Zomervakantie 2020 - Even aan de thuiswerkplek ontsnappen in Zuid-Limburg en de Allgäu [51]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Zomervakantie 2020 - Even aan de thuiswerkplek ontsnappen in Zuid-Limburg en de Allgäu [51]

Bericht door Cookie »

Het jaar 2020 was op z'n zachtst gezegd een bijzondere, met beperkingen door een epidemie die ik een jaar eerder niet voor mogelijk had gehouden. De ooit zo vanzelfsprekende reisvrijheid werd toch wel ingeperkt en had daarmee ook gevolgen voor mijn zomervakantieplanning. In eerste instantie wilde ik in september naar Kroatië, maar het was vrij snel duidelijk dat die plannen uitgesteld moesten worden. Het alternatief werd Zwitserland, maar ook daar begonnen de besmettingen in augustus op te lopen. Oostenrijk dan maar? Ook daar liepen de besmettingen op. Omdat ik in het dagelijks leven een kantoorbaan heb en dus veel thuis had gewerkt, was ik intussen wel aan vakantie toe. Ik heb uiteindelijk een hotel in Maastricht geboekt, lekker veilig in Nederland. Daarbij had ik nog wel een uitstapje naar de Alpen in mijn achterhoofd, want de bergen bleven toch erg aantrekkelijk...

Zuid-Limburg

Met mijn Weekend Vrij-abonnement ga ik begin september op weg naar Maastricht, niet wetend of ik mijn appartement een of twee weken niet meer terugzie. Op het moment van het vertrek heb ik namelijk nog geen knoop doorgehakt over een eventuele verlenging in de Alpen. Tussen Deventer en Den Bosch heb ik de eersteklasafdeling van de DDZ helemaal voor mezelf. Ik kan dus rustig wakker worden met de kop thee die ik bij het overstappen in Deventer heb gehaald. Na aankomst in de Limburgse hoofdstad pak ik de bus naar het hotel. Voor een zomervakantie is dit volgens mij de kortste heenreis in mijn volwassen leven, maar het is wel eens lekker om snel op je bestemming te zijn. In Maastricht heb ik voor vijf nachten een privékamer in een hotel geboekt, in deze coronaperiode wil ik namelijk geen kamer met onbekenden delen. Ik kom te vroeg aan om al mijn kamer in te kunnen, wel kan ik mijn bagage achterlaten. Bij mijn verblijf is ook een fiets inbegrepen, deze krijg ik op verzoek gelijk mee.

Afbeelding
Uitzicht op de Maas vanaf de brug bij Ravenstein

Mijn doel in Zuid-Limburg is om het Krijtlandpad, een streekpad in Zuid-Limburg, helemaal af te lopen. Vandaag begin ik vanuit Maastricht direct met het stuk naar het stroomopwaarts gelegen Eijsden. Na een mooie wandeling kom ik daar in de tweede helft van de middag aan. Daarvandaan reis ik nog even naar het Belgische Visé, gewoon omdat het kan.

Afbeelding
De Maas en de Sint Servaasbrug in Maastricht

Afbeelding
Sint-Pietersberg

Afbeelding
Trein na aankomst op station Visé

In Visé blijkt er in en rondom het centrum op straat een mondkapjesverplichting te gelden, een groot contrast met Nederland waar mondkapjes in september 2020 zelfs in supermarkten niet verplicht zijn. Tijdens mijn bezoek aan het stadje loop ik onder andere binnen bij een tentoonstelling van Les Anciens Arquebusiers, de plaatselijke schutterij. Ik word daar gelijk verwelkomd door iemand die mij uitgebreid over de geschiedenis vertelt. Jammer genoeg is het interessante praatje vrijwel volledig in het Frans. Ik kan een aanzienlijk deel daardoor niet volgen, maar een enthousiast verhaal afkappen kan ik ook niet. Verder is er in Visé weinig te beleven, na een bezoek aan de supermarkt en de frituur reis ik terug naar Maastricht.

De vakantie smaakt nu al naar meer, dus ik besluit al snel het plan door te zetten om ook deze zomer de Alpen te bezoeken. Vanwege corona wil ik niet al te veel landsgrenzen overschrijden, daarom valt de keuze op de Allgäuer Alpen bij Oberstdorf. Bovendien is het aantal besmettingen in Duitsland vrij laag. De Allgäu is voor mij enigszins bekend terrein, ik ben er namelijk meerdere malen met de trein doorheen gereden en ook wel eens uitgestapt. Ik ga zaterdag vanaf Hamburg de nachttrein pakken om hier te komen. Dat klinkt vanuit Maastricht in eerste instantie niet echt logisch, maar ik moet eerder op die dag voor familiebezoek in Noord-Nederland zijn. Daarvandaan is Hamburg redelijk dichtbij.

De volgende dagen in Zuid-Limburg staan ook grotendeels in het teken van het Krijtlandpad. De etappes zijn door de heuvels intensiever dan een normale wandeling, maar zeker goed te doen. De omgeving en uitzichten zijn prachtig, het voelt aan als buitenland. Onderweg kom ik vele religieuze objecten tegen, zoals veldkruisen. Het katholicisme speelt in deze regio nog altijd duidelijk een rol.

Afbeelding
Trein richting Eijsden op station Maastricht

Afbeelding
Uitzicht op Slenaken

Afbeelding
Uitzicht bij Pesaken

Natuurlijk vergeet ik ook Maastricht zelf niet met zijn mooie binnenstad en de grottenstelsels.

Afbeelding
Stadhuis van Maastricht

Afbeelding
Markt in Maastricht

Afbeelding
Een van de vele kunstwerken in de Grotten Noord, gelegen in de Sint-Pietersberg

Verder ga ik een dagje naar Heerlen om daar het Nederlands Mijnmuseum en het Thermenmuseum te bezoeken. In Heerlen koop ik ook voor € 11,05 een OV-ToerPas voor de twee volgende dagen, waarmee ik na 9.00 uur onbeperkt met de bus kan reizen in Zuid-Limburg. Dit is voor de komende etappes goedkoper dan reizen met de OV-chipkaart.

Afbeelding
Nederlands Mijnmuseum in Heerlen

Afbeelding
Thermenmuseum in Heerlen

In mijn hotel worden normale hotelkamers gecombineerd met studentenhuisvesting. Dit concept zorgt voor een heel divers publiek en een bijzonder sfeertje. Vroeger bevond zich in het gebouw de Sphinx-fabriek, waarna bij de ombouw het industriële aspect goed behouden is gebleven. De transformatie naar hotel is in mijn ogen mede daardoor zeer geslaagd. Tijdens mijn verblijf is van corona overigens weinig te merken. Ik moet vooraf wel een tijdsblok opgeven waarin ik wil ontbijten, maar ze zijn hier per dag flexibel in. Het is alleen wat jammer dat sommige gasten de coronaregels negeren, zoals het maximum aantal personen in de lift.

Bij een vakantie in Zuid-Limburg mag een bezoek aan het Drielandenpunt uiteraard niet ontbreken. Deze toeristentrekpleister bezoek ik op mijn een-na-laatste dag hier, als ik de etappe van Slenaken naar Vaals loop. Daarvoor moet wel eerst de Vaalserberg worden bedwongen. Na de 'beklimming' van de hoogste heuvel van (Europees) Nederland is het Drielandenpunt een mooie beloning. Aangekomen in Vaals pak ik dan de bus naar Aken (de OV-ToerPas is hierop geldig), om daar onder andere Printen en een avondmaaltijd te scoren. Helaas blijken de meeste restaurants er al om 8 uur te sluiten, waardoor ik uiteindelijk in het Aachener Brauhaus terechtkom. Het eten is er goed en ze hebben bier, dus ik ben tevreden. De halte voor de Qliner naar Maastricht ligt er ook vrijwel voor de deur, al is onduidelijk aangegeven waar deze bus precies stopt.

Afbeelding
Typisch Zuid-Limburgs landschap tussen Slenaken en Terziet

Afbeelding
Een van de vele kruisen die ik in Zuid-Limburg tegenkom

Afbeelding
Doorkijkje in het Vijlenerbos

Afbeelding
Drielandenpunt

Afbeelding
Hoogste punt van (Europees) Nederland, nabij het Drielandenpunt

Mijn laatste ochtend in Zuid-Limburg breng ik door in de binnenstad van Maastricht. 's Middags begin ik dan aan mijn slotetappe van het Krijtlandpad. Deze is 16,6 kilometer lang en loopt van Vaals via Vijlen naar Gulpen. Vlak voor het finish wandel ik op de Gulperberg langs een groot Mariamonument van bijna 13 meter hoog, best indrukwekkend. In Gulpen voltooi ik even later het 101 kilometer lange Krijtlandpad.

Afbeelding
Mariamonument op de Gulperberg

Helaas zit mijn verblijf in Zuid-Limburg er hiermee op. Omdat ik de volgende dag dus in Noord-Nederland moet zijn, heb ik nog een flinke tocht voor de boeg. Eerst pak ik vanuit Gulpen de bus naar Maastricht. Daar haal ik mijn bagage weer op uit de bagagekluis en stap ik over op de intercity naar Utrecht. Gelukkig is mijn Weekend Vrij geldig en kan ik daarmee de reis naar het hoge noorden in de eerste klas maken. Ik ben met mijn trein precies op tijd voorbij het stuk Geldermalsen-Houten Castellum, kort daarna moeten daar namelijk herstelwerkzaamheden plaatsvinden. Tijdens het overstappen op Utrecht Centraal koop ik avondeten om dit op te kunnen eten in de trein richting het noorden. Het geluk van daarnet blijkt vervolgens jammer genoeg van korte duur, want de intercity waar ik ben ingestapt blijkt er weinig zin in te hebben. Door een technisch defect vertrekken we niet direct. Een kwartier later rijden we dan eindelijk, maar bij Utrecht Overvecht staan we opnieuw stil. Men gaat proberen om met hulp op afstand de boel aan de praat te krijgen en op een bepaald moment kunnen we de reis weer vervolgen. De trein wordt echter in Amersfoort opgeheven vanwege een te hoog opgelopen vertraging. Ondertussen waren we al ingehaald door de volgende intercity, waardoor ik een uur vertraging oploop. Uiteindelijk kom ik pas na middernacht aan in Assen.

Allgäu

Op zaterdag reis ik na het familiebezoek naar Hamburg om daar op de nachttrein te stappen. Met de auto word ik naar Leer gebracht en neem daarvandaan de RE naar Bremen Hbf. Helaas blijkt de aansluitende ICE naar Hamburg vertraagd te zijn. Ik heb geleerd van vorig jaar en wacht toch maar op het perron, want ik wil de trein niet missen. Jammer genoeg komt de vertraging deze keer wel uit en ik kom uiteindelijk ruim twintig minuten later aan op Hamburg Hbf. Omdat de nachttrein pas na twaalven vertrekt, heb ik nog steeds bijna twee uur te doden in Hamburg en is deze vertraging dus verder geen probleem. Gelukkig is er 's avonds nog een supermarkt open op het Hauptbahnhof en kan je er vanaf een balkon treintjes kijken. Met de S-Bahn reis ik later door naar mijn opstapstation voor de nachttrein, Hamburg Altona. Daar kan ik namelijk een stuk eerder op de nachttrein stappen dan op het Hauptbahnhof. Op Hamburg Altona is de KFC op het station nog open en wacht ik binnen met een milkshake op mijn trein.

Afbeelding
Stationshal Hamburg Hbf

De reis naar Beieren ga ik met de Alpen-Sylt-Nachtexpress (niet te verwarren met de Nederlandse Alpen Express) afleggen. Dit is een nieuwe nachttrein van RDC die het Duitse Waddeneiland Sylt met het Oostenrijkse Salzburg verbindt. De trein bestaat uit couchettes, die enkel privé geboekt kunnen worden. Ook rijdt er een rijtuig voor fietsen mee. Het wagenpark werd eerder gebruikt voor de Flixtrain, maar is daarvoor niet meer nodig omdat de samenwerking tussen Flixtrain en RDC/BTE is beëindigd. De rijtuigen hebben echter nog wel de felgroene Flixtrainkleuren. Tijdens de reis hoeft het mondkapje in je coupé gelukkig niet op, want er zitten immers geen vreemden bij. Een mondkapje is uiteraard wel verplicht bij het verlaten van de coupé. Ik heb 129 euro betaald voor een Privatabteil, naar mijn mening best een schappelijke prijs. Daarnaast heb ik voor 5 euro een ontbijtje bijgeboekt. De boekingssite ondersteunde overigens 'die Niederlande' niet als herkomstland, maar na een mailtje werd dit gecorrigeerd. De Alpen-Sylt-Nachtexpress komt al vroeg binnen op Hamburg Altona en ik zit voor middernacht in mijn coupé. Op dit station maakt de trein kop en wordt de dieselloc ingewisseld voor een elektrische locomotief.

Afbeelding
Treinaanwijzer met de nachttrein

Afbeelding
Trein bij Hamburg Hbf

Ik bestel nog een biertje en ga vervolgens lekker slapen, want het is dan al ruim na twaalven. De volgende ochtend wordt het voorbestelde ontbijt in de coupé gebracht. Dat valt voor 5 euro echter wat tegen met enkel een croissantje, smeerseltjes en koffie.

Afbeelding
Ontbijt

Afbeelding
Mijn coupé

Afbeelding
Koersbordje

Vanwege werkzaamheden doet de Alpen-Sylt-Nachtexpress vandaag de stations Donauwörth, Augsburg Hbf en München-Pasing niet aan. De nachttrein stopt in plaats daarvan op het S-Bahnstation Haar, dat even buiten München ligt. De aankomst daar staat pas 's middags om 12.34 uur gepland. Gelukkig kan het raam in mijn coupé open en is het zonnig, dus de tijd gaat snel om. Er zou ook WiFi aanwezig moeten zijn in de trein, maar dit werkt bij mij niet.

Afbeelding
Trein bij München-Trudering

Na aankomst in Haar moet ik nog doorreizen naar Oberstdorf. Met een Bayern-Ticket reis ik eerst per S-Bahn naar München-Pasing, waar ik overstap op de ALEX die mij naar Immenstadt zal brengen. Helaas kan ik hierin geen lege coupé vinden. Ik neem uiteindelijk plaats in een rijtuig met airco, waarvan de ramen jammer genoeg niet open kunnen. Bij de meeste rijtuigen van de ALEX kan dit wel, zie bijvoorbeeld dit verslag over de zomervakantie van 2018. Het uitzicht wordt naar het zuiden toe steeds mooier. Vroeger reed de ALEX na een splitsing in Immenstadt door naar Oberstdorf, maar ik moet nu in Immenstadt overstappen. Ik ben erg blij dat er op dit station een bakkertje zit, want bij mijn overstap in München-Pasing ben ik vergeten om een lunch te kopen. Het is echter druk en betalen kan er -typisch Duits- alleen contant, wat de snelheid uiteraard niet bevordert. Gelukkig heb ik snel genoeg mijn proviand om de aansluiting te halen.

De trein naar Oberstdorf wordt gereden door TRI, die hier in opdracht van ALEX rijdt. Ik reis in een n-Wagen waarvan het raam bij mijn zitplaats open kan, heerlijk op zo'n mooi traject! Onderweg blijkt al snel dat ik niet de enige ben die aan de lunch is begonnen, het lijkt het perfecte excuus om in de trein even geen mondkapje te hoeven dragen. In Fischen stap ik uit, het laatste stuk naar het hostel leg ik af met de bus.

Afbeelding
Uitzicht tussen Blaichach (Allgäu) en Sonthofen

Afbeelding
Uitzicht kort voor station Fischen

Afbeelding
Trein na aankomst op station Fischen

In Oberstdorf heb ik voor zes nachten een privékamer in een hostel geboekt. Vooraf heb ik een vrij uitgebreide 'Fragebogen zur Reduzierung des Risikos von Infektionskrankheiten' moeten invullen, met onder andere vragen over plekken waar ik de afgelopen tijd ben geweest en of ik me wel gezond voel. Gelukkig voldoe ik aan alle criteria en daarmee kan ik zonder problemen inchecken. Ik moet net zoals in Maastricht ook hier een tijdsblok kiezen waarin ik wil ontbijten. Dit tijdsblok geldt echter voor het hele verblijf en is dus stukken minder flexibel dan in Zuid-Limburg. Ik kies voor de vroege optie, tussen 7 en 8 uur. Aardig vroeg, maar dan heb je nog wat aan je dag.

Oberstdorf ligt in de Allgäu, een bergachtige streek in Zuid-Duitsland. De plaats is bekend van de Vierschanzentournee, op de Schattenbergschanze vindt namelijk de eerste van de vier schansspringwedstrijden (het zogeheten Auftaktspringen) plaats. Verder is het station van Oberstdorf het zuidelijkste station van Duitsland. Het stadje is een goede uitvalsbasis voor bergwandelingen, maar ook in het dal zijn er genoeg wandelmogelijkheden. De omgeving is vrij goed ontsloten met bussen, het is echter wel lastig dat de laatste bus naar het hostel al aan het begin van de avond vertrekt. Voor 23 euro boek ik op mijn toeristenkaart een weekje OV bij, daarmee kan ik onbeperkt met de bus en regionale trein in de regio reizen. De zogeheten Allgäu-Walser-Card werkt na het laden van een abonnement als een soort OV-chipkaart. In de bussen moet je hiermee inchecken, uitchecken is niet nodig. In treinen moet je ook het betalingsbewijs kunnen laten zien, omdat de toeristenkaart niet kan worden uitgelezen door het treinpersoneel.

Afbeelding
Oberstdorf, op de achtergrond is de Schattenbergschanze te zien

Afbeelding
BR 612 op station Oberstdorf

Afbeelding
Lijnennet Oberallgäu

Tijdens mijn vakantie maak ik optimaal gebruik van de ligging van Oberstdorf en maak wandelingen op verschillende hoogtes. Behalve wandelen is ook aan relaxen gedacht, zo ga ik op een warme dag zwemmen in de Große Alpsee bij Immenstadt. Helaas verloopt de reis daarheen wat moeizaam, want de ALEX valt tussen Oberstdorf en Immenstadt uit. Er wordt een bus ingezet, maar deze is wel langzamer dan de trein. Maar de busreis wordt gelukkig beloond, de watertemperatuur van de Große Alpsee is namelijk heerlijk en het uitzicht uitstekend. Het strandje ligt bovendien langs de spoorlijn Immenstadt - Lindau, dus vanuit het water kan je nog treinspotten ook ;) . Er heerst rondom dit meer een uiterst relaxte sfeer. 's Avonds bestel ik Käsespätzle bij een foodtruck aan de oever, die ik daar onder het genot van livemuziek nuttig. Dit is toch wel echt het vakantiegevoel zo hoor.

Afbeelding
Großer Alpsee

Afbeelding
Traufbachtal

Afbeelding
Moorweiher bij Oberstdorf

Afbeelding
Uitzicht vanaf de Wallrafweg op het dal, met in de verte een BR 612

Afbeelding
Deel van de Höfats, met rechts de Höfatszahn

Afbeelding
Oytal

Afbeelding
Kenmerkend voor de Allgäu: Braunvieh

In de Allgäu merk je uiteraard dat er een coronapandemie is, maar het is gelukkig niet hinderlijk. Dat je in de supermarkten een mondkapje moet dragen vind ik, nadat ik eraan gewend ben, best prettig. In elk geval voelt het veiliger aan dan een bezoek aan een Nederlandse supermarkt. Het verbaast me wel dat pinbetalingen hier nog steeds niet bepaald zijn ingeburgerd, op meerdere plekken kan ik alleen contant betalen. In een Dorflädele kan ik me dat best voorstellen, bij een bakkerij die bij de REWE in het centrum inzit toch wat minder. Verder is het hostelbeleid op bepaalde momenten enigszins opmerkelijk te noemen. Bij het buffet moet je behalve een mondkapje ook handschoentjes dragen, maar het kan soms wel zo zijn dat je bij een onbekende aan tafel wordt gezet. Natuurlijk niet heel erg coronaproof, maar wel gezellig en het zorgt voor leuke gesprekken.

Afbeelding
Maskenpflicht

Een zowel letterlijk als figuurlijk hoogtepunt van mijn vakantie is de beklimming van de Rubihorn (1957 m) vanuit het dal. De tocht hierheen verloopt langs de Untere Gaisalpsee en is goed te doen. Alleen vlak voor de top wacht er nog even wat klauterwerk, waarna alle moeite rijkelijk wordt beloond met een prachtig uitzicht. Ik merk op de Rubihorn dat het boek Echo van Thomas Olde Heuvelt geen ideale vakantieliteratuur is voor in de Alpen, want ik kan toch niet helemaal ontspannen naar de zwarte vogels kijken die hier vliegen :P . De afdaling is vervolgens iets pittiger, maar bij het Berggasthof Seealpe kan ik onder het genot van een Radler en een bord Reibedatschi (Reibekuchen op z'n Beiers) weer heerlijk aansterken.

Afbeelding
Top van de Rubihorn

Voor het eerst heb ik vooraf geen terugreis geboekt. Dit zorgt ervoor dat ik flexibel ben, dat is met reisadviezen die snel kunnen wijzigen wel een fijn idee. Aanvankelijk zie ik enigszins op tegen de lange reis naar Nederland, omdat ik urenlang met een mondkapje reizen niet heel relaxed vind. Ik overweeg daarom om mijn terugreis te knippen of om een nachttrein te pakken. De Nightjet valt helaas af als optie. De Alpen-Sylt-Nachtexpress zou eventueel op zondag vertrekken, maar ik heb het hostel slechts tot en met zaterdag geboekt. Een nachtje langer blijven zou voor mij echter geen straf zijn, omdat het me hier vanaf het begin uitstekend bevalt. In eerste instantie is verlengen jammer genoeg niet mogelijk. Maar ik heb later geluk, want er blijkt op woensdag toch een kamer vrij te zijn gekomen. Bovendien kunnen ze intern schuiven zodat ik gewoon in mijn kamer kan blijven. Ik ben helemaal blij: mijn vakantie is met een dag verlengd en ik kan nu voor het grootste deel van de terugreis de nachttrein pakken. Ook deze keer betaal ik 129 euro voor een privécoupé.

Bij het boeken van de Alpen-Sylt-Nachtexpress is er enige onduidelijkheid rondom het opstapstation. Volgens HAFAS zou de trein in Augsburg Hbf stoppen, maar ik kon daarvandaan geen ticket boeken. Ik besluit er een mailtje achteraan te sturen, want Augsburg is vanuit Oberstdorf gunstiger om op te stappen dan München. Helaas: "Alles was nicht wählbar ist, gibt es auch nicht.". Ik was dus al van München uitgegaan, totdat een dag voor vertrek in het toegestuurde 'Final gültigen Fahrplan' toch weer Augsburg Hbf opduikt. Nu wordt het verwarrend, daarom stuur ik nogmaals een mail. Het blijkt dat de trein toch wat minder hard is getroffen door werkzaamheden en ze daardoor wel in Augsburg kunnen stoppen. Het treinpersoneel wordt geïnformeerd dat ik daar opstap.

Op mijn vertrekdag heb ik nog tijd om de nabijgelegen Breitachklamm te bekijken, de diepste rotskloof van Midden-Europa. Het bezoek aan deze imposante kloof is een mooie vulling van mijn laatste ochtend in Oberstdorf. Maar aan het begin van de middag is dan toch echt het moment van de onvermijdelijke terugreis aangebroken. Met de bus reis ik eerst naar station Oberstdorf. Daar koop ik bij het loket een Regio-Ticket Allgäu-Schwaben voor 24 euro, hiermee kan ik met de RE naar Augsburg Hbf reizen. Ook sla ik wat proviand in voor de bijna twee uur durende rit. De RE wordt gereden door de DB met een BR 612, waarbij er in Immenstadt wordt gecombineerd met het treindeel uit Lindau. Onderweg maakt de politie nog een rondje door de trein, vermoedelijk om op de Maskenpflicht te controleren.

Afbeelding
Breitachklamm

Afbeelding
Uitzicht op de Niedersonthofener See vanuit de trein

In Augsburg moet ik nog bijna twee uur wachten op de Alpen-Sylt-Nachtexpress. Het is zondag en we zijn in Duitsland, dus de winkels in het centrum zijn helaas dicht. Gelukkig zit er op het station een Brauhaus, waar ze ook eigen bier serveren. Omdat de nachttrein al om 17.13 uur vertrekt, ga ik aan de schnitzel. In de trein is namelijk wel het een en ander aan snacks verkrijgbaar, maar geen serieus avondeten. Hoewel het bier matig smaakt, kom ik de wachttijd hier uitstekend door. Ik ga weer redelijk op tijd terug naar spoor 1, waar de Alpen-Sylt-Nachtexpress mooi op tijd binnenkomt. In de coupé is deze keer ook een krantje klaargelegd, dit soort zaken geven de treinrit toch net een beetje extra. In tegenstelling tot de heenreis werkt de WiFi nu wel. Rond een uurtje of negen wordt station Frankfurt (Main) Süd bereikt. Hier maakt de trein kop en moet de locomotief dus omlopen.

Afbeelding
Treinaanwijzer met de nachttrein

Afbeelding
Nog een oud stationsbordje op Augsburg Hbf

Afbeelding
Trein bij station Donauwörth

Afbeelding
Trein bij Nürnberg Rangierbahnhof

Afbeelding
Mijn coupé

Afbeelding
Trein bij Nürnberg Hbf

Afbeelding
Avondsfeertje

Afbeelding
Uitzicht op Frankfurt am Main bij avond

Helaas is de dienstregeling aangepast ten opzichte van normaal, waardoor de Alpen-Sylt-Nachtexpress al om 5.28 uur op Hamburg Hbf zal aankomen. Een kort nachtje dus, maar net acceptabel. De volgende ochtend arriveert de trein zelfs nog wat eerder. Na aankomst shop ik op het Hauptbahnhof mijn ontbijt bij elkaar, want met zo'n aankomsttijd vond ik het zonde van mijn nachtrust om in de trein te ontbijten. Voorzien van typisch Hamburgse Franzbrötchen stap ik over op de ICE naar Osnabrück, waarna ik voor het laatste stuk naar Apeldoorn de IC Berlijn pak. Na het passeren van de grens staat het reisadvies voor Duitsland nog steeds op geel, dus ik hoef gelukkig niet in quarantaine. Tot slot reis ik vanaf station Apeldoorn met de bus het laatste stuk naar huis. Het was vanmorgen even vroeg opstaan, maar ik ben nu wel ruim voor het middaguur thuis en heb daardoor bijna mijn hele dag nog.

Afbeelding
Trein na aankomst op Hamburg Hbf

Ondanks corona was het een uitstekende vakantie, zowel in Zuid-Limburg als in de Allgäu. Het oplaadeffect van deze vakantie was door de voorafgaande gekke coronamaanden een stuk sterker dan normaal. Het fantastische weer heeft daar ook erg aan meegeholpen, op alle dagen was het namelijk (zo goed als) zonnig met aangename temperaturen. Bovendien zijn beide regio's prachtig en hebben genoeg te bieden. Ik verwacht zowel in Zuid-Limburg als in de Allgäu wel weer terug te komen. Daarnaast is het niet vooraf boeken van een terugreis me erg goed bevallen. Het geeft je toch een stuk meer vrijheid, ondanks de lichte keuzestress op de bestemming. Verder is de Alpen-Sylt-Nachtexpress een welkome aanvulling op het nachttreinnetwerk, al zijn de vertrek- en aankomsttijden niet voor alle stations optimaal. Voor mijn reis was het zeker niet de snelste optie, maar het was een stuk avontuurlijker en relaxter dan de dagtrein. Het is wel jammer dat langere afstanden in dagtreinen afleggen nu minder aantrekkelijk is geworden door het mondkapje. Hopelijk verbetert de coronasituatie in de nabije toekomst, zodat deze maatregel niet meer nodig is.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Zomervakantie 2020 - Even aan de thuiswerkplek ontsnappen in Zuid-Limburg en de Allgäu [51]

Bericht door Daniel »

Leuk verslagje zo :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Zomervakantie 2020 - Even aan de thuiswerkplek ontsnappen in Zuid-Limburg en de Allgäu [51]

Bericht door waldo79 »

Originele combinatie van 2 reizen :mrgreen:
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Zomervakantie 2020 - Even aan de thuiswerkplek ontsnappen in Zuid-Limburg en de Allgäu [51]

Bericht door umbusko »

Klinkt als een leuke vakantie, en leuke foto's ook! En toch ook weer een bijzondere trein uitgeprobeerd. Leuk om daar wat van te zien, want die was toch een beetje aan mijn aandacht ontsnapt. :)
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Zomervakantie 2020 - Even aan de thuiswerkplek ontsnappen in Zuid-Limburg en de Allgäu [51]

Bericht door Stefan »

Leuk verslag! Thanks voor het delen!
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Zomervakantie 2020 - Even aan de thuiswerkplek ontsnappen in Zuid-Limburg en de Allgäu [51]

Bericht door Nitein-Repart »

Mooi rapportage, alleen jammer dat de Alex-Süd en zijn vervanging op Immenstadt-Oberstdorf en tevens de klassieke EC München-Kempten-Zürich niet meer rijden.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Zomervakantie 2020 - Even aan de thuiswerkplek ontsnappen in Zuid-Limburg en de Allgäu [51]

Bericht door ODRAIL »

Een leuk verslag ;) .
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Zomervakantie 2020 - Even aan de thuiswerkplek ontsnappen in Zuid-Limburg en de Allgäu [51]

Bericht door ZO6176 »

Een heel mooi verslag. Inderdaad voor een Nederlander een bijzondere nachttrein
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten