Naar het onderschrift van Z2N (deel 1) [50f]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Naar het onderschrift van Z2N (deel 1) [50f]

Bericht door Z2N »

Grüezi mitenand! Al bijna een jaar is mijn onderschrift in het Reto-Romaans, de kleinste van de vier talen van Zwitserland. Ik interesseer me al een paar jaar in het Reto-Romaanse taaltje, en het onderschrift was dan ook een goede willekeurige taaloefening: een omroepbericht van de Matterhorn Gotthardbahn. Maar ik koos specifiek voor Acla da Fontauna omdat dat rijmde, ik was er zelf nog nooit geweest. Maar nu de grenzen weer open zijn, en zowel Plan-V444 als ik een kleine week vrij hadden, hadden we voldoende reden om toch maar eens die kant op te gaan. De reis vond plaats vanaf 28 juli, met inachtneming van alle toen van kracht zijnde coronaregels.

Aangezien wij beiden op onze vertrekdag 's ochtends andere plannen hadden konden we de logische route met trein 105 niet nemen. In plaats daarvan begint de reis pas om 13:07, met ICE 125.
Afbeelding

Op 28 juli werd ICE International omgeleid via Uerdingen en Neuss, en dus had ik eens ander uitzicht over de Rijn. :)
Afbeelding

Krefeld-Linn, ook hier kom je normaal gesproken niet met de ICE.
Afbeelding

Kölle! In Keulen moest ik nog even wachten op Plan-V444, die 's ochtends nog aan de slag was in Maastricht. Dat doe ik dan liever op het stationsplein, gelukkig mag dat daar tegenwoordig weer zonder mondkapje op. :D
Afbeelding

Kort na de komst van Plan-V444 was de aansluitende ICE al ter plaatse, en dus hebben we niet veel later uitzicht over de Harkortsee. :)
Afbeelding

En na drie uurtjes zijn we dan op de meest logische overstapplek vanuit Nederland richting Zwitserland: Bremen Hbf! :mrgreen:
Afbeelding

Afbeelding

Voor wie nog nooit in de stationshal van Bremen is geweest: de kunst is kankerverwekkend. :shock:
Afbeelding

Bremen ligt in Oost-Friesland, en het is dus logisch dat tussen station en centrum een windmolen staat. _O-
Afbeelding

Waar Bremen ook in ligt: Moin-land. Moin moin! :D
Afbeelding

Maar Bremen is vooral bekend als Hanzestad, het is niet voor niets een eigen deelstaat binnen de Bondsrepubliek Duitsland (Vrije Hanzestad Bremen). Die historische rijkdom is nog goed te herkennen aan de architectuur, al is een goed deel daarvan een replica als gevolg van de Tweede Wereldoorlog. :)
Afbeelding

Afbeelding

Bremen gebruiken we echter vooral als een plek om te avondeten, de Bremer Ratskeller kan van harte worden aanbevolen. :Y
Afbeelding

Kort na het avondeten breekt er noodweer uit boven de stad, en trekken we dus snel weer richting station.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op het Hauptbahnhof is het een chaos, eerder in de middag was het treinverkeer gestaakt tussen Hamburg-Harburg en Hamburg Hbf na de vondst van een bom uit WO II. Dus: kwart voor tien 's avonds, en op spoor zeven is net de IC naar Frankfurt van 18:44 binnengekomen. De Bingokaart komt snel vol zo. :lol:
Afbeelding

Nadat er nog een ICE uit Hamburg komt, onder het laatste beetje daglicht van de avond... :)
Afbeelding

...is even later onze aansluiting er: de Nightjet naar Zürich HB. :D
Afbeelding

Het is wat onorthodox, maar zolang de Nightjet Amsterdam - Zürich nog niet rijdt is dit een verrassend comfortabele reisoptie naar Zwitserland (buiten het ommetje via Keulen, wat niet had gehoeven). Andersom werkt deze route trouwens niet, Bremen wordt alleen richting Zürich bediend. We hebben een slaapplek in het Dubbeldeks-slaaprijtuig geboekt, en na het installeren houden we het al snel voor gezien.
Afbeelding

Wakey-Wakey, rise and shine, it's the end of the Rheintal-line. Wakker worden als je al in Zwitserland bent is erg fijn, zelfs al is het slechts Basel Badischer Bahnhof. ;)
Afbeelding

En nadat het ontbijt naar binnen gewerkt is stappen we uit op Zürich HB, stipt optijd. :D
Afbeelding

Voordat we de Alpen ingaan wou Plan-V444 inkopen doen in Luzern (i know, mijn idee was het niet :') ), en aangezien ook die stad nog erg rustig is qua toeristen door de coronacrisis is het ook niet heel erg. We stappen dan ook in de eerste de beste trein, een Twindexx Swiss Express. :)
Afbeelding

Het kan aan mij liggen, maar een fietsenrek dat met een A4'tje moet worden uitgelegd is volgens mij een té gecompliceerd fietsenrek. _O-
Afbeelding

09:51, en we zijn al in Luzern! Zodra de NJ Amsterdam - Zürich rijdt kan dit trouwens nog een uurtje eerder, wat helpt als je nog een zitplek wilt bemachtigen op de rondvaartboot van 10:00. (A)
Afbeelding

Wat kan er verder gezegd worden over Luzern in 2021? Het is leeg. Meerdere winkels zijn 'tot nader orde' gesloten, en dat wat open is heeft het duidelijk erg rustig. Ideaal voor het winkelend publiek, dat het concept 'geld bezitten' niet hoog heeft zitten. :lol:
Afbeelding

De Kapellbrücke is wereldberoemd, de Spreuerbrücke even verderop minder. Mijn voorkeur gaat echter uit naar de tweede, want het is hier rustiger (vooral als er hordes toeristen in de stad zijn). :)
Afbeelding

Afbeelding

Verder valt vooral de hoge waterstand op, zowel Plan-V444 als ik zijn hier vaker geweest maar hebben het nooit zo hoog gezien in de zomer. Ook Zwitserland heeft een natte zomer gehad. :o
Afbeelding

Nadat één van ons twee veel Franken lichter is geworden stappen we op de trein naar Brunnen, deze Flirt brengt ons tot Arth-Goldau. :)
Afbeelding

En even later rijdt daar de nieuwste sneltrein van Zwitserland binnen, de IR46 'Treno Gottardo', gereden door een SOB Traverso. Sinds december 2020 rijden deze stellen de treindienst over de traditionele Gotthardpas, wat de terugkeer betekende van de doorgaande treindiensten Basel - Locarno en Zürich - Locarno. De treinen zijn van de Südostbahn (SOB), die de treinen samen met de SBB rijden.
Afbeelding

De Traverso-treinstellen zijn verrassend comfortabel, en hebben zelfs catering. Helaas geen boordrestaurant, maar wel snack, koffie-, en drankautomaten mét Traverso-bier en Traverso-wijn. Z2N-drankrecensie: Traverso-bier is het beste treinspecifieke bier van Zwitserland. :Y
Afbeelding

Mogelijk uniek op deze aardbol: ongekookte rijst, in het aanbod van de treincatering. Als de NS Railcatering nou op dat idee gekomen was... _O_
Afbeelding

Het uitzicht blijft prachtig op de Gotthardpas. :D
Afbeelding

En toen waren we in Göschenen. Onze IR-trein was vier minuten vertraagd, in Arth-Goldau was de aansluitende EC uit Frankfurt en Basel te laat en die aansluiting moest worden afgewacht. Maar in Zwitserland is dat niet erg, want in Göschenen wacht de Matterhorn Gottardbahn óók de aansluting (van gepland vier minuten) af. Een spoorwegnetwerk waarbij de reizigers en niet alleen de treinen op tijd zijn, NS zou hier echt van kunnen leren... :pos:
Afbeelding

De reis gaat verder naar Andermatt, en dat gaat steil omhoog: op 3,7 kilometer klimmen we 330 meter. Prachtig uitzicht gegarandeerd, net als de kaartcontrole trouwens (ook hier geldt: NS, watch and learn). :D
Afbeelding

Andermatt, de plek waar noord-zuid- en oost-west-verkeer al eeuwen kruisen, en waar we moeten wachten op de trein over de Oberalppass. Welke taal aan de overkant daarvan gesproken wordt moge duidelijk zijn (en nee, het is niet Japans). :p
Afbeelding

Kort na Andermatt krijg je goed uitzicht over het dorpje, richting de Oberalppass moeten weer veel hoogtemeters gemaakt worden. :)
Afbeelding

Afbeelding

Oberalppass ligt op 2033 meter boven zeeniveau, boven de bomengrens. :D
Afbeelding

Aan de top van de pas ligt de Oberalpsee, de laatste meters op Duitstalig Zwitserland voor deze treinrit. *O*
Afbeelding

Afbeelding

Na Oberalppass steken we de kantonsgrens over, en rijden we in Graubünden (Grischun). Parallel ligt hier de Rijn, al is deze hier onherkenbaar. (A)
Afbeelding

En dan opeens hoor ik mijn onderschrift door de omroep: Acla da Fontauna, fermada sin damonda. Niet dat het broodnodig is dat wij specifiek op de knop drukken, het is verrassend druk voor een verzoekshalte. :lol:
Afbeelding

Maar: Acla da Fontauna dus, feitelijk een voorstadshalte in het westen van Disentis (Duits)/Mustér (Reto-Romaans). Voor een stationsnaam die ik alleen maar koos omdat het rijmde ben ik eigenlijk best tevreden, het is hier paradijselijk mooi. *O*
Afbeelding

Afbeelding

Mustér is officiëel ééntalig Reto-Romaans, het "Duitstalige" Disentis is echter bekender als naam in de rest van Zwitserland en dus officiëel deel van de plaatsnaam. Dus als je met middelbare school-Duits hier terecht denkt te kunnen: nope, sorry. Zelfs de PostAuto heet hier anders. :mrgreen:
Afbeelding

Na het inchecken in het hotel (in Acla da Fontauna zelf) is het tijd om te wandelen. Een 'lichte' aanslag op de Long Covid-longen, maar wel erg gezond. :)
Afbeelding

Daarna is het tijd om de lokale cuisine te verkennen. Dat valt best zwaar op de maag, maar is wel erg lekker. :Y
Afbeelding

Na het eten is het donker, en lopen we terug de berg op richting hotel. De eerste dag in het verrassend mooie Acla da Fontauna zit erop. :)
Afbeelding

Daarmee zit ook deel 1 van dit tweeluik erop. In het volgende deel gaat het stroomafwaarts, bergafwaarts, en bevinden we ons op Ijs-ijs. Tot die tijd worden op- en aanmerkingen, zoals altijd, erg gewaardeerd! :D
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Naar het onderschrift van Z2N (deel 1) [50f]

Bericht door trolly »

Z2N schreef: do 16 sep 2021, 22:30Reto-Romaans, de kleinste van de vier talen van Zwitserland.
De enige echte eigen Zwitserse taal :Y

En dan ook nog met de nodige varianten.

Leuk tochtje trouwens, vanuit die hoek ken ik Graubünden niet.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Naar het onderschrift van Z2N (deel 1) [50f]

Bericht door Hainje »

Leuk verslagje hoor. :D

Maarreehhh, hoezo is de kunst in de stationshal van Bremen kankerverwekkend? :shock:
🍉
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Naar het onderschrift van Z2N (deel 1) [50f]

Bericht door Z2N »

"Roken doodt U en allen die U lief hebt". En tabaksreclame is niet voor niets verboden in Nederland. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Naar het onderschrift van Z2N (deel 1) [50f]

Bericht door Ardan »

Het is me nog niet helemaal duidelijk waaróm jullie zo om zijn gegaan via Bremen, maar het is wel leuk! Ik moet toch ook maar weer eens naar Zwitserland, het is voor mij alweer 22 jaar geleden en wat is het er mooi.
Ik doe ook maar wat
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Naar het onderschrift van Z2N (deel 1) [50f]

Bericht door Milco »

Mooi verslag! Ben benieuwd naar het volgende deel 8-)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Naar het onderschrift van Z2N (deel 1) [50f]

Bericht door Z2N »

Ardan schreef: do 16 sep 2021, 23:52 Het is me nog niet helemaal duidelijk waaróm jullie zo om zijn gegaan via Bremen, maar het is wel leuk!
Eigenlijk is het best simpel: om 13:07 is de laatste verbinding van de dag naar Acla da Fontauna al vertrokken, dus moet je ergens overnachten. Idealiter overnacht je dan terwijl je verder reist, en zolang de NJ Amsterdam - Zürich niet rijdt is de NJ Bremen -> Zürich dan een goede manier om kilometers te maken en nog iets aan je vertrekdag te hebben (in theorie kan je om 17:18 weg uit Utrecht en 's ochtends in de Alpen staan dan).
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Etienne
Donateur
Berichten: 7909
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Naar het onderschrift van Z2N (deel 1) [50f]

Bericht door Etienne »

Duidelijk waarom dat ommetje via Bremen. :p
Verder leuke plaatjes.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
henrivanderweijden
Berichten: 720
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Naar het onderschrift van Z2N (deel 1) [50f]

Bericht door henrivanderweijden »

>>De reis gaat verder naar Andermatt, en dat gaat steil omhoog: op 3,7 kilometer klimmen we 330 meter. Prachtig uitzicht gegarandeerd, net als de kaartcontrole trouwens (ook hier geldt: NS, watch and learn). <<

Afgelopen weekend 4x op en neer met dit treintje gereden en niet één keer gecontroleerd. Staat ook aangegeven in de trein : selbstcontrolle. In het verleden wel altijd controle hier gehad maar nu niet, zelfs geen conducteur aanwezig.
In de andere BVZ treinen wel altijd controle gehad.

Verder complimenten voor je foto's en beschrijving, leuk om te lezen en heel herkenbare foto's.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Naar het onderschrift van Z2N (deel 1) [50f]

Bericht door waldo79 »

Prachtige impressie van een onbekende hoek van Graubunden. Kleine aanvulling: er gaan geen treinen over de Gotthardpass, de route via Göschenen voert door de klassieke Gotthardtunnel uit 1882.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Naar het onderschrift van Z2N (deel 1) [50f]

Bericht door tsov »

Leuk verslagje! Krijg ook Zwitserland-kriebels hierbij, maar ik zit volgende week in een meer Mediterrane omgeving :mrgreen:
Z2N schreef: do 16 sep 2021, 22:30Daarna is het tijd om de lokale cuisine te verkennen. Dat valt best zwaar op de maag, maar is wel erg lekker. :Y
Het ziet er heerlijk uit, maar waar kijken we hier eigenlijk naar?
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Naar het onderschrift van Z2N (deel 1) [50f]

Bericht door Z2N »

Volgens mij was dit de Maluns, als dat je helpt. (A)
waldo79 schreef: vr 17 sep 2021, 10:37 Kleine aanvulling: er gaan geen treinen over de Gotthardpass, de route via Göschenen voert door de klassieke Gotthardtunnel uit 1882.
Vandaar 'klassieke Gotthardpas', wat ik bedoelde als contrast tegenover de Gotthard-Basistunnel (waarmee je bar weinig van de pas ziet. ;)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Naar het onderschrift van Z2N (deel 1) [50f]

Bericht door diederickx »

Z2N schreef: do 16 sep 2021, 22:30Bremen ligt in Oost-Friesland
Volgens mij heeft Bremen nooit deel uitgemaakt van de Friese landen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Naar het onderschrift van Z2N (deel 1) [50f]

Bericht door Daniel »

Leuk hoor :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Naar het onderschrift van Z2N (deel 1) [50f]

Bericht door tsov »

Z2N schreef: vr 17 sep 2021, 11:44 Volgens mij was dit de Maluns, als dat je helpt. (A)
Lang leve wikipedia ;)
Klinkt goed! :pos:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Naar het onderschrift van Z2N (deel 1) [50f]

Bericht door ZO6176 »

Leuk verslag.

De kunst in de hal van Bremen heb ik ooit nog als quizvraag gebruikt op deze site. Uiteraard in no-time geraden.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Naar het onderschrift van Z2N (deel 1) [50f]

Bericht door umbusko »

Mooie reis en leuke foto's! Ben benieuwd naar het tweede deel! :)
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Naar het onderschrift van Z2N (deel 1) [50f]

Bericht door Chrysa »

Mooie foto's van erg bekend terrein. :mrgreen: Leuk om het eens met zon te zien, in plaats van regen of een ruime meter sneeuw. :')

Maluns ziet er goed uit, die ga ik ook eens maken. De Capuns zijn echter ook erg lekker. *O*
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Naar het onderschrift van Z2N (deel 1) [50f]

Bericht door ODRAIL »

Een mooi, leuk en herkenbaar verslag ;) .
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten