De twaalf impopulairste stations van 't land #13: Arnemuiden
Geplaatst: za 11 sep 2021, 21:47
Ik zie jullie al denken aan de andere kant van het internet... huh, een dertiende deel voor een serie over de twaalf impopulairste stations? Daar zit natuurlijk een goeie reden achter: sinds het moment waarop ik deze serie afrondde publiceerde NS de kersverse telcijfers van het jaar 2020. En waar eigenlijk overal ondanks de flinke dip door corona die rangorde hetzelfde bleef was dat niet zo in Zeeland. In deze extra aflevering bezoeken we dus het nieuwe impopulairste station van Zeeland: Arnemuiden!
Maar waarom wordt dit stationnetje nou zo weinig gebruikt. Het ligt immers behoorlijk centraal ten opzichte van het stadje, wordt goed bediend en Arnemuiden is nou ook weer niet zo erg klein. Wellicht zit het 'm in een volgende stad op fietsafstand, want vanaf het perron richting Vlissingen kan je de kerktoren in het centrum van Middelburg al overduidelijk zien staan...
Datzelfde perron biedt ook mooi zicht op het stadje waar vooral de molen bovenuit torent...
...aan de andere kant is echter vooral niks...
Op het duidelijk recent vernieuwde perron 1 is het oude stationsgebouw nog prominent aanwezig...
... maar toch ligt het stationnetje wat verscholen zoals de plaatjes van de toegangswegen laten zien...
Tijd voor de reizigersaantallen: in 2019 had Arnemuiden nog 517 in- en uitstappers en was Rilland-Bath met 464 in- en uitstappers dus nog het minst gebruikte station van Zeeland. Mede door corona kelderden de aantallen in 2020 echter flink en bleven er nog maar 294 in- en uitstappers over, drie minder dan Rilland-Bath. Het scheelde dus maar anderhalve reiziger of ik had geen nieuw bezoekje hoeven te brengen
Naast het station zelf nam ik uiteraard ook nog even een kijkje in het stadje zelf. Een stadje wat een haat-liefdeverhouding met het spoor zal hebben, want hoewel het een station kreeg was het de afdamming van het Sloe voor de aanleg van de spoorlijn die een definitief einde maakte aan de Arnemuidense vissersvloot (die vaart tegenwoordig vanuit Vlissingen uit).
In het stadje treffen we een café spoorzicht zonder spoorzicht
Vanaf de terp waarop de molen zich bevindt ontstond een doorkijkje naar het stationnetje...
Zen kan je hier wel worden trouwens, in alle rust was dit plaatje van een fraai straatje in de stadskern te maken...
...om vervolgens af te sluiten met het stationsgebouwtje vanaf de pleinkant. Aan dat krappe pleintje bevindt zich trouwens ook een NS-bushalte, maar hoe die bus daar ooit weer weg moet komen zou ik niet weten
En daarmee komt aan dit extra deel weer een eind en werd de lange terugrit naar het midden des lands weer aangevangen. Voorlopig blijft het hier weer even bij, tenzij er nog ergens nieuwe regionale cijfers beschikbaar komen. Kan immers zomaar dat daar nog verschuivingen geweest zijn.
Maar waarom wordt dit stationnetje nou zo weinig gebruikt. Het ligt immers behoorlijk centraal ten opzichte van het stadje, wordt goed bediend en Arnemuiden is nou ook weer niet zo erg klein. Wellicht zit het 'm in een volgende stad op fietsafstand, want vanaf het perron richting Vlissingen kan je de kerktoren in het centrum van Middelburg al overduidelijk zien staan...
Datzelfde perron biedt ook mooi zicht op het stadje waar vooral de molen bovenuit torent...
...aan de andere kant is echter vooral niks...
Op het duidelijk recent vernieuwde perron 1 is het oude stationsgebouw nog prominent aanwezig...
... maar toch ligt het stationnetje wat verscholen zoals de plaatjes van de toegangswegen laten zien...
Tijd voor de reizigersaantallen: in 2019 had Arnemuiden nog 517 in- en uitstappers en was Rilland-Bath met 464 in- en uitstappers dus nog het minst gebruikte station van Zeeland. Mede door corona kelderden de aantallen in 2020 echter flink en bleven er nog maar 294 in- en uitstappers over, drie minder dan Rilland-Bath. Het scheelde dus maar anderhalve reiziger of ik had geen nieuw bezoekje hoeven te brengen
Naast het station zelf nam ik uiteraard ook nog even een kijkje in het stadje zelf. Een stadje wat een haat-liefdeverhouding met het spoor zal hebben, want hoewel het een station kreeg was het de afdamming van het Sloe voor de aanleg van de spoorlijn die een definitief einde maakte aan de Arnemuidense vissersvloot (die vaart tegenwoordig vanuit Vlissingen uit).
In het stadje treffen we een café spoorzicht zonder spoorzicht
Vanaf de terp waarop de molen zich bevindt ontstond een doorkijkje naar het stationnetje...
Zen kan je hier wel worden trouwens, in alle rust was dit plaatje van een fraai straatje in de stadskern te maken...
...om vervolgens af te sluiten met het stationsgebouwtje vanaf de pleinkant. Aan dat krappe pleintje bevindt zich trouwens ook een NS-bushalte, maar hoe die bus daar ooit weer weg moet komen zou ik niet weten
En daarmee komt aan dit extra deel weer een eind en werd de lange terugrit naar het midden des lands weer aangevangen. Voorlopig blijft het hier weer even bij, tenzij er nog ergens nieuwe regionale cijfers beschikbaar komen. Kan immers zomaar dat daar nog verschuivingen geweest zijn.