GreenCityTrip naar Venetië [16 foto's]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

GreenCityTrip naar Venetië [16 foto's]

Bericht door reisthijs »

Om het eens uit te proberen, ben ik vorige week mee geweest met een "Green City Trip". Zelfde concept als een stedentrip per vliegtuig, maar nu de heen- en terugreis per slaaptrein, plus twee overnachtingen op plaats van bestemming, in dit geval: Venetie. Samen met een vriend een prive-coupe gehuurd (want zolang je in de eigen coupé zat geen gedoe met mondkapjes enzo) voor ca. 15 uur per enkele reis. Helaas wel 2 uur vertraging op de heenweg maar dat mocht de pret niet drukken.

Vertrek was op dinsdagavond, de volgende ochtend werden we wakker in zuid-Duitsland, een tijdje later kwamen we in Oostenrijk en gingen we in het zonnetje door de Brennerpas:
Afbeelding

Afbeelding
Aangekomen in Venezia Mestre, eindpunt van deze trein, niet het eindpunt van de spoorlijn maar dichtbij genoeg, daar in de buurt was ook ons hotel. Wij hadden een slaapplaats en de eerste van deze twee WLAB30-rijtuigen, voor de rest bestond de trein uit de rood/créme rijtuigen van Euro Express. De trein werd na aankomst afgerangeerd naar een zijspoortje net voorbij het station en bleef daar twee dagen staan.

Afbeelding
Uitzicht op station Venezia Santa Lucia vanaf de overkant van het Canal Grande.

Afbeelding
Tijd voor wat sightseeing, een bezoek aan Venetië is natuurlijk niet compleet zonder het San Marco-plein en de Rialto-brug.

Afbeelding

AfbeeldingVoor treinliefhebber is er ook genoeg te zien, bijvoorbeeld deze Italiaanse versie van de ICNG, door Trenitalia 'Pop' genaamd.

AfbeeldingHier drie treintypen naast elkaar, een GTW (met twee motorwagens), een 'Pop' en de dubbeldekker 'Rock' (gebouwd door Hitachi in Pistoia).

Afbeelding
Als laatste nog een oude bekende... :')

Afbeelding
In Mestre (het stadsdeel op het vasteland) en over de dam naar de rand van het centrum rijdt wat ze daar een 'tram' noemen, het is eigenlijk een geleide bus (Translohr). Het ding is traag (behalve op de rechte stukken) en rammelt en schudt aan alle kanten, veel meer dan een echte tram.

AfbeeldingIn het oude Venetië gaat vanzelfsprekend veel vervoer per boot, vooral met de 'Vaporetto' waar er hier twee van te zien zijn. Maar ook bijvoorbeeld politie, ambulance en pakketbezorging dat gaat allemaal per boot.

AfbeeldingHet was de eerste dagen een beetje mistig, toch was het vanaf de Campanile een leuk uitzicht op het eilandje San Giorgio Maggiore.

AfbeeldingAndere kant op, zicht over San Marcoplein.

AfbeeldingOp de laatste dag werd het toch nog zonnig, mooi moment om het kleurrijke eiland Burano te bezoeken.

AfbeeldingLekker geluncht met een pizza, we waren tenslotte in Italië.

AfbeeldingMet weer een andere Vaporetto terug naar het hoofdeiland en, na nog een echt Venetiaans ijsje gehaald te hebben, door naar station Mestre: ons reisje zat er alweer bijna op.

AfbeeldingAls laatste onze trein na aankomst in Utrecht. Heen en terug dezelfde loc, al reed er voor het deel door de Alpen een tweede loc mee (die ik zelf niet gezien heb vanaf het andere eind van de trein). Er was 1,5 uur vertraging, maar twee dagen eerder was 2 uur extra reistijd aangekondigd (wegens werkzaamheden in Italië) dus het viel uiteindelijk nog mee. Zo'n lange trein dat ons rijtuig (het zestiende van voren) nauwelijks nog te zien is.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: GreenCityTrip naar Venetië [16 foto's]

Bericht door Meltrain »

Leuk verslag. :D
Het was dus wel een positieve ervaring?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Kalil Nieuw
Berichten: 1471
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: GreenCityTrip naar Venetië [16 foto's]

Bericht door Kalil Nieuw »

Mooi geschreven reisthijs! *O*
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: GreenCityTrip naar Venetië [16 foto's]

Bericht door VIRM »

reisthijs schreef: do 28 okt 2021, 23:45 In het oude Venetië gaat vanzelfsprekend veel vervoer per boot, vooral met de 'Vaporetto' waar er hier twee van te zien zijn. Maar ook bijvoorbeeld politie, ambulance en pakketbezorging dat gaat allemaal per boot.
Een paar jaar geleden liep ik er over één van de vele bruggen op het moment dat de vuilnisboot onder mij voer. :mrgreen: Ook dat gaat per boot.

Maar hoe is het comfort? En wat zijn de prijzen?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: GreenCityTrip naar Venetië [16 foto's]

Bericht door Daniel »

Leuk verslagje hoor :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: GreenCityTrip naar Venetië [16 foto's]

Bericht door waldo79 »

Leuk spontane trip :Y
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: GreenCityTrip naar Venetië [16 foto's]

Bericht door umbusko »

Leuk verslag! Maar inderdaad, ik ben ook wel benieuwd naar het eindoordeel over de trein- (+ pakket)reis zelf. :Y
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: GreenCityTrip naar Venetië [16 foto's]

Bericht door Tom024 »

Ik ben benieuwd naar alles waar de vorige posters benieuwd naar zijn, plus: hoe was de bezetting? En waren het voornamelijk toeristen of treinfappers?


*O*
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: GreenCityTrip naar Venetië [16 foto's]

Bericht door ZO6176 »

Fraai verslag.
Kalil Nieuw
Berichten: 1471
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: GreenCityTrip naar Venetië [16 foto's]

Bericht door Kalil Nieuw »

Leuk verslag reisthijs. En mooie foto's! :Y
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: GreenCityTrip naar Venetië [16 foto's]

Bericht door reisthijs »

Hier dan een aanvulling op mijn verslag:

Qua kosten, het is een low-cost-concept, dus de basisprijs is aantrekkelijk laag, maar voor alle "extra's" betaal je veel meer. Met dingen als een privécoupe, beddengoed, ontbijt in het hotel, boekingskosten enzo was het toch bijna €500 per persoon. Maar goed, het was de eerste keer en voor ons beide was het de eerste lange trip (buiten NL+buurlanden) in lange tijd dus het mocht wel een keer. Een van de extra's was de 'snack- en ontbijtbox', dat viel toch wat tegen vooral het ontbijtgedeelte was wat karig, dat hoeft voor mij een volgende keer niet meer.

De trein was goed bezet, naar mijn idee vooral met rolkoffertoeristen. In de twee coupés naast ons zat een groep Amerikanen. Onze Vlaamse treinsteward was wel een treinliefhebber, hij vertelde dat hij in de jaren '90 als student op nachttreinen had gewerkt, dit was nu een feest van herkenning (de rijtuiten zijn niet echt veranderd sinds die tijd.

Voor vervoer binnen Venetië is er een 48-uurs pas (voor alle boten en bussen) voor €30, vind ik een nette prijs voor het gemak dat je ervoor terugkrijgt. Verder is het prijspeil in de stad vergelijkbaar met Nederland. Behalve dan op de allertoeristische hotspots (San Marcoplein, Rialtobrug) daar betaal je de hoofdprijs in de horeca, maar zoek je rustiger straatjes op dan valt het best mee. O, en als toetje een hoorntje echt Venetiaans schepijs, lekker en niet duur!

Een nadeel is wel dat de afstand eigenlijk wat te groot is, voor zo'n stedentrip. We hadden nu iets meer dan 48 uur te besteden, ik had best een dagje langer in Venetië willen blijven. Dat is heel anders als je bijvoorbeeld al in Innsbruck uitstapt: met 's ochtends vroeg aankomen en 's avonds laat vertrekken heb je bijna drie dagen te besteden. Al met al toch een zeer geslaagde trip, ik wel best nog wel een keertje mee gaan naar een andere bestemming. :Y
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten