Mikos op Reis: Denemarken

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Mikos op Reis: Denemarken

Bericht door Mikos »

Het was eerder dit jaar al de bedoeling om naar Denemarken af te reizen. Een interessante aanbieding van de lokale spoor- en busbedrijven om het binnen- en buitenlands toerisme in Denemarken weer op gang te brengen kruiste mijn pad en zorgde ervoor dat ik plannen had gemaakt, de treinen geregeld en de hotels geboekt. Drie dagen voor ik zou vertrekken kleurde Nederland echter rood op de kaart en was het een vereiste om na aankomst acht dagen in quarantaine te gaan. En op een reis van zeven dagen is dat wat lang, dus heb ik alles geannuleerd en er een paar dagen wandelen in Duitsland van gemaakt. Ook mooi. Maar de grenzen openden zich weer, dus heb ik Denemarken afgelopen week in de herkansing gegooid.

Mikos op reis: Denemarken
Zaterdagochtend, 09.36 uur. De trein naar Enschede brengt me tot Almelo, waar ik een uitgebreid gesprek met een collega heb over treinreizen. De internationale Intercity naar Berlijn brengt me tot Osnabrück, waar ik ruim een uur heb voor de volgende trein vertrekt.

Afbeelding

Afbeelding

Mijn koffer gaat voor 5 euro in een kluisje, dat heel modern een sleutel afgeeft om onderweg kwijt te raken. In een uur wandel ik over de lokale markt, terwijl voetbalsupporters zich al vroeg aan het verzamelen zijn voor een op handen zijnde wedstrijd.

Afbeelding

Afbeelding

De volgende trein is te laat. Dat werd me bij het opstaan vanochtend al gemeld door de Duitse reisplanner, we zouden een kwartier te laat in Hamburg aankomen. En dat komt wel redelijk overeen, want de aangekondigde vertraging is inmiddels opgelopen tot een half uur. Hoe ze het doen is me een raadsel, maar uiteindelijk verschijnt de trein een kwartier te laat. En dat komen we ook te laat aan in Hamburg.

Afbeelding

Hier heb ik een uur en 20 minuten, tijd om even iets te eten. Vanuit het lokale hamburgerrestaurant kijk ik uit op de sporen en zie ik de trein uit Denemarken op tijd binnen rollen. Tijdens het rondwandelen op het station was mijn oog al gevallen op een wisselkantoor en ik heb nog geen Deense Kronen op zak, dus besluit ik daar twintig minuten voor vertrek nog even langs te lopen.

Afbeelding

Al snel ben ik aan de beurt, maar wat de vriendelijke dame achter de kassa ook doet, ze keert maar geen geld uit nadat ik heb gepind.
"Er komt geen bon, dus is je betaling niet gelukt," meld ze vrij simpel.
Ik laat haar mijn bank-app zien dat het geld al wel is afgeschreven. Maar ze is standvastig: geen bon, geen geld.
Het kost wat overredingskracht van beide zijden, waarna ik mijn bankpas nog eens aan het apparaat aanbied en ik de betaling van mijn rekening zie verdwijnen. Terwijl de klok doortikt, pin ik opnieuw, het geld wordt wederom afgeschreven, maar er komt nog steeds geen bon. Een kansloze exercitie zo. Dan mijn creditcard maar gebruiken. Dat werkt wel in een keer, de bon komt tevoorschijn, mijn Deense Kronen worden uitgekeerd. Met nog vijf minuten op de klok stap ik de Deense Neus in. Bestemming: Denemarken.

Afbeelding

De trein is druk, maar mijn gereserveerde zitplaats is vrij wanneer ik iemand er van wegjaag. De trein vertrekt punctueel, buiten is het inmiddels donker geworden. Er wordt na anderhalf uur gestopt op een station dat ogenschijnlijk nergens ligt, Schleswig, de laatste halte voor de grens. Een half uur later rijden we de grens over en is de eerste stop in Padborg. Daar wordt een paspoortcontrole over de omroep aangekondigd. En die volgt kort erna.

Het is me al eens vaker opgevallen dat er aan de grens vaak knappe vrouwen worden ingezet voor de grenspolitie. En ook hier volgt een charmeoffensief; de blonde dame die mijn paspoort bekijkt (en goedkeurt) en me een vriendelijke glimlach schenkt valt in die categorie.

De paspoortcontrole doet er wel wat langer over dan de zes minuten die er gepland voor staan, dus we gaan tien minuten te laat weg. De nacht staat uitgebreid naar buiten kijken in de weg, af en toe komen er wat lichtjes voorbij ten teken van een dorpje.

Afbeelding

Uiteindelijk wordt 10 minuten later dan gepland het station van Odense bereikt, de eindbestemming van vandaag. Om 20.30 uur sta ik in het geboekte hotel. De vraag wordt gesteld of ik hier al vaker ben geweest. Mijn antwoord dat dit zelfs mijn eerste keer in Denemarken is wordt prompt terug gekaatst met de opmerking dat de receptioniste hoopt dat ze een goede eerste indruk maken. Qua mensen wel, qua omgeving heb ik in het donker nog helemaal niks gezien.

Zondag
Op zondag wordt het geen bijster mooi weer, aldus het weerbericht. En dus plan ik een aantal musea bij elkaar; het eigenlijk nog niet geopende, nieuwe Andersen-museum (naar de sprookjesschrijver), het historisch museum Møntergården en het huis waar Hans Christian Andersen zijn jeugd heeft doorgemaakt.

Afbeelding

Het eerste is dus eigenlijk nog niet helemaal open. Dat zou afgelopen zomer al zijn gebeurd, maar door Corona en de bijkomende technische problemen (grondstoftekorten) is dat uitgesteld. Tegen gereduceerde prijzen mag men al wel komen kijken naar dat wat wel af is. Op de website staat dat er geen bagage meegenomen mag worden en er is niks te vinden over kluisjes, dus laat ik voor de zekerheid mijn rugzak maar in de hotelkamer. En daarmee mijn camera.

Het museum is vermakelijk en geeft een kijkje in het redelijk armzalige leven van de schrijver, dat zijn heil niet in geld en vrouwen vond, maar wel in zijn eigen fantasiewereld vol sprookjes. Wanneer ik het museum uit wil lopen, vraag ik aan de dame achter de balie of ze in de toekomst wel kluisjes aan gaan bieden.
‘Die hadden we voorheen al, maar ze werkten te goed,’ antwoordt ze, ‘mensen kregen hun tassen niet meer terug nadat de kluisjes eenmaal gesloten waren, dus hebben we ze maar weggehaald. Er komen nieuwe voor terug.’
Je zal er staan, met je tas in een kluisje dat nooit meer open wil...

Afbeelding
Het geboortehuis van Andersen.

Vervolgens bezoek ik historisch museum Møntergården, dat vertelt over de geschiedenis van Odense en Funen, het eiland waarop de stad ligt.

Afbeelding

Afbeelding

Daarna bezoek ik het huis waar schrijver Andersen zijn jeugd heeft doorgemaakt, dat eigenlijk niet meer voorstelt dan 2 kleine kamers en een achtertuin. Maar ze zijn hier ontzettend trots op de schrijver, dus houden ze het in stand, hoe klein het museum ook mag zijn.

Afbeelding
Het jeugdhuis van Andersen.

Afbeelding

De regen is boven het historisch museum begonnen neer te komen, dus na het jeugdhuis keer ik terug naar het hotel om mijn petje op te halen. En mijn rugzak. Het is inmiddels 14 uur en het laatste museum dat op het programma staat sluit om 16.00 uur, dus ik ga meteen door.

Afbeelding

Aan de andere kant van het station ligt namelijk het Dansk Jernbanermuseet, het Deense spoorwegmuseum. Hier wordt de volledige geschiedenis van het Deense spoor getoond in een enorme hal met 18 sporen. Houten dubbeldekkers, stoomlocomotieven, een expositie over gevaar op en rond het spoor en een expositie over reizen over Europees spoor houden me tot sluitingstijd bezig.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Omdat ik 's avonds de Formule 1-race wil zien, ga ik aansluitend eten. Ik heb eerder een Chinees restaurant om de hoek van het hotel zien zitten, dus daar meld ik me. Een uiterst vriendelijke Chinese dame die misschien tot borsthoogte komt vraagt me of ik voor de sushi of het buffet kom. Ik kies in een opwelling voor het buffet en een collega van haar, ik vermoed de bazin, wijst een tafel aan waar ze mee maar neer moet zetten. Naast de gang naar het toilet. Nouja, vooruit maar. Het vriendelijke vrouwtje geeft me de menukaart en neemt die ook meteen weer mee zodra ik mijn drinken heb besteld. Dat komt ze al rap brengen en ze meldt er vriendelijk bij dat het buffet over 20 minuten klaar is. Ik ben dan ook wel erg vroeg, dus vooruit.

Afbeelding

Dan begint me te dagen dat ik natuurlijk ook wel gewoon iets van de kaart zou kunnen bestellen. Wanneer de bazin bij me in de buurt is, vraag ik haar of ik de menukaart ook wel even mag zien.
Ze kijkt me aan alsof ik haar blik niet waardig ben, maar ik krijg kort erna toch de menukaart te zien. Daarin staat ook het buffet uitgelegd en terwijl ik dat zit te lezen, staat de bazin alweer bij me aan tafel.
"What you want?" vraagt ze, net zo onvriendelijk als het er staat. De gedachte dat ze wellicht niet zo veel Engels spreekt en ze het misschien net even anders bedoelt als dat ze het zegt, vervaagt direct zodra ik haar boze blik zie. Mijn antwoord dat ik nog even kijk is kennelijk ook niet wat ze wil horen, dus ze loopt weer weg.

Afbeelding

Even later komt de vriendelijke dame nog eens vragen, waarbij ik haar vraag of haar collega boos is. Dat lacht ze heel vriendelijk weg. Toch doe ik haar collega nog even na, inclusief boze blik terwijl ik haar vraag "What you want?" Daar moet ze nog meer om lachen. Het buffet is trouwens open, deelt ze mee. Daar eet ik uitgebreid van, waarna ik op tijd terug ben in mijn kamer voor de race.

Maandag
Op maandag staat er een tripje met de trein op het programma. Ik wil graag in Roskilde kijken bij het Vikingschepenmuseum. Na anderhalf uur treinen bereik ik het stadje en wandel ik naar de haven. Daar is een heus museum gebouwd toen er bij het onderzoeken van lokale mythen bleek dat er vijf vikingschepen in de haven op de bodem lagen, die men ooit eens had laten zinken toen ze hun werk hadden gedaan.

Afbeelding

Na een speciale behandeling werden de gevonden delen opnieuw in elkaar gezet, voor zover dat nog kon, en nu tentoongesteld in het museum. Ook zijn er op basis van oude tekeningen en kennis bootjes nagebouwd waarmee men door de haven tochtjes maakt. Maar daarvoor is het te laat in het seizoen. Wel wordt de film die men vertoont speciaal voor mij in het Nederlands gedraaid.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens wandel ik via de Dom van Roskilde terug richting het station. Een rechtstreekse trein brengt me in anderhalf uur weer terug naar Odense.

Afbeelding
De Dom van Roskilde.

Afbeelding

Afbeelding
Station Roskilde.

Afbeelding

Tussen Seeland, waar Roskilde en Kopenhagen op liggen, en Funen, waar Odense ligt, ligt tegenwoordig de brug ‘Grote Belt’. Vroeger was hier voor zowel trein- als wegverkeer een ferryverbinding. De overtocht kostte 50 minuten. Nu de brug geopend is, kost de overtocht via brug en tunnel nog maar 8 minuten.

Afbeelding

Afbeelding

Dinsdag
Op dinsdag brengt een rechtstreekse Intercity me van Odense naar de hoofdstad van Denemarken, Kopenhagen. De reis verloopt zonder problemen en na een uur sta ik op het hoofdstation van Kopenhagen. Vlakbij is mijn hotelkamer al gereed en nadat ik mijn spullen heb geparkeerd, koop ik een 3-dagenkaart voor het OV. Dat denk ik slim te doen in de app van DOT, de lokale overkoepelende transportorganisatie, maar ondanks dat de betaling is gelukt krijg ik mijn kaart niet in de app te zien.

Afbeelding
København Hovedsbanen, Kopenhagen Centraal Station.

"Dat is vreemd, ik kan zien dat u hem wel heeft ontvangen," aldus de vriendelijke telefoniste die ik aan de lijn krijg. Die bovendien prompt de kaart annuleert en me mijn geld terug stort. Het lijkt wel de reis met de mislukte betalingen te worden zo...

Afbeelding
Interieur S-tog.

Een kwartier later heb ik dezelfde kaart uit de automaat van de DSB op het station getrokken en kan ik met een S-tog richting de eerste bezienswaardigheid vertrekken. Met een omtrekkende beweging kom ik na een kleine wandeling aan bij een trekpleister die je, als je niet oplet, zo voorbij loopt. Daar, in het water op een steen, zit namelijk een zeemeermin, naar het gelijknamige sprookje van Andersen.

Afbeelding
Den Lille Havfrue, de Kleine Zeemeermin.

De wandeling voert verder en ik kom langs de fontein met het beeld Gefionspringvandet. De mythe gaat dat de koning van Zweden tegen de godin Gefion gezegd zou hebben dat al het land dat zij in één dag en één nacht kon omploegen van haar zou zijn. Ze toverde haar vier zonen om in vier runderen die haar hielpen te ploegen. Het land zou ze opgeworpen hebben en het in zee hebben gegooid, waarna het eiland Seeland, waar Kopenhagen op ligt, zou zijn ontstaan. Wie met een scheef oog naar de kaart kijkt, ziet in Zweden inderdaad een stuk land missen dat wel aardig op Seeland lijkt...

Afbeelding

Afbeelding
Gefionspringvandet.

Naast de fontein staat de prachtige Sint-Albanuskerk.

Afbeelding
Sint-Albanuskerk.

Daarna kom ik langs de Russisch orthodoxe kerk Sint Alexander, van ver zichtbaar door de bekende, gouden koepels op het dak. Maar om de hoek ligt een nog veel indrukwekkender kerk; de marmerkerk, ook wel de Frederikskerk. Een enorm gebouw met een mooie inrichting. Het is er heel stil en na de frisse wandeling ook wel even aangenaam warm.

Afbeelding
Sint-Alexander.

Afbeelding
Marmorkirke.

Afbeelding
Marmorkirke van binnen.

Afbeelding

Afbeelding

Aan de andere kant van de straat ligt het Amalienborg, het verblijf van de koninklijke familie. Hier is de wisseling van de wacht te zien, als je er op tijd bent. Ernaast ligt de koninklijke tuin, waar de ambassadewijk aan grenst.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mijn wandeling voert verder over het Koninklijk Plein, Kongens Nytorv waar onder andere het koninklijk theater te zien is.

Afbeelding

Via de binnenstad, waar Europa's langste winkelstraat zonder autoverkeer te vinden is, kom ik bij de Rundetaarn. Deze ronde toren bezoek ik later deze week nog.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Rundetaarn.

De metro brengt me terug naar het hoofdstation, waar de trein naar de Zweedse hoofdstad Stockholm staat aangekondigd. Op spoor 26, met een bordje erbij dat dat een kwartier lopen is. Waarschijnlijk berekend met 25 koffers die je mee moet zeulen, want het lukt mij in 5 minuten. Ondanks dat ik in het buitenland op vakantie ben, is het idee van in de trein stappen en naar "het buitenland reizen" vreemd aantrekkelijk. Maar ik kan en ga niet mee, de trein vertrekt zonder me.

Afbeelding
Intercity Stockholm.

Afbeelding

Afbeelding

Tegenover het station zit een andere toeristische trekpleister, Tivoli. Dit amusementspark is eigenlijk een grote tuin met daarin attracties. Een kleine variant op de Efteling. Het is alleen net afgelopen zondag gesloten voor de ombouw van het Halloween-thema naar het Kerst-thema. Scheelt me een hoop geld, zal ik maar zeggen. Maar de Food Hall die er bij hoort is wel open. Hier eet ik op mijn gemak bij een van de vele eetstalletjes. Waarna de dag er toch echt op zit, want mijn voeten doen zeer van het vele wandelen.

Afbeelding
Tivoli.

Afbeelding
Een aantal weken per jaar uitgestorven, wanneer het thema wordt omgebouwd.

Woensdag
Op woensdag begint de dag na het ontbijt langzaam. Ik wandel langs Tivoli naar het Raadhuisplein, waar ik de metro neem naar station Nørreport. De botanische tuin ligt hier vlakbij, met de enorme kas.

Afbeelding
Aan het Raadhuisplein laat dit meisje bovenaan zien wat voor weer het is; bij mooi weer zit ze op de fiets, bij slecht weer steekt ze haar paraplu op. De temperatuur is af te lezen langs de rand van de muur.

Afbeelding
Raadhuisplein.

Afbeelding
De botanische tuin, met uitzicht op de kas.

Met de metro vertrek ik naar Gammel Strand, waar slot Christiansborg aan ligt. Hier huist de volledige Deense politiek in één gebouw.

Afbeelding
Christiansborg.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Twee keer linksaf brengt me bij de Koninklijke Bibliotheek dat een uitbouw heeft gekregen van zwart graniet uit Zimbabwe, genaamd ‘De Zwarte Diamant’.

Afbeelding
De Koninklijke Bibliotheek.

Afbeelding
De uitbouw aan het water.

De Koninklijke Bibliotheek ligt aan het water, niet verbazingwekkend voor een stad met het woord haven erin. En daar varen uiteraard boten. Ook van het openbaar vervoer waarop mijn kaart geldig is. Na een kwartier wachten komt de boot aan en voert me een aantal haltes mee.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Nyhavn.

Afbeelding

Ik stap uit bij Nyhavn, waar het traditie is om boten aan te laten meren wanneer ze voor het eerst in Kopenhagen zijn. Hier zijn de huizen fleurig geschilderd en zijn er terrasjes op de kade te vinden. Inclusief kerstversiering en bijbehorende verkoopstalletjes die rommel verkopen voor een factor vijftig van wat ze waard zijn.

Afbeelding

Afbeelding
Magasin du Nord.

Een broodje van de food market onder het enorme Magasin du Nord aan het Kongens Nytorv vult de maag. Met de metro reis ik terug naar het Raadhuisplein. Het begint te spetteren en het is er ook niet warmer op geworden, dus kies ik een overdekte bestemming. Het Nationalmuseet is het nationale museum van Denemarken en het heeft verdeeld over drie verdiepingen een enorme hoeveelheid spullen tentoongesteld die te maken hebben met zowel de Deense geschiedenis als die van andere landen. Ik kan me namelijk niet herinneren dat Denemarken bekend stond om zijn mummies.

Afbeelding

Ik bekijk het museum van boven tot onder en vind een lift die er niet alleen heel oud uit ziet, maar het ook is. Het plaatje in de kooi toont dat het apparaat uit 1944 stamt! Maar van boven naar beneden gaat er niet minder om.

Mijn voeten melden me dat het klaar is met het lopen voor vandaag. Ik eet een broodje kebab in de buurt van het hotel en dan is het weer mooi geweest.

Donderdag
Afbeelding

Het is alweer de laatste dag van de reis en om 12.00 uur check ik uit bij het hotel. Mijn koffer laat ik achter om later op te halen. Ik wandel naar het station, waar ik een S-tog neem naar eindpunt Køege. Dit dorpje staat bekend om haar keienstraatjes en vakwerkhuizen. Na een rit van 40 minuten wandel ik rustig door het dorpje, waar je al vrij rap doorheen bent. Maar er is genoeg aan oude huizen te bezichtigen. Buiten de hoofdstraat is een straatje te vinden dat helemaal de juiste sfeer ademt. Ik vind in een steegje een adresje waar alleen maar desserts verkocht worden, dus ik ga er even rustig voor zitten. Ik plan vooruit wat ik de rest van de dag nog wil doen en heb al snel een programma.

Afbeelding
De kerk van Køege.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Uitgestorven, maar een typisch sfeertje.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Met de S-tog reis ik terug naar Kopenhagen en stap ik na een rit met de metro uit in de laatste buurt die ik nog niet bekeken heb: Christianshavn.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier ligt ook het beruchte Christiania. Sinds de jaren ’70 is het een zelfbenoemde vrijstad, waarbij de ongeveer 1000 inwoners bestaan uit hippies, krakers, kunstenaars en ‘andere mensen die er moeite mee hebben zich te conformeren aan de maatschappij’. Het is openlijk toegankelijk, mits je je aan de lokaal geldende regels houdt. Een van die regels is dat je er beter geen foto’s kunt maken. Dat laat ik dus maar. Er hangt een apart sfeertje, een die mij niet direct aanstaat. Het is hier ruw, blijkt ook als je naar de mensen die hier rondhangen kijkt. Wanneer ik over de hoofdstraat, Pusher Street, loop, wordt me diverse keren drugs aangeboden. Dat is ook waar de straat om bekend staat. Direct ernaast is er met politielint een heel stuk afgezet en zijn zwaarbewapende agenten bezig een schuur leeg te trekken. Ik blijf maar niet te lang hier, want ondanks dat ik zeker weet dat me hier niks zal overkomen, voel ik me er toch niet helemaal prettig. Gelukkig is er nog meer te zien in Kopenhagen.

Afbeelding

De eerder van buiten bekeken Ronde Toren (Rundetaarn) biedt net na zonsondergang een geweldig mooi uitzicht over de stad. De toren kan beklommen worden middels het cirkelende stenen pad dat zeveneneenhalve keer om zijn as wentelt. Het pad werd aangelegd in plaats van trappen, zodat de Koningen per koets naar boven konden rijden. Dat scheelde weer lopen.

Afbeelding
Het stenen pad naar boven in de Rundetaarn.

Afbeelding

Afbeelding

Na iets gegeten te hebben haal ik mijn koffer op en breng ik die per trein naar het laatste hotel van deze trip, naast de luchthaven. Met de kerende trein reis ik terug naar de hoofdstad en kijk ik nog een film in de koepelbioscoop van het Planetarium. Naar boven kijkend wordt het sterrenstelsel belicht. En dan is het echt klaar met deze reis. De trein brengt me terug naar de luchthaven.

Afbeelding

Afbeelding

Na een te korte nacht vertrekt om 09.25 uur het vliegtuig naar Eindhoven. Het voordeel van Eindhoven is dat het klein is, waardoor ik 15 minuten nadat we weer op de grond stonden mijn koffer al heb en ik meteen door kan naar de bus. Het zit mee; die staat klaar, de treinen rijden op tijd en in Zwolle haal ik zelfs de Intercity naar huis, waardoor ik om klokslag 14.00 uur alweer in huis sta.

Afbeelding

Het was een korte, maar zeer interessante reis naar Denemarken. Neem wel een zak geld mee als je er naar toe wilt reizen, want ten opzichte van Nederland zijn alledaagse dingen en ook eten en drinken er een tikje duurder. Afgezien van Christiania, waar ik een ietwat bedrukt gevoel had, heb ik me nergens onveilig gevoeld. En omdat er in weinig tijd lang niet alles te zien is, ga ik zeker nog een keer terug!
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Mikos op Reis: Denemarken

Bericht door Jef400 »

Leuk verslag van een reis in een leuk land. Ik herken heel veel van wat je hier zegt. Al ben ik zelf afgelopen zomer in Fredericia rechtdoor gegaan richting Noord-Jutland. Odense en Kopenhagen laat ik staan voor een eventueel Noordelijke interrailtrip.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Mikos op Reis: Denemarken

Bericht door AppleMoose »

Zeker een leuk verslag van een mooie reis. Ik vergeet nogal eens dat Denemarken stiekem best leuker is dan alleen voor een overnachting onderweg naar Zweden of Noorwegen (of weer naar huis). Enfin, je hebt me weer wat leuke nieuwe dingen laten zien die ik ga onthouden :pos:

Is het reizen per trein daar een beetje te doen?
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Kalil Nieuw
Berichten: 1471
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Mikos op Reis: Denemarken

Bericht door Kalil Nieuw »

Leuk en interressant verslag Mikos! Denemarken is toch veel leuker dan ik dacht. :Y
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Mikos op Reis: Denemarken

Bericht door waldo79 »

Uiterst lezenswaardig weer :N
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Mikos op Reis: Denemarken

Bericht door Mikos »

Ronaldussen schreef: zo 14 nov 2021, 14:20 Is het reizen per trein daar een beetje te doen?
Zeker! Het is een beetje afhankelijk van waar je naar toe wilt en je moet ook door de benaming van treinen heen kunnen prikken (Een IC die tussen Odense en Kopenhagen op nagenoeg elk station stopt is in mijn ogen geen IC), maar de treinen zijn op lange afstanden ingericht en dus uiterst comfortabel. Het materieel is wel eentonig; IC3 (de Deense neuzen) en IR4 (zelfde spul, maar elektrisch), een enkele dieseltrein waarvan me niet duidelijk is of het de geplaagde IC4 is die vorig jaar uit de running zou zijn genomen en de Oresund-tog, elektrische voorstadtreinen die weer heel erg lijken op IC3 en IR4 en de grens over rijden naar Zweden. Dan zijn er nog de dubbeldekkers waarbij de enige variatie 'm zit in de loc die er voor hangt; een Vectron of een brulbeest van een diesel (waarmee ze doodleuk door de tunnels in Kopenhagen rijden en je op de perrons de loc van veraf aan kunt voelen komen). En de rode S-tog treinen. Andere maatschappijen rijden met Desiro (Arriva) en een enkele Lint (L-tog).

Nu reis ik tegen personeelstarief, dat scheelde een heel eind in het budget, want treinreizen in Denemarken is niet goedkoop; met de eerstvolgende IC van Odense naar Kopenhagen (tussen de 1 uur 10 en 1 uur 32 minuten reizen) kost vanaf 309 Kronen, 40 euro. Als je ver vooruit boekt, minimaal 2 maanden voor vertrek, kun je boeken tegen het Orange-tarief. Wanneer ik dezelfde reis van Odense naar Kopenhagen boek voor 03 januari, betaal ik vanaf 77 Kronen, 10 euro. Waarschijnlijk is een Interrail in Denemarken de gulden middenweg wanneer je zowel flexibel als gunstig geprijsd wilt reizen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mikos op Reis: Denemarken

Bericht door Daniel »

Leuk verslag :pos: En leuk eens een reportage uit Denemarken te lezen, dat komt hier niet vaak langs :)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Mikos op Reis: Denemarken

Bericht door Milco »

Mooi verslag van een mooi land :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Etienne
Donateur
Berichten: 7910
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Mikos op Reis: Denemarken

Bericht door Etienne »

Leuk verslag weer :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Mikos op Reis: Denemarken

Bericht door ZO6176 »

Gaaf verslag
Meerdere malen in Denemarken geweest en daar ook gedoe gehad met pinbetalingen. Zowel ING als creditcard. Cash euro wordt daar ook geaccepteerd. De omrekenkoers staat wettelijk vast en is helemaal niet zo slecht. Nu heb ik vrijwel altijd cash bij me vanwege de muntenbeurzen en veel dus cash betaald. Ik had ook nog wat Amerikaanse dollars. Deze bij een plaatselijke bank ingeleverd. Maar dat was wel een gedoe. Gevraagd wat het probleem was. Ze krijgen normaal alleen euro's te wisselen en na wat gebel werd het toch wel geaccepteerd.
Denemarken is niet goedkoop maar vind als je met een gezin gaat de prijzen van de vakantieparken wel mee vallen. De huizen zijn vaak groot. Wanneer je net over de deens-duitse grens zit kun je daar ook wel inkopen doen.
Ook prettig is dat kinderen tot 15 jaar best wel vaak gratis toegang hebben bij attracties. En mocht je echt kleine kinderen hebben: op veel plekken mag je met de auto het strand op. Scheelt weer zeulen met de Buggy.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Mikos op Reis: Denemarken

Bericht door Meltrain »

Mooi verslag. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Mikos op Reis: Denemarken

Bericht door AppleMoose »

Mikos schreef: zo 14 nov 2021, 15:42
Ronaldussen schreef: zo 14 nov 2021, 14:20 Is het reizen per trein daar een beetje te doen?
Zeker! *knip*
Bedankt voor je uitgebreide uitleg :pos:
Waarschijnlijk is een Interrail in Denemarken de gulden middenweg wanneer je zowel flexibel als gunstig geprijsd wilt reizen.
Denemarken is zo'n beetje met alles takkeduur (net als Noorwegen), dus voor mijn reis zal de interrail zeker uitkomst bieden (ook omdat ik niet alleen in Denemarken wil blijven).
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Mikos op Reis: Denemarken

Bericht door ODRAIL »

Een mooi verslag ;) .
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Mikos op Reis: Denemarken

Bericht door Ardan »

Leuk verslag! Ik houd mezelf al 3,5 jaar voor dat ik weer eens terug ga na mijn dagje heen en weer. Bedankt dat je hebt laten zien waar ik allemaal naartoe moet *O*
Ik doe ook maar wat
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Mikos op Reis: Denemarken

Bericht door umbusko »

Veel leuke plekjes inderdaad! Ik ben zelf alleen een paar keer in Kopenhagen geweest (en museum Louisiana met moderne kunst op een half uurtje treinen, aanrader), maar zag toch wel wat dingen voorbijkomen die ik me niet echt kon herinneren en zie ook dat er nog wat meer plaatsen in Denemarken zijn om te ontdekken. Ik deel je mening over Christiania, de sfeer daar vond ik inderdaad ook niet heel uitnodigend.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Mikos op Reis: Denemarken

Bericht door en-es »

In mei 2018 was ik een lang weekend in Kopenhagen. Heb daar rond gekeken op het centraal station en tegenwoordig lijken er alleen maar treinstellen te rijden. Helaas is de tijd van de rode diesels met rode rijtuigen met grote witte letters DSB voorbij. En de lyntog niet te vergeten.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Mikos op Reis: Denemarken

Bericht door Anne »

Nog nooit in Scandinavië geweest :@
Dit mooie verslag geeft maar weer aan wat ik heb gemist.
Volgend jaar in ieder geval maar een reisje naar Denemarken plannen (of langer en door naar Zweden?)
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Mikos op Reis: Denemarken

Bericht door Mikos »

Dank voor uw reacties! Denemarken ligt stiekem best om de hoek, maar op de een of andere manier lijkt het heel ver weg. Voor het landschap hoef je het niet echt te doen; Friesland biedt dezelfde uitzichten. Maar als je zoekt, zul je er toch veel weten te vinden. Zo schijnt de kuststrook heel mooie plekken te herbergen. Die zoek ik een volgende keer op ;)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mikos op Reis: Denemarken

Bericht door Suus »

Dankjewel Mikos. Denemarken is niet een land waar je heen gaat voor het spectaculaire landschap, maar het is toch wel anders dan het Nederlandse landschap. Ik vond zelf de spoorlijn van Aarhus naar Herning verrassend leuk om te doen. Die ging voor een groot deel door een heuvellandschap met veel meertjes. De stations in Denemarken vind ik verder allemaal wat kneuterig. De perrons zijn kort, de lantaarnpalen laag, de nog aanwezige stationsgebouwen hebben zelden meer dan een begane grond.

Voor afwisseling in het spoorwegmaterieel zou ik ook niet naar Denemarken. Bij de private vervoerders overheersen de LINT'jes en Desiro's. De enige reden waarom ik eigenlijk graag nog op korte termijn naar Denemarken wil is voor de Lemvigbanen van de Midtjyske Jernbaner. Dat is de laatste spoorlijn in Denemarken waar nog Lynettes rijden, maar nieuwe emissievrije treinen gaan op korte termijn besteld worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Mikos op Reis: Denemarken

Bericht door en-es »

Ook ik wil nog eens naar Denemarken. Maar dan naar Jutland en tot aan Fredrikshavn. En wel via Niebüll.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Mikos op Reis: Denemarken

Bericht door Jef400 »

Linksom via de Marschbahn, Niebüll-Esbjerg, en dan vanaf Esbjerg naar het oosten? Overigens zou ik als je Frederikshaven pakt ook nog Skagen meepakken. Niet de meest spectaculaire lijn, maar Skagen is best een leuk stadje met een stuk braakliggend goederenspoor door de binnenstad heen.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
PHS

Re: Mikos op Reis: Denemarken

Bericht door PHS »

Mooi verslag Mikos :pos:
Mikos schreef: zo 14 nov 2021, 15:42 treinreizen in Denemarken is niet goedkoop; met de eerstvolgende IC van Odense naar Kopenhagen (tussen de 1 uur 10 en 1 uur 32 minuten reizen) kost vanaf 309 Kronen, 40 euro
Dat treinreizen in Denemarken duur is naar onze maatstaven is zeker waar. Wel noem je met Odense naar Kopenhagen een relatief duur treintraject. Hier ga je namelijk over de Grote Beltbrug gaat tussen Funen en Zeeland, daarvoor wordt extra gerekend. Voorbeeld: een enkeltje Nyborg aan de ene kant naar Korsør aan de andere kant kost bijvoorbeeld in het dal ruim tien euro, en in de spits bijna vijftien euro. De tol van de autobrug is overigens een stuk duurder, zonder korting bijna 33 euro enkele reis :X

De regionale treindiensten zijn overigens een stuk goedkoper dan de hoofdlijnen die door de DSB worden gereden.
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Mikos op Reis: Denemarken

Bericht door VIRM »

Leuk verslag! :pos:
Beul van de blindegeleidelijn
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Mikos op Reis: Denemarken

Bericht door ZO6176 »

Mikos schreef: ma 15 nov 2021, 20:47 Dank voor uw reacties! Denemarken ligt stiekem best om de hoek, maar op de een of andere manier lijkt het heel ver weg. Voor het landschap hoef je het niet echt te doen; Friesland biedt dezelfde uitzichten. Maar als je zoekt, zul je er toch veel weten te vinden. Zo schijnt de kuststrook heel mooie plekken te herbergen. Die zoek ik een volgende keer op ;)
Ik vond Denemarken wel veel weg hebben van de Biesbosch. Sommige stukken zoals naar Frederikshavn zijn wel saai. Ik vond skagen leuk. Hier komen 2 zeëen bij elkaar en kun je in 2 zeeën tegelijkertijd staan. Zwemmen mag daar echter niet.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Mikos op Reis: Denemarken

Bericht door Vinny »

Erg leuk verslag :) Ik wist trouwens niet dat er weer grenscontroles tussen Duitsland en Denemarken waren.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten