Z2N en Plan-V444 slingeren in Mitteldeutschland (deel 2) [55f]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Z2N en Plan-V444 slingeren in Mitteldeutschland (deel 2) [55f]

Bericht door Z2N »

Tagchen alle! Tussen alle verhalen rond de Deltavariant zou je het bijna vergeten, maar het schiet in Europa momenteel nog steeds goed op met de vaccinatiecampagne tegen Covid-19. En dat is fijn, want daardoor zakten de coronacijfers genoeg om weer de grenzen te openen, in ieder geval voor mensen die nu als 5G-zendmast gevaccineerd te boek staan. En met een paar dagen vrij, en geen verdere reisbeperkingen, besloten Plan-V444 en ik dan ook om enkele dagen Duitsland op te zoeken.

In het eerste deel bereikten we via de Vrijstaat Thüringen al het hoogste punt van Sasken-Anhalt, in dit deel gaan we onbedoeld door Robert Koch-land naar de Robert Koch-stad Berlijn, waar het Robert Koch-instuut niet veel later Nederland als Hoogrisicogebied zou gaan classificeren. Geheel in 2021-stijl wordt deze reis overschaduwd door plagen, pesten, rampen, sommigen daarvan zouden in de dagen na deze reis het wereldnieuws halen. Zoals het in 2021 hoort reizen we met tickets die pas enkele dagen voor vertrek geboekt werden (aangepast naar de reisbeperkingen van de daarop volgende week), maar door de rust in het fernverkehr nog voor acceptabele prijzen.

We beginnen dit deel precies waar we gebleven waren: de stoomtrein waarmee we aangekomen zijn vertrekt kort na het omlopen weer naar beneden, richting Wernigerode. :)
Het is midden op de dag, en dus kan er wel een bakkie en een stukje taart in, we zijn ten slotte bovenop een berg. :D
Afbeelding

Na de lunch wandelen we wat, de stoomtrein naar Drei Annen Hohne rijdt voorbij.
Afbeelding

En kort na de binnenkomst van de volgende trein naar Wernigerode zijn we weer op het station, want we moeten met deze trein mee.
Afbeelding

Nou noemde ik het al kort in het vorige deel, maar in dit deel moeten we het hebben over een plaag. Dennistd deed een gokje: :)
dennistd schreef: zo 18 jul 2021, 00:24 Ik gok zo dat de plaag in de richting van Gutenberg/Coster gaat? ;)
Maar helaas is dat niet het soort plaag dat ik bedoel, want als je op de Brocken bent valt het echt op: het woud is dood. De bossen in de Harz worden vaak gebruikt voor houtproductie, vandaar dat er veel naaldbomen geplant zijn. Maar door klimaatopwarming zijn de bomen kwetsbaar geworden voor de schorskever, die de bomen doen afsterven. Veel stukken bos rotten dan ook weg, op een rap tempo: op vijf jaar tijd is het uiterlijk van de Harz flink veranderd. Zie voor meer info artikel bij de NOS. -0-

Als we in de stoomtrein naar beneden zitten worden we bij het Betriebsbahnhof Goetheweg opzij gezet, en kan de tegentrein ons passeren. :)
Afbeelding

Wat een techniek zit er ook in zulke machines... :mrgreen:
Afbeelding

In Drei Annen Hohne is er een kwartier pauze om de trein van water te voorzien, en kan de giftshop omzet genereren. (A)
Afbeelding

Afbeelding

Daarna zakken we verder, door het zieke woud. :s
Afbeelding

Plots zijn we weer in de bewoonde wereld, in Wernigerode zijn er maarliefst vier stations, en woningen vlak langs het spoor. _O_
Afbeelding

Op station Wernigerode Westerntor kruisen we met een tegentrein. :)
Afbeelding

Nog drie hele minuten verder zijn we dan op de eindbestemming: Wernigerode Hbf.
Afbeelding

Grappenmakers bij de DB, met je Keine Sorge. _O-
Afbeelding

Maar het is wel waar, want even later komt Abellio voorrijden voor de rit naar Goslar.
Afbeelding

Goslar, we zijn weer in Nedersaksen. De tijd lijkt hier desondanks stil te hebben gestaan, de moderne Erixx-treinen moeten hier de aanwijzingen van armseinen volgen. _O_
Afbeelding

Met Erixx de Heidesprinter reizen we naar Hildesheim.
Afbeelding

Dat het avondspits is (17:00) valt uit de drukte niet op te maken, en dus komt deze trein pas weer morgenochtend in actie. Dus, stilte graag! :p
Afbeelding

Nou is voor de volgende bestemming van deze reis, Berlijn, de route via Hildesheim wat vreemd. Maar eigenlijk zouden we hier nu op de Metropolitan-ICE stappen, die normaal gesproken rond deze tijd uit Frankfurt Flughafen aan zou komen. Maar door dezelfde werkzaamheden die ons eerder al in Eichenberg konden brengen start deze rit in Hildesheim, en dat lijkt voor DB reden genoeg om maar buiten de planning om een 'gewone' ICE2 in te zetten.

In Wolfsburg staan drie gloednieuwe ICNG's voor NS... *O*
Afbeelding

... en in Brandenburg is het leeg. Wel is voor elke inwoner een zonnepaneel en windmolen voorzien. :pos:
Afbeelding

Vlak voor Berlijn stopt de trein, en begint de reis nog avontuurlijkere vormen aan te nemen. Deze rit leek al vreemd, omdat voor de reis naar Berlijn Hbf 2,5 uur in de planner stond (vertrek 17:08, aankomst 19:43). Dat lijkt te komen door werkzaamheden bij Spandau, waar bijzonder genoeg sommige andere ICE-treinen geen last van hebben. Dus dat we even later de Berlijnse buitenring op rijden valt nog te verklaren. :p
Afbeelding

Maar dan slaan we bij Potsdam niet linksaf, en rijden we ineens over de Templiner See. Hoe moeten we nu dan op Berlin Hbf (hoog) aankomen? (A)
Afbeelding

Bij Ludwigsfelde staan we nog eens stil, en wat blijkt: het motorrijtuig is oververhit en mag niet meer verder. Eindpunt wordt dan ook Berlin Südkreuz. Met de Metropolitan ICE 2. We hebben DB-bingo. :')
Afbeelding

Ons hotel staat in Friedrichswerder, praktisch naast het ministerie van Buitenlandse Zaken. Om daar te komen moeten we via Postdammer Platz reizen, we kunnen zwaaien naar de bingo-organisatie. :lol:
Afbeelding

Ik kan ten minste nog zeggen dat ik hier ben geweest... :o
Afbeelding

Nadat we onze bagage in het hotel hebben gelegd (en de roetvegen van de gezichten hebben gehaald, de stoomtrein van eerder die dag was nog best voelbaar :mrgreen: ) trekken we de stad in.
Afbeelding

Station Alexanderplatz bij zonsondergang is best mooi. :D
Afbeelding

De Spree ook. :)
Afbeelding

Het Berliner Hauptbahnhof is echter altijd mooi, mits het niet te druk is. Hier halen we nog snel wat te eten, het nadert 22:00 ondertussen.
Afbeelding

Na een kort rondje door de stad staan we bij de U5, en wachten we Allein Allein op de metro. :mrgreen:
Afbeelding

Afbeelding

Met de U5 komen we uit bij het nieuwste station van de Berlijnse metro: Museuminsel. En heilige poep, dat is best mooi! :D
Afbeelding

Afbeelding

En helemaal ideaal is natuurlijk dat dit station vlak om de hoek van ons hotel staat. Erg luxe! *O*
Afbeelding

En toen was het woensdag, 14 juli. Frankrijk's nationale feestdag, en Z2N is in Berlijn. Isn't that ironic. :mrgreen:

Gelukkig is dit Berlijn, en lijkt dat toch allemaal niets uit te maken. Overal hangen regenboogvlaggen, en de straat naar station Museuminsel staat gevuld met Swapfietsen. :')
Afbeelding

Vandaag gaan we verder Berlijn verkennen, kriskros door de stad. Dat is lastig stap voor stap op te schrijven, en dus volgt een korte samenvatting.
Op station Warschauer Strasse, hier staat vandaag de Metropolitan-stam weer niets te doen. :roll:
Afbeelding

Alleen maar liefde, respect en gelijkwaardigheid op Gleisdreieck. :D
Afbeelding

Русское господство. _O_
Afbeelding

Een collectie Trabantjes toont nog even in welk deel van de stad we zijn. :p
Afbeelding

Pre-covid drukte bij de Brandenburger Tor. In ander nieuws werd Nederland een dag later deels rood op de kaart van het ECDC, en dus promoote het hier in Berlijn gevestigde Robert Koch-instituut Nederland tot "risicogebied". Those were the days. :roll:
Afbeelding

Dubbeldeksbus! :)
Afbeelding

Een replica van een weinig impressionant gebouwtje, met een roemrucht verleden.
Afbeelding

Dat roemruchte verleden vol dood en verderf kan je natuurlijk ook zo aankondigen... :X
Afbeelding

De enige plek waar ik misschien toch aan de electrostep zou willen gaan, de stappenteler maakt overuren op een dag als dit. :lol:
Afbeelding

En ik maar denken dat ik vandaag geen Franse vibes zou krijgen... :mrgreen:
Afbeelding

Een stuk ongezonder dan 15 tompoucen afstand.
Afbeelding

De Berlijnse muur, Instagrammable gemaakt met de hulp van Mercedes-Benz. :roll:
Afbeelding

En terug vlakbij Warschauer Strasse steekt een metro de oude binnengrens over.
Afbeelding

En toen was het alweer drie uur geweest, 18 uur later moest er weer gewoon gewerkt worden. Dus keren we terug naar het Berliner Hbf, waar net de EuroCity 247 'Wisla' naar Warschau vertrekt. Sinds kort rijden hier ook Vectron-locs op de route. :)
Afbeelding

De tergend langzame dienstregeling van de IC Berlijn zorgt ervoor dat de laatste trein naar Nederland (IC 140) al om 16:34 vertrekt. Maar door de eerder genoemde werkzaamheden is dat vandaag een half uur eerder, we moeten immers via Potsdam rijden. Maar DB zou DB niet zijn als dat ook al niet klopt, want het personeel is vertraagd waardoor we alsnog met +20 vertrekken. :X Gelukkig is het rustig, en is er plek in een (kinder)coupétje.
Afbeelding

Potsdam, de trein stopt hier niet.
Afbeelding

Er wordt goed doorgereden, bij Wolfsburg is de trein zelfs weer op tijd. :o
Afbeelding

Na Hannover betrekt de lucht snel, er komen verhalen binnen over noodweer in Noordrijn-Westfalen.
Afbeelding

Achteraf gezien was dit natuurlijk een volledig ander verhaal, want dit was het noodweer dat voor honderden doden zou zorgen in de Eifel en Ardennen. De in Rheine gestrande IC 'Nordeney' naar Keulen is slechts een stille hint, al houden de reizigers daarvan hier zichtbaar geen rekening mee.
Afbeelding

Bentheim, station Bad Bentheim. Hier vind de locwissel plaats en kan je de benen strekken, maar nadat de nieuwe HC oproept dat er in Nederland niet gerookt mag worden op stations is de lucht in de trein al snel schoner dan erbuiten. (A)
Afbeelding

Ondanks noodweer, vertraagd personeel en werkzaamheden zijn we op tijd in Amersfoort! :shock: De aansluiting naar Utereg en Rotterdam staat dan ook al klaar.
Afbeelding

En dus zat ik even later in de roze bus naar huis, het einde van een volgeboekte driedaagse reis. :pos:
Afbeelding

Ondanks de pandemie was deze reis mogelijk, en misschien wel dankzij de pandemie werd deze reis gemaakt. Dit soort kortere reisjes, die op enkele dagen tijd in elkaar worden geflanst en creatief denken vragen zijn intensief, maar wel een erg leuke manier om een paar vrije dagen in te vullen. Want ondanks alle beperkingen in deze tijd waarin niet alles kan, geeft dat wel het gevoel van absolute vrijheid. Door deze trip kan ik zeggen dat in alle Duitse deelstaten ben geweest, en dat alleen al is een hoogtepunt. Nu is het dus weer tijd om na te denken wat ik de volgende keer wil doen, misschien is er hier nog wel ergens een subtiele clue. Voor nu: bedankt voor de aandacht, op- en aanmerkingen worden zoals altijd erg gewaardeerd! :D
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Z2N en Plan-V444 slingeren in Mitteldeutschland (deel 2) [55f]

Bericht door waldo79 »

Leuk verhaal, maar
impressionant
is wat apart Nederlands idioom (A)
Gebruikersnaam
Berichten: 627
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Z2N en Plan-V444 slingeren in Mitteldeutschland (deel 2) [55f]

Bericht door Gebruikersnaam »

Leuk tweeluik :pos: Zonde om te zien dat de Harz er zo slecht aan toe is :(
Z2N schreef: di 27 jul 2021, 15:00 ...en de straat naar station Museuminsel staat gevuld met Swapfietsen. :')
En nog Swapfietsen omgedraaid? :mrgreen:
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Z2N en Plan-V444 slingeren in Mitteldeutschland (deel 2) [55f]

Bericht door Etienne »

Opnieuw een leuk verslag :p
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Z2N en Plan-V444 slingeren in Mitteldeutschland (deel 2) [55f]

Bericht door Z2N »

Gebruikersnaam schreef: di 27 jul 2021, 20:57 En nog Swapfietsen omgedraaid? :mrgreen:
Als gebruiker van een Deluxe 7 die woont in een buurt waar er bijna honderd van zulke fietsen staan ga ik dat zeker niet doen. Treat others the way you want to be treated, en ik zou horensdol worden als mijn fiets ineens met een exemplaar van een buur geruild is. (A)

Bovendien: Swapfietsen komen niet voor niets met een ketting. :lol:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Z2N en Plan-V444 slingeren in Mitteldeutschland (deel 2) [55f]

Bericht door dennistd »

Z2N schreef: di 27 jul 2021, 15:00 Nou noemde ik het al kort in het vorige deel, maar in dit deel moeten we het hebben over een plaag. Dennistd deed een gokje: :)
dennistd schreef: zo 18 jul 2021, 00:24 Ik gok zo dat de plaag in de richting van Gutenberg/Coster gaat? ;)
Maar helaas is dat niet het soort plaag dat ik bedoel, want als je op de Brocken bent valt het echt op: het woud is dood. De bossen in de Harz worden vaak gebruikt voor houtproductie, vandaar dat er veel naaldbomen geplant zijn. Maar door klimaatopwarming zijn de bomen kwetsbaar geworden voor de schorskever, die de bomen doen afsterven. Veel stukken bos rotten dan ook weg, op een rap tempo: op vijf jaar tijd is het uiterlijk van de Harz flink veranderd. Zie voor meer info artikel bij de NOS. -0-
De Buchdrucker behoort tot de Schorskevers :6
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Z2N en Plan-V444 slingeren in Mitteldeutschland (deel 2) [55f]

Bericht door Z2N »

Zeg dat dan... :lol:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Z2N en Plan-V444 slingeren in Mitteldeutschland (deel 2) [55f]

Bericht door Tom024 »

IC140 is nogal populair op dit forum, merk ik. ;)

Leuk verslag wederom, ik ben benieuwd naar de factcheck of 15 tompoucen echt gezonder zijn dan 5 kratten bier. *O*
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Z2N en Plan-V444 slingeren in Mitteldeutschland (deel 2) [55f]

Bericht door Daniel »

Fraai verslagje weer hoor :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Z2N en Plan-V444 slingeren in Mitteldeutschland (deel 2) [55f]

Bericht door Z2N »

Tom024 schreef: wo 28 jul 2021, 11:20 ik ben benieuwd naar de factcheck of 15 tompoucen echt gezonder zijn dan 5 kratten bier. *O*
Really? Nou oké, daar gaan we:

Een gemiddelde Toupouce (ik ga voor het gemak uit van de Hema Tompouce omdat dat het bedrijf is dat reclame maakt met 15 tompoucen afstand) is 100 gram, en bevat per 100 gram 284 kcal en 19 gram suiker. Met 15 toupoucen kom je dan op 4260 kcal.

Het krat bier op de foto heeft twintig flesjes, het merk staat er niet op. Maar als het voorbeeld Berliner-pils is, met flesjes van 30 cl, zit in elk krat 6 liter bier. De website van Berliner bier vermeldt 40 kcal per 100 ml, dus 2400 kcal per krat. Maar: er staan vijf kratten bier op de schets, dus 12000 kcal.

15 tompoucen hebben dan ook minder calorieën dan 5 kratten bier. Eventuele schade van overmatig alcohol is buiten beschouwing gelaten, maar zelfs dan zijn die 15 tompoucen waarschijnlijk gezonder. :Y

(Ik ga wel weer wat nuttigers doen)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Z2N en Plan-V444 slingeren in Mitteldeutschland (deel 2) [55f]

Bericht door Chrysa »

Kijk, in jouw reisverslagen leer je nog eens wat. :pos:
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Z2N en Plan-V444 slingeren in Mitteldeutschland (deel 2) [55f]

Bericht door Milco »

Leuk verslag weer! Maar om nu twee keer die foto van dat stukje gebak te plaatsen... Nu heb ik trek -0-
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Z2N en Plan-V444 slingeren in Mitteldeutschland (deel 2) [55f]

Bericht door umbusko »

Wat een leuk tweede deel van het verslag! :D Dat met die kevers is helaas een bekend fenomeen, ook in de Hoge Tatra's in Slowakije heeft de lykožrút (= Buchdrucker = letterzetter) veel schade aangericht. Na een grote storm in 2004 waren er twee kampen: het kamp "deels ingrijpen" en het kamp "de natuur zijn werk laten doen". Het tweede kamp heeft toen gewonnen. Men liet 10 à 30% van de omgewaaide bomen liggen om de natuur zelf zijn gang te laten gaan, en dat heeft een enorme keverplaag in de hand gewerkt en heel veel dode sparren. :cry:
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Z2N en Plan-V444 slingeren in Mitteldeutschland (deel 2) [55f]

Bericht door VIRM »

Leuk verslag!
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Z2N en Plan-V444 slingeren in Mitteldeutschland (deel 2) [55f]

Bericht door ODRAIL »

Een mooi verslag ;) .
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten