Z2N en Plan-V444 klimmen in Mitteldeutschland (deel 1) [55f]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Z2N en Plan-V444 klimmen in Mitteldeutschland (deel 1) [55f]

Bericht door Z2N »

Moin liebe leute! Tussen alle verhalen rond de Deltavariant zou je het bijna vergeten, maar het schiet in Europa momenteel nog steeds goed op met de vaccinatiecampagne tegen Covid-19. En dat is fijn, want daardoor zakten de coronacijfers genoeg om weer de grenzen te openen, in ieder geval voor mensen die nu als 5G-zendmast gevaccineerd te boek staan. En met een paar dagen vrij, en geen verdere reisbeperkingen, besloten Plan-V444 en ik dan ook om enkele dagen Duitsland op te zoeken. En dan niet naar NRW of Nedersaksen, maar Mitteldeutschland : de deelstaten Thuringen en Saksen-Anhalt; en Berlijn. Onbedoeld een reis die de historie van Robert Koch volgt, de naamgever van het instituut dat enkele dagen later Nederland weer als risicogebied zou bestempelen. Zoals het in 2021 hoort reizen we met tickets die pas enkele dagen voor vertrek geboekt werden (aangepast naar de reisbeperkingen van de daarop volgende week), maar door de rust in het fernverkehr nog voor acceptabele prijzen.

We beginnen de reis op maandag 12 juli in Utrecht, waar men deze zomer maar beter kan wennen aan het vroegere vertrektijdstip van de trein naar Basel om 08:08. Keurig op tijd rijdt ICE 255 binnen, die me naar Keulen zal brengen (Plan-V444 moet vanuit Zuid-Limburg komen en reist via Aken).
Afbeelding

De Maasbrug bij Venlo, hier nog vredig. Ondertussen +10, want op tijd rijden is lastig. (A)
Afbeelding

Het inspirerende landschap van Noordrijn-Westfalen, hier een wolkenfabriek ergens tussen Mönchengladbach en Keulen. Door technische problemen in Venlo ondertussen 20 minuten achter op planning. _O-
Afbeelding

Kölle! Veel tijd om langs de rijn te staan is er door de vertraging niet, Plan-V44 staat al met koffie klaar. Vanuit de RE9 naar Siegen zien we trouwens hoe trein 255 nog meer vertraging oploopt, doordat het bij te plaatsen stel (de beruchte 4651 Amsterdam) moeilijk doet. Uiteindelijk vertrekken wij eerder, de trein naar Basel is dan al 40 minuten te laat. :X
Afbeelding

Voor ons resteert nu alleen maar een rustige rit door de vallei van de Sieg, wat best prachtig is! :)
Afbeelding

Kerken. Een erg logische plaatsnaam wel.
Afbeelding

Even een dingetje tussendoor: ik reis regelmatig de grens over, en boek daarom vaak en graag via NS International. Als je dan naar een bestemming een ticket boekt krijg je in de App een plaatje van de bestemming te zien, maar toen ik mijn tickets voor deze reisdag boekte (en prijstechnisch een knip nodig was in Siegen), kreeg ik toch het idee dat het een uur op een houtje bijten zou worden... :X
Afbeelding

De aankomst in Siegen was ook erg inspirerend.
Afbeelding

Maar, moraal van het verhaal: verder kijken dan je neus lang is loont, want Siegen is weldegelijk prachtig! :D
Afbeelding

Afbeelding

Oud-Siegen, met onder andere het geboortehuis van Peter Paul Rubens.
Afbeelding

Afbeelding

13% stijgingspercentage is wel een aanslag op tedere Long Covid-longetjes. :X
Afbeelding

Maar als je dan de top bereikt is het uitzicht prachtig! :D
Afbeelding

Afbeelding

Ook het centrum van Siegen is verrassend mooi voor Noordrijn-Westfalen, zelfs mét moderne fontijnkunst. :)
Afbeelding

Berlijnse beer in Siegen, hier moet wel een boeiend verhaal achter zitten... :p
Afbeelding

Conclusie: Siegen is geslaagd, en een aanrader voor iedereen (behalve misschien forumgebruiker Julsteren). (A) a
Afbeelding

Na een hyper-efficiënte invulling van de 64 minuten overstap in Siegen reizen we verder naar Giessen. Hier komen we niet veel verder dan het station, wat er ook mag wezen trouwens.
Afbeelding

Hier begint de reis exotische taferelen aan te nemen. Door werkzaamheden was de lijn tussen Kassel en Göttingen dicht, en dat zorgde voor een bijzonder tafereel: ICE-treinen die stoppen in Eichenberg, een dorpje van 888 inwoners. Maar DB zou DB niet zijn als de unieke foto's aangepast moeten worden, want in plaats van een ICE-T rijdt er een IC-ersatzstam. Zonder reserveringen, zonder rolstoelplaats, zonder catering, en alsnog in omgekeerde rijtuigvolgorde. DB is in 2021 zoals we DB nog kennen van voor de pandemie... :mrgreen:
Afbeelding

Met +3 komt het ding eraan, en om het helemaal af te maken rijden er rijtuigen mee uit de München-Nürnberg Express. :o
Afbeelding

Het uitzicht tussen Giessen en Kassel is érg inspirerend, geen wonder dat het stervensdruk is aan boord.
Afbeelding

Afbeelding

Op tijd bereiken we Eichenberg, waar we overstappen richting Leinefelde. Met 888 inwoners moge het niet als een verrassing komen, maar we zijn de enige uitstappers hier. :lol:
Afbeelding

Afbeelding

Waarom stopt de trein hier dan nog? Dat komt vooral door de ligging van het dorp, als spoorwegknooppunt op de lijnen Kassel - Halle en Bebra - Göttingen. Die rol is door de Duitse scheiding wel verkleind, Eichenberg is het laatste dorp richting Halle voor de oude binnen-Duitse grens. Tot op de dag van vandaag moet er vaak worden overgestapt in Eichenberg, wat DB met zijn nieuwe stationspromotie duidelijk kan maken. :mrgreen:
Afbeelding

Afbeelding

De RE naar Erfurt is te laat, maar na 10 minuten komt het bezoek aan Eichenberg toch ten einde. :)
Afbeelding

In Leinefelde is de laatste overstap van de dag, van DB naar Abellio.
Afbeelding

Ondertussen zijn we écht in de vrijstaat Thüringen. (A)
Afbeelding

En om half zeven bereiken we dan de eindbestemming van de dag, het bruisende Nordhausen. *O*
Afbeelding

Afbeelding

Ossi-cultuur op het terras in Nordhausen... :mrgreen:
Afbeelding

... wat zich ook laat merken: avondeten voor 4 euro. Erg fijn. :D
Afbeelding

Nordhausen heeft misschien wel de kleinste Combino-trams van de wereld, tram 1 rijdt elke 30 minuten de enige omloop tussen Station en Dr. Robert Koch-strasse. :)
Afbeelding

En wat heeft Nordhausen verder dan nog te bieden? Vooral veel sterke drank, Nordhäuser bleek ook verrassend lekker trouwens. :mrgreen:
Afbeelding

Maar waarom dan naar Nordhausen gaan? Het uitzicht vanaf het balkon van de hotelkamer de ochtend erop toont precies de reden om deze kant op te gaan, het witte gebouw links is het DB-station, het gele gebouw ernaast het stationsgebouw van de Harzer Smalspurbahnen.
Afbeelding

Het is ondertussen dinsdag, en nadat we onszelf hebben volgestouwd bij het ontbijtbuffet is het tijd om naar dat HSB-station Nordhausen-Nord te gaan. :p

Vlak langs het station rijdt tram 10 langs, die met diesel-electrische Combino's rijdt. Deze trams rijden na Nordhausen verder over het HSB-netwerk.
Afbeelding

Maar wij willen mee met de eerste 'gewone' passagierstrein van de dag, en dat blijkt nog een uitdaging. De HSB doet niet aan kaartautomaten, en het bureautje van de HSB in het station zelf opent pas om 08:30. De trein die we willen nemen vertrekt echter om 08:33, dus wat blijkt: het is de bedoeling dat je contant geld meeneemt en afrekent bij de machinist. Oh, Duitsland toch. :X
Afbeelding

Eer dat we ons contante geld hebben is het al bijna tijd voor vertrek, voor we het weten rijden we al door de buitenwijken van Nordhausen... _O-
Afbeelding

Ik heb het wel te doen met de mensen die hier langs de lijn wonen, vier keer toeteren per voertuig, de eerste tram rijdt hier om 05:00 langs... :X
Afbeelding

In Ilfeld staan we 7 minuten stil, de machinist moet hier het achterop lopende treinstel achterlaten. Ondertussen rijdt ook tram 10 binnen, die weer op weg is naar Robert Koch.
Afbeelding

Afbeelding

Na Ilfeld (254 meter boven NAP) start de klim door de Harz, we rijden hier over de Harzquerbahn. :D
Afbeelding

Eisfelder Talmühle (352 m), het laatste station langs de route in Thüringen voordat we in Saksen-Anhalt aankomen. Er zijn hier nog drie reizigers overgebleven, buiten Plan-V444 en ik alleen nog een dame uit Rheinland-Pfalz.
Afbeelding

Het uitzicht is prachtig onderweg. :)
Afbeelding

Beep beep, i'm a sheep. :mrgreen:
Afbeelding

Benneckenstein (530 m) de eerste serieuze nederzetting na Ilfeld (45 minuten verderop). Hier wisselt het personeel met de tegentrein, en staan we dus ietsjes langer stil.
Afbeelding

Station Sorge (499 m), hier is een Grensmuseum te vinden. De deelstaat Nedersaksen (en daarmee voormalig West-Duitsland) is hier 2 kilometer verderop).
Afbeelding

En zodra er een seinpaal in de heuvels staat is het logisch dat je even later station Drei Annen Hohne bereikt, overstapstation richting de Brocken. :)
Afbeelding

In Drei Annen Hohne (540 m) is het druk, we hebben vijf minuten om over te stappen.
Afbeelding

De trein richting Brocken is erg druk, we hebben met moeite een zitplaats bemachtigd in het achterste rijtuig. Daar hebben we ook uitzicht, want dit is een stoomtrein, met rijtuigen met open balkons. :D
Afbeelding

Station Schierke (685 m), het laatste station voordat de trein de Brocken op klimt. Ook hier zijn er CTA-bakken, een enorm contrast met de trein in kwestie. _O_
Afbeelding

Langzaamaan klimmen we verder omhoog... :)
Afbeelding

... en om 11:21 staan we dan bij station Brocken (1125 m), op de hoogste berg van Noord-Duitsland. *O*
Afbeelding

En daarmee eindigt dan dit deel, op het hoogtepunt van de reis. In het volgende deel dalen we tot de bodem, is er een plaag, start de zondvloed en is de DB weer de DB. Op- en aanmerkingen worden, zoals altijd, erg gewaardeerd! :D
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Z2N en Plan-V444 klimmen in Mitteldeutschland (deel 1) [55f]

Bericht door dennistd »

Leuk verslag! Ik gok zo dat de plaag in de richting van Gutenberg/Coster gaat? ;)
ZO6176
Donateur
Berichten: 5977
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Z2N en Plan-V444 klimmen in Mitteldeutschland (deel 1) [55f]

Bericht door ZO6176 »

Geweldig verslag.
Zou zo ook weer willen instappem
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Z2N en Plan-V444 klimmen in Mitteldeutschland (deel 1) [55f]

Bericht door Stefan »

Mooi verslag! :mrgreen:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Z2N en Plan-V444 klimmen in Mitteldeutschland (deel 1) [55f]

Bericht door Etienne »

Leuk verslag :D
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Z2N en Plan-V444 klimmen in Mitteldeutschland (deel 1) [55f]

Bericht door Daniel »

Prachtig verslag :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Z2N en Plan-V444 klimmen in Mitteldeutschland (deel 1) [55f]

Bericht door umbusko »

Leuke foto's, ik verheug me al op het tweede deel! :)
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3424
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Z2N en Plan-V444 klimmen in Mitteldeutschland (deel 1) [55f]

Bericht door Tom024 »

Benieuwd naar deel 2 ;).
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Z2N en Plan-V444 klimmen in Mitteldeutschland (deel 1) [55f]

Bericht door Cookie »

Mooi verslag :pos:
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Z2N en Plan-V444 klimmen in Mitteldeutschland (deel 1) [55f]

Bericht door waldo79 »

Origineel!
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15321
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Z2N en Plan-V444 klimmen in Mitteldeutschland (deel 1) [55f]

Bericht door ODRAIL »

Een mooi verslag ;) .
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Z2N en Plan-V444 klimmen in Mitteldeutschland (deel 1) [55f]

Bericht door VIRM »

Leuk verslag! De smalspoorbaan daar is inderdaad hartstikke leuk, wat jaartjes geleden ook eens een stukje gedaan. :pos:
Beul van de blindegeleidelijn
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Z2N en Plan-V444 klimmen in Mitteldeutschland (deel 1) [55f]

Bericht door Milco »

Heerlijk om te zien en te lezen :D
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Jay20
Berichten: 141
Lid geworden op: za 08 okt 2011, 23:11
Locatie: Station Amsterdam Lelylaan

Re: Z2N en Plan-V444 klimmen in Mitteldeutschland (deel 1) [55f]

Bericht door Jay20 »

Mooi, boeiend en humoristisch verslag en voor mij een onbekend deel van Duitsland. Weer nieuwe inspiratie voor een trip relatief dichtbij huis.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten