#6 Sophie gaat naar les Ch'tis (50f)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

#6 Sophie gaat naar les Ch'tis (50f)

Bericht door Chrysa »

Op 15 juli hadden mijn vriendin en ik allebei bijzonder weinig te doen, en door dat vele reizen tussen Nederland en Zwitserland hadden we allebei nog een interraildagje over. Goed excuus voor een tourtje. *O*

Ik had in de ochtend nog een overleg met werk, maar daarna ging het om 10 uur met de bus naar station Breda, waar we een overstap hebben van 20 minuten op de IC Brussel, de grens over. Erg laat voor een dagtochtje, maar ach.

Afbeelding

Vrijwel meteen na vertrek uit Breda worden we gecontroleerd door een Belgische conducteur, ik dacht altijd dat er Nederlands personeel op deze lijn zat.
De rit is verder niet heel spannend. We staan een paar minuten stil voor binnenrijden van station Noorderkempen, omdat we moesten "wachten op toestemming om het station binnen te rijden". Vond ik wat vreemd, maar opeens stonden we op het perron waar normaal de treinen richting Nederland stoppen. Gewoon ouderwets wachten op een tegentrein dus.
In Antwerpen hebben we een overstap van bijna 50 minuten, tijd om even een rondje te lopen dus. Mijn vriendin was hier nog nooit geweest, dus eerst hebben we even gekeken waarom dit station de Spoorwegkathedraal genoemd wordt.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Daarna lopen we even naar buiten. Bij de Carrefour halen we wat te eten en vervolgens kunnen we direct de trein in naar De Panne.

Afbeelding
Onderweg lopen we langs deze winkel met een opvallende naam.


Afbeelding
Een streekbus van De Lijn. Opvallend korte kentekenplaat, zouden busmaatschappijen die 2000 euro neerleggen voor een speciaal kenteken?

Afbeelding
De poort naar het Antwerpse Chinatown.

Afbeelding
Onderweg lopen we langs deze winkel met een opvallende naam.

Afbeelding
De trein die ons naar De Panne zal brengen, een rit van ruim 2 uur.
Wat ik altijd opvallend vind in België is dat de meeste treinen wel stopcontacten hebben, maar dat deze vaak op vreemde plekken zitten op het plafond, en er ook maar 1 of 2 per bak zijn. Zijn deze bedoeld voor schoonmaakpersoneel of iets dergelijks? Gelukkig heb ik een achterlijk lange kabel, want de batterij van mijn telefoon is verschrikkelijk, zeker als ik constant de wifi-hotspot aan heb staan. :')

Afbeelding

Afbeelding
Onze lunch van vandaag. "Snelverkoop" is wel een heerlijk Vlaams woord, een stuk leuker dan de Nederlandse varianten op "werk mee aan minder verspilling".

De rit naar de Panne is niet heel spannend. Tussen Antwerpen en Gent rijden we als intercity, maar daarna stoppen we op elk station. Zo zaten we iets na 12 uur al aan De Pinte, wat zelfs voor mij wat vroeg is. Op het eerste stuk is het vooral typisch Belgisch rijden door achtertuinen, maar daarna wordt de route landschappelijk wat interessanter en vooral veel groener. Ondanks dat het hier net zo plat is, doet het toch heel anders aan dan Nederland.
In de trein is nog een zakdoekjeslegger aanwezig, dat was toch al flink wat jaartjes geleden dat ik die gezien had. Ik vermoed dat hij door de conducteur eruit gezet is, want na het zakdoekjes leggen kwam hij niet meer terug om ze op te halen.


Afbeelding
Afbeelding
Eenmaal aangekomen op de Panne hebben we een overstap op bus 20, welke ons naar Leffrinckoucke zal brengen. Vroeger reed hier een directe bus naar Dunkerque, maar vervoerder DK'bus heeft enige tijd geleden het hele lijnennet omgegooid. Je moet nu overstappen, maar de bus rijdt nu wel elk half uur in plaats van elk uur. Overigens zijn alle bussen van DK'bus gratis. Onze overstap is hier 20 minuten, wat met dit weer geen straf is. 23 graden en af en toe een zonnetje, terwijl ondertussen de andere helft van België overstroomt.
Afbeelding
Het stationsgebouw van de Panne.


Afbeelding
De bus- en tramhalte. DK'bus noemt deze halte opvallend genoeg Gare d'Adinkerque.
Afbeelding
De Kusttram die net aankomt uit Knokke.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En daar is dan onze bus. Een heerlijk ontwerp zoals je ze alleen in Frankrijk tegenkomt. Ik vind het een beetje op een duikboot lijken. De rit naar Leffrinckoucke verloopt vlot, maar het doet wel een beetje pijn hoe de Franse omroep namen als "Duinweg" uitspreekt.
In Leffrinckoucke stappen we over naar deze knalgele stadsbus met een masker op. Alle frequente stadslijnen hebben een felgekleurd lijnnummer, en de bussen zijn net zo felgekleurd, maar er lijkt geen verband tussen de kleuren te zitten.
Onderweg passeren we nog een bushalte "Leffrinckoucke Gare", maar de spoorlijn is inmiddels een fietspad geworden en van een stationsgebouw is geen spoor te bekennen. Jammer.

Afbeelding

Afbeelding

Een buurtbusje van DK'bus. Geen idee waar ze voor gebruikt worden, want een buurtbuslijn is hier niet.

Afbeelding
Ik zag deze reclame in een bushokje hangen. Deze heb ik wel in meer landen gezien, maar wat me hier opvalt is dat de Engelse tekst een asterisk heeft en er onderin een vertaling staat. Is dit verplicht in Frankrijk?

We stappen uit in Malo Plage, waar we even het strand op gaan. Het strand in Dunkerque is nou niet bijzonder spannend, maar als je zo dichtbij bent moet je natuurlijk wel even kijken.

Afbeelding
Aan de Franse kust zijn de plaatsen bebouwd, maar vind je nog genoeg duinen tussendoor…

Afbeelding
…maar de Belgische kust in de verte is helemaal volgebouwd.


Afbeelding
Meeuw.
We hebben even de tijd in Dunkerque om een rondje te lopen, maar het gebrek aan bordjes met "Centre Ville" en dergelijke stemt niet hoopvol dat er daadwerkelijk wat te zien is hier. Gelukkig zijn er nog wel wat plekjes te vinden. Naast Malo Plage ligt een sculpturenpark, met de enige heuvel die Dunkerque rijk is. Die gaan we dus even beklimmen, want het is geen dagje uit zonder dat mijn coronalongen pijn moeten lijden. :')

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Afbeelding
De Colonne de la Victoire. Dit monument is in 1893 neergezet toen het 100 jaar geleden was dat Dunkerque bevrijd werd van de Engelsen in de slag om Hondschoote. Tegenwoordig staat het in de middenberm van een drukke weg.

Afbeelding

De Tour du Leughenaer. Deze oude vuurtoren heet zo vanwege een legende dat deze vuurtoren opzettelijk valse signalen zou geven, zodat boten vast zouden lopen en geplunderd konden worden. Ik ben benieuwd hoe een Fransman dit uitspreekt. :D

Afbeelding

Afbeelding
Duchesse Anne. Dit handelsschip is in 1901 gebouwd door de Duitsers, en heette toen nog de Grossherzogin Elisabeth. In 1946 is dit schip aan Frankrijk overgedragen, als deel van de reparatiebetalingen na de tweede wereldoorlog. Tegenwoordig is het een museum.

Afbeelding
Het immense stadhuis van Dunkerque.

Na deze wandeling van zo'n drie kwartier was het alweer tijd om naar het station te gaan. We hebben nog meer te doen vandaag. *O* Onderweg lopen we nog langs een zaak die adverteert met "Bierès Flambées". Ik ken zat geflambeerde gerechten, maar van een geflambeerd biertje had ik nog nooit gehoord. Recepten online die ik kan vinden komen op het volgende neer:
- Een shotje likeur (5cl)
- Een flesje bier (Geen pils, maar verder wordt er van alles gebruikt)
- Een glas met genoeg ruimte voor beide.
Je giet het likeur in een glas, steekt het aan en blust het vuurtje vervolgens met het bier. Ik heb geen idee wat de meerwaarde is vergeleken met het gewoon mixen, maar ik zal het binnenkort eens proberen. Het is weer eens wat anders.
Dunkerque is een best aardige stad, maar heel veel te doen is er niet, in een uurtje of twee kan je wel alles gezien hebben. Het maritiem museum lijkt me wel interessant, met de paar boten die je in de haven kan bezoeken. Ook lijkt er een nieuwe wijk uit de grond gestampt te worden bij het sculpturenpark, welke me qua inrichting deed denken aan de nieuwbouwwijk in Malmö. Maar ja, om nou een woonwijk te gaan bezoeken… :')

Afbeelding
Station Dunkerque.
Zoals wel vaker in Frankrijk is er toegangscontrole bij de perrons, waarbij je een kaartje moet hebben om door te kunnen lopen. Dat was weer een groot succes. Eerst snapt de controlerende conducteur niet wat een Interrail pas is, en mijn Frans is niet goed genoeg om het uit te leggen, dus heel veel verder dan "C'est un ticket du jour, madame" kom ik niet. Na een aantal keer heen en weer lopen naar een automaat en wat loketten gelooft ze me, maar zegt ze dat ik de verkeerde dag heb ingevuld en het de 16e is vandaag. Een diepe zucht en wat wijzen naar de datum op mijn telefoon later mag ik eindelijk het perron op. :')
Mijn vriendin heeft een digitale interrailpas, en daar keek ze al helemaal naar alsof ze water zag branden, maar een "c'est la même chose, avec digital" was genoeg. Een minuut later herinner ik me dat mijn vriendin gewoon vloeiend Frans spreekt, en mij voor niets moeilijk laat doen in het Frans. :')

Afbeelding
Onze TER. Dit treinstel heeft nog zichtbare SBB-logo's. Deze heeft op de TGV-Lyria treinen gereden voordat hier dubbeldekkers geïntroduceerd werden.

Anyways, we nemen de TER naar Lille. Dit is niet zomaar een stoptreintje, maar een zogeheten TER GV, een regionale hogesnelheidstrein dus. Het eerste stuk van de route is over conventioneel spoor, maar daarna gaan we de HSL op, waar we de 250km/h aantikken. Deze route is 40 minuten sneller dan de normale TER-treinen tussen Lille en Dunkerque.
Ik vraag me af waarvoor deze treinen bestaan, het lijkt een beetje een paradepaardje van de regio te zijn, want erg druk was het niet. Ze rijden ook naar Calais, met aan beide kanten van de HSL uitlopers naar andere steden in de regio. Bestaan TER GV's ook in andere departementen? Op Google Maps zag ik wel wat TER-treinen Strasbourg-Bordeaux over de LGV Est, maar ik vermoed dat dit OuiGo-treinen betreft.

Afbeelding
Station Lille-Europe.

In Lille halen we eerst even wat boodschappen, namelijk Orangina en Bret's-chips. Die laatste zijn in Nederland helemaal niet te krijgen, terwijl het veruit het lekkerste merk is.
Lille ben ik al eerder geweest, maar het weer is goed en ik heb nu een betere camera, dus hier zijn wat foto's van het centrum:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Lille is een best aardige stad, en in het centrum is genoeg te doen. Ik vind het alleen jammer dat de straten soms wat leeg voelen, je mist toch in veel straten het leven op straat, ook al zijn er genoeg winkels. Ook is de manier hoe ze auto's toelaten in het centrum een gedrocht, met een paar miljoen paaltjes om de autoroutes uit te zetten.
De bomen in potten voelen wat kitscherig, maar wat meer groen voegt wel echt veel toe aan het straatbeeld.
Over groen gesproken, het is tijd om wat planten naar binnen te werken. Dat doen we bij Hank Burger, een veganistische burgerzaak met enkele vestigingen in Frankrijk. De burger en friet zijn erg goed, maar het is wel even wennen om niet-suikervrije cola te drinken na jaren. Jezus wat zoet. :D Heerlijk gegeten voor 14 euro, amper meer als je hier bij de McDonald's kwijt zou zijn.

Afbeelding

Afbeelding
Een bus onderweg naar Lille Flandres.

Inmiddels was het al 20:00, en werd het toch echt tijd om naar huis te gaan. We nemen de IC-trein naar Tournai, waarna we overstappen op de IC naar Brussel. Daarvoor halen we echter nog een biertje bij de Carrefour voor onderweg.

Afbeelding
Onze trein naar België.

Afbeelding
Ik vind bier lekker, ik vind de guarana-frisdrank van de AH lekker, maar deze combinatie is helaas niet te zuipen.

Afbeelding
"On second thought, let's not alight here, it's a silly place."

Afbeelding

Eenmaal aangekomen in Brussel nemen we de IC-trein naar Antwerpen Centraal. Hoewel er hier meerdere IC-treinen rijden, hebben ze allemaal andere stoppatronen. Wij stoppen in wereldsteden als Vilvoorde, Mechelen-Nekkerspoel en Mortsel-Oude God. Dit had een rustig ritje moeten worden, maar opeens staan we stil vlak voor Mechelen.

Afbeelding

Kut. Daar gaat onze overstap van 20 minuten, en als de spoorlijn overstroomd is zullen we de trein van een uur later ook wel niet halen.
Na een half uur beginnen we weer te rijden, alle hoop op mijn overstap had ik al opgegeven, maar daarbovenop komt nog dat onze trein wordt opgeheven in Antwerpen-Berchem, waar we over moeten stappen. Ondertussen zit ik in de NMBS-app te kijken naar de stoptrein Antwerpen – Essen, welke een steeds hoger oplopende vertraging heeft. Zouden we hem nog halen of niet? Met elke minuut vertraging die wij hadden kwam er bij die andere trein ook een minuut bij.
In Antwerpen-Berchem rennen we naar de eerste trein richting Antwerpen-Centraal in de hoop deze stoptrein nog te halen, ik heb weinig zin om rond middernacht nog 50 minuten op een station rond te hangen.

Afbeelding

We nemen deze IC-trein naar Antwerpen-Centraal, en de varkensneus die deze dienst uitvoert verraadt het misschien al: Zodra we zitten wordt er omgeroepen dat deze trein doorrijdt als stoptrein naar Essen. Gehaald! Op de rit naar Essen lopen we wat vertraging in, maar we komen alsnog aan met +20. Gelukkig hadden we geen overstap meer te halen, dus kon ik even bijkomen van dat stressvolle uurtje. Op station Essen staat Taxi Papa (Wat een held: "He kan je ons om half 1 ophalen op dit Belgische station 40km verderop?" "Oh ja prima") al op ons te wachten, en na een half uurtje rijden zijn we eindelijk thuis.


Afbeelding
Station Essen. End of the line.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: #6 Sophie gaat naar les Ch'tis (50f)

Bericht door Mikos »

Fraai verslag, met je opzettelijke dubbele foto :mrgreen: De Belgische kust trekt me eerlijk gezegd voor geen meter, het binnenland vind ik een stuk interessanter. Maar dan wel oor een paar dagen, want zo'n dagtrip als dit is mij te spannend op het eind. Maar ik woon dan ook niet tegen de grens...
Polaroyd7
Berichten: 134
Lid geworden op: ma 03 dec 2018, 00:09
Locatie: Kennemerland

Re: #6 Sophie gaat naar les Ch'tis (50f)

Bericht door Polaroyd7 »

Leuke keuze voor de laatste Interraildag, het noorden van Frankrijk en leuk verslag zo. Met alleen stoptreinen wordt dat inderdaad interessant om te doen, bij gebrek aan een dagkaart voor HDF en omdat het dan nog wel eens een kostbaar grapje kan worden. Toen ik les Ch'tis las, dacht ik eerst aan Valenciennes enzo, maar 't strekt inderdaad verder door naar het noorden dan alleen dat. Naast Dunkerque heb je een vestingstad genaamd Gravelines (Grevelingen), en er vlak onder ligt er nog een, met de naam Bergues (Sint-Winoksbergen). Die eerste is een klein drama om te doen met het OV (er rijden nauwelijks treinen naar Calais die daar stoppen), maar die tweede is eigenlijk nog wel te doen op zich. Maar, die chips, als ik dat online opzoek, 14,90 euro per zak van 125 gram?? Wa's dat in hemelsnaam dan? Waar is dat zoal te krijgen? In de willekeurige Carrefour? Ik ken het helemaal niet. Nou ja, die winkeltjes op het station Lille-Flandres zijn al belachelijk duur, maar... euh.
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: #6 Sophie gaat naar les Ch'tis (50f)

Bericht door Chrysa »

Die chips is zo'n 1.80 per zak in Frankrijk volgens mij. Neem degene met eekhoorntjesbroodsmaak (Cèpes), die zijn echt heerlijk.
Grappig dat je met Ch'ti aan Valenciennes denkt, terwijl je Bergues noemt. In die laatste plaats speelt Bienvenue chez la Ch'tis zich af. ;)
Mikos schreef: za 24 jul 2021, 16:20 Fraai verslag, met je opzettelijke dubbele foto :mrgreen: De Belgische kust trekt me eerlijk gezegd voor geen meter, het binnenland vind ik een stuk interessanter. Maar dan wel oor een paar dagen, want zo'n dagtrip als dit is mij te spannend op het eind. Maar ik woon dan ook niet tegen de grens...
Ik had dan ook expres niet de laatste trein. *O*
De kust is ook niet mijn meest favoriete deel nee, maar het was de enige plek binnen 4 uur treinen met mooi weer. :mrgreen: Voor mijn volgende reis waar ik vast nog wel een keer een verslag van typ had ik twee overnachtingen, maar een net zo krappe planning. :mrgreen:
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: #6 Sophie gaat naar les Ch'tis (50f)

Bericht door Etienne »

Voor een dagje reizen een aardig rondje gemaakt :p
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: #6 Sophie gaat naar les Ch'tis (50f)

Bericht door Cookie »

Leuk weer! :pos:
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: #6 Sophie gaat naar les Ch'tis (50f)

Bericht door waldo79 »

Leuke vol gepland :mrgreen:
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: #6 Sophie gaat naar les Ch'tis (50f)

Bericht door Durashift »

Geinig verslag. Ik heb nu een paar keer de plant based burger bij de BurgerKing op, eigenlijk omdat ik niet helemaal snapte waar dat 'plant' nu voor stond in de bestelzuil. Was prima te eten eigenlijk, inderdaad zoals ik een Whopper verwachte (vanuit het verleden).
tsov
Berichten: 4083
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: #6 Sophie gaat naar les Ch'tis (50f)

Bericht door tsov »

Leuk verslagje *O*

Die Franse bussen associeer ik eigenlijk altijd met Thomas de Stoomlocomotief :')
Chrysa schreef: za 24 jul 2021, 15:29 Een streekbus van De Lijn. Opvallend korte kentekenplaat, zouden busmaatschappijen die 2000 euro neerleggen voor een speciaal kenteken?
Het is geen speciaal kenteken, maar een "oud" Belgisch kenteken. Deze zijn persoonsgebonden en de "persoon" De Lijn (daarvoor NMVB) heeft deze dus gewoon sinds *even zoeken* 1956 doorgegeven van bus naar bus, laatstelijk naar deze Van Hool in 2010. Meer info: http://www.zone01.be/hercules/uitgebreidzoeken.php (Kan helaas niet deeplinken naar het zoekresultaat, maar het kenteken is 1878.P)
Chrysa schreef: za 24 jul 2021, 15:29 Ik zag deze reclame in een bushokje hangen. Deze heb ik wel in meer landen gezien, maar wat me hier opvalt is dat de Engelse tekst een asterisk heeft en er onderin een vertaling staat. Is dit verplicht in Frankrijk?
Geen idee of dat verplicht is in Frankrijk, maar in bijvoorbeeld Rusland zie je het ook overal.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
en-es
Berichten: 4399
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: #6 Sophie gaat naar les Ch'tis (50f)

Bericht door en-es »

In Frankrijk moeten openbare teksten zoals op reclameborden verplicht in Frans.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: #6 Sophie gaat naar les Ch'tis (50f)

Bericht door Hainje »

Wel twee landen waar de kennis van de Engelse taal doorgaans niet echt gemeengoed is (denk ik zo).
🍉
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3424
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: #6 Sophie gaat naar les Ch'tis (50f)

Bericht door Tom024 »

Dat je nog zover kunt komen in een halve dag.

Die TERGV's kom je volgens mij alleen tegen in Pas de Calais.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: #6 Sophie gaat naar les Ch'tis (50f)

Bericht door Timon91 »

Leuk verslag! De Panne ben ik ook ooit nog eens geweest, ik vond het wel komisch dat de trein via De Pinte naar De Panne ging :mrgreen:
Mijn Flickr account.
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: #6 Sophie gaat naar les Ch'tis (50f)

Bericht door umbusko »

Leuk verslagje weer! :D
Gebruikersavatar
Willem
Berichten: 135
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 17:40

Re: #6 Sophie gaat naar les Ch'tis (50f)

Bericht door Willem »

Het station van De Panne ligt in een deelgemeente van De Panne dat Adinkerke heet.
Tot ongeveer de eeuwwisseling heette het station eveneens Adinkerke. Wegens de onbekendheid van die naam werd dat gewijzigd in De Panne.
Vandaar dat de Franse bushalte het nog over "station Adinkerke" heeft. Wel vreemd dat ze na al die jaren nog steeds niet door hebben dat de naam veranderd is....
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: #6 Sophie gaat naar les Ch'tis (50f)

Bericht door Chrysa »

tsov schreef: zo 25 jul 2021, 19:27 Het is geen speciaal kenteken, maar een "oud" Belgisch kenteken. Deze zijn persoonsgebonden en de "persoon" De Lijn (daarvoor NMVB) heeft deze dus gewoon sinds *even zoeken* 1956 doorgegeven van bus naar bus, laatstelijk naar deze Van Hool in 2010. Meer info: http://www.zone01.be/hercules/uitgebreidzoeken.php (Kan helaas niet deeplinken naar het zoekresultaat, maar het kenteken is 1878.P)
Wat een heerlijke site. Dank je!
Durashift schreef: zo 25 jul 2021, 18:09 Geinig verslag. Ik heb nu een paar keer de plant based burger bij de BurgerKing op, eigenlijk omdat ik niet helemaal snapte waar dat 'plant' nu voor stond in de bestelzuil. Was prima te eten eigenlijk, inderdaad zoals ik een Whopper verwachte (vanuit het verleden).
Ik vind hem lekkerder dan de vleesvariant, die was altijd zo droog. Ben nu wel benieuwd waar je dacht dat "plant" voor stond trouwens. :D
en-es schreef: zo 25 jul 2021, 19:47 In Frankrijk moeten openbare teksten zoals op reclameborden verplicht in Frans.
Blijkt te kloppen, een Fransman wees me hierop: https://en.wikipedia.org/wiki/Toubon_Law
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: #6 Sophie gaat naar les Ch'tis (50f)

Bericht door Meltrain »

Leuk verslag. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: #6 Sophie gaat naar les Ch'tis (50f)

Bericht door Z2N »

Erg leuk en erg herkenbaar!

Die TERGV is trouwens wel een verhaal apart: ze rijden alleen in de voormalige regio Nord-Pas de Calais, om zo veel snellere verbindingen te creëren. En eigenlijk is het ook wel een slimme actie: door een regionale trein Lille - Dunkerque/Calais/Etaples-sur-Mer te combineren met een TGV heb je in deze plaatsen een TGV (wie wil dat nou niet), en kan je binnen een uurtje van huis naar je kantoorplek in Lille. Tot een paar jaar terug reden hier zelfs voormalige Eurostar-treinen op, daar ben ik toen nog meegeweest. :)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: #6 Sophie gaat naar les Ch'tis (50f)

Bericht door Suus »

Tegenwoordig is er ook een TERGV-dienst naar de hoofdstad van de voormalige regio Picardie :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: #6 Sophie gaat naar les Ch'tis (50f)

Bericht door Z2N »

Dan heeft die gedwongen fusie toch nog iets nuttigs gebracht. :lol:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: #6 Sophie gaat naar les Ch'tis (50f)

Bericht door Durashift »

Chrysa schreef: ma 26 jul 2021, 13:59 (..)
Durashift schreef: zo 25 jul 2021, 18:09 Geinig verslag. Ik heb nu een paar keer de plant based burger bij de BurgerKing op, eigenlijk omdat ik niet helemaal snapte waar dat 'plant' nu voor stond in de bestelzuil. Was prima te eten eigenlijk, inderdaad zoals ik een Whopper verwachte (vanuit het verleden).
Ik vind hem lekkerder dan de vleesvariant, die was altijd zo droog. Ben nu wel benieuwd waar je dacht dat "plant" voor stond trouwens. :D

(..)
Ja, nou, iets vegetarisch.. maar plantaardig/veganistisch had ik niet bedacht.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten