaan en het treinvervangend busvervoer is duurder in exploitatie voor de provincie.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #9: Hindeloopen

Bericht door ODRAIL »

In aardich ferslach ;) .
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #9: Hindeloopen

Bericht door waldo79 »

Etienne schreef: zo 20 jun 2021, 17:26 Hindeloopen zelf is dan wel weer toeristisch, maar ja....die reizen allemaal met de auto natuurlijk :')
Ik vind het bij uitstek een bestemming om per trein te doen - al is het wel onnodig omreizen via Leeuwarden en kan ik het per auto 1,5 uur sneller rijden per enkele reis.
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #9: Hindeloopen

Bericht door dennistd »

Vinny schreef: zo 20 jun 2021, 21:17 In 2010-2012 zou het nog worden omgevormd tot museumlijn, maar de exploitant is failliet gegaan en het treinvervangend busvervoer is duurder in exploitatie voor de provincie.
Volgens mij zouden er zowel de stoomtrein van de FStM als de diesel van Arriva blijven rijden toch?
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5239
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #9: Hindeloopen

Bericht door Lijn 45 »

:Y
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten