De twaalf impopulairste stations van 't land #10: Eijsden / Hoensbroek

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

De twaalf impopulairste stations van 't land #10: Eijsden / Hoensbroek

Bericht door Daniel »

Nu we weer niet-noodzakelijk mogen reizen, maar nog wel gevraagd worden niet de drukte op te zoeken, werd het idee geboren een klein serietje reisjes te maken naar plekken waarover wat te vertellen valt. In deze serie bezoek ik de twaalf impopulairste stations van Nederland, ofwel het minst gebruikte station in elke provincie. Geeft gelijk een leuke extra uitdaging, want zie maar eens de aantallen te vinden in provincies waar niet alleen NS komt.

Deze tiende aflevering is een bijzondere, want door grens- en twijfelgevallen bezoek ik dit keer twee stations. Hoog tijd dus voor de minst gebruikte stations van de provincie Limburg, waarbij ik begin met het station volgens de officiële cijfers de minste check-in en -outs heeft: Eijsden.
Echter ben ik nooit zo'n planner geweest, dus kwam ik uiteraard precies op het verkeerde halfuur in Maastricht aan. Gelukkig bestaat daar een oplossing voor, want in het weekend rijdt op het halfuur dat er geen trein heen gaat juist wel bus 15 naar Eijsden. En dus doe ik het bezoekje andersom, waarbij we beginnen in het stadje nadat de bus me bij De Bron afleverde...
Afbeelding

Het station is daarvandaan eigenlijk alleen maar rechtdoor, maar je kunt ook de bordjes naar het NS-station volgen. Merkwaardig eigenlijk, want NS treinen kunnen er uitsluitend met gefrituurde elektronica komen. Op andere bordjes blijkt dan weer de nabijheid van Wallonië...
Afbeelding

Eijsden zelf is dan weer gewoon echt Nederlands, vlakbij het station hebben ze bijvoorbeeld het typisch Nederlandse "Chin. Ind. Spec. Rest." ;)
Afbeelding

Het was op dit moment echter dat mijn blik viel op een bordje waaruit bleek dat Eijsden in de categorie minst-gebruikt station met bonuspunten valt. En later bleek ook dat je er best goed kunt verdwalen als je niet oplet :P In eerste instantie dus een verkeerde straat in geslagen maar met Google Maps ging het weer de goeie kant op. Daarbij bleek het stadje best een mooi oud centrum te hebben...
Afbeelding

Van die oude straatjes met karakter, heerlijk om door rond te wandelen hoor...
Afbeelding

Maargoed, de bonuspunten... Aan de rand van Eijsden kwam ik uiteindelijk dan toch uit bij Kasteel Eijsden. Een bijzonder fraai bouwwerk wat toch echt wel de moeite waard was om even een blik op te werpen.
Afbeelding

Afbeelding

Nabij het kasteel is ook een bijzonder stukje grens te vinden. De Maas tussen Eijsden en Maastricht vormt namelijk het enige stukje grens waar Nederland aan Franstalig België grenst (rond Vaals grenst Nederland wel aan Wallonië, echter betreft het daar de Duitstalige Oostkantons). Aan de overkant zie je hier Ternaaien liggen...
Afbeelding

Tijd om naar het station te gaan en het ook eens over de grensgevalletjes te hebben. Met 160 in- en uitstappers op basis van de in- en uitcheckcijfers, ofwel 80 reizigers, heeft Eijsden officieel de minste reizigers van de provincie Limburg. Echter mis je daarbij natuurlijk de reizigers van hier richting België en schijnt er nogal wat zwartgereden te worden omdat de Belgische treinbegeleiders geen OV-chipkaarten kunnen controleren. In werkelijkheid is de kans dus groot dat er eigenlijk meer reizigers zijn, want de huidige 160 in- en uitstappers per dag zijn er evenveel als er in de drie maanden van het dienstregelingjaar 2006 voordat station Eijsden tijdelijk sloot gemiddeld waren op jaarbasis.
Als ik ook zo zag wat er voor een berg reizigers de trein uit Maastricht uitstapte leek het nou niet echt op een impopulair station ook.

Het stationsgebouw van Eijsden is een restant van een oorspronkelijk veel groter gebouw, wat echter in de jaren '60 deels werd gesloopt door het afgenomen grensverkeer...
Afbeelding

In meerdere opzichten betreft het hier een bijzonder Nederlands station. Zoals welbekend is het het enige station aan een geëlektrificeerde spoorlijn waar geen Nederlandse elektrische treinen kunnen komen, gezien de bovenleidingsspanning hier de Belgische 3 kV is. En waar anders tref je een krokodil voorzien van ATB-VV aan tussen de sporen. Maar verder is het gewoon een standaard Nederlands stationnetje...
Afbeelding

Wel ligt het heel kort voor de grens. Op de achtergrond is het viaduct te zien waarmee de A2 het spoor kruist, vlak daarna begint België...
Afbeelding

Een blik op de perrons, waarbij links nog het voormalige lage perron langs het stationsgebouw te zien is. Opmerkelijk verschil met oude foto's van het station blijkt trouwens dat hier op een zeker moment de spoornummers omgedraaid zijn...
Afbeelding

En ja, we zitten hier op een eigenlijk heel erg Belgisch baanvak. Zodoende wordt er dus ook links gereden, wellicht dat daarom het spoor naar Luik op een zeker moment spoor 1 geworden is...
Afbeelding

Normaal zou het daarna weer huiswaarts gaan, maar dit keer ging het via Heerlen nog naar het op basis van de in- en uitcheckcijfers een-na-minst-gebruikte station van Limburg. Station Hoensbroek telt, geëxtrapoleerd naar 2018 op basis van totaalcijfers over de gedecentraliseerde lijnen, slechts 217 in- en uitstappers per dag. Dat zou dus zomaar onder de werkelijke cijfers van Eijsden kunnen liggen.
Het stationnetje zelf is echter stukken minder aantrekkelijk...
Afbeelding

Alle voorzieningen laten zich hier op één foto vastleggen, maar verder is de stationsomgeving een kale vervallen bedoeling middenop een industrieterrein aan de rand van Hoensbroek...
Afbeelding

In enkele zijstraten is ook nog wat relatieve nieuwbouw te vinden, maar het doet allemaal nogal uitgestorven aan...
Afbeelding

Al met al nodigde het hier totaal niet uit om langer te blijven. Wel was er een toevallige overeenkomst met Eijsden: ook Hoensbroek heeft een kasteel namelijk en dat heeft ook wel wat gelijkenissen met het exemplaar in Eijsden. Echter lag het net wat te ver weg om even heen te lopen, tussen Hoensbroek en Nuth in kan je het wel mooi vanuit de trein zien liggen.
Wat treinen betreft bevindt Hoensbroek zich aan een traject met gedeelde exploitatie, maar de IC's naar Enkhuizen stoppen hier uiteraard niet. De achtergrond laat wel mooi de heuvelachtigheid van dit deel van Limburg zien...
Afbeelding

Arriva bedient het station dan weer wel, slechts enkele minuten na vertrek uit Heerlen arriveert de RS15 richting Sittard er al. En daarmee ging ik ook weer mee in noordelijke richting...
Afbeelding

Een overstapje later was ik dan al weer onderweg voor de lange rit terug naar het midden des lands. Zondag weer een nieuwe aflevering, maar dit keer loop ik niet meer vooruit met vastleggen dus welke het wordt is nog even een verrassing. Of toch ook niet, nog maar twee stationnetjes te gaan immers.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Etienne
Donateur
Berichten: 7909
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #10: Eijsden / Hoensbroek

Bericht door Etienne »

Mooie foto's weer :)
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #10: Eijsden / Hoensbroek

Bericht door ArrivaBas »

Limburg is zeker een mooie provincie waar je dito verslagen kunt maken, maar ik geloof niet dat de reizigerstellingen per jaar zijn. :p
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #10: Eijsden / Hoensbroek

Bericht door Daniel »

Ehm nee, in Nederland niet inderdaad... wat ik bedoelde: nu 160 per dag gemiddeld over 12 maanden, in 2006 waren het er gemiddeld evenveel per dag maar was het station 9 maanden van het jaar gesloten wat natuurlijk het gemiddelde drukt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #10: Eijsden / Hoensbroek

Bericht door umbusko »

Leuk weer! :D Bij Eijsden is het probleem een beetje dat het station aan de rand van het dorp ligt en de bus dwars door het centrum rijdt. Met een ander lijnennet kun je daar waarschijnlijk meer mensen de trein in krijgen. (De buurtbus die als enige bij het station stopt doet dat bijvoorbeeld een half uur voor/na de treinen. Dat schiet niet op natuurlijk. En de (inmiddels opgeheven) OV-shuttles uit Mariadorp en Mesch reden niet naar het station maar naar de halte Vroenhof, waar ze aansluiting boden op de bus.) In Hoensbroek is het nog veel erger, want Hoensbroek heeft uitstekende busverbindingen met Heerlen maar het station ligt behoorlijk uit de richting.
Nabij het kasteel is ook een bijzonder stukje grens te vinden. De Maas tussen Eijsden en Maastricht vormt namelijk het enige stukje grens waar Nederland aan Franstalig België grenst (rond Vaals grenst Nederland wel aan Wallonië, echter betreft het daar de Duitstalige Oostkantons). Aan de overkant zie je hier Ternaaien liggen...
Dat klopt bijna, maar net niet helemaal. Er is nog een stukje tussen de gemeente Voeren en de gemeente Kelmis in dat aan Nederland grenst en Franstalig is, zoals je op deze kaart van de Duitstalige Gemeenschap goed kunt zien. :) (En dan is er natuurlijk nog de weg van Maastricht naar Klein-Ternaaien (Petit-Lanaye); dan ga je ook rechtstreeks het Franstalige gebied in, maar dat is maar zo'n klein stukje en direct naast de Maas dat we dat maar door de vingers zullen zien. ;) )

Vanuit Eijsden naar Ternaaien (Lanaye) vaart in de zomer trouwens een pontje.

En tot slot nog het weetje, maar dat is vast al bekend, dat keizer Wilhelm II van Duitsland aan het einde van de Eerste Wereldoorlog in 1918 twee dagen met zijn trein heeft staan wachten op station Eijsden totdat zijn asielaanvraag was goedgekeurd. Daarna pas mocht hij verder het neutrale Nederland in.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #10: Eijsden / Hoensbroek

Bericht door Daniel »

umbusko schreef: wo 23 jun 2021, 21:26 Bij Eijsden is het probleem een beetje dat het station aan de rand van het dorp ligt en de bus dwars door het centrum rijdt. Met een ander lijnennet kun je daar waarschijnlijk meer mensen de trein in krijgen. (De buurtbus die als enige bij het station stopt doet dat bijvoorbeeld een half uur voor/na de treinen.
Voor lijn 15 geldt natuurlijk hetzelfde, die rijdt in het weekend ook precies op het halfuur dat de trein niet rijdt. Maar meer reizigers de trein in krijgen met een ander lijnennet lijkt me lastig: de bus is best snel (al werd hij afgelopen zaterdag toch vooral als stadsbus in Maastricht gebruikt) en dat blijft natuurlijk zo als je in twee richtingen door Eijsden zou gaan rijden van/naar het station. Dan mis je maar één halte en van De Bron is het ook maar 5 minuten lopen naar het station.

Maar zoals ik al schreef: er kwamen echt behoorlijk veel uitstappers uit de trein vanuit Maastricht, vijf van zulke treinen en je zit al op het gemiddelde per dag.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #10: Eijsden / Hoensbroek

Bericht door Vinny »

https://nl.wikipedia.org/wiki/Blieberg

Plombières is een gemeente met faciliteiten voor de Nederlandse- en Duitstalige gemeenschap. In feite is het een drietalige gemeente. (A)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #10: Eijsden / Hoensbroek

Bericht door umbusko »

Maar op die manier mag je de hele gemeente Voeren natuurlijk ook meetellen, want dat is ook een faciliteitengemeente. (A)
Daniel schreef: wo 23 jun 2021, 21:41 Voor lijn 15 geldt natuurlijk hetzelfde, die rijdt in het weekend ook precies op het halfuur dat de trein niet rijdt. Maar meer reizigers de trein in krijgen met een ander lijnennet lijkt me lastig: de bus is best snel (al werd hij afgelopen zaterdag toch vooral als stadsbus in Maastricht gebruikt) en dat blijft natuurlijk zo als je in twee richtingen door Eijsden zou gaan rijden van/naar het station. Dan mis je maar één halte en van De Bron is het ook maar 5 minuten lopen naar het station.

Maar zoals ik al schreef: er kwamen echt behoorlijk veel uitstappers uit de trein vanuit Maastricht, vijf van zulke treinen en je zit al op het gemiddelde per dag.
Klopt, maar voor de 15 is op het andere half uur rijden nu wel logisch, omdat zowel de 15 als de trein een verbinding met Maastricht verzorgen. Die komt toch al niet bij station Eijsden. Maar dat die buurtbus naar het station rijdt is nu vrij zinloos, omdat hij nergens op aansluit.

De bus naar Eijsden heeft snellere en langzamere routes gekend en is nu weer terug bij de allersnelste route. In eerdere dienstregelingen reed die bijvoorbeeld een langzame route door de wijk Heugem, en via Céramique in plaats van Heugemerveld. Wat ik me zou kunnen voorstellen is dat er weer een bus door Gronsveld en Rijckholt gaat rijden, waar ze niet blij waren met het afschaffen van de bus. Dan moet je wel iets voor Oost-Maarland verzinnen. Dat zou diezelfde bus kunnen doen (Eijsden - Oost-Maarland - Rijckholt - Gronsveld - Maastricht), dan bedien je alleen Fun Valley niet. Als de bus zoiets gaat doen en dus veel trager wordt, wil je hem in Eijsden doortrekken tot het station en daar laten aansluiten. Mensen uit Eijsden zelf kunnen dan eventueel de bus voor 2 of 3 haltes pakken tot aan het station en reizen naar Maastricht dan in principe met de trein. Alles heeft voor- en nadelen natuurlijk, dus het is maar een idee.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #10: Eijsden / Hoensbroek

Bericht door Ardan »

Leuk verslag zeg! Het is een hoek van het land waar heel veel te ontdekken is. Eijsden is zo te zien zeker een bezoekje waard! Het doet echt on-Nederlands aan, om er maar even een cliché bij te halen.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #10: Eijsden / Hoensbroek

Bericht door Meltrain »

Mooi verslag. :pos:
Eijsden ziet er wel uit als een leuke plaats. :D Ik ben zelf nog niet verder gekomen dan het station.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #10: Eijsden / Hoensbroek

Bericht door waldo79 »

@umbusko: al telt Voeren niet mee, want dat behoort tot Vlaanderen en doet ook Vlaams aan.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #10: Eijsden / Hoensbroek

Bericht door umbusko »

Oh, ik heb het inderdaad verkeerd geformuleerd. :') De vraag was "waar Nederland aan Franstalig België grenst". Dus of je telt Plombières mee (want Franstalig deel van Wallonië), of je telt zowel Plombières als Voeren mee (want Franstalig, respectievelijk "officieel" en "als faciliteit"), of je telt ze allebei niet mee omdat ze niet 100% Frans zijn (want naast Franstalig ook respectievelijk "Nederlands/Duits als faciliteit" en "officieel Nederlands"), maar dan ben je dus aan het kijken "waar Nederland aan uitsluitend Franstalig België grenst". België, altijd leuk. (A)
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #10: Eijsden / Hoensbroek

Bericht door waldo79 »

Maar ik kom graag in Zuid-Limburg omdat het zo'n vakantiegevoel geeft.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #10: Eijsden / Hoensbroek

Bericht door Vinny »

Ah en vroeger had je 'neutraal Moresnet'; een zelfstandig mini-republiekje dat na de Eerste Wereldoorlog bij België werd ingelijfd. :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #10: Eijsden / Hoensbroek

Bericht door ZO6176 »

Klopt. Toen hadden we een vierlandenpunt. De laatste inwoner met de nationaliteit van moresnet is een paar jaar geleden overleden.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #10: Eijsden / Hoensbroek

Bericht door ODRAIL »

Een leuk verslag ;) .
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten