Toch nog stoom in 2021: Hoorn - Medemblik [28 foto's]
Geplaatst: di 26 okt 2021, 20:23
Omdat ik dit jaar nog geen enkele keer een stoomlocomotief had gezien, besloot ik om afgelopen zaterdag naar de Museumstoomtram Hoorn – Medemblik te gaan. Daar waren die dag namelijk 4 locomotieven onder stoom, ter gelegenheid van de viering van de 100e verjaardag van locomotief 18 van de Gooische Stoomtram.
Bij aankomst in Hoorn, kon ik vanaf het perron de jubilaris fotograferen met erachter de 40 jaar oudere loc RSTM 2:
Niet veel later vertrok de eerste tram van de dag, getrokken door loc 26 van de LTM:
Omdat mijn tram pas een uur later vertrok, had ik voldoende tijd om naar het tramstation te lopen.
Vanaf de loopbrug kon ik nog een overzichtsfoto van het terrein van de SHM maken:
Als je het stationsgebouw van de SHM verlaat, zie je gelijk diesellocomotief 101 van de NTM:
De locomotief voor mijn tram was de NS 7742 “Bello” die vanaf een zijspoor aangereden kwam:
“Bello” voor de korte tram:
Om 11:40 vertrokken we richting Medemblik. Ik zat zelf in het rode rijtuig, dat zijn carrière begonnen was bij de Staatsmijn Emma. Voor een voormalig student Mijnbouw dus perfect.
De eerste stop was Wognum-Nibbixwoud, waar we ongeveer een kwartier stil stonden.
Daar was ook locomotief 8 van de HTM met een aantal goederenwagons aanwezig:
Voor het station stond ook nog een bakfiets:
Nadat we weer waren vertrokken werden we tussen Wognum en Twisk ingehaald door een mooie oude auto:
Tussen Twisk en Opperdoes hangt een telegraaflijn, die onlangs gerestaureerd is:
Bij aankomst in Medemblik stond de andere tram alweer klaar voor vertrek:
Een deel van de reizigers stapte in Medemblik over op het ms Friesland, om daarmee naar Enkhuizen te varen:
Zelf deed ik dat niet, maar ik kon vanaf de dijk nog wel het station en de trams op de foto zetten:
Hetzelfde beeld, maar dan iets lager:
Hierna liep ik naar Molen De Herder om deze samen met de stoomtram op de foto te zetten:
Omdat ik toch nog een uur had voordat mijn tram weer zou vertrekken, besloot ik nog een rondje door Medemblik te lopen. Op de Meerlaan kwam ik lijn 139 tegen, meet een zwaaienede chauffeur:
Een uitzicht over de Westerhaven:
De Sint-Martinuskerk:
Langs de Westerhaven staan leuke trapgevelwoningen:
Kasteel Radboud is verstopt tussen de bomen:
Een standbeeld op de dijk langs het IJsselmeer:
Eenmaal terug op het station kon de tram voor de terugreis gefotografeerd worden:
Voordat we zouden vertrekken, moest ik wel nog even naar het toilet. Dat kan in deze goederenwagon :
Doordat het een enkelsporig baanvak is, konden we nog niet vertrekken, maar moesten we wachten op de aankomst van de GS 18 met historische tramrijtuigen:
Vlak na aankomst van die tram vertrokken wij richting Hoorn. Net als op de heenweg hadden we een stop te Wognum-Nibbixwoud en kon de HTM 8 weer op de foto:
Eenmaal terug in Hoorn konden de RSTM 2, LTM 26 en NS 7742 samen op de foto gezet worden:
Hierna ging ik met de NS weer richting Rotterdam, maar eenmaal aangekomen op Rotterdam Centraal wachtte nog een verrassing: de SSN 01 1075 was net terug van zijn besloten rondrit door Nederland en kon dus ook nog op de foto :
Hiermee komt het verslag ten einde.
Ik hoop dat jullie het de moeite waard vonden en zoals altijd zijn op- en aanmerkingen welkom.
Bij aankomst in Hoorn, kon ik vanaf het perron de jubilaris fotograferen met erachter de 40 jaar oudere loc RSTM 2:
Niet veel later vertrok de eerste tram van de dag, getrokken door loc 26 van de LTM:
Omdat mijn tram pas een uur later vertrok, had ik voldoende tijd om naar het tramstation te lopen.
Vanaf de loopbrug kon ik nog een overzichtsfoto van het terrein van de SHM maken:
Als je het stationsgebouw van de SHM verlaat, zie je gelijk diesellocomotief 101 van de NTM:
De locomotief voor mijn tram was de NS 7742 “Bello” die vanaf een zijspoor aangereden kwam:
“Bello” voor de korte tram:
Om 11:40 vertrokken we richting Medemblik. Ik zat zelf in het rode rijtuig, dat zijn carrière begonnen was bij de Staatsmijn Emma. Voor een voormalig student Mijnbouw dus perfect.
De eerste stop was Wognum-Nibbixwoud, waar we ongeveer een kwartier stil stonden.
Daar was ook locomotief 8 van de HTM met een aantal goederenwagons aanwezig:
Voor het station stond ook nog een bakfiets:
Nadat we weer waren vertrokken werden we tussen Wognum en Twisk ingehaald door een mooie oude auto:
Tussen Twisk en Opperdoes hangt een telegraaflijn, die onlangs gerestaureerd is:
Bij aankomst in Medemblik stond de andere tram alweer klaar voor vertrek:
Een deel van de reizigers stapte in Medemblik over op het ms Friesland, om daarmee naar Enkhuizen te varen:
Zelf deed ik dat niet, maar ik kon vanaf de dijk nog wel het station en de trams op de foto zetten:
Hetzelfde beeld, maar dan iets lager:
Hierna liep ik naar Molen De Herder om deze samen met de stoomtram op de foto te zetten:
Omdat ik toch nog een uur had voordat mijn tram weer zou vertrekken, besloot ik nog een rondje door Medemblik te lopen. Op de Meerlaan kwam ik lijn 139 tegen, meet een zwaaienede chauffeur:
Een uitzicht over de Westerhaven:
De Sint-Martinuskerk:
Langs de Westerhaven staan leuke trapgevelwoningen:
Kasteel Radboud is verstopt tussen de bomen:
Een standbeeld op de dijk langs het IJsselmeer:
Eenmaal terug op het station kon de tram voor de terugreis gefotografeerd worden:
Voordat we zouden vertrekken, moest ik wel nog even naar het toilet. Dat kan in deze goederenwagon :
Doordat het een enkelsporig baanvak is, konden we nog niet vertrekken, maar moesten we wachten op de aankomst van de GS 18 met historische tramrijtuigen:
Vlak na aankomst van die tram vertrokken wij richting Hoorn. Net als op de heenweg hadden we een stop te Wognum-Nibbixwoud en kon de HTM 8 weer op de foto:
Eenmaal terug in Hoorn konden de RSTM 2, LTM 26 en NS 7742 samen op de foto gezet worden:
Hierna ging ik met de NS weer richting Rotterdam, maar eenmaal aangekomen op Rotterdam Centraal wachtte nog een verrassing: de SSN 01 1075 was net terug van zijn besloten rondrit door Nederland en kon dus ook nog op de foto :
Hiermee komt het verslag ten einde.
Ik hoop dat jullie het de moeite waard vonden en zoals altijd zijn op- en aanmerkingen welkom.