De twaalf impopulairste stations van 't land #9: Hindeloopen
Geplaatst: zo 20 jun 2021, 10:31
Nu we weer niet-noodzakelijk mogen reizen, maar nog wel gevraagd worden niet de drukte op te zoeken, werd het idee geboren een klein serietje reisjes te maken naar plekken waarover wat te vertellen valt. In deze serie bezoek ik de twaalf impopulairste stations van Nederland, ofwel het minst gebruikte station in elke provincie. Geeft gelijk een leuke extra uitdaging, want zie maar eens de aantallen te vinden in provincies waar niet alleen NS komt.
In deze negende aflevering is het de beurt aan het territorium van de WINKs, de thuisbasis van de tweede officiële taal in Nederland. Wy reizgje nei it minste brûkte stasjon yn Fryslân, en ek út hiel Nederlân, Hylpen. (Ofwel, het minst gebruikte station van Friesland en heel Nederland: Hindeloopen).
Daar aangekomen bleek een opmerkelijk toeval: dit 41 in- en uitstappers, dus slechts 20,5 reizigers, per dag ontvangende station blijkt namelijk exact gelegen op... kilometer 41 van de lijn Leeuwarden-Stavoren
In de jaren '50 was het stationnetje in Hindeloopen overigens nog dubbelsporig, maar toen korte tijd later het tweede spoor werd opgebroken bleef alleen het spoor aan de kant van het later gesloopte stationsgebouw over. De gevolgen daarvan zijn anno 2021 nog altijd zichtbaar aan de rare slinger die het spoor maakt om langs het perron te komen.
Maar al dat toeval qua kilometrering, daar waren zelfs de bouwers van dit huis ondersteboven van. De dakpannen zijn er al wel af gevallen ondertussen...
Maar vanwaar zo weinig reizigers, het zal ongetwijfeld iets te maken hebben met dat het station middenin de weilanden een ruime kilometer buiten het dorp gelegen is. Aan de horizon kan je nog net de kerktoren zien...
Zowel de toegangsweg tot het station als de weg naar het dorp hebben iets van eindeloosheid, in beide gevallen zie je niet waar je heen gaat...
Vanaf de andere kant van de spoorwegovergang zie je het miniscule stationnetje mooi in het groen verscholen liggen...
In verhouding tot de reizigersaantallen heeft het stationnetje overigens wel uitstekende voorzieningen, zoals een abri waar alle reizigers die het station per dag ontvangt tegelijk in passen. Qua overig OV wordt het alleen ontsloten met een Opstapper en in het seizoen komt er ook een toeristentreintje richting het dorp zelf.
En waar Ardan in zijn emmerlijst vanaf Molkwerum naar de dorpskern van Hindeloopen keek doe ik het omgekeerde. Want vanaf station Hindeloopen is aan de horizon nog net Koudum te ontwaren...
Ondertussen was de WINK die me er afleverde weer teruggekeerd uit Stavoren. Opvallend genoeg overigens met die lage reizigersaantallen: ik was er niet de enige uitstapper en ook niet de enige instapper. Maargoed, tijd om weer in te stappen na het geregistreerde reizigersaantal met 5% te hebben laten toenemen...
En daarmee komt weer een eind aan dit deel. Woensdag een nieuwe aflevering waarin we naar het uiterste zuiden afreizen en te maken hebben met grensgevalletjes, dus bezoek ik dan zelfs twee stations in één aflevering
In deze negende aflevering is het de beurt aan het territorium van de WINKs, de thuisbasis van de tweede officiële taal in Nederland. Wy reizgje nei it minste brûkte stasjon yn Fryslân, en ek út hiel Nederlân, Hylpen. (Ofwel, het minst gebruikte station van Friesland en heel Nederland: Hindeloopen).
Daar aangekomen bleek een opmerkelijk toeval: dit 41 in- en uitstappers, dus slechts 20,5 reizigers, per dag ontvangende station blijkt namelijk exact gelegen op... kilometer 41 van de lijn Leeuwarden-Stavoren
In de jaren '50 was het stationnetje in Hindeloopen overigens nog dubbelsporig, maar toen korte tijd later het tweede spoor werd opgebroken bleef alleen het spoor aan de kant van het later gesloopte stationsgebouw over. De gevolgen daarvan zijn anno 2021 nog altijd zichtbaar aan de rare slinger die het spoor maakt om langs het perron te komen.
Maar al dat toeval qua kilometrering, daar waren zelfs de bouwers van dit huis ondersteboven van. De dakpannen zijn er al wel af gevallen ondertussen...
Maar vanwaar zo weinig reizigers, het zal ongetwijfeld iets te maken hebben met dat het station middenin de weilanden een ruime kilometer buiten het dorp gelegen is. Aan de horizon kan je nog net de kerktoren zien...
Zowel de toegangsweg tot het station als de weg naar het dorp hebben iets van eindeloosheid, in beide gevallen zie je niet waar je heen gaat...
Vanaf de andere kant van de spoorwegovergang zie je het miniscule stationnetje mooi in het groen verscholen liggen...
In verhouding tot de reizigersaantallen heeft het stationnetje overigens wel uitstekende voorzieningen, zoals een abri waar alle reizigers die het station per dag ontvangt tegelijk in passen. Qua overig OV wordt het alleen ontsloten met een Opstapper en in het seizoen komt er ook een toeristentreintje richting het dorp zelf.
En waar Ardan in zijn emmerlijst vanaf Molkwerum naar de dorpskern van Hindeloopen keek doe ik het omgekeerde. Want vanaf station Hindeloopen is aan de horizon nog net Koudum te ontwaren...
Ondertussen was de WINK die me er afleverde weer teruggekeerd uit Stavoren. Opvallend genoeg overigens met die lage reizigersaantallen: ik was er niet de enige uitstapper en ook niet de enige instapper. Maargoed, tijd om weer in te stappen na het geregistreerde reizigersaantal met 5% te hebben laten toenemen...
En daarmee komt weer een eind aan dit deel. Woensdag een nieuwe aflevering waarin we naar het uiterste zuiden afreizen en te maken hebben met grensgevalletjes, dus bezoek ik dan zelfs twee stations in één aflevering