Wraakreizen 2021, deel 1: de Ardennen en Oost-Duitsland [75f]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Polaroyd7
Berichten: 134
Lid geworden op: ma 03 dec 2018, 00:09
Locatie: Kennemerland

Wraakreizen 2021, deel 1: de Ardennen en Oost-Duitsland [75f]

Bericht door Polaroyd7 »

Een vorige post over Schleswig Holstein staat hier.
Ook deze tijd zal eenmaal de goede oude tijd worden.
Godfried Bomans
Haarlem
2021 komt langzaam ten einde, de rem gaat er weer op en alles lijkt weer van voren af aan te beginnen. In de periode van jubel en herwonnen vrijheden heb ik niet lang stilgestaan dan wel -gezeten. Ik heb de eerste paar maanden weekend vrij stopgezet en ik heb slechts één vakantiedag opgenomen tot juli 2021. Het werd tijd voor 'wraakreizen', alhoewel 'revangereizen' (die term kwam ik dacht ik in de Volkskrant of de Standaard ergens tegen) ook wel een leuke klank heeft, want het allitereert immers. Ik heb tot en met oktober me een klein lazarusje gereisd, met en zonder Interrail-pass en in deze post presenteer ik deel 1, het Interrail-loze deel, waarin ik de eerste paar dagen laat zien van deze in het begin nog korte tochten die tijdens het weekend plaatsvonden.

Trip 1: de Ardennen

Neen, niet de Franse Ardennen, want de Fransen deden lastig met inreizen die tijd; ik heb het over de Waalse en de Luxemburgse Ardennen. Profiteren van het voordelige jeugdtarief van de NMBS zat er niet meer in, aangezien ik dit jaar 26 jaar ben geworden, maar heel erg zat ik er nu ook weer niet over in. Ik had immers toch geen voornemens om vaak naar België te gaan dit jaar en daarbij: de Go Pass Maastricht/Roosendaal/Aachen zijn sinds dit jaar in alle stilte verfoetsied waardoor het jeugdig volk aanzienlijk meer is gaan betalen voor de grensovergang, als je tenminste het over het Belgisch tariefgamma spreekt, want met een Nederlands abonnement kun je op zich nog wel redelijk OK de grens over. Ik ben ergens blij dat ik tot de 'goede generatie' behoor die de luxe van dit aparte jeugdgrenstarief heb kunnen profiteren.

Deze trip omvat onder meer België, Luxemburg, NMBS, TEC, een toeristentrein (ICT), de watervallen van Coo, de Ourthe, de Sauer/Sûre, expresslijn 1011

Dag 1, 3 juli

Voor ik begin geef ik jullie nu een uniek inkijkje in de oorspronkelijke dagplanning van dag 1 in de spoiler hieronder.
Spoiler: show
De uitlijning is van slag omdat het van een Docs bestand komt (en die hebben een andere uitlijning dan een kladblok-formaat, die ik oorspronkelijk aanhield), maar het geheel is nog wel leesbaar. Dit formaat hou ik al vele jaren aan en hoewel het veel werk is om het zo te krijgen vind ik het ergens ook wel weer 1/3 van wat een reis nu uiteindelijk leuk maakt: een plan maken, voorbereiden en maar zien in hoeverre het uitkomt.

Legenda: de tijden met tildes geven aan dat dit een mogelijkheid is (met alternatieven); [1J] is om aan te geven dat ik iets op een TEC-dagkaart doe; iets als 1\2 geeft aan dat deze trein/bus eens per twee uur rijdt.

Code: Selecteer alles


06:50        BUS    Mt                          TVV        Liège                    2,50
07:18        -        Visé                        -


    kopen: 
    - enkele reis liège G -> méry
    - enkele reis coo - troisvierges
    - 2x dagkaart tec
    - standard multi 1er classe
    lopen


(eventueel er al uit in Bressoux Grotte om een kijkje op het station daar te nemen)
~    07:27        BUS    Visé Pl. des Déportés          240        Liège [1J]
~    07:57        ~        Bressoux Grotte                 ~
~    08:09        -        Liège Gare d/Guill. Q. A.    1:05 uur

~    08:03        BUS    Visé Pl. des Déportés         140        Liège [1J]                8,00 [1J]
~    08:27        ~        Bressoux Grotte                 ~
~    08:39        -        Liège Gare d/Guill. Q. A.    35 min

    08:49        BUS    Liège Rue D. Defrance        17        Guillemins
    09:06        -        Liège Gare d/Guill. Q. A.    8 min

~    08:27        BUS    Visé Pl. des Déportés        240        Liège [1J]
~    08:57        ~    Bressoux Grotte                   ~
~    09:09        -    Liège Gare d/Guill. Q. A.      5 min!


09:14        ?    Liège-Guillemins                ICT        Rochefort-J            2,90 (3,80 [1])
09:28        ?    Méry                                 -


    lopen


09:38        BUS    Liège Gare des Guillemins Q. D.    ~
10:04        -    Tilff Pont de Méry                             377        Esneux [1J]
10:12        -    Esneux Gare SNCB                             -


(v. 10:23 IC > Luxemburg, in Esneux)
(v. 10:23 L > Liège, in Esneux)
(v. 10:34 L > Marloie, in Esneux)


lopen


~    10:54        BUS     Esneux Institut St-Michel          377        Comblain-au-P [1J]
~    10:55        ~         Esneux Pont d’Esneux              ~
~    10:59        -         Poulseur Rue d/la Passerelle     -

~    11:39        BUS     Esneux Institut St-Michel          377        Comblain-au-P [1J]
~    11:44        -         Poulseur Rue d/la Passerelle     -


rondkijken (Mapy: 15 min, 950m naar het meer)
    https://en.mapy.cz/s/lezanosuje
    (v. 12:19 IC > Liège in Poulseur)


12:29        BUS    Poulseur Rue de la Passerelle        377        Comblain-au-P [1J]
12:39        -        Comblain-au-Pont Place Leblanc    -


        lopen
evt. 

12:58        BUS    Comblain-au-Pont Place Leblanc    377        Liège [1J]
13:00        -        Comblain-au-Pont Pont de Scay      -


    en dan een stukje lopen


13:35        BUS    Comblain-au-Pont Place Leblanc        142        Ayvaille [1J] 1\2
13:39        ~        Comblain-au-Pont Route d/la Gare    ~
14:09        -        Nonceveux Ninglinspo                        -


    (passage 140 > Aywaille 14:40)
    (v 14:40 IC > Luxemburg uit Aywaille)
    (v 15:24 IC > Liège uit Aywaille)
    lopen naar Sedoz (Mapy: 1:08 min, 3 km)
    lopen naar Rue Heid d’Yle (Mapy: 53 min, 2,5 km, dus dat wordt ‘m niet)
    https://en.mapy.cz/s/delasecero


16:11        BUS    Nonceveux Sedoz                142        Trois-Ponts [1J] 1\2
16:25        -        La Gleize Centre                  -


lopen, (Mapy 1:45 uur, 5,5 km; naar eerste uitzichtpunt 17 min, 1,1 km)
https://en.mapy.cz/s/nososajebo

     142 om 16:11 gemist?
    a.     16:39, neem 142 naar Aywaille Gare SNCB en dan de trein, a. 17:00,
            rondkijken
            17:53, neem 142 naar Coo Cascade, a. 18:33.
            rondkijken, naar treinstation
    b.    18:11, neem 142 vanaf Cedoz naar Coo Cascade, a. 18:33.


18:58        1    Coo                           IC        Luxemburg 1\2            5,00
                ~    Gouvy                        ~   
19:42        ?    Clervaux                     -        (incl Troisvierges)


Luxemburg: bussen alleen achterin instappen. 2 meter afstand houden.


(na inchecken, als er nog energie voor is, of bij ernstige verveling)
20:44        ?    Clervaux                        RE         Luxemburg
21:46        ?    Luxemburg                    -

22:16        ?    Luxemburg                    RE        Troisvierges
23:14        ?    Clervaux                       -
(hierna nog 23:16, 23:44, 01:10 een trein)


Zon gaat onder 21:48 op 3 juli.
Ander soort spoiler: helft van deze planner ging de recycling-oven in, maar dat lees je zometeen wel verder.
We beginnen in Maastricht. We? Ja, we, want ik had voor deze tocht zowaar een reisgenoot. Ik heb nog niet eerder in Maastricht overnacht, en ook niet in het algemeen in een houten 'pod', die ik heb gevonden in een hostel nabij het station. Aparte, klamme, maar wel grappige ervaring.

1. Het is vroeg, ergens rond zes uur en we rijden in de treinvervangende bus richting België, terwijl de Waalse busschauffeuse, zo een van het haast typisch kortademige, snel gestreste type, hier verkeerd rijdt, maar ook wel weer goed wat mij betreft, omdat ik zo dit mooie uitzicht krijg.

Afbeelding

2. Waalse chauffeuse; bus met Vlaamse bestickering. Zo stapten we uit aan het treinstation van Visé.

Afbeelding

3. Het is te lang geleden dat ik hier geweest ben, want het station heeft een nieuw perron gekregen. Saai asfalt wel, dat is dan weer niet veranderd, maar wonderbaarlijk genoeg, een 'Liège-Palais-scenario'[1] heeft zich hier niet voorgedaan: de roltrap WERKT!

Afbeelding

4. De TEC-kaartautomaat aan het busstation van Visé: Place des Déportés. We hebben allebei een Mobib, dus laden we er een dagkaart op en een Horizon+ reisproduct (hint, hint), zodat we er de tocht mee doorkomen. Ik blijf het gekke dingen vinden, want je kan wel voor het scannen van je Mobib van taal switchen, maar zodra je de kaart scant, verandert 'ie hoe dan ook de interface-taal naar de taal die ingesteld staat op de kaart. Zucht. Hoe dan ook: we moesten onze kaartjes van tevoren kopen, want aan boord kopen ging niet: de chauffeurs leven in strikte quarantaine, in hun eigen 'pods' en voor de rest... nou ja.

Afbeelding

We gaan per bus, met lijn 140, naar Liège toe en niet met de trein en zo sparen we simpelweg geld uit en maken we er een interessantere rit van. Vooral voor mij interessant, omdat ooit, op 2 juli 2015, tijdens mijn eerste reis van meer dan één dag in mijn eentje, toevallig ook naar Luxemburg, ik eens midden in de nacht gewandeld heb van Eijsden naar Cheratte (daarbij passeerde ik Visé) en ik in Cheratte de eerste bus van de dag van lijn 140 nam om 5 uur nog wat, om zo alleen met het Next-tarief naar Liège-Guillemins te reizen. Ik had toen al een Mobib, maar ik kon nog geen Go Unlimited op mijn kaart zetten aan de automaat omdat die kaart nog niet geactiveerd was voor de TEC. Waarom, vraag je je dan af, ga je dan in hemelsnaam een nachtwandeling doen door deepest, darkest, creepiest Belgium? De bus naar Torgny reed niet vaak en vanuit Nederland kon ik die nooit halen, maar voornamelijk ik was een naïeve, arme student en het interesseerde me geen reet.

5. Een reliek van die wandeling van toen: nee, het is niet de poolster, maar wel de maan (of zijn die metaforisch dezelfde?) die me de weg wees, naar Liège.

Afbeelding

Ik schreef meer dan vijf jaar geleden in een oud, verstoft blog dit over die wandeling:
Halverwege kwam ik een bushalte tegen met een typisch Belgische 'bunker' (betonnen wachthok, volgens dit model) en daar besloot ik te zitten om er wat te eten. Het is een hevig gevandaliseerd hok met veel afval eromheen, vol bekliederd met tekeningen en teksten, variërend van "La Belgique aux Belges" tot hakenkruizen met de haken naar links in plaats van rechts en de alom bekende liefdesteksten. Náást het hokje, bij het verlaten ervan, kwam ik een groot Jezusbeeld tegen die geplaatst werd in een inham van de rots waar het bushokje tegen aan stond.
6. Enfin, terug naar het heden. In Liège-Guillemins is het wachten op de enige toeristische trein van de dag, de zogeheten ICT naar Rochefort-Jemelle. Het is een Desiro (gôh) en die nemen we tot Méry. Op de CTA staat deze alleen aangekondigd als T. In het station maken we kennis met een afgezet pad voor de speciale strandtreinen waar verplichte reservering voor geldt. Wat een rommelige indruk maakte dat.

Afbeelding

7. Méry. De legendarische stopplaats.

Afbeelding

Vanaf Méry lopen we de brug over, over de rivier de Ourthe, en daar wachten we aan de bushalte Esneux Pont de Méry op een bus van lijn 377 (die lijnnummers ook echt...) naar Esneux. De bussen rijden nog vaker dan de trein zowat. Terwijl we wachten komt er een klein hondje naar ons toegelopen. Het beestje keft wat en wij denken al van, o jee, het beest wil eten aangezien wij ook aan het eten zijn, maar weglopen, dat doet 'ie niet. Samen met het idee dat we nog wel tijd genoeg hebben om naar de volgende halte te lopen, proberen we van het beest af te raken door simpelweg het op een lopen te zitten, maar het beest blijft ons koppig achtervolgen. Wat moet je hier toch mee? Het een naam geven, zoals Samson, sure, want het is immers België en het lijkt er ook wel een beetje op, maar voor de rest huppelt het beest doelloos achter ons aan en slingert het op een gegeven moment haast levensmoe schijnend over de redelijk drukke weg. We proberen het beest nog naar ons toe te roepen, maar het beest is verward en wij zowaar nog meer.

8. Samson, zonder Gert.

Afbeelding

Na een tijdje stopt er een politiebusje achter ons dat zelf al geprobeerd heeft om het beest te ontwijken. Ze vragen ons of dat ons beest is, wat wij natuurlijk ontkennen. Dan weten wij allebei al hoe laat het is en één van de twee agenten probeert het beest te vangen, maar dat gaat niet zo makkelijk... Er ontstaat een kleine file achter het busje, maar wij hebben nog steeds die bus die we moeten zien te halen. Met een paar minuten over komen we aan de bushalte en we kunnen op tijd, én hondloos, naar Esneux toe.

9. Aangekomen op station Esneux. Het lijkt erop dat dit stationsgebouw een goed tweede leven heeft gekregen.

Afbeelding

Wederom gaan we per bus verder, nadat ik kort even wat broodjes ben gaan halen bij een lokale bakker. Terwijl we die opeten komt er wéér een hond naar ons toe, ditmaal van aanzienlijk groter formaat, die bij ons komt zitten bedelen. Het is wat met de honden vandaag, lijkt het wel. In Istanbul barst het van de katten en hier in de Waalse Ardennen van de honden zeker?

10. De volgende bus komt er alweer aan. Wederom één van lijn 377, maar in tegenstelling tot de vorige, die Esneux als eindbestemming had, rijdt deze door naar Comblain-au-Pont.

Afbeelding

11. We stappen ergens in Poulseur uit en hier wandelen we een stukje richting de Carrière de La Gombe, een oude mijn die nu volgegooid is met water waar een duikvereniging dankbaar gebruik van maakt.

Afbeelding

12. Een verzameling stoelbekleding hebben is 1, maar dat ik me realiseer, zonder voorkennis, dat de bus die ik daarna neem, vroeger in Duitsland in dienst was, en waarschijnlijk in Kempten in Allgäu, omdat ik de stoelbekleding herken, is eigenlijk wel vrij bizar.

Afbeelding

Het oorspronkelijke plan voorzag een aantal wandelingen, onder meer in Comblain-au-Pont, maar in plaats daarvan besluiten we aan de halte Pont de Scay te wandelen naar station Rivage. Onderweg passeren we het vroegere stations Comblain-au-Pont (sluiting 1993), wat er nog steeds herkenbaar bij ligt en Liotte (sluiting 1924).

13. Rivage en Ravage, scheelt een letter, maar toch...

Afbeelding

14. Stilleven in de salle d'attente/wachtruimte.

Afbeelding

15. Vooruit, één Ardeneske natuurfoto dan met rivier.

Afbeelding

16. En een ander soort water, want we zijn even twee uur gaan rusten in Coo, juist, nabij de waterval.

Afbeelding

17. Na een lang wachten komt dan tweemaal Desiro (geen getrokken treinen meer helaas) die ons naar Luxemburg gaat brengen. Helemaal naar de hoofdstad gaan we niet, want we gaan er in Clervaux/Klierf al uit. Hier zijn we in Clervaux aangekomen. Voor mij een weerzien met de retro ogende vies baksteenrode driehoekige glazen overkappingen en zo.

Afbeelding

We lopen naar het centrum, maar inchecken lukt nog niet. Helaas, moeten we met bagage en al weer teruglopen naar het station om nog wat meer uit de dag te halen. Ergens wel spijtig, want zo hebben we wel mooi wat tijd verspild, maar tegelijkertijd hoeven we over de rest niet te klagen aangezien het OV in Luxemburg gratis is.

18. Even doorspoelen: station Kautenbach/Kautebaach, waar we op deze oude 2016 gaan stappen richting Wiltz/Wolz.

Afbeelding

19. In Wiltz (aan de halte Lann) slaan we wat proviand in en nemen we de directe bus terug naar Clervaux, via een mooie, heuvelachtige route.

Afbeelding

Terug in Clervaux, gelijk in het centrum, lukt het inchecken wel en kunnen we wat gaan eten en voorbereiden voor de dag van morgen, want het wordt weer tijd voor de lange rit terug naar huis.

Dag 2, 4 juli

20. Moien. Clervaux ligt er mooi bij onder een blauwe hemel.

Afbeelding

21. Even doorspoelen: station Ettelbruck. Het station wordt verbouwd, om er een moderne 'verkeersterminal' van te maken, om het maar in marketingjargon uit te drukken. Hier treffen we een Desiro aan voor de trein naar Liers in België. Wij zullen deze trein niet nemen. Nee, wij gaan voor de exotische omreisroute.

Afbeelding

22. De reis zetten we voort per bus. Het duurde even voor we doorkregen dat de bussen niet aan de westkant van het stationsgebouw vertrekken, maar aan de oostkant. Terwijl we wachten op onze bus 535, komen er nog een paar andere bussen voorbij, zoals deze Crossway op lijn 502 naar Echternach...

Afbeelding

23. ...maar ook deze Irizar-rakker op lijn 555 naar Huldange.

Afbeelding

24. Met lijn 535 gaan we naar Lultzhausen/Lëlz, om een kijkje te nemen bij de drijvende brug over de Obersauer-Stausee/Lac de la Haute Sûre/Stauséi Uewersauer. Gedurende de tocht naar Luxemburg in 2015 (wanneer ik die nachtwandeling maakte) overnachtte ik in Lultzhausen in het hostel dat aan dat meer ligt. Toen was die brug er dacht ik nog niet.

Afbeelding

25. Van iets hogerop een wat weidsere blik op het meer.

Afbeelding

26. Het mag dan wel zondag zijn, maar zelfs in een oord als deze rijden er gecadanceerd bussen rond.

Afbeelding

27. Met dit busje reden we een stukje terug naar Esch-sur-Sûre/Esch-Sauer.

Afbeelding

28. Een erg mooi oordschap, met een aantal torens op een heuvel en het riviertje dat om het oord heen stroomt.

Afbeelding

We wandelen wat om de volgende bus van lijn 535 af te wachten, die rijdt immers maar eens per twee uur. Genoeg tijd in ieder geval om Esch-sur-Sûre eens wat nader te bekijken. Na dat gedaan te hebben en door de tunnel gewandeld te hebben die onder de heuvel door loopt waar een kasteel op gebouwd is en eens luid wat gebruld te hebben omdat het lekker galmt, begeven we ons, via Lultzhausen naar Arsdorf (vlakbij Bilsdorf). Zo hebben we de Luxemburgse vulgaire driehoek van Lulhuizen, Aarsdorp en Bildorp ook weer gehad.

In Arsdorf stappen we over op één van de drie bussen die op zondag rijden naar Martelange, terwijl het intussen is beginnen met hozen; de plensbui waar we ons de avond ervoor al zorgen maakten. Alles is zeiknat als we in de bus stappen...

In Martelange is het intussen weer droog geworden en vanaf hier gaan we wandelen naar de Belgische grens. Zie, voor degenen die Martelange niet kennen, het is een soort van straatdorp (langs de N4) dat opgedeeld is in tweeën: in een Belgisch deel en een Luxemburgs deel. Het houdt in dat aan de Luxemburgse kant er enorme winkels zijn waarin goedkoop alcohol en tabak verkocht wordt en daar maakt menig Belg gebruik van.

29. De grens hier is zelfs zó straf, dat het letterlijk ligt op deze t-splitsing. Van het nette Luxemburg gaan we weer naar het rauwe, viezige, chaotische België.

Afbeelding

30. Vlak bij die splitsing ligt een bushalte met de naam Pont de la Sûre en dat is een bijzondere halte. Niet omdat de abri er zomaar neer gekwakt is, maar wel omdat hier de expresbuslijn 1011 stopt. Per 1 september heet deze de E69, maar tot die datum (dus de dag waarop ik die nam) volgde deze bus de duizelingwekkende route Athus - Liège, van het meest zuidelijke puntje naar de hoofdstad van de gelijknamige provincie. Nu is het stuk tussen Arlon en Athus intussen geschrapt van de route, maar dan nog, het is een bijzondere buslijn. Een verslaggever heeft voor HUMO ooit er een reportage over geschreven die op te zoeken is ('de Belgische Greyhound'), maar nu mochten wij deze bus nemen, maar wij niet alleen, want ook de oudjes op de foto willen hun 'smokkelwaar' (de karretjes vol peuken en zuipen uiteraard) mee terug naar huis nemen. Dat is alleszins de lange tocht naar hier wel waard immers. De hele route van lijn 1011 duurde twee uur lang en de bus (nu redenerend vanuit E69 vandaag de dag) volgt grotendeels de N4, de N30 en na Aywaille gaat deze zelfs de E25 op om non-stop naar Liège door te banjeren.

Afbeelding

31. 1011/E69 is een expresslijn, dus heeft het een eigen aparte tarief, die we in Visé nog aangekocht hebben, maar gebruiken? Daar is het niet van gekomen, want de enige kaartlezer/ontwaarder in deze bus was voorin en liet dat gedeelte nu helemaal afgeschermd zijn door zo'n plastic schild... gratis ritje dus en dat Horizon+ product kan ik altijd nog eens gebruiken.

Afbeelding

32. Hier bus 1011 na aankomst in Liège Gare des Guillemins.

Afbeelding

In Liège moeten we een half uur wachten op de vertrektijd van de treinvervangende bussen die er nog altijd zijn. Het zijn treinvervangende bussen met buschauffeurs wier werk het alleen is om mensen te vervoeren en niet te controleren, dus is het theoretisch (en praktisch) wederom een gratis ritje en zo hebben we, als we onze Nederlandse weekend vrij-abonnementen meerekenen (maar niet het feit dat we in Nederland niet gecontroleerd zijn), gratis van Luxemburg naar huis toe gekund. Eigenlijk ongelooflijk dat zoiets kan, maar vooruit, er zijn meer twijfelachtige dingen in het OV-leven.

33. Onderweg in de treinvervangende bus komen we in Visé in een verkeersinfarct terecht die is ontstaan omdat er een militaire parade plaatsvond in het kader van de (haalt adem) Fête d'été de la Compagnie Royale des Francs Arquebusiers de Visé en die parade vond plaats op de straten die voor de rest niet afgezet waren of zo.

Afbeelding

Voor de rest geraken we incidentloos weer thuis, alhoewel zich in mijn tas wel een klein incident heeft plaatsgevonden in de vorm van een deodorantbus die besloten heeft om leeg te lopen. Ook was een bakje met olijven wezen lekken dat nog over was van de avond ervoor, maar dat gebeurde in een plastic tasje waar het omheen gewikkeld zat, dus gelukkig geen plakkerige en geurige ellende in de backpack zelf. Wel meurde de backpack enorm naar deo naderhand, maar ach, beter dat dan olijven. Pwa, alsof je een pak karnemelk in de hitte hebt dat leegloopt in een rugtasje die je daarna een jaar lang niet gebruikt omdat het zo verschrikkelijk erg meurt, true story though.

Trip 2: Oost-Duitsland

Voor het volgende deel ga ik naar 20 augustus, verder oostwaarts, tot aan de Tsjechische grens zowat. Deze tocht doe ik op een DB Sommerticket, een aanbieding voor jongeren tot 27 jaar, waarmee je vier ritten vrij kan invullen tegen een vast bedrag à 90 euro. Vorig jaar was het er voor het eerst en was het erg flexibel, nl. zonder treinbinding en zulk soort huilbuienbuilenhoest maar sinds dit jaar is het wèl met treinbinding èn moet je twee dagen van tevoren je reis al 'claimen'. Om het nog matiger te maken kan je alle slimme trucs met bijv. overstaptijden hier niet bij gebruiken, aangezien de user interface bij het kiezen van reizen met dit Sommerticket anders is, m.a.w. versoberd. Voor het eerst moet ik hier ook een Bahn ID voor maken, wat niet eens werkte in Google Chrome (gelukkig is er zoiets als Firefox of Safari). Ik weet niet zo goed wat ik van dit alles moet vinden. Qua genereren van tickets heb ik er geen problemen mee gehad, alhoewel ik ook -1 geldig ticket kon laten genereren, maar toch...

Deze trip omvat onder meer een nacht-ICE, S-Bahn Dresden, HANS, MRB, Meißen, Chemnitz, Stendal.

34. Hoe dan ook, laten we eerst beginnen met het eren van twijfelachtige tradities en de mensen die zich eraan wagen.

Afbeelding

Dag 1, 21 augustus

35. Moin Berlin Hbf!

Afbeelding

Het ticket dat ik voor deze rit gebruik is van Emmerich-Elten naar Dresden, via Berlin, met de welbekende nachttrein. In Berlin kom ik op tijd aan, waar ik dan 52 minuten overstap heb op IC 2571 naar Dresden. Dat is normaliter een railjet, maar die reed om onduidelijke reden veel vroeger al weg uit Berlijn en anders zou deze vervangende trein een EC moeten zijn, maar de trein reed niet verder dan Dresden, dus het feest van een aangepaste dienstregeling was al flink aan de gang. De inzet met Tsjechische rijtuigen was wel hetzelfde gebleven. Tijdens de 50+ minuten overstap besloot ik even een wandeling te gaan maken en om een klein ontbijt te halen om op te peuzelen in de trein. Ik wilde naar de trein gaan lopen om 06:43 met het idee dat de trein om 06:54 zou vertrekken, maar nee, de trein vertrok toch echt om 06:44. Ik wist toen al dat ik de pineut was, want al toen ik zicht kreeg op het vertrekspoor in kwestie vertrok de trein net. 'Oeps!'

Heb je dan een plan gemaakt, kan dat de recyclingoven in, maar vooruit, in tegenstelling tot 5 jaar geleden maakt het me nu een stuk minder uit dat ik er een nieuw ticket voor moet kopen... toch blijft het zonde. Vooral ook dat ik met mijn mentaal nog niet helemaal opgestarte kop (en onder lichte, maar onnodige tijdsdruk), een los ticket koop naar Dresden en aanvullend een Sachsen-Ticket om dat alvast maar gedaan te hebben, terwijl ik dat eerste ticket helemaal niet tot Dresden had hoeven kopen maar slechts tot Elsterwerda omdat dáár al Sachsen begint en ik toch al gedwongen ben om met het Nahverkehr te reizen... Dat soort helaasheden besef je je allemaal later pas. Ook ontdek je dan dat dat 'grapje' je 21 euro te veel heeft gekost. Ik hoop dat ze daarmee die salarissen van één van die machinisten eindelijk eens wat omhoog kunnen gooien voor één, stel grapjassen.

36. Hoe dan ook: tijd om tijdens de lange, saaie rit door het Brandenburgse Niks een 'noodplan' uit te werken... in het oude notitieboekje.

Afbeelding

37. Don't worry, be happy, du bisch im Aquarium

Afbeelding

38. Elsterwerda. Wat een maffe, oude sfeer heerst hier toch als je Nederland, of meer relatief beschouwd, West-Duitsland gewend bent.

Afbeelding

39. Na het definitief binnen komen stormen van het Bundesland Sachsen en een overstap in Coswig, ben ik intussen uitgestapt in Meißen Altstadt, terwijl hier de trein die me hier naartoe bracht van lijn S1, verder rijdt naar het eindpunt Meißen Triebischtal.

Afbeelding

40. De ingang van het station van Meißen Altstadt is zowel binnen als buiten voorzien van deze muurkunst.

Afbeelding

41, 42, 43. Een paar impressies van Meißen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

44. In de oude binnenstad rijden er kleine stadsbusjes die overigens niet geldig zijn met een Sachsen-Ticket.

Afbeelding

45. Tijd voor het 'hoofdstation' van Meißen: Meißen. Een mooie retro-indruk van dit asymmetrische kubistische geval.

Afbeelding

46. Ik krijg hier een beetje Berlin-vibes van met die groene tegels.

Afbeelding

47. Ik heb toch maar eventjes de lijn helemaal afgemaakt naar Triebischtal.

Afbeelding

48. Een stuk verder opgeschoten (de andere kant uit), intussen ben ik in Pirna, waar je vanuit Meißen direct kunt komen. Hier staat een S-Bahn stam met een 143 als duwende kracht.

Afbeelding

49. Door het missen van de IC aan het begin van de dag ben ik wat tijd kwijt die ik voor wandelingen heb kunnen gebruiken. Ondanks dat heb ik toch met het bij elkaar verzonnen plan er een semi-relaxed wandelingetje in Pirna uit kunnen persen.

Afbeelding

50. Ik kom op tijd terug om deze vreemde eend in de bijt te nemen: een HANS-RegioShuttle die op de lijn RB 71. Ik zou verwachten dat er een Desiro op zat, maar nee, niet vandaag.

Afbeelding

51. RB 71 gaat een brug op, over de Elbe, om daarna een grotendeels enkelsporig lijntje te volgen richting de Tsjechische grens.

Afbeelding

52. We passeren het station met de best ongebruikelijke naam Dürrröhrsdorf vanwege zijn drie opeenvolgende r's.

Afbeelding

53. Intussen zijn we aangekomen in Neustadt in Sachsen, om maar weer eens een Neustadt af te vinken van mijn lijst met te bezoeken Neustädte met een treinstation. Zoals te zien is, geen onderdoorgang, maar wel een overweg.

Afbeelding

54. Los van deze RegioShuttle die in dienst is in plaats van een Desiro met VVO-bestickering, was het ook nog eens zo dat de trein die hierna zou komen, uitviel en vervangen werd door een bus.

Afbeelding

55. Van het oord Neustadt zelf valt niet zo veel te zeggen. Het is er zo goed als dood, maar het is er wel ordentelijk. Onontgonnen territorium, geen idee hoe de mensen hier reageren. Volgens mij zijn de meesten wel kalm met dingen.

Afbeelding

56. Omdat vanuit Neustadt de trein uitviel en anders die trein toch niet vaak rijdt, heb ik maar geopteerd voor een rit met buslijn 261 naar Dresden.

Afbeelding

57. Eenmaal in Dresden was er een beetje een gedoetje aan de gang op het spoor. Ik moest naar Chemnitz toe en er waren her en der wat vertragingen op de RE 3 wat maakt dat RB 30, die ongeveer een half uur later vertrekt, een interessantere optie werd, maar zodra die nog niet vertrokken was en RE 3 nog niet binnen was, kwam er enige verwarring, want moest je nu als arme reiziger de tragere RB 30 nemen, of wachten op de RE 3? Ik besloot om de RB 30 te nemen, maar ik ben op het idee gekomen om in Tharandt uit te stappen en te wachten op de RE 3, in de hoop dat die de RB 30 zou inhalen, maar eenmaal aangekomen in Tharandt, heb ik niks meer vernomen van de RE 3 en is de vertraging verdwenen in DB Navigator. Er zit nu niks anders op dan een uur te wachten in Tharandt op de eerstvolgende RE 3...

Afbeelding

58. Intussen komt er wel een tegentrein voorbij.

Afbeelding

59. En is er een S-Bahn-stel aangekomen dat Tharandt als eindbestemming heeft.

Afbeelding

60. Uiteindelijk kom ik dan alsnog aan in Chemnitz, het München Hbf in het klein, ook nog eens zonder Fernverkehr.

Afbeelding

61. In Chemnitz is het tramtijd. Hetzelfde type tram rijdt ook als City Bahn Chemnitz, maar dan met een iets ander interieur.

Afbeelding

62. Ondanks dat Chemnitz een imago heeft van een industrieel oord met nieuwbouw à la DDR, is het wel interessant om te zien dat het centrum eigenlijk nog best wel meevalt. Ik vond het wel een stad met een prettige, ruimte sfeer. Ik overnacht hier in een hoge toren met zicht op...

Afbeelding

Dag 2, 22 augustus

63. ...de kop van Marx. Als je er vlak naast staat is het toch een enorm ding zeg. Zo'n dikke kop, wie wil dat nou hebben?

Afbeelding

64. Ook oud en bijzonder: dit oude beest dat op de RE 6 naar Leipzig zit. In deze trein kom ik in een coupé terecht met een Nederlander die weer naar huis gaat na een bezoek aan zijn vriendin die in de buurt van Chemnitz woont.

Afbeelding

65. Eenmaal in Leipzig Hbf bied ik hier een blik op de locomotief, een gekoppeld paar walvissen (links op de achtergrond) en museummaterieel (rechts op de achtergrond).

Afbeelding

66. Tussen het museummaterieel dat hier permanent op spoor 24 staat opgesteld, staat dit gekke ding...

Afbeelding

67. Leipzig Hbf, ik vind het toch wel, samen met de grote hal die de sporen verbindt, ergens wel het (Oost-)Duitse equivalent van Milano Centrale. Warme kleuren, grandeur, winkelcentrum.

Afbeelding

Vanuit Leipzig zou ik eigenlijk een IC moeten hebben naar Stendal, maar helaas, helaas, ik heb me verslapen vandaag en óók die trein is foetsie. Wederom een nieuw ticket uit de trage rode kaartendoos trekken. Ik merk dat ik het steeds lastiger begin te vinden om heel vroeg op te staan... in tegenstelling tot 5 jaar geleden. Nou ja, in Leipzig mag ik met de S-Bahn die vanaf één van die ondergrondse sporen vertrekt naar Halle (Saale) toe om daar een lange overstap te genieten tussen een zootje rare knakkers terwijl ik rustig roggenbrood probeer te eten op een bankje. De RE naar Magdeburg die ik wil nemen staat vroeg gereed aan het perron en we vertrekken mooi op tijd. Ik verveel me nu wel redelijk stierlijk en dan moet het droge politieke boek Welches Europa?[2] er maar aan geloven dat ik altijd meeneem, maar nooit open onderweg omdat ik vaak met andere dingen bezig ben.

68. In plaats van lang te moeten wachten op de ijdele S-Bahn Mittelelbe met z'n ene enkele lijntje (vroeger S-Bahn Magdeburg geheten) in Magdeburg en een risico lopen dat ik geen plek meer heb, stap ik onderweg even ergens uit waar ik niet een uur hoef te wachten op de volgende trein en waar die S-Bahn toevallig ongeveer begint: het betreft Schönebeck (Elbe), een flink afgeranseld stuk treurnis.

Afbeelding

69. De klok is tenminste nog heel. Als ik zie wat voor jeugdig volk hier rondloopt kan ik me goed voorstellen dat je hier geen toekomst heb en zo snel mogelijk weg wilt. Nou ja, in Nederland hebben we een huizentekort terwijl hier een enorme lading gebouwen leeg staat omdat de economie dood is. Kunnen we niet een beetje ruilen of zo, maar dan de goede dingen? Wij de capaciteit en huizen en zij dan een hoop groen, iedereen blij. Of niet, want de economie is nog steeds dood en de jeugd nog steeds lam.

Afbeelding

70. Zo geef ik het lelijke, stevig gevandaliseerde station nog een redelijk 'nette' indruk ofnie?

Afbeelding

71. Binnenkort geschiedenis: Abellio Deutschland met deze Lint.

Afbeelding

72. Een andere Lint, een andere HANS: intussen in Stendal staat deze motorwagen klaar om als RB 33 naar Tangermünde te gaan. Ik wilde oorspronkelijk hiermee naar Tangermünde om daar wat rond te wandelen, maar omdat ik mijn trein gemist heb en ik nog een IC te halen heb naar Amsterdam komt daar niks meer van terecht vandaag.

Afbeelding

73. Wel ga ik even mee met deze RB 33 tot aan Stendal Vorbf. om de reizigersaantallen daar een beetje op te krikken. Het is minder dan twee minuten rijden om hier te komen en het is met recht een stopplaats van niks.

Afbeelding

74. De halte ligt op een 'eiland' tussen de aftakking naar Tangermünde en de hoofdlijn naar Berlin. De enige manier om er te komen is een geïmproviseerde stalen trap.

Afbeelding

75. Vanaf het Vorbf loop ik weer terug naar het Hbf. Die dag was er geen rolstoeltoegankelijkheid van toepassing, daar alles verbouwd werd en de liften aan onderhoud toe waren.

Afbeelding

Stendal Hbf is een tussenhalte van de IC Berlin-Amsterdam en daar maak ik dankbaar gebruik van. Ik stap wel uit in Bad Bentheim, om van daaruit de regionale trein te nemen naar Hengelo, omdat het Sommer-Ticket niet geldig is over de grens en het wel zo veel goedkoper is om de grens over te komen, ook al zijn er werkzaamheden op de hoofdroute tussen Almelo en Amersfoort, waardoor de IC omgeleid wordt via Zwolle en ik zo per Blauwnet wat later dan 'normaal' thuis kom. Zo ben ik wel een tik langer onderweg, maar vooruit, het is zeker nog niet het hoogst op mijn lijst van dingen waar ik over kan klagen deze tocht.

Tot zover deel 1. In het volgende deel komt er meer moois, op hogere snelheid, zonder nacht-ICE, meer comfort, zulk soort dingen, toevallig vaak in Frankrijk.

Voetnoten

[1] Vandaag de dag heet het station Liège Saint-Lambert, maar zelfs nog vóór die naamsverandering was de roltrap al defect en is maar het plakkaat erop aangebracht dat deze 'definitivement hors service' is.

[2] Dit boek is gepubliceerd in 1982 en in het dit boek schrijven diverse belangrijke figuren uit die tijd, zoals Helmut Kohl en Jacques Chirac over (hun visie op) Europa. Op zich matig interessant omdat de Koude Oorlog dan nog volop aan de gang is en dergelijke en er van een EU nog geen sprake was. Ik heb dit boek ooit eens gevonden in zo'n mini-straatbibliotheekje (je weet wel, van die houten kasten die op random plekken staan) ergens in Bonn.

Deel 2 met het Schwarzwald staat hier.
Laatst gewijzigd door Polaroyd7 op vr 04 feb 2022, 17:21, 2 keer totaal gewijzigd.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Wraakreizen 2021, deel 1: de Ardennen en Oost-Duitsland [75f]

Bericht door waldo79 »

Vermakelijk om te lezen ;)
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Wraakreizen 2021, deel 1: de Ardennen en Oost-Duitsland [75f]

Bericht door Chrysa »

Je reist nog steeds als een jonge student zonder geld. _O-

Hoe meer ik zie van die afgelegen Duitse oorden, hoe meer ik er naartoe wil. -0-
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Wraakreizen 2021, deel 1: de Ardennen en Oost-Duitsland [75f]

Bericht door Cookie »

Leuk en gevarieerd verslag weer! :pos:
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Wraakreizen 2021, deel 1: de Ardennen en Oost-Duitsland [75f]

Bericht door Stefan »

Leuk verslag, bedankt voor het delen!
Chrysa schreef: do 18 nov 2021, 19:21 Hoe meer ik zie van die afgelegen Duitse oorden, hoe meer ik er naartoe wil. -0-
En anders ik wel... Ik wil echt nog eens Oost-Duitsland in, want dat heb ik echt nog nooit gedaan _O-
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Wraakreizen 2021, deel 1: de Ardennen en Oost-Duitsland [75f]

Bericht door ZO6176 »

Gaaf verslag. Het reizen begint te kriebelen.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Wraakreizen 2021, deel 1: de Ardennen en Oost-Duitsland [75f]

Bericht door umbusko »

Precies wat Chrysa zegt. :mrgreen: Leuk verslag! :)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Wraakreizen 2021, deel 1: de Ardennen en Oost-Duitsland [75f]

Bericht door Meltrain »

Leuk verslag met dito foto's. :D
Ik vind het alleen jammer dat je soms lange zinnen en/of moeilijke woorden gebruikt, waardoor je zinnen niet lekker lopen. En als je het jezelf te moeilijk wilt maken, krijg je rare zinnen als: "44. In de oude binnenstad rijden er kleine stadsbusjes die overigens niet geldig zijn met een Sachsen-Ticket."
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Wraakreizen 2021, deel 1: de Ardennen en Oost-Duitsland [75f]

Bericht door Ardan »

Leuk verslag, mooie foto's, heerlijke reis! *O*
Ik doe ook maar wat
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten