Pagina 1 van 2
De twaalf impopulairste stations van 't land #11: Eemshaven
Geplaatst: zo 27 jun 2021, 09:13
door Daniel
Nu we weer niet-noodzakelijk mogen reizen, maar nog wel gevraagd worden niet de drukte op te zoeken, werd het idee geboren een klein serietje reisjes te maken naar plekken waarover wat te vertellen valt. In deze serie bezoek ik de twaalf impopulairste stations van Nederland, ofwel het minst gebruikte station in elke provincie. Geeft gelijk een leuke extra uitdaging, want zie maar eens de aantallen te vinden in provincies waar niet alleen NS komt.
Nadat ik in de vorige aflevering het meest zuidelijke impopulaire station van het land bezocht is het in dit elfde deel tijd voor het meest noordelijke impopulaire station. Een station wat niet alleen de minste reizigers van de provincie heeft, maar ook de minste treinen per dag. Oftewel, tijd voor het minst gebruikte station van de provincie Groningen: Eemshaven!
Zoals de vorige foto laat zien: echt een station in the middle of nowhere dit. Zou ik de trein terug gemist hebben dan was het een wandeling van een uur naar het eerstvolgende station, Roodeschool, of drie uur wachten op de volgende trein. Dat maar niet gedaan, dus gauw even wat plaatjes gemaakt.
Naast het station is een fors parkeerterrein aan te treffen met op de achtergrond ook het bestaansrecht van dit station: de veerterminal van de AG Ems die de veerdienst naar het Duitse waddeneiland Borkum uitvoert, grofweg recht boven de Eemshaven gelegen. Hoewel de Eemshaven ook een groot industriegebied is wordt dat eigenlijk amper door het station bediend, de meeste industrie ligt niet in de buurt van het station...
Een bijzonderheid aan dit noordelijkste station van het land is dan wel weer dat geen enkel station dichter bij de zee ligt dan dit station. De Waddenzee ligt direct aan de andere kant van de dijk, al zag ik er niet zo veel van daar het op een of andere manier altijd een beetje mistig is als ik op dit station ben (was m'n tweede bezoek namelijk). Overigens ligt het station dan weer net niet op het noordelijkste puntje van het Nederlandse vasteland, dat bevindt zich net een stukje westelijker
Aan de andere kant was niet veel verder te kijken dan de strekdam bij de toegang tot de haven...
Het tegen de dijk aan gelegen station is een behoorlijk kale bedoeling ook, maar voor die drie treinen per dag die er in deze tijd van het jaar stoppen is het wel nogal rijkelijk voorzien van reisinformatie. Naast de TB1 (zeven treinen zal dat ding hier nooit halen

) heeft het station ook nog een TBP namelijk. Maar uitgestorvenheid, ja, daar is dit stationnetje toch wel het toppunt van. Al kan het zomaar dat er toch een keer een flinke bult reizigers langskomt. Immers, de hele dienstregeling is afgestemd op het vertrek van de veren van/naar Borkum. Maar in het openingsjaar 2018 kwamen hier desondanks slechts 91 reizigers, ofwel 182 in- en uitstappers, gemiddeld per dag (na correctie voor de opening eind maart).
Dat alles maakt overigens dat als corona eenmaal voorbij is, en het station wellicht daadwerkelijk z'n halfuursdienst krijgt die het al had moeten hebben, dit waarschijnlijk niet heel lang meer het minst gebruikte station van Groningen is. Volgens de recentste cijfers scheelt het immers maar 29 reizigers met Roodeschool, een station waar juist helemaal niemand uit mijn trein stapte...
Maargoed, hoog tijd om in de stappen want de trein zou bijna alweer vertrekken. De RS4 zou me met een half gereviseerd stel weer terug naar Groningen vervoeren...
En daarmee komt deze kortere aflevering, er was nou eenmaal echt niets te beleven hier, weer ten einde. Woensdag het twaalfde en laatste deel van deze serie alweer, dan is het tijd om even helemaal zen te worden in wellicht de meest bizarre stationsomgeving van het land op het minst gebruikte station van de provincie Utrecht. Thuiswedstrijdje dus :-)
Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #11: Eemshaven
Geplaatst: zo 27 jun 2021, 09:25
door Tom024
Er rijden weer treinen naar de Eemshaven? Een hele tijd heeft daar helemaal niets gereden.
Komende week toch maar eens dat laatste stukje spoorwegnet afvinken.

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #11: Eemshaven
Geplaatst: zo 27 jun 2021, 09:33
door Daniel
Ja, dit fotoserietje is gisteren gemaakt dus het lijkt er wel op dat er treinen die kant uit rijden

Overigens nu nog slechts vijf per dag, volgens de dienstregeling zouden per 3 juli de extra zomertreinen weer moeten gaan rijden.
Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #11: Eemshaven
Geplaatst: zo 27 jun 2021, 09:41
door trolly
Waarom één in- en één uitstapper alleen in combinatie tot "een reiziger" zouden vervloeien snap ik nog steeds niet. Is een reiziger iemand die dezelfde modalitiet op heen- terugreis gebruikt? En zo ja: hoe noem je dan in- of uitstappers die de plaats van vertrek of aankomst met een ander vervoermiddel danwel de benenwagen bereiken of verlaten? Of nog erger: de trein gebruiken om het gat waar ze zijn opgegroeid voor altijd achter zich te laten?
Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #11: Eemshaven
Geplaatst: zo 27 jun 2021, 09:44
door Vinny
Iemand die alleen maar even stationsbordjes op de foto komt zetten is geen reiziger; dat is een hobbyist

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #11: Eemshaven
Geplaatst: zo 27 jun 2021, 10:02
door IC140
trolly schreef:Waarom één in- en één uitstapper alleen in combinatie tot "een reiziger" zouden vervloeien snap ik nog steeds niet. Is een reiziger iemand die dezelfde modalitiet op heen- terugreis gebruikt? En zo ja: hoe noem je dan in- of uitstappers die de plaats van vertrek of aankomst met een ander vervoermiddel danwel de benenwagen bereiken of verlaten? Of nog erger: de trein gebruiken om het gat waar ze zijn opgegroeid voor altijd achter zich te laten?
Meer gebruikelijk zijn de volgende typeringen:
Instappers
In/uitstappers
Het voordeel van instappers boven in/uitstappers is dat als je alle instappers van alle stations bij elkaar optelt je tot het totaal aantal reizen in het systeem komt, terwijl je bij in/uitstappers dan eerst nog door twee moet delen.
Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #11: Eemshaven
Geplaatst: zo 27 jun 2021, 10:39
door Daniel
trolly schreef: ↑zo 27 jun 2021, 09:41
Waarom één in- en één uitstapper alleen in combinatie tot "een reiziger" zouden vervloeien snap ik nog steeds niet. Is een reiziger iemand die dezelfde modalitiet op heen- terugreis gebruikt?
Het aantal reizigers is natuurlijk altijd een grove inschatting ervan uitgaande dat de meesten ook weer terug naar hun vertrekpunt reizen op enig moment. Die tel je dubbel als je uitgaat van een herkomst- en bestemming op het station (dus de in- en uitstappers die NS publiceert).
Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #11: Eemshaven
Geplaatst: zo 27 jun 2021, 10:45
door ArrivaBas
Op zich kun je bij dergelijke afgelegen stations inderdaad ervan uitgaan dat elke reiziger twee keer van het station gebruik maakt. Bij stations dichter op elkaar ligt dat al wel wat genuanceerder. Als ik naar school ga stap ik bijna altijd uit op Tilburg Universiteit, maar ik stap in op Tilburg.
Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #11: Eemshaven
Geplaatst: zo 27 jun 2021, 10:52
door Daniel
Maar in dat geval is de kans natuurlijk ook best aanwezig dat een andere reiziger het precies omgekeerd doet, dat middelt elkaar weer uit op die manier.
Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #11: Eemshaven
Geplaatst: zo 27 jun 2021, 10:53
door trolly
En dat zijn dus twee verschillende personen, niet "een reiziger".
Dat veruit de meeste reizigers terugkeren naar waar ze vandaan kwamen lijkt me plausibel, hoewel er ook een categorie reisonderbrekingen zal zijn. Dat ze dat per definitie met hetzelfde vervoermiddel doen lijkt me een slag in de lucht. Juist de trein is in dat opzicht flexibeler dan eigen auto of fiets. Vandaar dat ik de term "reiziger" als combinatie van een in- en een uitstapper nogal arbitrair vind. Ook het tellen van een van beiden geeft een vertekend beeld. Er zijn ongetwijfeld stations met meer uit- dan instappers, en omgekeerd. Zo lijkt station Zandvoort me een voorbeeld van een station dat het beginpunt kan zijn van (strand)wandelingen die eindigen met een busrit.
Vinny schreef: ↑zo 27 jun 2021, 09:44
Iemand die alleen maar even stationsbordjes op de foto komt zetten is geen reiziger; dat is een hobbyist
Het lijkt me een bizarre vorm van toerisme. Maar toeristen zijn in mijn optiek welzeker reizigers.
Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #11: Eemshaven
Geplaatst: zo 27 jun 2021, 11:00
door Vinny
De standaard reiziger is een scholier, student of forens die reist van de plaats waar hij woont naar de plaats waar hij werkt of opleiding geniet, 's ochtends heen gaat en 's avonds terug. Je kunt vaak goed voorzien hoeveel van dergelijke reizigers een bepaald station oplevert, door gewoon te kijken naar het aantal huizen dat er in de directe omgeving staat. Wat opvalt aan de impopulaire stations is ook dat daar weinig standaard reizigers vandaan komen of heen gaan (er is geen bewoning en geen opleidingsinstituut in de onmiddellijke nabijheid). Dan kom je dus automatisch in het sociaal-recreatieve vervoer, en dat is veel moeilijker goed in kaart te brengen. En erg afhankelijk van externe invloeden zoals het weer.
Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #11: Eemshaven
Geplaatst: zo 27 jun 2021, 11:41
door IC140
trolly schreef:En dat zijn dus twee verschillende personen, niet "een reiziger".
Dat veruit de meeste reizigers terugkeren naar waar ze vandaan kwamen lijkt me plausibel, hoewel er ook een categorie reisonderbrekingen zal zijn. Dat ze dat per definitie met hetzelfde vervoermiddel doen lijkt me een slag in de lucht. Juist de trein is in dat opzicht flexibeler dan eigen auto of fiets. Vandaar dat ik de term "reiziger" als combinatie van een in- en een uitstapper nogal arbitrair vind. Ook het tellen van een van beiden geeft een vertekend beeld. Er zijn ongetwijfeld stations met meer uit- dan instappers, en omgekeerd. Zo lijkt station Zandvoort me een voorbeeld van een station dat het beginpunt kan zijn van (strand)wandelingen die eindigen met een busrit.
Vinny schreef: ↑zo 27 jun 2021, 09:44
Iemand die alleen maar even stationsbordjes op de foto komt zetten is geen reiziger; dat is een hobbyist
Het lijkt me een bizarre vorm van toerisme. Maar toeristen zijn in mijn optiek welzeker reizigers.
Leuk weetje: het station met het grootste verschil tussen in- en uitstappers is Schiphol Airport. De verklaring: mensen worden vaak wel met de auto gebracht en uitgezwaaid op de Kiss en Ride, maar ophalen is veel omslachtiger met kans op vertraging van de vlucht of de bagageafhandeling en betaald parkeren. In ophalen hebben veel vrienden en familie blijkbaar geen zin, waardoor de betreffende reizigers dan maar eenzaam in de trein stapt.
Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #11: Eemshaven
Geplaatst: zo 27 jun 2021, 11:48
door Ardan
Het viel me eigenlijk vooral op dat Eemshaven kennelijk meer reizigers ziet dan Hindeloopen

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #11: Eemshaven
Geplaatst: zo 27 jun 2021, 11:55
door ODRAIL
Een leuk verslag

.
Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #11: Eemshaven
Geplaatst: zo 27 jun 2021, 12:31
door Daniel
Ardan schreef: ↑zo 27 jun 2021, 11:48
Het viel me eigenlijk vooral op dat Eemshaven kennelijk meer reizigers ziet dan Hindeloopen
Ja 25.000 per jaar in 2018 (toen het ca. 275 dagen open was) volgens een artikel bij RTV Noord. Sowieso worden die Groningse nevenlijnstationnetjes verbazingwekkend goed gebruikt: in Roodeschool stapt op een gemiddelde dag een kwart van de inwoners van het plaatsje in of uit bijvoorbeeld!
Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #11: Eemshaven
Geplaatst: zo 27 jun 2021, 13:32
door Meltrain
Tof verslag.
Daniel schreef: ↑zo 27 jun 2021, 09:13
Maar uitgestorvenheid, ja, daar is dit stationnetje toch wel het toppunt van. Al kan het zomaar dat er toch een keer een flinke bult reizigers langskomt. Immers, de hele dienstregeling is afgestemd op het vertrek van de veren van/naar Borkum. Maar in het openingsjaar 2018 kwamen hier desondanks slechts 91 reizigers, ofwel 182 in- en uitstappers, gemiddeld per dag (na correctie voor de opening eind maart).
Dat alles maakt overigens dat als corona eenmaal voorbij is, en het station wellicht daadwerkelijk z'n halfuursdienst krijgt die het al had moeten hebben, dit waarschijnlijk niet heel lang meer het minst gebruikte station van Groningen is. Volgens de recentste cijfers scheelt het immers maar 29 reizigers met Roodeschool, een station waar juist helemaal niemand uit mijn trein stapte...
Maar waarom zou dit station dan ineens extra reizigers trekken? Er gaan immers niet ineens meer schepen naar Borkun varen, dus waar komen die extra reizigers dan vandaan?
Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #11: Eemshaven
Geplaatst: zo 27 jun 2021, 14:49
door Daniel
Wandelaars langs de Waddenkust? Kwamen er genoeg van langs toen m'n trein het laatste stukje langs de dijk reed namelijk

Of een ruimere overstap op de boot kunnen kiezen waardoor de verbinding naar Borkum aantrekkelijker wordt, zo'n nieuwe verbinding voor OV-reizigers die eerder amper bij die boot konden komen zal geleidelijk immers ook wel meer klandizie krijgen.
Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #11: Eemshaven
Geplaatst: zo 27 jun 2021, 15:35
door umbusko
Ook dit deel stelt wederom niet teleur. Het traject naar Eemshaven staat nog op mijn lijstje, net als Delfzijl, Veendam en Weener (of
Leer, maar op die brug ga ik niet wachten). Misschien toch maar eens een keer doen nu, nu we Duitsland weer in mogen.
IC140 schreef: ↑zo 27 jun 2021, 11:41
Leuk weetje: het station met het grootste verschil tussen in- en uitstappers is Schiphol Airport. De verklaring: mensen worden vaak wel met de auto gebracht en uitgezwaaid op de Kiss en Ride, maar ophalen is veel omslachtiger met kans op vertraging van de vlucht of de bagageafhandeling en betaald parkeren. In ophalen hebben veel vrienden en familie blijkbaar geen zin, waardoor de betreffende reizigers dan maar eenzaam in de trein stapt.
En vergeet niet dat het bij vertrek wel belangrijk is om het vliegtuig te halen en dat de trein dan niet altijd even betrouwbaar is. Als je alweer terug in Nederland bent kan een eventuele vertraging of verstoring niet zoveel meer schelen.
Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #11: Eemshaven
Geplaatst: zo 27 jun 2021, 21:07
door DDietzen
Een kort doch krachtig verslag, leuk om te lezen!
Om aan te haken bij de lopende discussie: die toekomstige halfuursdienst op de Eemshaven lijkt me echt overkill. Ik zie zelf toch meer nut in een aparte boottrein Eemshaven-Groningen (waarbij de halfuurlijkse stoptrein in Roodeschool keert), maar dat is meer iets voor
de ideeënhoek 
Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #11: Eemshaven
Geplaatst: zo 27 jun 2021, 22:09
door The Greyhound
De treinen rijden in aansluiting op de boot van er naar Borkum. De aansluiting op de boot uit Borkum is soms krap. Mocht deze vertraging hebben wordt dat door kapitein doorgegeven aan Arriva zodat de volgende trein van Roodeschool naar Eemshaven kan doorrijden om de passagiers op te pikken. Leuk ritje net als de verdere tocht per boot en smalspoor trein op het eiland. Vooral in het weekend druk verkeer met komende en gaande vakantiegangers. Dan rijden er diverse extra treinen.
Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #11: Eemshaven
Geplaatst: ma 28 jun 2021, 00:39
door CamilleKreemers
Meltrain schreef: ↑zo 27 jun 2021, 13:32
Tof verslag.
Daniel schreef: ↑zo 27 jun 2021, 09:13
Maar uitgestorvenheid, ja, daar is dit stationnetje toch wel het toppunt van. Al kan het zomaar dat er toch een keer een flinke bult reizigers langskomt. Immers, de hele dienstregeling is afgestemd op het vertrek van de veren van/naar Borkum. Maar in het openingsjaar 2018 kwamen hier desondanks slechts 91 reizigers, ofwel 182 in- en uitstappers, gemiddeld per dag (na correctie voor de opening eind maart).
Dat alles maakt overigens dat als corona eenmaal voorbij is, en het station wellicht daadwerkelijk z'n halfuursdienst krijgt die het al had moeten hebben, dit waarschijnlijk niet heel lang meer het minst gebruikte station van Groningen is. Volgens de recentste cijfers scheelt het immers maar 29 reizigers met Roodeschool, een station waar juist helemaal niemand uit mijn trein stapte...
Maar waarom zou dit station dan ineens extra reizigers trekken? Er gaan immers niet ineens meer schepen naar Borkun varen, dus waar komen die extra reizigers dan vandaan?
De overstap op de boot. vroeger moest je met eigen vervoer erheen. Nu kan dat met de trein.
Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #11: Eemshaven
Geplaatst: ma 28 jun 2021, 08:40
door Meltrain
Ja, dat is enkele malen per dag. Waar ga je de overige treinen mee vullen?
(Antwoord van Daniel: wandelaars langs de Waddenzee.)
Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #11: Eemshaven
Geplaatst: ma 28 jun 2021, 13:10
door VIRM
Wat ga je na deze serie doen? Alle kopstations van Nederland?

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #11: Eemshaven
Geplaatst: ma 28 jun 2021, 20:55
door Daniel
Mwoh, eerst maar weer eens wat vaker de busjes opzoeken. Dat grote deel van de hobby is wat verwaarloosd de afgelopen maanden
Alle kopstations kan een volgende zijn, maar wat anders kan ook prima. Stoppen in alle stations met een Q in de naam ofzo... Ownee, dat heb ik tijdens de reis om deze reportage te maken al twee keer gedaan

(Usquert is de enige met een Q namelijk)
Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #11: Eemshaven
Geplaatst: di 29 jun 2021, 05:39
door ZO6176
En qoudum-molquerum natuurlijk