In september bezocht ik het Pyrenese grensstation Canfranc. Polaroyd7 heeft in 2019 verslag gedaan van een bezoek aan dit station en inmiddels is daar het een en ander verbouwd en nog in verbouwing.
De bus vanaf het Franse eindpunt Bedous naar Canfranc wordt niet meer in opdracht van de Franse Spoorwegen gereden, maar van de regio Nouvelle Aquitaine. Daardoor zijn treinkaartjes niet meer geldig maar kost een enkeltje slechts 2 euro (als ik me goed herinner). Er staat een ingenieus vormgegeven monumentale busabri voor het station van Canfranc.
En een wegwijzer die Brussel en Londen verkeerd aanwijst.
Het immens grote stationsgebouw uit de jaren '20 van de vorige eeuw is gerestaureerd en wordt verbouwd tot luxe hotel. De sporen aan weerszijden van dit gebouw zijn verwijderd (op een klein stukje na). De strook vrijgekomen grond aan de westkant van het gebouw, grenzend aan de nederzetting Canfranc-Estación en daarvan gescheiden door het riviertje de Aragón, krijgt een recreatieve functie (park), deels ten bate van het hotel, en ook komen er woningen (laagbouwflats). Dat deel was ten tijde van mijn bezoek vrijwel geheel werkterrein met alleen een smalle strook voor treinpassagiers; ik heb er dan ook geen foto's genomen. De transitstrook gaat zigzag door het hotel heen (ook al een bouwplaats), en dan kom je aan de oostkant van het gebouw, die vooral een verkeersfunctie krijgt: toegangsweg tot hotel en het "nieuwe" stationsgebouw. Eerst maar eens het oude gebouw, gezien naar het zuiden:
en naar het midden:
en naar het noorden - het gebouwtje in het midden hoort bij het hotel:
Er is hier nog een klein stukje spoor met historische rijtuigen, al heb ik geen idee of ze Frans of Spaans zijn:
Ergens in die bergwand zit (onder een schuine hoek) de tunneltoegang naar Frankrijk.
Het nieuwe stationsgebouw staat op het voormalige goederen-emplacement, en sluit architectonisch aan bij de historische goederengebouwen, die ook wel hangars worden genoemd. Inderdaad doet het een beetje denken aan busstation Schiphol-Noord.
Het historische stationsgebouw spiegelt zich in het nieuwe:
De goederenloodsen aan de noordzijde van het nieuwe gebouw:
en aan de zuidzijde ervan:
Het interieur van het gebouw is niet bijzonder. Er is een personeelsruimte, er is een loket (dat denkelijk alleen in het skiseizoen geopend is), er is een kaartautomaat, er staat een bank met drie zitplaatsen waarvan er in tijden van Corona slechts één gebruikt mag worden, er zijn toiletten, er is een overmaatse CTA waar dientengevolge vooral de treinen van de volgende dag op staan, en er hangt een dienstregeling:
En tenslotte is er een deur naar het perron toe, die pas opengaat wanneer de trein rijklaar wordt gemaakt.
Dan nog wat foto's vanaf het perron. Om te beginnen richting het noorden. Wederom moet ergens links, onder een schuine hoek, de tunnelpoort liggen. Als de Fransen hun spoorlijn ooit weer doortrekken dan moet eigenlijk die silo gesloopt worden want die staat pal in de as van de tunnel.
De éénwagenstellen van het type 596, bijgenaamd Tamagotchi, die hier jaren lang de dienst uitmaakten, zijn min of meer tijdens mijn bezoek uitgerangeerd en vervangen door tweewagenstellen van het type 594, bijgenaamd TRD en lijkend op Deense IC's, soms afgewisseld door driewagenstellen van het type 598 of 599 zoals hier op de foto.
Eigenlijk heeft Canfranc met twee treinen per dag aan één perronspoor meer dan genoeg, maar soms rijdt er een excursietrein en als er dan ook nog een trein strandt... Daarom is er voor de zekerheid nog een tweede perron (gelijkvloers bereikbaar) met aan weerszijden een tweede en derde spoor. De overige 2 a 3 sporen helemaal aan de oostzijde van de vallei zijn voor goederentreinen. Er wordt Frans mais en/of graan per vrachtwagen naar Canfranc gereden en vandaar gaat het per trein naar een Catalaanse haven. Alle sporen zijn Spaans breedspoor; er is geen normaalspoor meer.
Het sein staat op groen voor vertrek naar Zaragoza. De locloods links herbergt nogal wat museummaterieel en zou, als er te zijner tijd nog geld en aandacht voor is, een museale functie moeten krijgen.
Meer beelden over oud en nieuw en de verbouwingen op het web:
https://www.estaciondecanfranc.es/multimedia/
werkzaamheden 2020
pagina met historisch sporenplan
Als toetje herhaal ik nog maar eens de link naar de Cabinerit Zaragoza - Canfranc.
Canfranc, september 2021
-
- Berichten: 1638
- Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59
Canfranc, september 2021
Laatst gewijzigd door diederickx op zo 31 okt 2021, 22:25, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Canfranc, september 2021
Mooi hoor. Ik was er eind 1996 en toen zag het er nogal vervallen uit. Er was geen rails meer richting Frankrijk, wel bovenleiding.
Re: Canfranc, september 2021
Leuk verslag.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39189
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Canfranc, september 2021
Leuk verslagje hoor
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Canfranc, september 2021
Leuk verslagje van een bijzondere plek. Staat al een tijdje op mijn bucketlijstje omdat het zo bijzonder is, maar verder zou ik niet weten wat ik er moet doen.
Re: Canfranc, september 2021
Oeh, leuk verslag! Ik heb laatst per toeval een Amerikaanse "documentaire" gezien over het station van Canfranc, maar dat was echt niet te doen, dat was zo'n documentaire waarin ze 80x hetzelfde beeld lieten zien en hetzelfde zinnetje herhaalden om vervolgens niks interessants meer toe te lichten. In dit verslag heb ik al meer gezien dan in dat hele programma.
Re: Canfranc, september 2021
Interessant verslag. Inderdaad is canfranc meerdere malen ergens uitgelicht. Maar het is wel triest.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten