Het tijdelijke karakter wordt veroorzaakt door de werkzaamheden voor de verbreding en gedeeltelijke overkapping van de rijksweg A9 ter hoogte van het Oude Dorp van Amstelveen. Een overzichtsfoto staat onder het kopje van 10 augustus op Amstelveen inzicht.
De uiteindelijke situatie. Zoals op de vergroting te zien is komt de museumspoorlijn van het Amsterdamse Haarlemmermeerstation naar Bovenkerk over het oostelijkste randje van de overkapping te lopen, maar nog altijd iets westelijker dan nu, met als gevolg een onzalige S-bocht aan de noordkant. Tot die tijd eindigt de lijn vlak voor de te slopen (wellicht inmiddels gesloopte) spoorbrug over de A9. Om hier kop te kunnen maken is er - op kosten van het wegproject - een perronspoor met de benodigde rangeerfaciliteiten aangelegd.
Tram 600 staat zijn tijd af te wachten aan het perronspoor en is dan klaar voor vertrek.
De tram verwijdert zich richting Amsterdam en er onthult zich een spoorwegovergang.
Dat noordelijke wissel schijnt overigens een kabinet-stuk te zijn uit de inrichting van Dr. Caligari:
De trams moeten slaapwandelend door het wissel heen, elk wiel afzonderlijk vanuit stilstand.https://nl.wikipedia.org/wiki/Das_Cabinet_des_Dr._Caligari schreef:[...] het verhaal van de uitgerangeerde Doctor Caligari, zijn trouwe slaapwandelaar Cesare [...]
Wat is dat nu? Een verhoogd perron volgens Prorail-norm? Schijn bedriegt, maar desondanks is dit perron met afstand het hoogste van de hele lijn. Van 100% toegankelijkheid is evenwel geen sprake want het perron telt twee trappen tegen nul hellingbanen, en ook de afgang naar het wijkje ten oosten van het station is niet misselijk.
Zicht vanaf het perron op het doodlopende uiteinde van de Parklaan waarnaar het station genoemd is.
Het rangeercomplex gezien vanuit het zuiden.
Het perron ligt duidelijk in een bocht; het is dus voor de conducteur alvorens op de fluit allereerst goed uit de doppen gekeken geblazen!
Allerlei verdwaalde bebording aan de zuidzijde. Mooi dat nu eens zwart op wit staat dat aantrekkelijke wielrijdenden oogcontact moeten zoeken met vrachtwagenbestuurders. Helaas had Diederickx die dag geen truck bij de hand. Fietsters bij de vleet, oogcontact ho maar.
Op deze manier gefotografeerd lijkt het nog wat. Onderwijl komt de volgende tram er al weer aan.
Er zijn ochtendabonnementen!
Dit type sleepbeugel moet op kop-eindpunten door het rijdend personeel omgezwaaid worden naar de tegengestelde positie. Het spectaculaire karwei kost zichtbaar veel kracht en energie, die men zo te zien via het touw ontleent aan de bovenleiding.
Na vertrek van de tram over een niet geheel recht liggende baan wordt het tijd de spoorwegovergang op te zoeken.
Nog meer borden bij de spoorwegovergang.
Eindelijk de Parklaan, die op zijn beurt vernoemd is naar het aanpalende Broersepark.
Vanuit het doodlopende einde van de Parklaan ziet men het station liggen, dat men alleen kan bereiken via de genoemde spoorwegovergang.
Terug op het station. Er staat een Rotterdamse tram die de pointe draagt van het gebod op oogcontact.
Die heeft nog een lange weg af te leggen.
Tenslotte komt een tramstel binnen bestaande uit een motorwagen en een bijwagen. Het perron is een beetje kort voor zo'n samenstelling. Rechtsonder is de enige gedrukte mededeling op het perron te zien. Tevens ziet men dat de instap geenszins gelijkvloers is.
Dit type stroomafnemer hoeft niet te worden omgezwaaid en zo blijft het bedienend personeel gevrijwaard van de geadverteerde handeling. De advertentie is overigens na 100 jaar weer modern geworden.
De motorwagen koppelt af en vervolgt zijn weg naar het zuiden. Helaas is die weg onbegaanbaar.
Daar raast de Versnelde Tram Zeist Aansluiting Amersfoort voorbij! Gelukkig komt het personeel er tijdig achter dat de bijwagen verweesd aan het perron dreigt achter te blijven.
Afgezien van heel veel hekken en al dan niet verdwaalde borden rondom het station is er geen enkele reisinformatie. Maar geen nood: Het rijdend personeel is voor, tijdens en na het rangeren en beugelzwaaien gaarne bereid tot het geven van elke gewenste inlichting.
Om te voorkomen dat de sporen zomaar weglopen zijn ze met dikke kabels aan elkaar bevestigd. Maar waar zouden ze heen kunnen? Het is aan het einde van het uitloopspoor echt over en uit.
Tot slot nog wat beelden van de niet meer op het spoor aangesloten brug, gezien in zuidelijke richting, en van de tijdelijke voet/fietsbrug ernaast, een paar dagen voor de ingebruikname ervan. Had daar nou geen spoortje bij gekund?
Dezelfde spoorbrug gezien vanuit het zuiden, met rechts de tijdelijke brug; en vanuit het iets verdere zuiden, aan het einde van het passeerspoor tussen de brug en station Amstelveen.
En met de exemplarisch lage perronnetjes van station Amstelveen eindigt deze rapportage.
Rest nog Diederickx' dankzegging aan alle personeel, vrijwilligers en donateurs van de tram, aan de reizigers zonder wie het een dode boel zou zijn geweest, aan alle al dan niet toevallige passanten die het geheel hebben opgefleurd, en aan iedereen op het forum die dit heeft willen lezen.