GreenCityTrip naar Venetië [16 foto's]
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
GreenCityTrip naar Venetië [16 foto's]
Om het eens uit te proberen, ben ik vorige week mee geweest met een "Green City Trip". Zelfde concept als een stedentrip per vliegtuig, maar nu de heen- en terugreis per slaaptrein, plus twee overnachtingen op plaats van bestemming, in dit geval: Venetie. Samen met een vriend een prive-coupe gehuurd (want zolang je in de eigen coupé zat geen gedoe met mondkapjes enzo) voor ca. 15 uur per enkele reis. Helaas wel 2 uur vertraging op de heenweg maar dat mocht de pret niet drukken.
Vertrek was op dinsdagavond, de volgende ochtend werden we wakker in zuid-Duitsland, een tijdje later kwamen we in Oostenrijk en gingen we in het zonnetje door de Brennerpas:
Aangekomen in Venezia Mestre, eindpunt van deze trein, niet het eindpunt van de spoorlijn maar dichtbij genoeg, daar in de buurt was ook ons hotel. Wij hadden een slaapplaats en de eerste van deze twee WLAB30-rijtuigen, voor de rest bestond de trein uit de rood/créme rijtuigen van Euro Express. De trein werd na aankomst afgerangeerd naar een zijspoortje net voorbij het station en bleef daar twee dagen staan.
Uitzicht op station Venezia Santa Lucia vanaf de overkant van het Canal Grande.
Tijd voor wat sightseeing, een bezoek aan Venetië is natuurlijk niet compleet zonder het San Marco-plein en de Rialto-brug.
Voor treinliefhebber is er ook genoeg te zien, bijvoorbeeld deze Italiaanse versie van de ICNG, door Trenitalia 'Pop' genaamd.
Hier drie treintypen naast elkaar, een GTW (met twee motorwagens), een 'Pop' en de dubbeldekker 'Rock' (gebouwd door Hitachi in Pistoia).
Als laatste nog een oude bekende...
In Mestre (het stadsdeel op het vasteland) en over de dam naar de rand van het centrum rijdt wat ze daar een 'tram' noemen, het is eigenlijk een geleide bus (Translohr). Het ding is traag (behalve op de rechte stukken) en rammelt en schudt aan alle kanten, veel meer dan een echte tram.
In het oude Venetië gaat vanzelfsprekend veel vervoer per boot, vooral met de 'Vaporetto' waar er hier twee van te zien zijn. Maar ook bijvoorbeeld politie, ambulance en pakketbezorging dat gaat allemaal per boot.
Het was de eerste dagen een beetje mistig, toch was het vanaf de Campanile een leuk uitzicht op het eilandje San Giorgio Maggiore.
Andere kant op, zicht over San Marcoplein.
Op de laatste dag werd het toch nog zonnig, mooi moment om het kleurrijke eiland Burano te bezoeken.
Lekker geluncht met een pizza, we waren tenslotte in Italië.
Met weer een andere Vaporetto terug naar het hoofdeiland en, na nog een echt Venetiaans ijsje gehaald te hebben, door naar station Mestre: ons reisje zat er alweer bijna op.
Als laatste onze trein na aankomst in Utrecht. Heen en terug dezelfde loc, al reed er voor het deel door de Alpen een tweede loc mee (die ik zelf niet gezien heb vanaf het andere eind van de trein). Er was 1,5 uur vertraging, maar twee dagen eerder was 2 uur extra reistijd aangekondigd (wegens werkzaamheden in Italië) dus het viel uiteindelijk nog mee. Zo'n lange trein dat ons rijtuig (het zestiende van voren) nauwelijks nog te zien is.
Vertrek was op dinsdagavond, de volgende ochtend werden we wakker in zuid-Duitsland, een tijdje later kwamen we in Oostenrijk en gingen we in het zonnetje door de Brennerpas:
Aangekomen in Venezia Mestre, eindpunt van deze trein, niet het eindpunt van de spoorlijn maar dichtbij genoeg, daar in de buurt was ook ons hotel. Wij hadden een slaapplaats en de eerste van deze twee WLAB30-rijtuigen, voor de rest bestond de trein uit de rood/créme rijtuigen van Euro Express. De trein werd na aankomst afgerangeerd naar een zijspoortje net voorbij het station en bleef daar twee dagen staan.
Uitzicht op station Venezia Santa Lucia vanaf de overkant van het Canal Grande.
Tijd voor wat sightseeing, een bezoek aan Venetië is natuurlijk niet compleet zonder het San Marco-plein en de Rialto-brug.
Voor treinliefhebber is er ook genoeg te zien, bijvoorbeeld deze Italiaanse versie van de ICNG, door Trenitalia 'Pop' genaamd.
Hier drie treintypen naast elkaar, een GTW (met twee motorwagens), een 'Pop' en de dubbeldekker 'Rock' (gebouwd door Hitachi in Pistoia).
Als laatste nog een oude bekende...
In Mestre (het stadsdeel op het vasteland) en over de dam naar de rand van het centrum rijdt wat ze daar een 'tram' noemen, het is eigenlijk een geleide bus (Translohr). Het ding is traag (behalve op de rechte stukken) en rammelt en schudt aan alle kanten, veel meer dan een echte tram.
In het oude Venetië gaat vanzelfsprekend veel vervoer per boot, vooral met de 'Vaporetto' waar er hier twee van te zien zijn. Maar ook bijvoorbeeld politie, ambulance en pakketbezorging dat gaat allemaal per boot.
Het was de eerste dagen een beetje mistig, toch was het vanaf de Campanile een leuk uitzicht op het eilandje San Giorgio Maggiore.
Andere kant op, zicht over San Marcoplein.
Op de laatste dag werd het toch nog zonnig, mooi moment om het kleurrijke eiland Burano te bezoeken.
Lekker geluncht met een pizza, we waren tenslotte in Italië.
Met weer een andere Vaporetto terug naar het hoofdeiland en, na nog een echt Venetiaans ijsje gehaald te hebben, door naar station Mestre: ons reisje zat er alweer bijna op.
Als laatste onze trein na aankomst in Utrecht. Heen en terug dezelfde loc, al reed er voor het deel door de Alpen een tweede loc mee (die ik zelf niet gezien heb vanaf het andere eind van de trein). Er was 1,5 uur vertraging, maar twee dagen eerder was 2 uur extra reistijd aangekondigd (wegens werkzaamheden in Italië) dus het viel uiteindelijk nog mee. Zo'n lange trein dat ons rijtuig (het zestiende van voren) nauwelijks nog te zien is.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: GreenCityTrip naar Venetië [16 foto's]
Leuk verslag.
Het was dus wel een positieve ervaring?
Het was dus wel een positieve ervaring?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
-
- Berichten: 1474
- Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
- Locatie: Charlois
- Contacteer:
Re: GreenCityTrip naar Venetië [16 foto's]
Mooi geschreven reisthijs!
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ
Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Re: GreenCityTrip naar Venetië [16 foto's]
Een paar jaar geleden liep ik er over één van de vele bruggen op het moment dat de vuilnisboot onder mij voer. Ook dat gaat per boot.
Maar hoe is het comfort? En wat zijn de prijzen?
Beul van de blindegeleidelijn
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39211
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: GreenCityTrip naar Venetië [16 foto's]
Leuk verslagje hoor
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: GreenCityTrip naar Venetië [16 foto's]
Leuk spontane trip
Re: GreenCityTrip naar Venetië [16 foto's]
Leuk verslag! Maar inderdaad, ik ben ook wel benieuwd naar het eindoordeel over de trein- (+ pakket)reis zelf.
Re: GreenCityTrip naar Venetië [16 foto's]
Ik ben benieuwd naar alles waar de vorige posters benieuwd naar zijn, plus: hoe was de bezetting? En waren het voornamelijk toeristen of treinfappers?
Re: GreenCityTrip naar Venetië [16 foto's]
Fraai verslag.
-
- Berichten: 1474
- Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
- Locatie: Charlois
- Contacteer:
Re: GreenCityTrip naar Venetië [16 foto's]
Leuk verslag reisthijs. En mooie foto's!
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ
Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: GreenCityTrip naar Venetië [16 foto's]
Hier dan een aanvulling op mijn verslag:
Qua kosten, het is een low-cost-concept, dus de basisprijs is aantrekkelijk laag, maar voor alle "extra's" betaal je veel meer. Met dingen als een privécoupe, beddengoed, ontbijt in het hotel, boekingskosten enzo was het toch bijna €500 per persoon. Maar goed, het was de eerste keer en voor ons beide was het de eerste lange trip (buiten NL+buurlanden) in lange tijd dus het mocht wel een keer. Een van de extra's was de 'snack- en ontbijtbox', dat viel toch wat tegen vooral het ontbijtgedeelte was wat karig, dat hoeft voor mij een volgende keer niet meer.
De trein was goed bezet, naar mijn idee vooral met rolkoffertoeristen. In de twee coupés naast ons zat een groep Amerikanen. Onze Vlaamse treinsteward was wel een treinliefhebber, hij vertelde dat hij in de jaren '90 als student op nachttreinen had gewerkt, dit was nu een feest van herkenning (de rijtuiten zijn niet echt veranderd sinds die tijd.
Voor vervoer binnen Venetië is er een 48-uurs pas (voor alle boten en bussen) voor €30, vind ik een nette prijs voor het gemak dat je ervoor terugkrijgt. Verder is het prijspeil in de stad vergelijkbaar met Nederland. Behalve dan op de allertoeristische hotspots (San Marcoplein, Rialtobrug) daar betaal je de hoofdprijs in de horeca, maar zoek je rustiger straatjes op dan valt het best mee. O, en als toetje een hoorntje echt Venetiaans schepijs, lekker en niet duur!
Een nadeel is wel dat de afstand eigenlijk wat te groot is, voor zo'n stedentrip. We hadden nu iets meer dan 48 uur te besteden, ik had best een dagje langer in Venetië willen blijven. Dat is heel anders als je bijvoorbeeld al in Innsbruck uitstapt: met 's ochtends vroeg aankomen en 's avonds laat vertrekken heb je bijna drie dagen te besteden. Al met al toch een zeer geslaagde trip, ik wel best nog wel een keertje mee gaan naar een andere bestemming.
Qua kosten, het is een low-cost-concept, dus de basisprijs is aantrekkelijk laag, maar voor alle "extra's" betaal je veel meer. Met dingen als een privécoupe, beddengoed, ontbijt in het hotel, boekingskosten enzo was het toch bijna €500 per persoon. Maar goed, het was de eerste keer en voor ons beide was het de eerste lange trip (buiten NL+buurlanden) in lange tijd dus het mocht wel een keer. Een van de extra's was de 'snack- en ontbijtbox', dat viel toch wat tegen vooral het ontbijtgedeelte was wat karig, dat hoeft voor mij een volgende keer niet meer.
De trein was goed bezet, naar mijn idee vooral met rolkoffertoeristen. In de twee coupés naast ons zat een groep Amerikanen. Onze Vlaamse treinsteward was wel een treinliefhebber, hij vertelde dat hij in de jaren '90 als student op nachttreinen had gewerkt, dit was nu een feest van herkenning (de rijtuiten zijn niet echt veranderd sinds die tijd.
Voor vervoer binnen Venetië is er een 48-uurs pas (voor alle boten en bussen) voor €30, vind ik een nette prijs voor het gemak dat je ervoor terugkrijgt. Verder is het prijspeil in de stad vergelijkbaar met Nederland. Behalve dan op de allertoeristische hotspots (San Marcoplein, Rialtobrug) daar betaal je de hoofdprijs in de horeca, maar zoek je rustiger straatjes op dan valt het best mee. O, en als toetje een hoorntje echt Venetiaans schepijs, lekker en niet duur!
Een nadeel is wel dat de afstand eigenlijk wat te groot is, voor zo'n stedentrip. We hadden nu iets meer dan 48 uur te besteden, ik had best een dagje langer in Venetië willen blijven. Dat is heel anders als je bijvoorbeeld al in Innsbruck uitstapt: met 's ochtends vroeg aankomen en 's avonds laat vertrekken heb je bijna drie dagen te besteden. Al met al toch een zeer geslaagde trip, ik wel best nog wel een keertje mee gaan naar een andere bestemming.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten