Pagina 1 van 1

GreenCityTrip naar Venetië [16 foto's]

Geplaatst: do 28 okt 2021, 23:45
door reisthijs
Om het eens uit te proberen, ben ik vorige week mee geweest met een "Green City Trip". Zelfde concept als een stedentrip per vliegtuig, maar nu de heen- en terugreis per slaaptrein, plus twee overnachtingen op plaats van bestemming, in dit geval: Venetie. Samen met een vriend een prive-coupe gehuurd (want zolang je in de eigen coupé zat geen gedoe met mondkapjes enzo) voor ca. 15 uur per enkele reis. Helaas wel 2 uur vertraging op de heenweg maar dat mocht de pret niet drukken.

Vertrek was op dinsdagavond, de volgende ochtend werden we wakker in zuid-Duitsland, een tijdje later kwamen we in Oostenrijk en gingen we in het zonnetje door de Brennerpas:
Afbeelding

Afbeelding
Aangekomen in Venezia Mestre, eindpunt van deze trein, niet het eindpunt van de spoorlijn maar dichtbij genoeg, daar in de buurt was ook ons hotel. Wij hadden een slaapplaats en de eerste van deze twee WLAB30-rijtuigen, voor de rest bestond de trein uit de rood/créme rijtuigen van Euro Express. De trein werd na aankomst afgerangeerd naar een zijspoortje net voorbij het station en bleef daar twee dagen staan.

Afbeelding
Uitzicht op station Venezia Santa Lucia vanaf de overkant van het Canal Grande.

Afbeelding
Tijd voor wat sightseeing, een bezoek aan Venetië is natuurlijk niet compleet zonder het San Marco-plein en de Rialto-brug.

Afbeelding

AfbeeldingVoor treinliefhebber is er ook genoeg te zien, bijvoorbeeld deze Italiaanse versie van de ICNG, door Trenitalia 'Pop' genaamd.

AfbeeldingHier drie treintypen naast elkaar, een GTW (met twee motorwagens), een 'Pop' en de dubbeldekker 'Rock' (gebouwd door Hitachi in Pistoia).

Afbeelding
Als laatste nog een oude bekende... :')

Afbeelding
In Mestre (het stadsdeel op het vasteland) en over de dam naar de rand van het centrum rijdt wat ze daar een 'tram' noemen, het is eigenlijk een geleide bus (Translohr). Het ding is traag (behalve op de rechte stukken) en rammelt en schudt aan alle kanten, veel meer dan een echte tram.

AfbeeldingIn het oude Venetië gaat vanzelfsprekend veel vervoer per boot, vooral met de 'Vaporetto' waar er hier twee van te zien zijn. Maar ook bijvoorbeeld politie, ambulance en pakketbezorging dat gaat allemaal per boot.

AfbeeldingHet was de eerste dagen een beetje mistig, toch was het vanaf de Campanile een leuk uitzicht op het eilandje San Giorgio Maggiore.

AfbeeldingAndere kant op, zicht over San Marcoplein.

AfbeeldingOp de laatste dag werd het toch nog zonnig, mooi moment om het kleurrijke eiland Burano te bezoeken.

AfbeeldingLekker geluncht met een pizza, we waren tenslotte in Italië.

AfbeeldingMet weer een andere Vaporetto terug naar het hoofdeiland en, na nog een echt Venetiaans ijsje gehaald te hebben, door naar station Mestre: ons reisje zat er alweer bijna op.

AfbeeldingAls laatste onze trein na aankomst in Utrecht. Heen en terug dezelfde loc, al reed er voor het deel door de Alpen een tweede loc mee (die ik zelf niet gezien heb vanaf het andere eind van de trein). Er was 1,5 uur vertraging, maar twee dagen eerder was 2 uur extra reistijd aangekondigd (wegens werkzaamheden in Italië) dus het viel uiteindelijk nog mee. Zo'n lange trein dat ons rijtuig (het zestiende van voren) nauwelijks nog te zien is.

Re: GreenCityTrip naar Venetië [16 foto's]

Geplaatst: vr 29 okt 2021, 09:47
door Meltrain
Leuk verslag. :D
Het was dus wel een positieve ervaring?

Re: GreenCityTrip naar Venetië [16 foto's]

Geplaatst: vr 29 okt 2021, 10:03
door Kalil Nieuw
Mooi geschreven reisthijs! *O*

Re: GreenCityTrip naar Venetië [16 foto's]

Geplaatst: vr 29 okt 2021, 10:37
door VIRM
reisthijs schreef: do 28 okt 2021, 23:45 In het oude Venetië gaat vanzelfsprekend veel vervoer per boot, vooral met de 'Vaporetto' waar er hier twee van te zien zijn. Maar ook bijvoorbeeld politie, ambulance en pakketbezorging dat gaat allemaal per boot.
Een paar jaar geleden liep ik er over één van de vele bruggen op het moment dat de vuilnisboot onder mij voer. :mrgreen: Ook dat gaat per boot.

Maar hoe is het comfort? En wat zijn de prijzen?

Re: GreenCityTrip naar Venetië [16 foto's]

Geplaatst: vr 29 okt 2021, 12:13
door Daniel
Leuk verslagje hoor :pos:

Re: GreenCityTrip naar Venetië [16 foto's]

Geplaatst: vr 29 okt 2021, 13:15
door waldo79
Leuk spontane trip :Y

Re: GreenCityTrip naar Venetië [16 foto's]

Geplaatst: vr 29 okt 2021, 15:41
door umbusko
Leuk verslag! Maar inderdaad, ik ben ook wel benieuwd naar het eindoordeel over de trein- (+ pakket)reis zelf. :Y

Re: GreenCityTrip naar Venetië [16 foto's]

Geplaatst: vr 29 okt 2021, 17:48
door Tom024
Ik ben benieuwd naar alles waar de vorige posters benieuwd naar zijn, plus: hoe was de bezetting? En waren het voornamelijk toeristen of treinfappers?


*O*

Re: GreenCityTrip naar Venetië [16 foto's]

Geplaatst: ma 01 nov 2021, 23:40
door ZO6176
Fraai verslag.

Re: GreenCityTrip naar Venetië [16 foto's]

Geplaatst: di 02 nov 2021, 08:46
door Kalil Nieuw
Leuk verslag reisthijs. En mooie foto's! :Y

Re: GreenCityTrip naar Venetië [16 foto's]

Geplaatst: di 02 nov 2021, 08:54
door reisthijs
Hier dan een aanvulling op mijn verslag:

Qua kosten, het is een low-cost-concept, dus de basisprijs is aantrekkelijk laag, maar voor alle "extra's" betaal je veel meer. Met dingen als een privécoupe, beddengoed, ontbijt in het hotel, boekingskosten enzo was het toch bijna €500 per persoon. Maar goed, het was de eerste keer en voor ons beide was het de eerste lange trip (buiten NL+buurlanden) in lange tijd dus het mocht wel een keer. Een van de extra's was de 'snack- en ontbijtbox', dat viel toch wat tegen vooral het ontbijtgedeelte was wat karig, dat hoeft voor mij een volgende keer niet meer.

De trein was goed bezet, naar mijn idee vooral met rolkoffertoeristen. In de twee coupés naast ons zat een groep Amerikanen. Onze Vlaamse treinsteward was wel een treinliefhebber, hij vertelde dat hij in de jaren '90 als student op nachttreinen had gewerkt, dit was nu een feest van herkenning (de rijtuiten zijn niet echt veranderd sinds die tijd.

Voor vervoer binnen Venetië is er een 48-uurs pas (voor alle boten en bussen) voor €30, vind ik een nette prijs voor het gemak dat je ervoor terugkrijgt. Verder is het prijspeil in de stad vergelijkbaar met Nederland. Behalve dan op de allertoeristische hotspots (San Marcoplein, Rialtobrug) daar betaal je de hoofdprijs in de horeca, maar zoek je rustiger straatjes op dan valt het best mee. O, en als toetje een hoorntje echt Venetiaans schepijs, lekker en niet duur!

Een nadeel is wel dat de afstand eigenlijk wat te groot is, voor zo'n stedentrip. We hadden nu iets meer dan 48 uur te besteden, ik had best een dagje langer in Venetië willen blijven. Dat is heel anders als je bijvoorbeeld al in Innsbruck uitstapt: met 's ochtends vroeg aankomen en 's avonds laat vertrekken heb je bijna drie dagen te besteden. Al met al toch een zeer geslaagde trip, ik wel best nog wel een keertje mee gaan naar een andere bestemming. :Y