De twaalf impopulairste stations van 't land #12: Soest

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

De twaalf impopulairste stations van 't land #12: Soest

Bericht door Daniel »

Nu we weer niet-noodzakelijk mogen reizen, maar nog wel gevraagd worden niet de drukte op te zoeken, werd het idee geboren een klein serietje reisjes te maken naar plekken waarover wat te vertellen valt. In deze serie bezoek ik de twaalf impopulairste stations van Nederland, ofwel het minst gebruikte station in elke provincie. Geeft gelijk een leuke extra uitdaging, want zie maar eens de aantallen te vinden in provincies waar niet alleen NS komt.

In deze slotaflevering is het tijd voor het impopulairste station op het netwerk van NS, een stationnetje met een van de mooiste stationsomgevingen in het land en waar toch ook wel een verhaal achter zit. Oftewel, we reizen af naar het minst gebruikte station van de provincie Utrecht: Soest!
Afbeelding

Nadat de beide treinen er weer vertrokken zijn is het slechts een weldadige rust die resteert op dit bochtige stationnetje verscholen in het groen. Echt een plek waar je dan gewoon helemaal niemand tegenkomt, heerlijk...
Afbeelding

Tegenwoordig ligt hier dus een eilandperron, maar aan het andere uiteinde daarvan zijn toch wel heel duidelijke aanwijzingen aanwezig dat de situatie in het verre verleden anders geweest is. De overkapping van het oude perron hangt er nog immers...
Afbeelding

Het stationsgebouw van Soest is niet van een standaardtype en vooral ook wel opvallend groot voor het kleine stationnetje. Tegenwoordig huisvest het het kantoor van een binnenhuisarchitect...
Afbeelding

Als je dan de Stationsweg uitloopt sta je middenin het hart van Soest, de oude dorpskern rond de kerk...
Afbeelding

Maar... als het station in het hart van Soest ligt, toch wel een best centrale locatie vergeleken met andere minst gebruikte stations, waarom wordt het dan zo weinig gebruikt? Er zijn hier namelijk maar 235 in- en uitstappers per dag. De aanleiding daartoe vinden we in de geschiedenis.
Het dorpje Soest ontstond in de Middeleeuwen doordat Amersfoortse boeren vanuit de regelmatig overstromende Eempolder zich vestigden op de grens tussen de polder en de hoger gelegen uitlopers van de Utrechtse Heuvelrug. Daarmee vormde zich een dorpje met klassieke lintbebouwing op de grens van hoog- en laaggelegen land. Een stukje historie is nog wel in het straatbeeld nabij het station te zien, waar de oude boerderijen nog herkenbaar aanwezig zijn...
Afbeelding

In latere jaren groeiden Soest en Soestdijk op een zeker moment aan elkaar vast en werd ook in Soest Zuid de bebouwing uitgebreid. Latere nieuwbouwwijken verrezen westelijker (weer in laaggelegen gebied), met als gevolg dat zich ten westen van station Soest... niets bevindt. En niet een beetje niets, maar heel veel niets. Of misschien zelfs wel uitzonderlijk veel niets, slechts de ongerepte landerijen op de Soester Eng met hun nog uit de Middeleeuwen daterende verkaveling.

Na naar de top van deze Heuvelrug-uitloper gewandeld te zijn kon mooi in driekwart cirkel het weidse uitzicht vastgelegd worden. Ter oriëntatie: het spoor ligt nabij de schoorsteen op de bovenste foto en vervolgens maak ik een draai van 270 graden linksom in vier foto's...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Veel reizigers ga je uit zo'n leegte natuurlijk niet halen, vandaar ook dat het aan de lintbebouwing gelegen station Soest zo weinig passagiers heeft. En dat Soest-Zuid en Soestdijk, meer in de bebouwde omgeving gelegen, er wat meer weten te trekken.
Bovenop de Soester Eng is het gewoon echt mooi en vooral een weldadige rust. Als je ergens vlakbij een stationnetje helemaal zen kunt worden dan is dat hier wel :) Bezienswaardigheden hebben ze er ook. Zo tref je hier ook de molen De Windhond aan die, je verwacht het niet, bouwjaar 2008 heeft. Een erg geslaagde reconstructie van de oorspronkelijke molen die in de jaren '30 van de vorige eeuw gesloopt werd...
Afbeelding

En als we dan de resterende 90 graden nog even bekijken is het ook vooral leegte wat je aantreft...
Afbeelding

Verderop is aan de horizon de spoorlijn weer te zien, waarbij duidelijk zichtbaar is dat de bebouwing zich allemaal aan de oostkant daarvan bevindt...
Afbeelding

Voor mij was het vervolgens ook langzaamaan tijd om terug naar het station te wandelen, onbewust toch zomaar een uurtje hier doorgebracht in alle rust. Sinds 1992 is de Soester Eng een beschermd dorpsgezicht. En een mooi zicht op het dorp heb je er inderdaad ook wel tussen de bomen door. Met nadrukkelijk op de voorgrond aan het spoor de voormalige zuivelfabriek De Soester...
Afbeelding

En waar anders kom je nu zo richting een stationnetje gelopen, een onbewaakte overweg is in de Randstad sowieso al behoorlijk zeldzaam... Onofficieel is het ook een beetje een extra in- en uitgang, met een grote stap vanaf de overweg sta je zo op het perron. Al is dat in de tegenwoordige tijd niet zo heel handig meer, want je kunt alleen aan het andere uiteinde van het perron ook daadwerkelijk inchecken...
Afbeelding

Met een ommetje via Utrecht ging het voor mij daarna weer richting thuisbasis Amersfoort. En daarmee komt ook deze serie minst gebruikte stations tot een einde, helaas... Al merkte ik wel duidelijk aan de reacties van jullie dat het in de smaak viel, dus wie weet komt er wel weer een keer een nieuwe challenge langs. Leuke ideeën zijn altijd welkom natuurlijk!
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5231
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #12: Soest

Bericht door Lijn 45 »

bekend terrien! :)
Tegenwoordig ligt hier dus een eilandperron, maar aan het andere uiteinde daarvan zijn toch wel heel duidelijke aanwijzingen aanwezig dat de situatie in het verre verleden anders geweest is. De overkapping van het oude perron hangt er nog immers...
De restanten van het perron onder de overkapping zouden er ook nog moeten liggen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #12: Soest

Bericht door Meltrain »

Wederom een leuk verslag. :D
Ik was inderdaad wel benieuwd wat het minst gebruikte station van Utrecht zou zijn. Ik vermoedde al wel dat het een van de drie stations met "Soest" in de naam zou zijn, maar ik had eerder Soestdijk verwacht.
Dat het tevens het minst gebruikte station van NS zou zijn, had ik da weer niet verwacht. :o
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
en-es
Berichten: 4399
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #12: Soest

Bericht door en-es »

Ooit een bemand station. Binnenin staat de loketwand er nog als het goed is.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #12: Soest

Bericht door Ardan »

De Stichtse Lijn is echt een leuk lijntje! Ik moet ook nog altijd eens Soest gaan verkennen... bedankt voor deze boeiende serie!
Ik doe ook maar wat
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #12: Soest

Bericht door Wubbo »

Ik ben wel heel benieuwd hoe de reizigersaantallen van Utrecht Maliebaan zijn. Zijn die hoger dan die van Soest?
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #12: Soest

Bericht door umbusko »

Een prachtige afsluiter van deze reeks! Dank! :)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #12: Soest

Bericht door Daniel »

Wubbo schreef: wo 30 jun 2021, 22:28 Ik ben wel heel benieuwd hoe de reizigersaantallen van Utrecht Maliebaan zijn. Zijn die hoger dan die van Soest?
Die zijn niet beschikbaar, dus geen idee wat ze zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #12: Soest

Bericht door Wubbo »

Maar dan hebben we een open einde, want hoe weet je nu zeker of je alle impopulairste stations gehad hebt? :)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #12: Soest

Bericht door Daniel »

Het Spoorwegmuseum had in 2019 bijna 1200 bezoekers per dag (nog niet eens rekening houdend met dat het maandags dicht is). Dus zelfs als maar 10% daarvan de trein pakt heeft Utrecht Maliebaan al meer reizigers dan Soest ;)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #12: Soest

Bericht door Vinny »

Mooie repo :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15322
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #12: Soest

Bericht door ODRAIL »

Een leuk verslag ;) .

Jammer dat de serie afgelopen is.
ZO6176
Donateur
Berichten: 5977
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: De twaalf impopulairste stations van 't land #12: Soest

Bericht door ZO6176 »

Je zou de serie kunnen uitbreiden de op een na het minst gebruikte station per provincie
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten