Ardan on Tour #61: Klein bruggetje, klein verhaaltje [9f]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Ardan on Tour #61: Klein bruggetje, klein verhaaltje [9f]

Bericht door Ardan »

De vorige Railheritage-repo had een brug van maar liefst ruim een kilometer, deze eentje van slechts twee meter. En toch valt er iets over te vertellen..

Terwijl er in Nederland al bijna 40 jaar treinen reden, en Londen zelfs al 15 jaar een metro had, bleef de Achterhoek nog lang geïsoleerd. In 1878 mocht de regio dan eindelijk mee in de vaart der volkeren, en werd na flink lobbyen door de Winterswijkse textielfabrikant Jan Willink de spoorlijn Zutphen-Winterswijk geopend. Een verlengstuk van de Oosterspoorweg van Amsterdam via Apeldoorn naar Zutphen die de HIJSM zelf niet aan durfde te leggen. Ze wilden wel een verbinding van Amsterdam via Winterswijk naar Duitsland, maar waren bang geen toestemming voor het Duitse deel te krijgen en een lijn tot Winterswijk werd niet rendabel genoeg geacht. Door Willink kwam deze verbinding er wel. In 1880 werd de spoorlijn verlengd naar Borken, Dorsten en Gelsenkirchen. Eén voorwaarde kwam er echter wel vanuit Duitsland: er moest ook een zijtak komen van Winterswijk naar Bocholt, waar een mooie aansluiting ontstond op de spoorlijn van Bocholt naar Wesel.
De beide spoorlijnen waren vooral belangrijk voor allerlei goederenvervoer: kolen uit het Ruhrgebied, textiel in de Achterhoek en Twente, en de verbinding met de havens in Amsterdam, allemaal hadden ze baat bij een verbinding met elkaar.

De grensovergang Winterswijk-Borken werd in 1979 gesloten. Over de lijn naar Bocholt reden al langer geen treinen meer. Al in 1921 werd het personenverkeer stilgelegd, in 1936 gevolgd door het goederenverkeer, op een enkele bedevaartstrein na. Na een mislukte Duitse poging de lijn te heraanleggen in de Tweede Wereldoorlog viel het doek definitief.

En nu? Tegenwoordig is de spoorlijn een prachtig fietspad, waar ik in de tien jaar dat ik in Winterswijk woonde al heel wat kilometers heb weggetrapt. Op 11 november 2021, jaren later, parkeerde ik mijn autootje hier..
Afbeelding

De hele spoorlijn van Winterswijk naar Bocholt is bijna van station tot station te fietsen, 18 kilometer lang. Maar aan beide kanten van de grens houdt de weg 300 meter voor de grens op. Het heeft tot 2005 geduurd tot ook dit missende stukje te fietsen was, want er werd een nieuw fietspad aangelegd. Alleen niet over de oude spoorlijn, maar langs de bosrand 200 meter westelijker.

Het werd eens tijd om te kunnen zeggen dat ik de spoorlijn helemaal van Winterswijk tot in Bocholt heb gevolgd, door dat stukje bij de grens dan maar te gaan lopen. De Oude Bocholtsebaan eindigt bij de Holdersweg, maar een wandelpad loopt nog verder door het bos.
Afbeelding

Door het bos stroomt de Dambeek. Oorspronkelijk vormde deze beek de grens tussen Nederland en Duitsland. De beek is later wel ietsje verlegd, maar de grens lijkt niet meeverhuisd waardoor het nu wat lastig is om ter plekke te bepalen waar je precies bent. Zo ligt grenssteen 758G plat in het water, en staat steen 758F een paar meter op de oever.
Afbeelding

En direct achter deze steen ligt de reden waarom je niet de héle spoorlijn van Winterswijk naar Bocholt kunt fietsen: een oude spoorbrug die twee meter van de overspanning mist. Een rechte lijn tussen de grensstenen 758F en 758G laat zien dat de brug geheel in Duitsland ligt, maar misschien is kadastraal wel afgesproken dat de grens de loop van de beek volgt. Geen idee. Het opschrift 300 dat op de brug is geverfd? Geen idee. En waarom de brug kapot is? Ook geen idee.
Afbeelding

De twee meter tussen beide landhoofden (en beide landen?) is net iets te veel om te springen. Een dammetje gevormd door takken ziet er niet betrouwbaar genoeg uit met al die gevallen herfstbladeren erop. Dus volg ik de beek een stukje naar het westen, waar het nieuwe fietspad ligt.
Afbeelding

Grenssteen 758E is een dubbele: één op de Nederlandse oever, één op de Duitse oever. Dat schijnt bij de grote rivieren ook zo te bestaan, om aan te geven dat de grens hier door het midden van het water loopt.
Afbeelding

Bij elke bocht in de grens staat een steen, en dat zijn er hier nogal veel aangezien de grens de oorspronkelijke loop van de beek volgt. Hier zien we grenssteen 758C, waar de grens naar links afbuigt en de beek oversteekt. Een greppel duidt er daar op dat de beek vroeger anders liep, naar grenssteen 758B zo'n twintig meter verderop. Het bruggetje verderop is dus helemaal Nederlands en is nieuw gebouwd voor het fietspad in 2005.
Afbeelding

Dan moet er natuurlijk ook bewijs komen dat ik ook aan de Duitse kant van het oude bruggetje heb gestaan. Terwijl ik me probeerde voor te stellen dat er hier op deze plek een eeuw eerder treinen reden, hoorde ik er zelfs eentje. In mijn zieke voorstellingsvermogen? Kedeng-kedeng-kedeng.. nee, het was een echte. Drie kilometer verderop ligt de spoorlijn van Winterswijk naar Aalten. En het is hier zo stil en vredig, met verder alleen tjilpende vogeltjes, dat je de trein helemaal hier nog kunt horen..
Afbeelding

..en daarna over het fietspad weer terug. Het is herfst!
Afbeelding

En na dit wandelingetje in herfstkleuren gebeurden er weer andere dingen :Y Wij danken U voor de aandacht!
Ik doe ook maar wat
Henk
Berichten: 74
Lid geworden op: di 28 okt 2008, 21:42
Locatie: Malden

Re: Ardan on Tour #61: Klein bruggetje, klein verhaaltje [9f]

Bericht door Henk »

Mooi verslag!
Ik ben groot fan van oud en verdwenen spoor.
In deze omgeving heb ik al wel eens rondgefietst, maar niet helemaal van Winterswijk naar Bocholt of Borken.

Zowel in de Achterhoek en Twente als aan de andere kant van de grens liggen nog heel veel oude spoorlijnen, al dan niet opgebroken.
In Duitsland ligt vaak nog rails in voormalige overgangen. In Nederland wordt daar juist als eerste het spoor weggehaald.

Als geocacher is het mooi meegenomen dat er veel caches op oude spoorlijnen liggen. Zo is bijvoorbeeld het Duits Lijntje (NBDS, Boxtel-Goch-Haltern) aardig goed bezet en doe ik elke 100e cache op die voormalige lijn.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Ardan on Tour #61: Klein bruggetje, klein verhaaltje [9f]

Bericht door umbusko »

Grappig verslag. Maar helemaal bereisd? Eigenlijk moet je die twee meter nog zwemmen. (A)
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Ardan on Tour #61: Klein bruggetje, klein verhaaltje [9f]

Bericht door Z2N »

Twee meter tussen twee brughoofden valt prima te Fierljeppen, volgende keer gewoon een polsstok meenemen. :Y

Leuk verslag Ardan! :)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Ardan on Tour #61: Klein bruggetje, klein verhaaltje [9f]

Bericht door ODRAIL »

Een leuk verslag ;) .
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten