Zoals gisteren al voorgenomen en aangekondigd, ben ik vandaag eens de boel gaan verkennen in Nuth, waar sinds enkele dagen een 12-tal oude ICK-rijtuigen opgesteld staan als strategische reserve. Bijzonder interessant gezien het feit dat Nuth een weinigbetekenend stoptreinstationnetje is en er toevallig nog een emplacement ligt van de bietenverlading, die er tot halverwege de jaren '90 plaatsvond. Normaalgesproken zou je verwachten dat het opgebroken zou worden en ik heb dit ook meerdere keren gedacht toen er weer eens een spoorgraafmachine stond. Het blijkt dat het emplacement nu gebruikt gaat worden voor het stallen van strategische reserve van de NS. Zeer interessant, maar een bijzonder slecht plan als je het materieel nog eens zou willen gebruiken. De spuiters kunnen namelijk niet wachten en het zal ook niet lang duren voordat het spul 'voorgesloopt' is. Tijd om eens een kijkje te nemen in Nuth:
Station Nuth, met geheel op de achtergrond de sleep ICK-rijtuigen. Apart en opvallend! :)
Het lijkt erop dat men de reguliere ICK-wagons nog in gebruik heeft en deze speciale met fietsenafdeling terzijde heeft gesteld. In ieder geval rijdt dit materieel o.a. nog veel in de serie Venlo-Den Haag Centraal.
De wagons vanuit de andere kant gezien en wel vanuit de plek waar ooit de bietenverladingsinstallatie stond. Een kijkje door het raam van een wagon leerde dat er een aantal pallets stonden met ICK-ramen en -deuren.
De eerste vernieling is reeds een feit... :?
Tot zover een selectie van de foto's uit Nuth. Ik kom er iedere dag langs met de trein, dus ik zal e.e.a. goed in de gaten houden! Zeker wanneer er volgende maand een reeks plan V geplaatst zou worden, kan het nog interessanter worden! Ik weet alleen niet op welke sporen het volgende materieel geplaatst zal worden, aangezien men een aantal wisselstukken opgebroken en geklemd heeft, waardoor het naastgelegen opstelspoor niet bereikbaar is.