Toch nog stoom in 2021: Hoorn - Medemblik [28 foto's]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Toch nog stoom in 2021: Hoorn - Medemblik [28 foto's]

Bericht door Meltrain »

Omdat ik dit jaar nog geen enkele keer een stoomlocomotief had gezien, besloot ik om afgelopen zaterdag naar de Museumstoomtram Hoorn – Medemblik te gaan. Daar waren die dag namelijk 4 locomotieven onder stoom, ter gelegenheid van de viering van de 100e verjaardag van locomotief 18 van de Gooische Stoomtram.
Bij aankomst in Hoorn, kon ik vanaf het perron de jubilaris fotograferen met erachter de 40 jaar oudere loc RSTM 2:
Afbeelding

Niet veel later vertrok de eerste tram van de dag, getrokken door loc 26 van de LTM:
Afbeelding

Omdat mijn tram pas een uur later vertrok, had ik voldoende tijd om naar het tramstation te lopen.
Vanaf de loopbrug kon ik nog een overzichtsfoto van het terrein van de SHM maken:
Afbeelding

Als je het stationsgebouw van de SHM verlaat, zie je gelijk diesellocomotief 101 van de NTM:
Afbeelding

De locomotief voor mijn tram was de NS 7742 “Bello” die vanaf een zijspoor aangereden kwam:
Afbeelding

“Bello” voor de korte tram:
Afbeelding

Om 11:40 vertrokken we richting Medemblik. Ik zat zelf in het rode rijtuig, dat zijn carrière begonnen was bij de Staatsmijn Emma. Voor een voormalig student Mijnbouw dus perfect. ;)
De eerste stop was Wognum-Nibbixwoud, waar we ongeveer een kwartier stil stonden.
Daar was ook locomotief 8 van de HTM met een aantal goederenwagons aanwezig:
Afbeelding

Voor het station stond ook nog een bakfiets:
Afbeelding

Nadat we weer waren vertrokken werden we tussen Wognum en Twisk ingehaald door een mooie oude auto:
Afbeelding

Tussen Twisk en Opperdoes hangt een telegraaflijn, die onlangs gerestaureerd is:
Afbeelding

Bij aankomst in Medemblik stond de andere tram alweer klaar voor vertrek:
Afbeelding

Een deel van de reizigers stapte in Medemblik over op het ms Friesland, om daarmee naar Enkhuizen te varen:
Afbeelding

Zelf deed ik dat niet, maar ik kon vanaf de dijk nog wel het station en de trams op de foto zetten:
Afbeelding

Hetzelfde beeld, maar dan iets lager:
Afbeelding

Hierna liep ik naar Molen De Herder om deze samen met de stoomtram op de foto te zetten:
Afbeelding

Omdat ik toch nog een uur had voordat mijn tram weer zou vertrekken, besloot ik nog een rondje door Medemblik te lopen. Op de Meerlaan kwam ik lijn 139 tegen, meet een zwaaienede chauffeur:
Afbeelding

Een uitzicht over de Westerhaven:
Afbeelding

De Sint-Martinuskerk:
Afbeelding

Langs de Westerhaven staan leuke trapgevelwoningen:
Afbeelding

Kasteel Radboud is verstopt tussen de bomen:
Afbeelding

Een standbeeld op de dijk langs het IJsselmeer:
Afbeelding

Eenmaal terug op het station kon de tram voor de terugreis gefotografeerd worden:
Afbeelding

Voordat we zouden vertrekken, moest ik wel nog even naar het toilet. Dat kan in deze goederenwagon :lol: :
Afbeelding

Doordat het een enkelsporig baanvak is, konden we nog niet vertrekken, maar moesten we wachten op de aankomst van de GS 18 met historische tramrijtuigen:
Afbeelding

Vlak na aankomst van die tram vertrokken wij richting Hoorn. Net als op de heenweg hadden we een stop te Wognum-Nibbixwoud en kon de HTM 8 weer op de foto:
Afbeelding

Eenmaal terug in Hoorn konden de RSTM 2, LTM 26 en NS 7742 samen op de foto gezet worden:
Afbeelding

Hierna ging ik met de NS weer richting Rotterdam, maar eenmaal aangekomen op Rotterdam Centraal wachtte nog een verrassing: de SSN 01 1075 was net terug van zijn besloten rondrit door Nederland en kon dus ook nog op de foto :D :
Afbeelding
Afbeelding

Hiermee komt het verslag ten einde.
Ik hoop dat jullie het de moeite waard vonden en zoals altijd zijn op- en aanmerkingen welkom.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Toch nog stoom in 2021: Hoorn - Medemblik [28 foto's]

Bericht door VIRM »

Leuk verslag!
Het stoommachinemuseum is ook een aanrader, vooral tijdens de stoomdagen (vorig jaar zomer geweest). En het bakkerijmuseum heeft ook lekkere zelfgebakken koekjes. :pos:
Beul van de blindegeleidelijn
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Toch nog stoom in 2021: Hoorn - Medemblik [28 foto's]

Bericht door umbusko »

Dat hele stuk gereisd en je had gewoon in Rotterdam kunnen blijven. :mrgreen:

Nee grapje, leuk verslag! :D Je hebt een aantal mooie foto's in Medemblik, met tram, stationsgebouw, stationsnaam en bus er allemaal op. Hoorn-Medemblik moet ik toch ook maar eens een keertje doen. :Y
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Toch nog stoom in 2021: Hoorn - Medemblik [28 foto's]

Bericht door Meltrain »

Bedankt voor de reacties.
Opbouwende kritiek is ook altijd welkom. :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Toch nog stoom in 2021: Hoorn - Medemblik [28 foto's]

Bericht door Anne »

Leuk verslag van een mooi museum bedrijf.
In dat Staatsmijn rijtuig (toen C290) heb ik nog gezeten bij de officiële opening van de lijn Hoorn-Medemblik in 1972. Prins Bernhard zat toen in het GS rijtuig 21 achter loc 18. Dat Staatsmijn rijtuig was een van de eerste twee rijtuigen van de Tramweg Stichting voor Hoorn-Medememblik. Het andere rijtuig is het HSM rijtuig C905 dat nu bij de MBS rijdt. Beide rijtuigen zijn inmiddels mooi gerestaureerd.

Ik mis nu wel de mooie M67 in je avatar (niets ten nadele van Bello).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten